حماسه ویچر

حماسه ویچر از صفر تا صد؛ هر چه درباره ویچر باید بدانید

داستان‌های حماسی و افسانه‌ای بسیاری تا اینجای تاریخ ادبیات در جای جای دنیا خلق شده است که در این بین فقط تعدادی از آنها توانسته‌اند مخاطبین خود را برای همیشه همراه خود سازند. از آثاری صحبت می‌کنیم که در آنها ریتم داستان و شخصیت‌ها بخشی از زندگی روزمره مخاطبین شده و خوانندگان برای دریافت بخش‌های دیگر داستان و یا استفاده از سریال‌ها و بازی‌های اقتباسی از این افسانه‌ها روزشماری می‌کنند. مجموعه حماسه ویچر دقیقا آن چیزی است که منظور نظر ماست، این شاهکار ادبی که در پی استقبال مخاطبین خود در تمام دنیا، حتی به آثار ماندگاری در زمینه‌های دیگر مانند سریال و بازی‌های کنسول هم بدل شد.

نگاهی به مجموعه حماسه ویچر

مجموعه کامل کتاب ویچر در بیش از ۸۰ کشور دنیا ترجمه و منتشر شده است و دانلود ترجمه‌ کتاب ویچر، آمار بالایی را در مرورگرها به خود اختصاص داده است. این کتاب در ایران توسط انتشارات آذرباد با ترجمه سینا طاوسی مسرور منتشر شده است ترجمه سینا طاووسی مسرور یکی از بهترین ترجمه ها از این اثر است.این اثر به ۲۰ زبان معتبر و زنده دنیا ترجمه شده که در فارسی بهترین ترجمه کتاب ویچر همین نسخه‌ای است که سینا طاووسی آذرباد منتشر کرده است.
حماسه ویچر مجموعه کتاب‌هایی زنجیره‌ای و به هم متصل است که در گونه ادبی افسانه‌سرایی اثر نویسنده لهستانی آندری ساپکوفسکی است.این اثر براساس افسانه و قصه‌های فولکلور و کالت در تاریخ کشورهایی مانند لهستان، جمهوری چک، مجارستان، اسلواکی، اوکراین، رومانی، روسیه، صربستان،اسلوونی، بلغارستان و سایر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی شکل گرفته و ساختار اصلی آن بر مبنای فرهنگ غنی این کشورها طرح‌ریزی شده است.
این داستان در سرزمینی پهناور و پر رمزوراز به نام گرالت جریان دارد، دنیای گِرالت از چندین پادشاهی، طایفه و قبیله شکل گرفته و بصورت خان‌نشینی اداره می‌شود. این سرزمین قوانین بسیار عجیب غریب و منحصربه‌فردی دارد که همین موضوع زندگی در آن را از شکل عادی خارج کرده است.
این سرزمین جادویی توسط اهریمن‌ها و خوناشام‌های فراوانی به تسخیر درآمده که شخصیت اصلی و قهرمان داستان که نام او گرالت ریویایی است، با سفر و عزیمت به نقاط مختلف این سرزمین، مردمان آنجا را از شر این اهریمن‌ها نجات می‌دهد. قهرمان داستان که در شکار بسیار توانمند و زبردست است به سرعت در میان مردم سرزمین گرالت در نقش یک منجی ظاهر شده و مردم، ارتباط بسیار قدرتمندی با وی به‌عنوان منجی برقرار می‌کنند. گرالت ریویایی دارای توانایی فرا طبیعی است که با کمک تمرین‌ها و فعالیت‌های بدنی مخصوص، توانایی مبارزه و از میان برداشتن موجودات مرگبار اهریمنی و پلید را به دست آورده است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/books/author/%D8%A2%D9%86%D8%AC%DB%8C-%D8%B3%D9%BE%DA%A9%D9%88%D9%81%D8%B3%DA%A9%DB%8C” size=”big” align=”right” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتابهای سپوکوفسکی در فیدیبو[/button]

سرزمین گرالت از پادشاهی‌های ریز و درشتی تشکیل شده از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به آئدیرن(به پادشاهی دِماوِند)، کائدوِن(به پادشاهی هِنسِلت)، لوریِن(به پادشاهی مِوِ)، رِدانی‌ین(با پادشاهی وِزیمیر)، تِمِری ین(به پادشاهی فُلستِت)، سینترا، سیداریس، کُویر و اسکِلیگِ، اشاره کرد.آنچه خط اصلی داستان را شکل می‌دهد این که در این پادشاهی ها اهریمن‌ها در خدمت پادشاهان هستند و حاکمان با استفاده از قدرت خونریزی آنها به حکومت بر مردم می‌پردازند و قهرمان داستان برای مبارزه با این رویه به‌پاخواسته است. جادوگران و اهریمن‌ها به نوعی به‌عنوان مستشار در خدمت حاکمان هستند که به آنها در نیل به اهداف گوناگون خبیثه خود کمک می‌کنند.
در کنار خط اصلی رمان‌ها که مبارزه با شر و اهرین است یک خط اصلی دیگر وجود دارد که در آن گرالت ریویایی به حفاظت از شاهزاده خانمی به‌نام سیری  می‌پردازد. کشور سیری به‌تازگی مغلوب دشمنان شده و در ورای این اتفاقات، پیش‌بینی‌ای وجود دارد که خبر از قدرت‌های سیری می‌دهد، نیروهایی که قادر به تغییر جهان هستند. این قدرت ماورایی برای گرالت بسیار قابل توجه است که سعی دارد در کنار مبارزه با بدهای داستان به سر این قدرت هم پی‌ببرد.
آنچه حماسه ویچر را اینقدر جذاب و پرطرفدار کرده حس خوشایند مبارزه با شر و صحنه‌های فراوان کشتن هیولاها و اهریمن‌های داستان است که قهرمان از پس آنها یکی یکی برمی‌آید. حماسه ویچر صحنه‌های تکان‌دهنده و لحظاتِ مهیج بسیاری را برای مخاطب رقم زده است. کشتنِ هیولاهایی که شما را مجذوب خود می‌کند، لحظات بسیاری که در داستان، مخاطب با صحنه‌های حماسی و البته برخوردهای عاطفی و دراماتیک بسیاری روبرو می‌شود همه و همه باعث شده است حماسه ویچر نزد مخاطبین خود بسیار محبوب باشد.

آندری ساپکوفسکی، نویسنده‌ای که با حماسه ویچر ماندگار شد

آندری ساپکوفسکی متولد ۱۹۴۸ در لهستان است که به‌واسطه خلق مجموعه داستان‌های حماسه ویچر بسیار در دنیا شناخته شده است . ساپکوفسکی دانش آموخته اقتصاد از کالج لودو است. تا پیش از روی آوردن به نوشتن کتاب، به عنوان مدیر ارشد فروش یک شرکت تجاری مشغول به کار  بود.. وی کار ادبی خود را در ابتدا به عنوان مترجم و به ویژه آثار علمی-تخیلی آغاز نمود.

آندری ساپکوفسکی
سبک مورد علاقه او افسانه‌سرایی است که همین موضوع باعث شد او ابتدا یک داستان کوتاه به نام ویچر نوشته و در یک مسابقه که توسط مجله‌ای محلی در لهستان برگزار می‌شد شرکت دهد و در این مسابقه توانست مقام سوم را در بین آثار ارائه شده کسب نماید. ساپکوفسکی حماسه ویچر را یکی از اصلی‌ترین ستون‌های زندگی و حیات خود می‌داند و معتقد است اغلب لحظات و دقایق خود را با شخصیت‌های این داستان به‌سر می‌برد.
ساپکوفسکی مدت زیادی این داستان کوتاه را به حال خود رها کرده بود تا اینکه یک روز به فکر گسترش و توسعه این داستان در قالب یک رمان نیمه بلند افتاد، همین اشتیاق او به قصه‌های سنتی اروپای شرقی باعث شد شوق ادامه برای حماسه ویچر در قالب او نهادینه شود و سرانجام یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین مجموعه داستان‌های حماسی تاریخ ادبیات جهان خلق شد.

خواندن حماسه ویچر را از کجا شروع کنیم؟

ممکن است براساس شنیده‌هایی از محیط پیرامون خود و یا فضای پرهیاهویی که در خصوص این کتاب وجود دارد مشتاق شوید مطالعه حماسه ویچر را آغاز کنید، و این اشتیاق توام با عجله باعث شود قسمت مناسبی از این مجموعه را انتخاب نکنید که همین موضوع باعث سردرگمی شما خواهد شد. ازاین‌رو اگر قصد آغاز مطالعه‌ی مجموعه‌ی حماسه ویچر را دارید، اول با کتاب حماسه ویچر (آخرین آرزو) شروع کنید. این مجموعه از داستان‌هایی کوتاه تشکیل شده و علاوه‌بر اینکه شامل بنیان و اساس مجموعه ویچر می‌شود به شما اطلاعاتی پس‌زمینه‌ای و جزئیاتی درباره‌ی شخصیت‌ها می‌دهد که آگاهی از آن به محض ورود به نسخه‌ی کامل و اصلی کتاب‌ها، برایتان حائز اهمیت بوده و مثمر ثمر واقع خواهد شد.

حماسه ویچر
کتاب آخرین آرزو، هفت داستان را شامل می‌شود که اولین آن‌ها نقش مقدمه‌ی داستان حماسه ویچر را دارد. در اولین قسمت این کتاب، زخمی‌شدن گرالِت و پناه‌گرفتن او در یک صومعه را شاهد هستیم. کتاب با این زمینه‌سازی اولیه، داستان را به‌قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند که هرکدام در ۶ فصل دیگر این کتاب روایت می‌شوند. دانلود کتاب ویچر در فیدیبو به‌راحتی امکان‌پذیر است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/82273-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%86%D8%B1″ size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]آخرین آرزو[/button]

دیگر کتاب‌های مجموعه حماسه ویچر

کتاب شمشیر سرنوشت

داستان‌ این کتاب درواقع قبل از وقایع مجموعه ویچر اتفاق می‌افتد؛ به‌همین دلیل این کتاب مناسب‌ترین گزینه پس‌از مطالعه‌ی کتاب حماسه ویچر: آخرین آرزو می‌باشد.
برخلاف مجموعه اول (آخرین آرزو)، کتاب شمشیر سرنوشت دارای سیر داستانی ساده‌تری است. شمشیر سرنوشت مشتمل بر ۶ داستان پیوسته است که وقایع را پشت‌ سر هم و به‌ترتیب نقل می‌کنند. در این کتاب شخصیت سیری همان شهدختی که قهرمان اصلی حماسه ویچر دلداده اوست بیشتر نمایان است و ساپکوفسکی در این کتاب به‌خوبی سیری را برای مخاطبین ساخته و پرداخته است.

[button color=”pink” link=”https://fidibo.com/book/82278-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D9%85%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA” size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]شمشیر سرنوشت[/button]

کتاب خون الف‌ها

با آغاز مطالعه کتاب خون الف‌ها جریان اصلی داستان حماسه ویچر آغاز شده و مخاطب به بطن اصلی داستان وارد می‌گردد، خط داستان از زمانی حدود یک سال پس از سرنگونی  قلمرو پادشاه سیری نقل می‌شود. این اتفاق غم‌انگیز باعث شده تا جناح‌های مختلف  داستان برای یافتن  سیری در رقابت با یکدیگر قرار گیرند؛ اما خبر تأسف‌برانگیز برای آن‌ها این است که شاهزاده خانمِ جوان تحتِ حفاظت و سرپرستیِ یکی‌از مشهورترین شکارچیان هیولا به‌نام گرالت قرار دارد. سیری از اینجای داستان به بعد تحت پرورش روحی و جسمی گرالت قرار می‌گیرد و از این فصل حماسه ویچر است که ساپکوفسکی با مهارتی مثال‌زدنی میزان عاطفه و احساس موجود در داستان را به سطح خوشایند مخاطبین می‎رساند.  امکان دانلود کتاب ویچر خون الف‌ها در فیدیبو برای همه مهیاست.

[button color=”purple” link=”https://fidibo.com/book/82279-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%81″ size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]خون الف‌ها[/button]

کتاب زمان خواری

کتاب زمان خواری را حتما پس از مطالعه خون الف‌ها در برنامه خود قرار دهید، در این قسمت از حماسه ویچر، مانور بر موضوعات و طرح‌های اصلی شدت میگیرد.. این رمان از مسائلی مانند آسیب پذیری، تواضع و فروتنی، کنترل و نظارت و همچنین هرج‌ومرج در سراسر جهان صحبت می‌کند. پرداختن به پلیدی‌های موجود در سرزمین گرالت و در کنار آن توسعه شخصیت پردازی ها در زمان خواری به اوج خود می‌‎رسد.

[button color=”green” link=”https://fidibo.com/book/91441-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C” size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]زمان خواری [/button]

کتاب غسل آتش

تا این‌جا نیمی از مجموعه‌ی حماسه ویچر طی شده و در ذهن مخاطبین یقینا حضور گرالت پررنگ‌تر شده است. در کتاب غسل آتش، جنگ و خون‌ریزی هچنان ادامه دارد و هیچ نشانه‌ای از تفاهم و رفع خصومت در طرفین درگیری‌ها دیده نمی‌شود.هدف اصلیِ گرالت بخش عمده‌ای از این کتاب را تشکیل می‌دهد. او اوضاع را سروسامانی تازه می‌بخشد و قبل از آن که شایعات مربوط ‌به ازدواجش به حقیقت بپیوندد، متحدین و افرادی را برای پیداکردن سیری که دوباره او را از دست داده است، گرد هم می‌آورد. در این اثر سیری در اعماقِ تاریکی‌ها (یک جنگل) گم می‌شود و فقدان او روح گرالت را بسیار آزرده کرده است.

[button color=”orange” link=”https://fidibo.com/book/98399-%D8%BA%D8%B3%D9%84-%D8%A2%D8%AA%D8%B4″ size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]غسل آتش [/button]

کتاب برج پرستو

سیری در کتاب برج پرستو دوباره به کانون اصلی داستان برمی‌گردد و ایفای نقش می‌کند. همه در تلاش برای دستیابی به او هستند اما شاهزاده‌خانم خود را از چشم دیگران پنهان می‌کند و با نام ‌و نشانی مستعار و ناشناس قدم در مسیری مرگبار با وجود راهزنان و موجودات خطرناک می‌گذارد، اما گرالت بسیار پخته‌تر از او عمل کرده و دوباره در قامت یک منجی برای سیری و البته مخاطبینی که بسیار با شهدخت قصه ارتباط گرفته اند  ظاهر می شود.بخش عمده‌ای از داستان را، یادآوری و فلش‌بک‌هایی شبیه به قالب کتاب آخرین آرزو تشکیل می‌دهد که تجربه‌های هولناک سیری توسط افرادی شرور (وایلد هانت) را به‌تصویر می‌کشد و ممکن است مطالعه‌ی آن برای مخاطب دشوار و غم‌انگیز باشد.

[button color=”yellow” link=”https://fidibo.com/book/104697-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%87-%DB%8C-%D9%88%DB%8C%DA%86%D8%B1″ size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]برج پرستو [/button]

کتاب بانوی دریاچه

درست در لحظاتی که ممکن است مخاطبین  امید خود را از دست بدهند سیری آن‌چنان با عزم و اراده‌ی قوی خود وارد میدان می‌شود و با چالش‌ها مقابله می‌کند که شما را حیرت‌زده خواهد کرد، البته جز این نیز از شاهزاده ‌خانمی که توسط گرالت پرورش یافته انتظار نمی‌رفت. کتاب بانوی دریاچه نقش مهمی در شکل گیری گام‌های آخر حماسه ویچر دارد و عمده مسیر اصلی این کتاب در نگرانی و دلهره مخاطبین از سرنوشت سیری و گرالت طی می‌شود.

[button color=”orange2″ link=”https://fidibo.com/book/117852-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%86%D8%B1″ size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]بانوی دریاچه [/button]

کتاب فصل طوفان

کتاب فصل طوفان آخرین کتابی است که از حماسه میچر منتشر شده است، این کتاب برای افرادی که بقیه مجموعه‌ها را خوانده‌اند پیش‌درآمدی مستقل به منظور بازگشت به دنیای ویچر خواهد بود و کنکاش گرالت را به تصویر خواهد کشید که برای پس‌گرفتنِ قدرت و نیروی خود تلاش می‌کند. همچون پاداشی رضایت‌بخش ویژه‌ی کسانی که دیگر بخش‌های فوق‌العاده حماسه ویچر را دنبال کرده‌اند.کتاب فصل طوفان بعنوان آخرین حلقه از مجموعه حماسه ویچر  در ایران ترجمه و منتشر شده و شما می‌توانید نسبت‌به دانلود کتاب ویچر یا خرید نسخه‌ی فیزیکی آن در فیدیبو  اقدام کنید. مجموعه کامل کتاب ویچر یک قاب بسیار زیبا از مبارزه مردم به رهبری یک انسان آزاده با پلیدی‌ها و شرارت‌های بی‌‌شماری است که در سرزمین گرالت رواج داشته است.

[button color=”blue2″ link=”https://fidibo.com/book/117852-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%86%D8%B1″ size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]فصل طوفان [/button]

درباره بازی ویچر در قسمت بعدی این مقاله می‌خوانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری