هفت داستان صوتی برای تازه‌کارها

شاید شما هم بابت اینکه فرصت نمی‌کنید داستان و رمان‌های مورد علاقه‌تان را بخوانید ناراحتید. در طول روز فکر می‌کنید که قبل از خواب چند صفحه‌ای کتاب بخوانید و کمی از این حس بد را جبران کنید. اما قبل از آن به انتهای صفحه اول برسید از خستگی خوابتان برده یا حتی اصلاً به مرحله دست گرفتن کتاب هم نرسیده‌اید. در دنیای شلوغ امروز، پیدا کردن وقت کافی برای خواندن کتاب‌های مورد علاقه‌مان شاید کار چندان آسانی نباشد.

اینجاست که کتاب‌های صوتی وارد میدان می‌شوند. شکل جدید از کتاب که چند سالی‌ست در تمام دنیا در بازار کتاب عرض اندام می‌کند و همچنان می‌تازد.

در این مقاله هفت کتاب صوتی را معرفی می‌کنیم که برای شروع شنیدن کتاب صوتی داستانی مناسب‌اند.

بهترین گوینده‌های کتاب صوتی

در دنیای کتاب صوتی هم ستارگانی وجود دارند که در میان علاقه‌مندان به این سبک از کتاب، حسابی پرطرفدارند. کسانی مثل آرمان سلطان‌زاده، حامد فعال، شیما درخشش و رضا عمرانی. اما بسیاری از کتاب‌ها هم با صداهای آشنایی صوتی شده‌اند که برای بعضی از شنوندگان، شنیدن کتاب با صدای این افراد سرشناس هم لذت دارد. کسانی مثل عادل فردوسی‌پور، هوتن شکیبا، بهنام تشکر، آزاده صمدی و… . البته از آنجایی که تخصص این افراد گویندگی نیست، گاهی انتقادهایی هم به گویندگی بعضی از آن‌ها وارد است.

نکته جالب در مورد اجرای کتاب صوتی این است که معمولاً دو نوع اجرا وجود دارد. یکی روخوانی معمولی از کتاب که گاهی گوینده متناسب با فضای کتاب و شخصیت‌ها لحن‌ها و صداهای نسبتاً متفاوتی را اجرا می‌کند. در حالت دیگر، چیزی شیبه به نمایش رادیویی اجرا می‌شود که در آن چندین گوینده مختلف وجود دارد و حتی ممکن است متن داستان به نمایشنامه و اجرای نمایشی تبدیل شود.

برای شروع، سراغ کدام داستان‌های صوتی برویم؟

حالا بیایید به بررسی هفت کتاب صوتی پیشنهادی برای شروع گوش به کردن داستان و رمان بپردازیم:

این کتاب صوتی، اولین جلد از مجموعه داستان‌های هری پاتر است. داستان  هری پاتر، جادوگری، دوستی، زندگی در هاگوارتز هیجان‌انگیز و ماجراهای جذابی خواننده را مسحور می‌کند. صدای آرمان‌سلطان‌زاده فضای جذاب داستان را برای شنونده هم جذاب کرده است.

این رمان مشهور و پرفروش، ضدآرمان‌شهری را به تصویر می‌کشد که سیاهی بر آن غالب شده و مردم با ترس و فقر ناچار به اطاعت از حکومت جنایتکار هستند. این کتاب یکی از شاهکارهای جورج اورول است.

خانواده‌ی «تواچ» نسل در نسل با افتخار مشغول تجارتی پرمتقاضی هستند. آن‌ها ابزار و وسایل خودکشی می‌فروشند و شعار خانوادگی‌ای دارند که می‌گوید: «آیا در زندگی شکست خورده‌اید؟ لااقل در مرگتان موفق باشید». داستانی که می‌توان آن را در ژانر کمدی سیاه جا داد و شنیدنش با صدای هوتن شکیبا جذاب است.

یالوم یکی از نویسندگانی‌ست که در چند سال گذشته حسابی پرطرفدار شده و تخصصش نوشتن داستان‌های جذاب آمیخته به روانشناسی و فلسفه است.

موضوع کتاب «وقتی نیچه گریست» رویارویی خیالی «ریدریش نیچه، فیلسوف آلمانی و دکتر «وزف برویر، روان‌شناس اهل اتریش در سال ۱۸۸۲ است، این دو شخصیت تأثیرگذار در دنیای واقعی ملاقاتی با یکدیگر نداشتند ولی در این داستان روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند و مروری بر تاریخ فلسفه و روانکاوی اتفاق می‌افتد.

این کتاب روایت زندگی استاد ماکان است، او نقاشی برجسته است که علیه مسائل اجتماعی دوران رضاشاه فعالیت می‌کند. یکی از آثار به‌جامانده از این نقاش پرده‌ای بنام «چشم‌هایش» است که بسیار جذاب و افسونگر است. این داستان خواندنی را یک ناظم روایت می‌کند و او در زندگی این نقاش و آثارش کنکاش می‌کند تا به صاحب چشم‌ها برسد. این کتاب یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار بزرگ علوی است.

ماشاءالله خان در بارگاه هارون الرشید داستانی طنز به قلم ایرج پزشک زاد است که برای کودکان و نوجوانان نوشته شده اما به گفته‌ی خود نویسنده احتمالاً سالخوردگان هم از آن لذت خواهند برد. راستش را بخواهید اتفاقاً اصلاً برای کودکان و نوجوانان نیست. طنز جالب و بامزه این داستان و اجرای جذاب ایوب آقاخانی، در حین شنیدن کتاب حسابی می‌خنداندتان.

شازده کوچولو نیاز به معرفی ندارد. یکی از معروف‌ترین کتاب‌های دنیا که برای کودکان نوشته شده ولی هر بزرگسالی هم باید آن را بخواند (یا بشنود). شنیدن کتاب صوتی شازده کوچولو با صداهای آشنا لذتی‌ست که بد نیست آن را تجربه کنید. چه قبلاً کتاب را خوانده باشید و چه نخوانده باشید.

کتاب‌های صوتی راهی مناسب و پرکاربرد برای غرق شدن در دنیای هیجان‌انگیز کتاب هستند. راه فوق‌العاده‌ای که همیشه و همه‌جا در اختیار شماست. با هفت پیشنهاد کتاب صوتی بالا، می‌توانید سفری به دنیای کتاب‌های صوتی را آغاز کنید و از این سبک مطالعه لذت ببرید.

 

3 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری