فیلم‌های اقتباسی 2023

۸ فیلم پرمخاطب ۲۰۲۳ که از کتاب‌های مشهور و پرطرفدار اقتباس شده‌اند

اقتباس از کتاب‌ها و رمان‌های مشهور سال‌ها ست که به امر رایجی در سینما تبدیل شده است. تا حدی که حتی بخش جداگانه‌ای برای اهدای جایزه به بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی در اکثر فستیوال‌های سینمایی در نظر گرفته شده است.

مروری بر آثار اقتباسی ۲۰۲۳

 امسال نیز شاهد فیلم‌های پرمخاطبی بودیم که بر اساس کتاب‌ها ساخته‌ شده بودند که در ادامه به بررسی و معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

اوپنهایمر oppenheimer

اولین فیلم این فهرست که شاید بتوان آن را مهم‌ترین فیلم سال نیز دانست، پرفروش ترین فیلم بیوگرافی تاریخ سینما، یعنی اوپنهایمر به کارگردانی کریستوفر نولان است. اوپنهایمر که جزو پدیده های سال محسوب می شود توانست موفقیت های چشمگیری برای سازندگان و عواملش به ارمغان بیاورد و در فصل جوایز به شکل خیره کننده‌ای بدرخشد. از درو کردن جوایز گلدن گلوب و بفتا گرفته تا اسکار. منبع اقتباس نولان برای اوپنهایمر، برداشتی از کتاب پرومته‌ی آمریکایی نوشته ی کای بِرد و مارتین جی شروین است که به شرح زندگانی خالق بمب اتم و برهه‌ای طولانی از زندگی او و موفقیت‌اش در ساخت بمب اتم می پردازد. 

قاتلان ماه‌گل Killers of the Flower Moon

مارتین اسکورسیزی پس از فیلم مرد ایرلندی که اقتباسی از رمان شنیده‌ام خانه ها را رنگ می کنی نوشته چارلز برنت بود، تصمیم گرفت سراغ کتاب دیگری برای فیلم تازه‌اش برود. زمانی که اعلام شد مارتین اسکورسیزی قصد دارد مجددا با لئوناردو دیکاپریو همکاری داشته باشد، قاتلان ماه گل تبدیل به یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های سال شد که همین امر نیز سبب پرفروش شدن کتاب دیوید گرن گردید. قاتلان ماه گل روایتی مستند از یک ماجرای واقعی در دهه ۱۹۲۰ در آمریکاست که به کشتار بی رحمانه سرخپوستان بومی و سلسله وقایعی گردید که سبب تشکیل سازمان اف بی آی شد.

مردی به نام اوتو A Man Called Otto

وقتی در سال ۲۰۱۲ رمان مردی به نام اوه منتشر شد، فردریک بکمن، نویسنده‌ی سوئدی اثر، تبدیل به یک پدیده ی بزرگ در عرصه‌ی رمان نویسی شد و توانست خالق یکی از به پرفروش‌ترین و به یادماندنی ترین رمان‌های تاریخ ادبیات داستانی شود.

بعد از موفقیت‌های بسیار زیاد رمان و همچنین اقتباس موفق هانس هولم، کارگردان سوئدی، مارک فورستر تصمیم گرفت به سراغ ساخت نسخه‌ی آمریکایی اثر با بازی تام هنکس برود. گرچه مردی به نام اوتو که برداشت آزادانه‌تری از داستان دارد نتوانست موفقیت های رمان و فیلم سوئدی را تکرار کند اما بازی بسیار خوب تام هنکس در نقش اوتو یکی از مهم ترین امتیاز های این اثر به شمار می رود که از اشاره به آن نمی‌توان غافل شد.

بیچارگان Poor things

 یورگوس لانتیموس پس از موفقیت در فیلم سوگلی، دوباره به سراغ اما استون رفت تا موفقیت‌های پیشین خود را بیش از پیش ادامه دهد و الحق توانست با یک اقتباس جذاب، یکی از بهترین و موفق‌ترین فیلم‌های سال را خلق کند. بیچارگان که داستان رمانی به همین نام نوشته‌ی آلاسدایر گری می‌باشد، داستان زن جوانی از دوره ویکتوریا است اقدام به خودکشی می‌کند اما از طریق پیوند مغز نجات می‌یابد و به سفر ماجراجویانه‌ای به‌منظور خودشناسی می‌رود. بیچارگان نیز همانند اوپنهایمر توانست موفقیت‌های زیادی در جوایز امسال داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اسکار بهترین بازیگری نقش اول زن برای اما استون اشاره کرد.

وانکا Wonka

پس از موفقیت درخشان تیم برتون از رمان پرطرفدار رولد دال، یعنی چارلی و کارخانه ی شکلات سازی، با بازی جانی دپ، کمتر کسی تصور می‌کرد که دوباره تصمیم به ساخت اقتباس دیگری از این اثر برود. وانکا با بازی تیموتی شالامه که اقتباس آزادانه‌ای از شخصیت ویلی وانکا است، گرچه نتوانست به خوبی هواداران فیلم تیم برتون را راضی کند اما با فروش نسبتا خوبی که داشت توانست تبدیل به یکی از موفق‌ترین فیلم های سال شود.

چشم‌های آبی‌روشن The pale blue eyes

چشم‌های آبی روشن که اقتباسی از رمانی با همین نام نوشته ی لویی بایار است که روایتگر یک معمای جنایی و تا حدودی ترسناک در اواخر قرن نوزدهم است. داستان فیلم در مورد یک زنجیره قتل مرموز است که توسط کارآگاه خبره ای به نام آگوستوس لندر قرار است بررسی شود. حل این پرونده ی پیچیده پای شخصیت های تازه ای را به داستان باز می کند که شاید مهم ترین و جالب ترین آن‌ها، ادگار الن پوی جوان، پدر داستان نویسی پلیسی، می‌باشد. 

جن‌زدگی در ونیز A Haunting in Venice

کنت برانا پس از دو اقتباس تقریبا موفقش از آثار آگاتا کریستی یعنی قتل در قطار سریع‌السیر شرق و قتل‌ بر‌ فراز نیل، این بار سراغ اقتباس دیگری از او یعنی جن زدگی در ونیز رفته است. جن زدگی در ونیز که از کتاب جشن هالووین کریستی برداشت شده است گرچه مانند دو فیلم پیشین برانا، در اکران اقبال چندانی به دست نیاورد اما کماکان می‌توان آن را اقتباس قابل قبولی از داستان کریستی دانست که دوباره پای هرکول پوآرو، کارآگاه محبوب آثار کریستی را برای حل پرونده ی قتل دیگری به داستان باز می کند.

داستان آمریکایی American Fiction

آمریکن فیکشن یا داستان آمریکایی که امسال موفق به دریافت جایزه ی بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی از جوایز آکادمی اسکار شد، اقتباسی از رمان پاک کردن نوشته‌ی پریسوال اورت که در مورد داستان‌نویس و پروفسور سیاه‌پوست سرخورده‌ای است که در اقدامی هجوآمیز، کتابی بر اساس کلیشه‌های عجیب و رایج سیاه می‌نویسد تا بلکه شانسی برای انتشار و کسب شهرت و تحسین داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری