عکس ناپلئون بناپارت

خلاصه کتاب دزیره از شاهکارهای رمان عاشقانه

اگر کمی به تاریخ علاقه داشته باشید حتماً نام ناپلئون بناپارت به گوشتان آشناست. فرمانده بزرگ نظامی در فرانسه که سرنوشت اروپا را تغییر داد. اما چه کسی فکرش را می کند که این فرمانده کشورگشا و با قدرت داستان عاشقانه ای را پشت سر گذاشته است؟ آن‌ماری سلینکو نویسنده زیرکی است که این عاشقانه را به تصویر کشیده است. عاشقانه ای که از دل واقعیت روایت شده و پایانی غیرقابل پیش‌بینی دارد.

اگر به تاریخ علاقه چندانی ندارید اما عاشق داستان‌های کلاسیک و عاشقانه هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم خواندن کتاب عاشقانه دزیره را از دست ندهید. این رمان داستانی است که از زبان خود برناردین اوژنی دزیره و به صورت خاطره‌هایی از سیزده‌سالگی این دختر نقل می شود. این داستان روایت‌های جذابی از نیمه دوم قرن هجدهم درعصر ناپلئون بناپارت را روایت می‌کند که برای بسیاری از کسانی که به تاریخ علاقه دارند نیز بسیار جذاب است.

خلاصه داستان دزیره

داستان از آنجا شروع می‌شود که برادر ناپلئون در زمانی که او تنها یک سرباز ساده بود با خواهر دزیره ازدواج می‌کند و از آن پس دزیره کلاری و ناپلئون به هم دل می‌بندند و پس از مدت‌ها با هم نامزد می‌کنند. از این دلبستگی زمان زیادی نمی‌گذرد تا اینکه بعد از دو سال ناپلئون نامزدی خود را به هم می‌زند و علی‌رغم قول و قرارهای خود با دختر دیگری ازدواج می‌کند. بدعهدی ناپلئون قلب دزیره را می‌شکند به قدری او در نامه ای به ناپلئون می‌نویسد که: «تو زندگی مرا به سوی بدبختی هدایت کردی اما من هنوز هم راهی برای فراموش کردن تو نمی‌بینم!»

دزیدریا یا همان فرانسیس کلاری پس از به هم خوردن نامزدی‌اش با ناپلئون با ژنرال ژان باتیست برنادوت ازدواج می‌کند و از اینجا داستان به سمت و سوی جذاب تری سوق داده می شود که شما را دعوت به خواند آن می‌کنیم.

آن‌ماری سلینکو نویسنده کتاب دزیره

آن ماری سلینکو یکی از بهترین نویسنده‌های اتریشی به حساب می‌آید که در بازه زمانی ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ و با نگارش ۴ رمان به نام‌های؛ من دختر زشتی بودم، همیشه فردا بهتر است، فردا عروسی شوهرمه و دزیره توانست نام خود را در تاریخ ادبیات جهان به عنوان یکی از بهترین نویسنده های قرن ۱۹ ثبت کند.

آن ماریو یک خبرنگار نویسنده بود و فعالیت های سیاسی و آزادی خواهانه زیادی را در کشورش و در سوئد ادامه می‌داد تا اینکه بر حسب اتفاق در سوئد با یکی از نوادگان دزیره هم صحبت شد و شنیدن داستان زندگی دزیره از زبان اقوام او برای آن ماریو سوژه‌ای ناب در نگارش یک کتاب عاشقانه-تاریخی به حساب آمد و همین انگیزه موجب شد امروزه  کتاب دزیره را به عنوان یکی از ۱۰ کتاب برتر ادبیات جهان بشناسیم.

کتاب دزیره چند جلد است؟

دزیره یک کتاب تک جلدی است اما بسیاری از انتشارات ایرانی که این کتاب را برای نوجوانان به چاپ رسانده‌اند با تقسیم‌بندی داستان دزیره به دو بخش، دو جلد مجزا از کتاب دزیره را به فروش می‌رسانند.

کتاب دزیره چند صفحه است؟

کتاب دزیره یکی از رمان های قطور و طولانی ادبیات داستانی جهان  به حساب می‌آید؛ چرا که نویسنده این کتاب با بیانی شیوا به تصویرسازی تمام وقایع مهم و تاریخی داستان پرداخته است. سیرکلی داستان زمان طولانی از نوجوانی تا مرگ دزیره به همراه اتفاقات و رویدادهای مختلف را روایت می کند. این رمان ۷۵۰ صفحه‌ای آنقدر جذاب و هیجان‌انگیز است که مخاطب دوست ندارد حتی برای لحظه‌ای آن را زمین بگذارد.

بهترین ترجمه کتاب دزیره

شاید شما هم به عنوان یک مخاطب این سؤال را در ذهن داشته باشید که کدام یک از ترجمه‌های موجود در بازار به عنوان بهترین ترجمه رمان دزیره به حساب می‌آید؟

ایرج پزشکزاد مترجم شناخته شده و توانمندی است که با زبانی سلیس و روان این داستان تاریخی را به فارسی برگرداند. پرویز شهدی یکی دیگر از مترجم‌های خوب کشورمان است که کار ترجمه را در زمان بازنشستگی خود آغاز کرد و کتاب دزیره به عنوان یکی از بهترین و مشهورترین ترجمه این مترجم به حساب می‌آید. این دو ترجمه به عنوان بهترین نسخه ترجمه شده دزیره معروف هستند پس اگر ترجمه خوب کتاب برایتان اهمیت دارد یکی از این دو ترجمه را بخوانید.

بهترین جملات کتاب دزیره از متن کتاب

در ادامه بخش‌هایی از متن کتاب دزیره را با هم مطالعه می‌کنیم که از قسمت‌های مختلف متن رمان دزیره انتخاب شده است:

لحظه‌هایی از تاریخ هیچ‌گاه از عشق خالی نبوده است و آنگاه که عشق به تاریخ ورود پیدا می کند تاریخ رنگ و بوی تازه ای به خود می گیرد و شوری دیگر می‌انگیزد. دزیره قصه عشق است. عشق دختری نوجوان به ژنرالی گمنام و نام آشنا که با رخش روزگار و به لطف دست‌های ناپیدای تقدیر برجسته‌ترین و ماندگارترین چهره تاریخ سده‌های اخیر جهان می‌شود و نامی آشنا می‌یابد: ناپلئون بناپارت!

بناپارت نماد قدرت‌طلبی، عهدشکنی و برتری جویی است و عشق این صفات را برنمی‌تابد و آنگاه که معشوق همه هستی خویش را در قمار عشق به تمنا نهاده است نا کام می‌ماند تا خود را به دست مرگ بسپارد و دست قدرتمند عشقی دیگر او را از میان اندوه و رنج می‌رهاند و به زندگی تازه‌ای فرا می‌خواند که سراسر مهر است و عشق و دلبستگی! دستانی که از آستین ژنرال دیگری برون آمده تا مهر بورزد و نوازش بخشد. ژنرال فرانسوی که به سوئد دعوت می شود و تاج پادشاهی بر سر می‌نهد.

و آنگاه که دزیره در اوج شکوه در مقام ملکه سوئد در کنار همسر خویش است. آن ژنرال جوان دیروز در هم شکسته و خرد در جزیره آلپ روزهای تبعید را پشت سر می گذارد و اینگونه است که تاریخ پیمان‌شکنی عشق را روایت می‌کند.

5 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری