خلاصه کتاب حافظه نامحدود

خلاصه کتاب حافظه نامحدود؛ معجزه‌ای برای به خاطر سپردن

کتاب حافظه نامحدود؛ روش‌های عملی برای تقویت حافظه

فیلم «مرد بارانی» را دیده‌اید؟‌ در جایی از فیلم که شخصیت اصلی داستان از نظر مالی به بن‌بست می‌خورد و بدهی زیادی بالا می‌آورد، به طور اتفاقی متوجه می‌شود کسی که همراهش است حافظه‌ای فوق‌العاده قوی دارد؛ ناگهان جرقه‌ای به ذهنش می‌خورد و با استفاده از این مهارت ویژه و عجیب او، پول زیادی به جیب می‌زند. این مقدمه را نوشتم که بگویم حافظه آنقدر مهم است که می‌تواند از یک انسان معمولی یک ابرقهرمان بسازد. اما برای تقویت حافظه‌ای معمولی چکار باید کرد؟ آقای کوین هرسلی در کتاب «حافظه نامحدود» می‌خواهد به این سوال و پرسش‌های دیگری در این رابطه جواب بدهد.

کوین هرسلی، نویسنده کتاب «حافظه نامحدود»

کوین هرسلی نویسنده کتاب حافظه نامحدود

اهمیت نویسنده در مورد کتاب‌هایی این‌چنینی که قصد آموزش مهارت و ترفندی خاص به دیگران دارد، دوچندان است. چرا که به سختی می‌شود باور کرد کسی که به موفقیتی دست نیافته، بتواند از دیگران افرادی موفق بسازد. کوین هرسلی، در مقدمه همین کتاب از کودکی‌اش می‌گوید و اینکه توانایی ذهن و حافظه‌اش چندان تعریفی نداشته، طوری که روانشناس مدرسه به او توصیه می‌کند به کلاس ویژه‌ای برود. اما در جوانی و مدتی پس از گرفتن دیپلمش، بعد از مطالعه چند کتاب متوجه می‌شود که «حافظه ما نوعی عادت است و این می‌تواند با آموزش و تمرین مناسب بهبود یابد.»
او فعالیت جدی‌اش را از همین نقطه آغاز می‌کند و پس از آن در سال ۱۹۹۵ تصمیم می‌گیرد وارد رقابت‌های جهانی حافظه شود؛ در این رقابت‌ها او در مجموع پنجم و در بخش نوشتاری دوم می‌شود. هرسلی موفق شد و انجمن حافظه به او عنوان «استاد تمام حافظه» را اعطا کرد. او همچنین توانست یک رکورد جهانی را بشکند و عدد پی (که دنباله بی‌پایانی از عددها با روندی تصادفی است) را تا ۱۰ هزار رقم حفظ کرد. طبیعتا این معرفی مختصر از نویسنده کتاب به شما کمک می‌کند تا بیشتر به آنچه در این اثر نوشته است باور داشته باشید.

سرفصل‌های کتاب حافظه نامحدود

کتاب حافظه نامحدود شامل سه بخش و ۱۶ فصل است؛ نویسنده در بخش اول پیش از آنکه سراغ حرف اصلی‌اش برود، سعی می‌کند نگاه و ذهنیت شما را نسبت به باورهای اشتباه رایجی که درباره حافظه انسان وجود دارد تغییر دهد. از طرفی با طرح چند پرسش به شما کمک می‌کند و از شما می‌خواهد که نسبت به چالش‌های ذهنی خودتان برای به خاطر سپردن آگاه باشید و بدانید چه پیش‌زمینه فکری‌ای دارید که مانع تصمیم‌گیری شما برای تقویت حافظه می‌شود.

در فصل سوم که عنوانش «هرگز دروغ را باور نکن» است، در ادامه صحبت قبلی و در تکمیل آن، موضوع باورهای ذهنی شما را مطرح می‌کند و عقیده دارد تا زمانی که باورهایی منفی درباره خودتان و ذهنتان دارید، نمی‌توانید تمرکز لازم را داشته باشید. در واقع این باورها را مانعی می‌داند برای کسب آگاهی بیشتر و همین‌طور یادگیری تازه. در فصل چهارم از بخش اول هم به طور جزئی‌تر از رفتارها و عادت‌های نادرستی می‌گوید که ذهن را سطحی بار می‌آورد و دقت روی هر چیزی را کم می‌کند. این صحبت‌های مقدمه‌ای (که کوتاه هم هستند)، که شاید در ابتدا به نظر غیرضروری برسند، ما را کاملا آماده شنیدن حرف اصلی می‌کند. ضمنا، در این بخش راهکارهایی برای افزایش تمرکز بیان می‌شود.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/86186-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF” size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب حافظه نامحدود [/button]

ترفندهایی برای تقویت حافظه

بخش دوم این کتاب «خلق کن و مرتبط کن» نام دارد و شامل ده فصل می‌شود با این عنوان‌ها: به اطلاعات جان دهید، از خودروتان برای یادآوری استفاده کنید، از بدنتان برای یادآوری استفاده کنید، اطلاعات را به گیره آویزان کنید، اول از همه، پیوند فکرها، نام‌ها را به‌ یاد‌ بسپارید، به‌یادسپاری عددها، هنر در حافظه، استفاده از این روش‌ها.

کوین هرسلی در بخش اصلی و مهم کتاب، از ترفندها و راهکارهایی برای ما می‌گوید که با به‌کار بردن آن‌ها می‌توانیم حافظه‌مان را به خوبی تقویت کنیم. او جمله‌ای از جان مدینا، عصب‌شناس، نقل می‌کند که می‌گوید: «اگر مطلبی را بشنوید سه روز بعد تنها ۱۰درصد از آن را به یاد خواهید آورد اما اگر برای آنچه شنیده‌اید تصویرسازی کنید ۶۵درصد از آن را به یاد خواهید آورد.» و سپس در همین رابطه «اصل SEE» را بیان می‌کند و به طور مفصل تصویرسازی ذهنی را شرح می‌دهد. مثال‌های جالب و بامزه‌ای که در این بخش می‌آورد هم بحث را جذاب می‌کند و هم حس شوخ‌طبعی ما را برمی‌انگیزد.

هرسلی، نویسنده کتاب در ادامه ارائه این راهکارها، به این موضوع می‌رسد که حالا چگونه تمام آن چیزهایی را که به یاد سپردیم در حافظه بلندمدت خود نگه داریم. در بخش دوم که بیشترین سهم از کتاب را دارد، درباره ۱۰ نوع هوش و نبوغ بشری، تثبیت اطلاعاتی که در حافظه خود داریم، بهره بردن و استفاده از اماکن یا علائم مکان‌های مختلف،‌ روشی برای هدایت توجه و تقویت تخیل و توانایی انسان در ارتباط دادن مفهوم‌ها و فکرها به همدیگر صحبت می‌کند. و در دو فصل دیگر، روش‌هایی برای به خاطر سپردن اسم‌ها و عددها به ما آموزش می‌دهد.

نویسنده در بخش سوم و پایانی تاکید می‌کند که برای تسلط یافتن به مبحث‌ها و آموزش‌هایی که در کتاب آمده است، باید منضبط بود؛ در واقع این واقعیت را به یاد ما می‌آورد که هر موفقیتی مستلزم تلاش است و نمی‌شود بدون آنکه قدمی رو به جلو برداریم توقع پیروزی و رسیدن به خواسته‌هامان را داشته باشیم. او در فصل آخر با ارائه آمارهایی، به این موضوع اشاره می‌کند که «آموزش بدون بازبینی، اتلاف وقت است».

بخشی از کتاب حافظه نامحدود 

«هر بهانه‌ای که می‌آورید شما را ضعیف‌تر می‌کند. بهانه‌ها مانع تمرکز و توجه شما می‌شوند. وقتی برای یادگیری‌های جدید بهانه می‌آورید جلوی تمرکز و آزاد شدن انرژی‌های خود را می‌گیرید. همیشه به یاد داشته باشید که توجه شما به هر سمتی که معطوف شود انرژی‌تان هم به همان سو جریان پیدا می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری