کتابهای صوتی جنایی پلیسی

معرفی جذاب‌ترین رمان‌های صوتی جنایی ایران

طبق آمار ارائه شده از سوی نشریات ادبی معتبر دنیا، رمان‌های جنایی در سال‌های اخیر، همواره در صدر پرفروش‌ترین آثار ادبی قرار گرفته‌اند، سوای داده‌های حاصل از میزان فروش رمان‌ها، وقتی به آمار ثبت شده در بزرگترین کتابخانه‌های جهان هم نگاه کنیم به وضوح درمی‌یابیم آثار جنایی بیشترین استقبال را به خود اختصاص داده‌اند.

در ادبیات کهن ایران نیز همواره داستان‌های جنایی از اقبال ویژه‌ای میان مخاطبین برخوردار بوده‌اند، امروز در بلاگ فیدیبو، انتشار اولین سریال اختصاصی فیدیبو را که از قضا در ژانر جنایی تهیه شده بهانه قرار داده‌ایم تا جذاب‌ترین رمان‌های صوتی جنایی ایرانی را به شما معرفی کنیم، با ما همراه باشید. 

تاریخچه رمان جنایی در ادبیات ایران

هم‌زمان با پاگرفتن ترجمه در ایران اولین نشانه‌های ظهور آثاری با ژانر جنایی در ادبیات داستانی ایران به چشم آمد، درباره محدوده زمانی قریب به یکصد سال پیش سخن می‌گوییم، در اواخر دوره قاجار، داستانک‌هایی با مضمون پلیسی و مبارزه خیر در قامت کارآگاهان و شر در لباس قاتلین و تبهکاران منتشر شد، هرچند این آثار از استحکام و غنای لازم برخوردار نبودند و خیلی زود جای خود را در ستون‌های خاص روزنامه‌ها و پاورقی‌های آن‌ها پیدا کردند.

در اواخر دهه سی و اوایل دهه چهل شمسی، ادبیات جنایی در ایران قدرت قابل توجهی پیدا کرد، آنان که استعدادی در نوشتن داشتند با مطالعه آثار نویسندگان توانمند خارجی در این ژانر توانستند ساختار و شاکله قابل قبول‌تری به نوشته‌های جنایی خود بدهند.

از این زمان به بعد وقتی ناشرین کتاب در کشورمان با اقبال گسترده جماعت کتاب‌خوان نسبت به آثار جنایی روبرو شدند دیگر تب رمان‌های پلیسی و جنایی در ادبیات داستانی این مرزوبوم فروکش نکرد و همواره آثار فاخری در این زمینه از سوی نویسندگان ایرانی ارائه شده است، به شکلی که همواره آثار پلیسی و جنایی در رده‌های بالای آمار فروش سالانه کتاب‌فروشی‌ها قراردارد.

اولین سریال اختصاصی فیدیبو

 اولین قسمت از نخستین سریال صوتی اختصاصی فیدیبو؛ «آخرین دکه تا تهران» منتشر شد.

این سریال شش قسمتی اثری جنایی‌عاشقانه است که توسط مهام میقانی نوشته شده، اثری جذاب و مهیج که داستان موازی دو قتل در تهران بزرگ را روایت می‌کند.

مهام میقانی از برجسته‌ترین نویسندگان معاصر ادبیات ایران در ژانر پلیسی‌جنایی است که آثار ارزشمندی در این زمینه ارائه داشته است، میقانی متولد ۱۳۶۴ درتهران است و اهالی کتاب و مطالعه در ایران او را با آثار ستودنی‌اش در دسته جنایی و پلیسی به خاطر دارند.

او از مدرسین دانشگاه هم محسوب می‌گردد و به دلیل علاقه ذاتی که به جرم و جرم‌شناسی دارد مطالعات فراوانی در این زمینه داشته و هم در حوزه ادبیات داستانی و هم در حوزه تئاتر، آثار ارزشمندی در این مقوله‌ها منتشر نموده، او دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده سینما و تئاتر است. 

مهام میقانی خالق بیش از ۹۰ عنوان نمایش رادیویی از معدود نویسندگان ایرانی است که آثار خود را با یک شخصیت اصلی ثابت با نام کارآگاه نقیبی خلق کرده و نقیبی دوست‌داشتنی در اکثر آثار میقانی حی‌و‌حاضر است.

نگاهی به آثار مهام میقانی

مهام میقانی

پیوند زدن انگشت اشاره

دومین اثر بلند مهام میقانی داستان جالب سقوط یک مرغ ماهی‌خوار در بالکن خانه‌ای در تهران است که به‌طبع آن اتفاقات عجیبی رقم می‌خورد، میقانی در این کتاب، تهرانی لبریز از خشونت را روایت کرده که البته چیزی دور از واقعیت بیان نداشته و اگر به آمار خشونت بزرگترین شهر ایران هم مراجعه کنیم به خوبی می‌فهمیم خشونت در تهران در حد بالایی موج می‌زند.

پیوند زدن انگشت اشاره قصه پر پیچ‌وتاب خشونت و افراد گرفتار در دام آن است که چگونه از کار و زندگی و مسیر اصلی حیات خود برای لحظه‌ای پر از خشم وا مانده‌اند، ارسلان شخصیت اصلی داستان است که هم درگیر سرنوشت مرغ ماهی‌خوار است و هم پیگیر وضعیت دوست چاقو خورده‌اش.

گرما زده

داستان گم شدن سگی در شهر، افرادی را گرد هم آورده که هریک به دنبال گمشده خود می‌گردند اما خیلی از احوالات درونی خود خبر ندارند که خودشان سال‌هاست در هزارتوی پرپیچ‌وخم زندگی گم شده و فراموش شده‌اند. گرما زده رمان پر شخصیتی نیست که حواس مخاطب به اسامی باشد اما میقانی با همین شخصیت‌های معدود داستان جان‌داری را ساخته و پرداخته کرده است.

ترکیب‌بندی در سرخ

سومین رمان مهام میقانی پس از پیوند زدن انگشت اشاره و گرما زده قصه جذاب داور ۲۹ ساله لیگ دسته دوم فوتبال کشور است که به‌خاطر حجم انبوه و البته خود ساخته از ناکامی‌ها نداری‌ها و نرسیدن‌هایش تصمیم می‌گیرد زندگی شرافتمندانه را به گوشه‌ای انداخته و دزدی کند.

دزدی و نقشه این دزدان ناشی خوب از آب در نیامده و داور سرخورده قصه ما ناچار به فرار شده و از شمال و هم‌نشینی با گروهی از مجرمین کارکشته سر در می‌آورد.

پرورنده کارآگاه عاشق 

پرونده قتل مرد و زن جوانی در پاییز سال ۹۳ خط اصلی رمان پرکشش پرونده کارآگاه عاشق است که تلاش‌های افسر تجسس و تیم همکارش را برای دست‌یابی به سرنخ‌های این قتل هولناک شرح می‌دهد. کارآگاه قصه ما که هیچ‌گاه به استخدام رسمی پلیس تهران درنیامده است خود در زندگی رمز و رازهایی دارد که دیگر خطوط موازی خط اصلی رمان را تشکیل می‌دهند.

آفتاب از امیراعلم طلوع می‌کند

داستان، روایتی است از زبان پسری تقریبا ۳۰ ساله که پدرش را در بیمارستان امیراعلم بستری نموده و برای چندین ماه درگیر بیماری پدر است و در این مدت مشاهدات و خرده روایت‌های جالبی از احوال افراد حاضر در محیط‌اش ارائه می‌دهد، در کنار این قصه‌های خردوریز، نگاه نویسنده به توصیف تهران بسیار جذاب و دلنشین است.

در سید خندان کسی را نمی‌کشند

این اثر یکی از بهترین کارهای مهام میقانی است و از آن‌جا که فروریختن دل‌‎خراش ساختمان پلاسکو دست‌مایه اصلی این رمان است بر جاذب آن دوچندان اضافه نموده، این اثر به واقع نقطه عطفی ماندگار در ادبیات جنایی داستان‌نویسی ایران است.

کارآگاه معروف نقیبی که پیش‌تر عنوان داشتیم شخصیت ثابت آثار جنایی مهام میقانی است یک بچهِ سیدخندانِ عاشقِ تهران و البته عاشق پیدا کردن قاتلین و مجرمین است که در سید خندان کسی را نمی‌کشند شب عید سال ۹۶ مدت کوتاهی پس از فروریختن ساختمان پلاسکو درگیر پرونده پر رمزورازی می‌شود که خواب و خوراک را از او می‌دزدد.

معرفی ۱۰ رمان صوتی جذاب جنایی

کتاب صوتی پاگرد

حوادث کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ باعث شد جماعتی از افراد مختلف درگیر این موضوع، در پاگرد خانه‌ای در یک کوچه بن‌بست دور هم جمع شوند، از بدِ حادثهِ کوی دانشگاه، ملقمه‌ای از انسان‌ها از اقشار مختلف جامعه که هرکدام قصه و داستان زندگی خود را دارند در آن پاگرد کذایی به هم می‌رسند و رمان جذاب و شنیدنی پاگرد به قلم توانای محمدحسین شهسواری خلق می‌شود.

داستان در ابتدا رشته‌های بلندی از قضایای بی‌ربط از این انسان‌هاست اما با هنر ستودنی نویسنده هرچه جلوتر می‌رویم قطعات قصه مانند پازل به هم چفت و بست شده و روایت اصلی از دل این خرده روایت‌ها سر بلند می‌کند، نویسنده این اثر از اساتید قدیمی داستان‌نویسی معاصر است که در خلق آثار جنایی و پلیسی ید طولایی دارد، تایماز رضوانی راوی داستان صوتی پاگرد است و استودیو نوار این رمان جنایی بسیار شنیدنی را منتشر نموده است.

کتاب صوتی جمجمه جوان

خلق آثار ارزشمند جنایی در ایران فقط مختص به آقایان نویسنده نیست، لاله زارع یکی از بانوان توانمند عرصه نویسندگی رمان‌های جنایی است که کتاب‌های ارزشمندی در این ژانر نوشته که با استقبال فراوان مخاطبین روبرو شده است.

رمان جمجمه جوان از بهترین آثار منتشر شده لاله زارع است که ابتدا با روایت‌های ناهمگون شاهدین قتلی آغاز می‌شود و در ادامه افسر تجسس پرونده روزبه افشار تمام قطعات این پازل به هم ریخته را کنار هم قرار داده و پرده از راز این پرورنده برمی‌دارد.

جمجمه پیدا شده از زیر خاک جماعتی از افراد مختلف جامعه را درگیر خود کرده که سروان روزبه افشار برای کنار زدن لایه‌های تاریک پرونده به سوی روشن شدن ماجرا مسیر سخت و صعب‌العبوری را طی می‌کند. نشر آوانامه نسخه صوتی دلنشینی با صدای ابوالفضل شاه بهرامی از رمان جنایی جمجمه جوان منتشر نموده که با استقبال گسترده مخاطبین روبرو بوده است.

کتاب صوتی نگهبان

سیامک نام جوانی است که برای کار دل از تهران کنده و راهی دشت و کوهستان‌های جنوب می‌شود، اما از بد روزگار حوادثی در کارگاهی که او مشغول به کار است رخ می‌دهد که ناچار سیامک را وادار می‌کند به غرب و کوهستان‌های سردش کوچ کند.

رمان جنایی نگهبان داستان سرگشتگی انسان در مواجه با گناه است، داستان غم‌انگیزِ تنهاییِ آدمی که وقتی گرفتار می‌شود فکر و خیال و اوهام مانند خوره روح او را می‌جود، قصه پر دردِ تاوانِ سنگین دربرابر لحظه‌های خشم و عدم کنترل آن، سیامک در کوهستان‌های غرب زمانی که در چنگال سرمای کشنده آن‌جا گرفتار شده کودکی و تمام روزهای گذشته زندگی‌اش را در اوهام خود به نظاره می‌نشیند.

رمان جنایی صوتی نگهبان نوشته پیمان اسماعیلی توسط نوین کتاب با روایت جذاب منوچهر زنده دل برای استفاده مخاطبین و علاقه‌مندان منتشر شده است.

کتاب صوتی گرگ سالی

از کتابی صحبت می‌کنیم که نویسنده آن دیگر درمیان ما نیست، امیر حسین فردی رمان گرگ سالی را در ماه‌های واپسین زندگی خود برای انتشار آماده کرد، رمانی که قصه آن به سال‌های پیش از انقلاب بر می‌گردد، رمانی سراسر جزئیات که شنیدن آن دقت بسیاری می‌طلبد.

شخصیت‌های این داستان آنقدر خوب و جان‌دار پرداخته شده‌اند که گویی با گوش‌های خود به تماشای یک فیلم سینمایی جذابِ حادثه‌ای نشسته‌اید، گرگ سالی ادامه‌ای برای دیگر رمان موفق امیرحسین فردی به نام اسماعیل است که قصه جوان مبارزی به نام اسماعیل را روایت کرده، اسماعیل در گرگ سالی برای فرار از چنگال ماموران ساواک به کوه‌های سبلان پناه می‌برد و در آن‌جا در دام مبارزه با گرگ‌هایی از نژاد آمریکایی گرفتار می‌آید. رمان صوتی جنایی گرگ سالی توسط نشر سماوا با صدای آرش نوروزی به علاقه‌مندان ارائه شده است.

کتاب صوتی با نوشته کشتن

مردی گرفتار یک نارسایی ناشناخته شده که خاطرات زودهنگام خود را از یاد می‌برد به همین دلیل روی به نوشتن آن‌ها آورده است، این مرد تکه‌های سیاهی از عمر خود را بر روی کاغذ می‌آورد و با نوشتن هر تکه به توهمی بزرگ فرو می‌رود. این کتاب درون‌مایه‌ای معماگونه دارد که علاقمندان ژانرهای جنایی معمایی خیلی زود در همان بخش‌های اولیه کتاب مجذوب آن خواهند شد.

گذشته و خاطرات تاریک و روشن آن، هرگز دست از سر آدمی برنخواهد داشت و شخصیت اصلی رمانِ با نوشته کشتن هم در دام مرور این خاطرات گرفتار آمده و با هر بخشی از زندگی که می‌نویسد تمام ماوقع آن در مقابل چشمانش رژه می‌روند.

محمدعلی سجادی چهره نام آشنای سینمای ایران خالق این رمان جنایی جذاب است که نشر نوین کتاب روایت این قصه پرکشش را به ژرژ پطرسی سپرده و الحق کتاب صوتی دلنشینی از کار درآمده است.

کتاب صوتی سین مثل سودابه

رمان جنایی جذاب سین مثل سودابه نوشته کاوه میرعباسی روایتی پلیسی دارد که به شکل جالبی یک بازخوانی مدرن از شاهنامه فردوسی هم هست، کارآگاه قصه فردوس قاسمی شخصیتی جذاب با ویژگی‌های خاص است که با رستم نامی آشنا می‌شود چندی بعد رستم از او می‌خواهد سین عشق قدیمی‌اش را برایش پیدا کند و خط اصلی داستان شکل می‌گیرد.

کارآگاه که سوای دوستی با رستم برایش بسیار مهم است که سین را بیابد، خود را به آب و آتش زده تا این عشق دیرینِ مرموز را پیدا کند و سرانجام سودابه رخ می‌نمایاند و توسط کارآگاه پیدا می‌شود، زنی اغواگر که مردان بسیاری را به خود مبتلا کرده، نویسنده در این رمان از هنر شخصیت‌پردازی به حد اعلا سود برده و مخاطب خیلی خوب با شخصیت‌های اصلی قصه هم‌خو می‌شود. حمید یزدانی راوی این رمان جنایی جذاب است که در نشر ماه‌آوا تبدیل به یک کتاب صوتی گردیده است.

کتاب صوتی زنی با سنجاق مرواری نشان

سومین رمان رضیه انصاری رمانی جنایی است که در اوایل حکومت رضاشاه پهلوی رخ می‌دهد، در این رمان مفتشی کارکشته و با تجربه درگیر پرورنده مرموز قتلی می‌شود که مانند دیگر پرونده‌ها اصلا سهل و ساده نیست . جنازه یک حجره‌دار بازار تهران که از قضا مشروطه‌چی هم بوده را حلق‌آویز در خانه‌اش پیدا کرده اند و قاتل هیچ ردی از خود به جا نگذاشته است.

پیام اولی که به میرزا عماد مفتش پرونده مخابره می‌شود این‌گونه القا داشته که مقتول خود را به دار کشیده و صحبتی از قتل به میان نیست اما میرزا عماد سرِ کارِ این حرفها نرفته و به تحقیقات خود ادامه می‌دهد، جذابیتی وصف ناشدنی دارد اثر جنایی رضیه انصاری که با صدای جذاب جمشید گرگین صدچندان شده است، این اثر با تلاش‌های رادیو گوشه برای مخاطبین مهیا شده است. 

کتاب صوتی پارک شهر

رمان جنایی پارک شهر نوشته هانیه سلطان‌پور قصه پر رمزوراز مردی است که در پزشکی قانونی مشغول به کار است و خون و زخم و جراحت وآسیب برای او مثل نقل و نبات و قند عادی است، مردی که مردن و جانکندن برای او معمولی شده و تمام دقایق عمرش شاهد تلف شدن و جسدهای گوناگون است.

رمان پارک شهر قصه آیدین است که در بخش شستشوی پزشکی قانونی کار می‌کند و زندگی آرامی در کنار پدر بیکار و مادر بیمار خود دارد، آیدین روحیه‌ای لطیف و زیباپسند داشته، به نقاشی و گل و موسیقی علاقمند بوده اما از بد روزگار در گوشه پزشکی قانونی گرفتار آمده و دست شسته از تمام روحیات و علایق لطیف خود. آیدین برای خود پنجره‌ای رو به روایت‌های زندگی مردمی که برای تحویل نعش بستگان خود به او مراجعه می‌کنند باز کرده و به تحلیل زندگی و خلق و خوی آن‌ها پرداخته است. رمان صوتی جنایی پارک شهر توسط رادیو گوشه و با صدا و روایت اشکان عقیلی‌پور تهیه و ارئه شده است.

کتاب صوتی استخوان

ریتم تند رمان جذاب علی اکبر حیدری قصه سرباز جوانی به نام کاوه را روایت می‌کند که از سربازی فرار کرده و روستایی در سیستان که اقوامی آن‌جا دارد را برای اختفا انتخاب کرده است، کاوه تلاش دارد با پیدا کردن رابط‌هایی بتواند از ایران خارج شود که این تمام ماجرا نیست و به محض ورود او به روستا روایت عوض خواهد شد.

کاوه در روستا با مرجان عشق دیرین خود روبرو شده و با هم سر از زیرزمینی درآورده که رازهای بسیاری را در خود مدفون دارد، زیرزمینی که بوی مرگ و خون می‌دهد و فضای ترسناک و معمایی جذابی را برای مخاطب رقم خواهد زد.

حجم انبوهی از رازهای سر به مهر افراد خانه روستایی کاوه را چنان در خود فرو برده که مرگ را در جای‌جای قصه به وضوح در چند قدمی خود احساس می‌کند. آن‌چه درباره استخوان بسیار مهم است حیدری با این‌که قصه را از شهرنشینی و آپارتمان و فضای مدرن دور کرده و به روستا و جغرافیایی دور افتاده برده اما بیش از این قصه را درگیر زیست‌بوم و لهجه و گویش نکرده که مبادا مخاطب دل‌زده شود. کتاب جنایی صوتی استخوان توسط رادیو گوشه با صدای دلپذیر اطهر کلانتری منتشر شده است .

کتاب صوتی تصویر دختری در آخرین لحظه

 نویسنده داستان‌های جنایی و شهری پرطرفدار ایران سیامک گلشیری خالق رمان جذاب تصویر دختری در آخرین لحظه است، این کتاب داستان ربوده شدن دختری دانشجو را روایت می‌کند که نویسنده با هنری ستودنی از لحظه گم شدن او تا خط آخر داستان فضای ملتهب قصه را در وجود مخاطب در بالاترین سطح حفظ کرده است.

دراین رمان راوی داستان که اتفاقا یک نویسنده رمان‌های جنایی هم هست درگیر ماجرای ناپدید شدن دختری دانشجو می‌شود و از همان لحظه اطلاع از این ماجرا برای پیدا کردن این دختر گمشده سوار بر امواج سهمگین این روایت هولناک می‌گردد، رادیو گوشه با استفاده از صدای جذاب نیما رئیسی رمان صوتی جنایی تصویر دختری در آخرین لحظه را تهیه و منتشر نموده است.

تلاش برای کشف حقیقت پیش از اتمام داستان‌های جنایی لذتی وصف ناشدنی برای مخاطبین است، بی دلیل نیست که رقمی نزدیک به ۴۰ درصد فروش کتاب در غرب به رمان‌های جنایی اختصاص دارد، در بین نسل جدید کتاب‌خوان کشورمان ژانرهای جنایی به خوبی جای خود را باز کرده است، آمار انتشار این آثار هر روز بالاتر رفته و نویسندگان با اشتیاق بیشتری به خلق رمان‌های جنایی پلیسی می‌پردازند، شما هم اگر تاکنون با این دست آثار ارتباط نگرفته‌اید یکی از آثاری که معرفی کرده‌ایم را بی‌درنگ برای شنیدن انتخاب کنید، مطمئن باشید ضرر نخواهید کرد.

2 Responses

  1. سلام، من در طرح سبزخوانی شما شرکت کردم ولی ایمیل بنده به نام محمد رزاقی هست و الان ایمیل جدید برای شما فرستادم، در پایان طرح سبز خوانی، به نام خودم (مریم فخارزاده) درخت کاشته شود.
    منتظر پاسخ شما هستم
    لطفا تعداد بیشتری سریال صوتی جنایی _پلیسی در فیدی پلاس قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری