پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز 2022

پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز در ۲۰۲۲؛ داستانی و غیرداستانی

یکی از مهم‌ترین فهرست‌های کتابی که هر هفته در دنیا منتشر می‌شود فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز است. این فهرست بسیار قدیمی است و از سال ۱۹۳۱ منتشر می‌شود. فهرست‌های آغازین نیویورک تایمز مربوط به کتابفروشی‌های نیویورک و اطراف آن بود اما اکنون براساس اطلاعات سراسر آمریکا منتشر می‌شودو دسته‌بندی‌های متعددی هم دارد. این فهرست در سال ۲۰۲۲ نیز منتشر شد. در ادامه درباره‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز در دو دسته‌ی داستان و ناداستان در سال گذشته که در ایران ترجمه شده‌اند صحبت می‌کنیم.

پرفروش‌ترین‌ داستان‌های سال ۲۰۲۲

  1. با ما تمام می‌شود اثر کالین هوور

با ما تمام می‌شود کتابی نوشته‌ی سال ۲۰۱۶ است که این روزها با اقبال یافتن نویسنده‌اش اقبال مجددی پیدا کرده است و طرفداران زیادی دارد. کالین هوور نویسنده‌ی این کتاب آن را بر اساس رابطه‌ی پدر و مادرش نوشته است و خودش گفته است که این سخت‎‌ترین کتابی است که نوشته است. داستان کتاب درباره‌ی دختری به نام لیلی بلوم است که از کالج فارغ‌التحصیل شده و به بوستون نقل مکان کرده است. او گل فروشی خود را افتتاح کرده است و با جراحی به نام رایل کینکید آشنا می‌شود. بین این دو نفر رابطه‌ای شکل می‌گیرد و همان زمانی که این رابطه در حال اوج گرفتن است لیلی بلوم با دوست پسر سابق خود دوباره ملاقات می‌کند. این موضوع روابط میان این افراد را پیچیده می‌کند و آن را تبدیل به یک داستان خواندنی می‌کند.

  1. ما شروعش می‌کنیم اثر کالین هوور

ما شروعش می‌کنیم داستان دیگری از کالین هوور است که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. داستان این کتاب ادامه‌ی داستان لیلی شخصیتی که در کتاب با ما تمام می‌شود با او آشنا شده‌ایم است. این کتاب احساسی‌تر از کتاب قبلی است و کتاب از زبان دو شخصیت یعنی اطلس و لیلی بیان می‌شود. خواننده، با سابقه و آنچه این دو نفر از سر گذرانده‌اند آشنا می‌شوند و در ادامه رابطه‌ی آن‌ها را می‌شناسند.

  1. وریتی اثر کالین هوور

وریتی یکی از مشهورترین داستان‌های نویسنده‌ی مشهور سال‌ها اخیر کالین هوور است. داستان کتاب وریتی داستانی خواندنی و عجیب است. از آن داستان‌هایی است که اگر خواندنش را شروع کنید به سختی خواهید توانست آن را زمین بگذارید. وریتی نام زن نویسنده‌ی بسیار مشهوری است که مجموعه کتاب بسیار خواندنی‌اش نصفه مانده اما او دو دخترش را از دست داده و خودش هم  تصادف کرده و در شرایطی نیست که بتواند داستان را بنویسد. جرمی کرافورد همسرش، اقدام به همکاری با زن نویسنده‌ی جوانی به نام لون می‌کند تا این مجموعه را تمام کند. لون برای دسترسی به اتاق کار وریتی به خانه‌ی آن‌ها می‌رود اما در این خانه چیزهای دیگری در جریان است. خانه‌ی وریتی کرافورد خانه‌ای معمولی نیست.

  1. جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند اثر دلیا اونز

کتاب جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند اولین بار در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است و از همان روزهای آغاز انتشار تاکنون در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار دارد. این کتاب داستانی عجیب و خواندنی از دختری به نام کیا کلارک است که به نام دختر مردابی شهرت پیدا کرده است. او از سه سالگی با پدرش در جنگل زندگی کرده است و اخلاق و رفتاری متفاوت با سایر کودکان دارد. او دخترکی منزوی است و ارتباط چندانی با جهان اطرافش ندارد. زندگی آرام او در گذر است تا اینکه جنازه‌ای در مرداب کشف می‌شود، جنازه‌ی مرد جوانی به نام چیس اندروز که به آن حوالی آمده است. اهالی به کیا شک می‌کنند و زندگی آرام و بی دردسر دخترک تبدیل به یک ماجرای جنایی می‌شود و او در این چالش با مردمانی که هیچ شناختی از آن‌ها ندارند تنهاست.

  1. عشق زشت اثر کالین هوور

عشق زشت کتاب دیگری از کالین هوور است که سال ۲۰۱۴ منتشر شد و تا امروز بیش از ۴۸ هفته در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار داشته است. این داستان هم یک داستان عاشقانه است که در آن دختری به نام تیت کالینز با خلیان هواپیمایی به نام مایلز آرچر آشنا می‌شود. رابطه‌ی آن‌ها در آِغاز حتی یک دوستی هم نیست اما کم کم شکل متفاوتی به خود می‌گیرد. مایلز یک قانون برای این رابطه گذاشته است، از گذشته چیزی نپرس و هیچ آینده‌ای هم انتظار نداشته باش اما تیت نمی‌تواند برای همیشه به این قانون وفادار باشد و باعث می‌شود چیزهایی آشکار شوند، چیزهایی که عشق را زشت می‌کنند.

 پرفروش‌ترین ناداستان‌ها و کتاب‌های روانشناسی و توسعه‌فردی ۲۰۲۲

  1. رهایی از بلا زدگی اثر پروفسور بسل ون درکولک

کتاب رهایی از بلا زدگی با عنوان اصلی «the body keeps the score» در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. نویسنده‌ی این کتاب بسل ون درکولک است که به‌عنوان یک روانپزشک در بوستون فعالیت می‌کند. او نتیجه سال‌ها تلاشش در زمینه‌ی استرس پس از سانحه و تروما را در این کتاب جالب جمع آوری کرده است. او از این حرف می‌زند که تروما واقعیت دارد، افرادی که در کودکی آسیب دیده‌اند، سربازانی که به جبهه رفته‌اند، کسانی که عزیزانشان را در یک حادثه‌ی دلخراش از دست داده‌اند و بسیاری از سایر افراد جامعه در در معرض این مسئله هستند. دکتر بسل ون درکولک در کتاب رهایی از بلا زدگی از تغییراتی که این اتفاق در شیمی مغز ایجاد می‌کند حرف می‌زند و در ادامه از این می‌گوید که چگونه می‌توان با این مشکل مقابله و مسیر تازه‌ای به سوی بهبودی باز کرد. او توانسته است امید را به زندگی‌های زیادی برگرداند.

  1. همه چیز درباره عشق اثر بل هوکس

کتاب all about love  کتابی اثر بل هوکس است که اولین بار در سال ۲۰۰۰ منتشر شد اما نسخه‌ی جدید آن بیش از یک سال است در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار دارد. این کتاب همان طور که از نامش پیداست موضوع مشخصی دارد. این کتابی است که همه‌چیز را درباره‌ی عشق به شما خواهد گفت. نویسنده بل هوکس نگاهی خاص و تازه به عشق دارد که آن را با خوانندگان در میان گذاشته است و تلاش کرده به افراد کمک کنند این پدیده را بهتر بشناسند، چیزهای بیشتری از آن بدانند و آن را در زندگی روزمره خود به کار گیرند. عشق ورزی مسیر ساده‌ای در زندگی نیست، بل هوکس معتقد است عشق همان چیزی است که می‌تواند در مقابل هر چیز دیگری حتی مذهب و سیاست پیروز شود و درک متفاوتی از جامعه به فرد بدهد. او در این کتاب عشق را از زوایای مختلفی مانند جامعه شناسی و روانشناسی بررسی کرده است و تلاش کرده است کتابی بنویسد که هرکسی بتواند از آن استفاده کند و از معجزات عشق در زندگی‌اش بهره ببرد.

  1. شدن اثر میشل اوباما

میشل اوباما، همسر رئیس جمهور اسبق آمریکا، باراک اوباما یک حقوق‌دان و یکی از قدرتمندترین زنان سیاهپوست دنیاست. او پس از پایان سال‌های زندگی در کاخ سفید تصمیم گرفت داستان زندگی خود را بنویسد و از سال‌هایی که به‌عنوان بانوی اول آمریکا گذراند هم حرف بزند. این کتاب در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و خیلی زود به فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز راه پیدا کرد. در طی چهار سال گذشته این کتاب همواره در حال رفت و آمد در فهرست بوده است و هنوز هم در سراسر دنیا طرفداران بسیار زیادی دارد. این کتاب که به‌عنوان یک کتاب خاطرات شناخته می‌شود کتابی است که توانسته است انگیزه‌بخش افراد بسیار زیادی که بیشترشان زنان هستند در دنیا باشد. در این کتاب او از دوران کودکی و نوجوانی‌اش گفته و از آشنایی با پسر جوانی به نام باراک گفته است که ابتدا به‌عنوان کارآموز وکالت به دفترش آمده بود. او زندگی سیاسی باراک اوباما را هم در این کتاب باز کرده است. نکته‌ی برجسته‌ی دیگر این کتاب نگاهی است که می‌توانید از داخل کاخ سفید به ریاست جمهوری داشته باشید. تنها بانوی اول سیاهپوست آمریکا از سال‌های بانوی اول بودنش و از تاثیری که این موضوع در روند تلاش‌های شخصی و بزرگ شدن دخترهایش داشته است گفته است.

  1. عادت‌های اتمی اثر جیمز کلیر

اگر بخواهیم یک کتاب خودیاری بسیار خوب حرف بزنیم کتاب عادت‌های اتمی جیمز کلیر یکی از بهترین گزینه‌هاست. این کتاب در اکتبر ۲۰۱۸ منتشر شد و تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از صد و شصت هفته در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار داشت. کلیر در این کتاب خواندنی از این حرف می‌زند که عادت‌های ما روی موفقیت یا عدم موفقیتمان اثرگذاری بسیار بالایی دارند و کسی که می‌خواهد در این مسیر گام بردارد باید روی تغییر عادت‌هایش سرمایه‌گذاری کند. تغییر دادن کوچک‌ترین عادت‌ها و جایگزین کردن عادت‌های خوب با عادت‌های بد نیازمند ممارست و صبر زیاد است اما نتایج بسیار بزرگی دارد. این کتاب پر از خاطرات کلیر از اتفاقاتی است که برای خودش و دیگران رخ داده است، است و او به کمک این خاطرات روشی را پیش رویتان می‌گذارد که به کمک آن می‌توانید عادت‌هایتان را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید چه چیزهایی را می‌خواهید ددر زندگی خود تغییر دهید.

  1. هنر ظریف بیخیالی اثر مارک منسون

یکی دیگر از کتاب‌هایی که چند سال است جایش را در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز محکم کرده است و رکوردش به بیش از ۲۵۰ هفته رسیده است کتاب هنر ظریف بیخیالی مارک منسون است. این کتاب سال ۲۰۱۶ منتشر شد و از همان زمان در سراسر دنیا طرفداران زیادی پیدا کرد. این کتاب یک کتاب خودیاری است که درباره‌ی یک موضوع مهم حرف می‌زند؛‌ عمر انسان کوتاهتر از آن است که به استرس و نگرانی بگذرد. منسون در این کتاب جالب و خواندنی با لحنی سرزنده و طنزآمیز و گاهی کمی بی‌ادبانه به خوانندگانش می‌گوید که از زندگی خودشان لذت ببرند و معمولی بودن را دوست داشته باشند. او از این می‌گوید که کمال گرایی را کنار بگذارید و بپذیرید هر فردی محدودیت‌ها و امکانات مشخصی دارد و باید ارزش‌های حقیقی خودش را بشناسد.

 

در پایان

راه‌های زیادی برای انتخاب کتاب بعدی برای خواندن وجود دارد که یکی از آن‌ها مراجعه به فهرست‌هایی است که می‌گویند سایر مردم از چه چیزهایی لذت برده‌اند. در مطلب بالا درباره‌ی تعدادی از کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز که فهرست بسیار معتبری به حساب می‌آید صحبت کردیم، به کمک این فهرست می‌توانید برای مطالعه در روزهای پیش رو برنامه‌ریزی کنید.

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری