کتابهایی برای شروع کسب‌وکار (کارآفرینی)

با شش کتاب جذاب برای شروع کسب‌ و کار اثربخش آشنا شوید

برداشتن گام‌های ابتدایی برای شروع هر کاری باید دقیق و حساب‌شده باشد؛ راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید نیازمند دقت مضاعف است. فردی که می‌خواهد کسب‌‌وکار جدیدی را آغاز کند باید تحقیقات مفصلی نسبت به آن انجام داده باشد و درکی عمیق نسبت به اقتصاد، مدیریت و زمینه تخصصی کاری‌اش پیدا کند. در این یادداشت با کتاب‌هایی برای شروع کسب‌وکار (کارآفرینی) آشنا می‌شویم. این کتاب‌ها به ما کمک می‌کنند تا گام‌های ابتدایی برای راه‌انداری کسب‌وکار‌مان را محکم و درست برداریم و زودتر به بازدهی مورد نظرمان برسیم. تعدادی از کتاب‌های فوق توضیحاتی درباره مدیریت و اقتصاد به ما می‌دهند و بعضی از آن‌ها درباره استارتاپ‌ها هستند و یادمان می‌دهند که یک استارت آپ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. این کتاب‌ها تفکر نقادانه و خلاقانه را نیز به ما یاد می‌دهند و به ما می‌آموزند که چگونه به عنوان مدیری تازه‌کار نسبت به مسائل و موضوعات کاری بیاندیشیم. انتقال مفاهیم مربوط به دنیای کسب‌وکار و اشاره به تجربیات موفق نیز از دیگر ویژگی‌های این کتاب‌هاست.

۱. نظریه‌های مدیریت و سازمان

نظریه‌ها ابزاری بسیار کارآمد برای فهم موضوعات و پدیده‌های پیرامون ما هستند. هدف این کتاب آموزش چهل نظریه از نظریه‌های مهم در حوزه مدیریت و سازمان به دانشجویان، فعالان حوزه کسب‌وکار، مدیران اجرایی و مشاوران است. این کتاب برای افرادی که به تازگی وارد این حوزه شده‌اند بسیار مناسب است. اثر فوق برای افراد باتجربه نیز بسیار مناسب است و کمکشان می‌کند تا دانش تئوریک مناسبی در این حوزه را یاد بگیرند. مهم‌ترین ویژگی این کتاب جامعیت مباحث آن در عین فشرده بودن است که می‌تواند به خوبی اطلاعات مناسبی در حوزه مدیریت و سازمان را به خوانندگانش انتقال دهد. هر فصل این کتاب یک نظریه را توضیح می‌دهد و در آن درباره نقاط قوت و ضعف هر نظریه سخن می‌گوید. این کتاب باعث می‌شود تا بتوانیم به نظریات به خوبی در سازمان‌مان جامه عمل بپوشانیم و آن‌ها را اجرایی کنیم. کتاب فوق توسط جفری. ای‌. مایلز نوشته شده است.

حسن ولیان، سعید سعیدپور و علیرضا کوشکی جهرمی این اثر را به فارسی ترجمه کرده‌اند. این اثر توسط انتشارات اندیشه‌ احسان به فارسی به چاپ رسیده است.

۲. از ایده تا اجرا

واقعیت این است که کسب‌وکارهای کمی امکان موفقیت دارند و بسیاری از آن‌ها اندکی پس از زمان تاسیس زیان‌ده و ناموفق می‌شوند. بعضی از آن‌ها نیز امکان رشد ندارند و تنها به تعادل می‌رسند؛ تعدادی نیز پس از مدتی جذب سازمان‌های بزرگ می‌شوند. کتاب از ایده تا اجرا فرایند رشد یک کسب‌وکار را به ما نشان می‌دهد. این کتاب به ما یاد می‌دهد تا چگونه یک ایده کاری را اجرا کنیم.

بیشتر افراد جوان دوست دارند که کسب و کار خودشان را داشته باشند اما معمولا در این زمینه موفق نیستند و ایده‌های آن‌ها به نتیجه نمی‌رسد‌. این کتاب دلایل وقوع این اتفاق را توضیح می‌دهد.

در این اثر به شکل به صورت گام‌به گام و عملی با مراحل تبدیل ایده به اجرا آشنا می‌شویم. راهنمایی‌های این اثر برای شخصی است که می‌خواهد کسب‌و‌کاری جدید شروع کند ولی دقیقا مسیر را نمی‌داند. مطالعه این اثر کمک زیادی به باز شدن ذهن کارآفرین برای ایجاد کسب و کار خواهد نمود. در اثر فوق نکات مفید و کارآمدی درباره انواع روش های کسب وکار اینترنتی  و ابزارهای لازم برای عملی کردن ایده‌ها وجود دارد.

۳. از خوب به عالی

کتاب از خوب به عالی در سال ۲۰۰۱ و توسط جیم کالینز منتشر شد. این اثر در دسته آثار مدیریتی قرار می‌گیرد و درباره مهارت‌هایی توضیح می‌دهد که یک اتفاق خوب را به اتفاقی عالی تبدیل می‌کند. این کتاب تاکنون بیش از چهار میلیون نسخه فروش داشته است و اثری کم‌نظیر در حوزه کسب‌وکار محسوب می‌شود‌. با این‌که بیش از دو دهه از چاپ آن گذشته است هنوز هم نکات مفید و آموزنده‌ای در این کتاب وجود دارد. برخی از منتقدان روزنامه وال‌استریت جورنال کتاب از خوب به عالی را به عنوان برترین کتاب مدیریتی‌ای که خوانده‌اند؛ معرفی کرده‌اند. کتاب از خوب به عالی درباره شرکت‌هایی حرف می‌زند که توانسته‌اند گردش مالی‌ای چند برابر میانگین بازار را در یک دوره پایدار بیش از ده سال تجربه کنند. این کتاب دارای آموزش‌هایی کاربردی است و به همین خاطر بسیاری آن را اثری خواندنی و جذاب می‌دانند.

جیم کالینز نویسنده این کتاب، یک کارآفرین برجسته آمریکایی است؛ او در دانشگاه استنفورد در رشته ریاضی و بعد ام‌بی‌ای تحصیل کرد. جیم به عنوان مدیر محصول در شرکت‌‌های مختلفی فعالیت کرده است و آثار تالیفی دیگری نیز دارد. کتاب از خوب به عالی تاکنون به بیش از بیست زبان ترجمه شده است‌.

۴. رازهای حرفه‌ای کسب و کار

کتاب رازهای حرفه‌ای کسب و کار با پیشگفتاری به قلم رابرت کیوساکی، درباره راهکارهایی سودمند برای پیشبرد استارت‌آپ‌ها می‌پردازد. کتاب رازهای حرفه‌ای کسب‌وکار به ما کمک می‌کند تا جایگاه خود را در بازار کشف کنیم؛ با این شناخت دسترسی به موفقیت برای ما بیشتر است. پس از آن ما می‌توانیم جنبشی توده‌ای از مردم بسازیم که کیفیت زندگی آن‌ها  به خاطر ما بهبود پیدا کند و این مسیر کسب‌وکار را طوری هدفمند کنیم که مردم برای توصیه‌ها و راهنمایی‌های ما پول بدهند.

راسل برانسون در اثر فوق  کارآفرینی پرمشغله است که شرکت اینترنتی خود را در حالی آغاز کرد که در طول تحصیل دانشگاهی به دردسر افتاده بود. یک سال پس از فارغ‌التحصیلی، او بیش از یک میلیون از محصولات و خدمات خود را درست در زیرزمین خانه‌اش فروخت. بیش از یک دهه است که راسل شرکت‌های آنلاین را راه‌اندازی کرده است. او  یک شرکت نرم‌افزاری و  یک شرکت مکمل‌های غذایی دارد.

کتاب فوق توسط علی اکبر ابراهیمی و انتشارات راوشید ترجمه شده است‌.

۵. مهم‌ها را بسنجید

کتاب  مهم‌ها را بسنجید تالیف جان دوئر، سرمایه‌گذار برجسته  درباره توانایی کمپانی‌هایی همچون بنیاد گیتس، گوگل و برنو است که توانسته‌اند با کمک گرفتن از  اوکی آر (okr) جهان را متحول کنند. جان دوئر در این کتاب به ما نشان می‌دهد که مکانیزم اهداف و دستاوردهای کلیدی (OKR) چگونه به غول‌های تکنولوژی نظیر گوگل، توییتر و اینتل کمک می‌کند تا به رشدی سریع و پایدار دست یابند. نویسنده حرکت انقلابی پشت این رشدهای انفجاری را  به ما نشان می‌دهد. همچنین می‌گوید که این سیستم چگونه می‌تواند به سایر شرکت‌ و کمپانی‌های رقیب نیر کمک کنند و باعث رشدشان شوند.

اوکی‌آر فرایندی ساده و ضروری  است که باعث پیشروی سازمان‌ها می‌شود و شفافیت زیادی را برای رهبران این شرکت‌ها به همراه می‌آورد. مهم‌ترین ویژگی او‌کی‌آر سنجش‌پذیر بودن میزان تلاش کارکنان است. کارمندان نیز می‌توانند  بفهمند که چگونه تلاش کنند‌

در کتاب با بنیان‌گذار اوکی‌آر، اندی گروو، معاون اجرایی شرکت اینتل آشنا می‌شویم، داستان شرکت اینتل را می‌خوانیم و به سازوکار اوکی‌آر پی می‌بریم. این اثر مقدمه‌ای از لری پیج دارد و مترجم آن محمدمهدی محسنی است. نشر نوین این کتاب را به چاپ رسانده است.

۶. شرکت خلاقیت

کتاب شرکت خلاقیت نوشته اد کتمول‌ و ایمی والاس است. در این کتاب با خاطرات بنیان‌گذار شرکت پیکسار آشنا می‌شویم. استودیو انیمیشن پیکسار در سال ۱۹۸۶ توسط استیو جابز و اد کتمول پایه‌گذاری شد. این شرکت در زمان تاسیس خود گروه‌های زیادی از نخبگان علوم کامپیوتر و فناوری را در خود داشت. در این اثر نکات زیادی برای آفرینش خلاقیت در یک مجموعه کاری وجود دارد‌. اثر فوق توسط شورش بشیری و انتشارات میلکان به فارسی ترجمه شده است‌.

کتاب شرکت خلاقیت نوشته اد کتمول‌ و ایمی والاس است. در این کتاب با خاطرات بنیان‌گذار شرکت پیکسار آشنا می‌شویم. استودیو انیمیشن پیکسار در سال ۱۹۸۶ توسط استیو جابز و اد کتمول پایه‌گذاری شد. این شرکت در زمان تاسیس خود گروه‌های زیادی از نخبگان علوم کامپیوتر و فناوری را در خود داشت. در این اثر نکات زیادی برای آفرینش خلاقیت در یک مجموعه کاری وجود دارد‌. اثر فوق توسط شورش بشیری و انتشارات میلکان به فارسی ترجمه شده است‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری