مرد در حال سخنرانی

کتاب فن بیان و سخنوری؛ تکنیک‌هایی برای یک سخنرانی گیرا

اولین و بهترین راه ارتباطی صحبت کردن است. شما با صحبت کردن می‌توانید نیازها و خواسته‌هایتان را با دیگران درمیان بگذارید، از حق خود دفاع کنید، موضوعی را ارائه دهید و آموزش ببیند. به طور کلی اگر بخواهیم به موضوع صحبت کردن نگاه کنیم، حرف زدن راه اصلی پیشرفت بشر به حساب می‌آید. خیلی از افراد هستند که ترس از سخنرانی دارند و صحبت کردن در جمع برای آن‌ها معضل جدی محسوب می‌شود. برای مثال برای دفاع از پروپوزال در دوره‌های کارشناسی ارشد یا دکترا، نمی‌توانند هر آنچه را که لازم است منتقل کنند و این ضعف، آن‌ها را با شکست مواجه می‌کند. اگر شما تا حد قابل قبولی به این تکنیک‌ها واقف نباشید، در مسیر زندگی چه به لحاظ تحصیلی و چه به لحاظ شغلی، با مشکلات متعددی رو به رو خواهید شد. اگر هنوز به اهمیت این مهارت پی نبرده‌اید، تا انتها این متن را بخوانید.

اهمیت تقویت فن بیان و سخنوری

درگذشته قبل از آنکه مهارتی به عنوان نوشتن و یا ابزاری برای ثبت کردن اختراع شود، علوم به صورت سینه به سینه بین افراد یک جامعه منتقل می‌شده است. همین یک جمله قدمت و اهمیت صحبت کردن را به خوبی نشان می‌دهد. اما لازم است به چند نکته دیگر هم اشاره کنیم. فرقی نمی‌کند شما در چه جایگاه شغلی باشید، باید بتوانید با دیگران ارتباط درست داشته باشید؛ اگر کارمند هستید با همکاران و مدیرانتان و اگر مدیر هستید باید بتوانید با تیم خود ارتباط موثر داشته باشید.

·      اعتماد به نفس:

خوب و جذاب صحبت کردن به شما اعتماد به نفس می‌دهد. همین اعتماد به نفس در ادامه دادن سخنرانی به شما کمک شایانی خواهد کرد. تصور کنید که شما فردی هستید که به خوبی و گیرا صحبت می‌کنید، پس میزان اضطراب شما تا حد زیادی کم می‌شود و بازدهی بهتری خواهید داشت.

·      کنترل زمان:

زمانی که شما «خوب صحبت کردن» را بلد باشید و بتوانید روی استرس خود کنترل داشته باشید، مدیریت زمان هم برای شما ساده‌تر می‌شود. برای افرادی که پای سخنرانی و ارائه‌ی شما نشسته‌اند احتمال زیاد زمان گوهر با ارزشی است.

·      در مسیر آرزوها:

برای یک مصاحبه‌ی کاری مهم پذیرفته شده‌اید؛ شما باید خود را طوری معرفی کنید که عنوان شغلی مورد نظرتان را به دست آورید. نوشته‌ها کار خودشان را کرده‌اند و رزومه‌ی شما مورد قبول واقع شده است. اینجا وقت آن است که شما با مهارت گفتاری خود، نشان دهید که فرد لایقی برای آن موقعیت شغلی هستید. در ادامه شما را در موقعیت یک دانشجو می‌گذارم. دانشجویی که باید از طرح پایان‌نامه‌ی خود به خوبی دفاع کند و یا در مصاحبه‌ی دکتری خود، صلاحیت و دانسته‌های خود را به اساتید و داورها نشان دهد. اینجاست که فن بیان قوی شما به کمک تسلطتان بر موضوع می‌آید.

·      سوءتفاهم:

زمانی که درحال صحبت کردن هستید و سعی دارید موضوعی را توضیح و یا مشکلی را رفع کنید، اگر توانایی انتقال درست پیام را نداشته باشید، ممکن است سوءتفاهم بوجود بیاید یا مشکلتان بزرگ‌تر از قبل شود. به همین دلیل بهتر است که در کسب این مهارت بیش‌تر تلاش کنید.

معرفی بهترین کتاب‌ها برای فن بیان و سخنوری به روش صحیح

چندین روش برای بهبود مهارت سخنرانی و فن بیان وجود دارد. برای مثال شمرده صحبت کردن از قدم‌ها اول برای این امر است. اگر مخاطب شما متوجه کلام شما نشود، بعد از مدت کوتاهی دیگر به شما توجهی نمی‌کند و حتی ممکن است جمع را ترک کند یا خود را به کار دیگری مشغول کند. مورد بعدی این است که باید درمورد موضوعی که صحبت می‌کنید اطلاعات کافی داشته باشید و محکم صحبت کنید. شنونده‌ی شما باید این اطمینان را در کلام و لحن شما مشاهده کند تا پذیرای آن باشد.

برای کسب هر مهارتی لازم است که آموزش درست و کافی ببینید. سخنوری هم از این قاعده مستثنا نیست و لازمه‌ی حرفه‌ای بودن آن آموزش است. برای اینکار می‌توانید در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید، فیلم‌های آموزشی ببینید‌، سخنرانی‌های خوب را دنبال کنید، کتاب‌های فن بیان بخوانید و البته تمرین کنید. در ادامه به معرفی بهترین کتاب‌ها برای آموزش فن بیان می‌پردازیم؛

۱.     قدرت بیان

جلد کتاب قدرت بیان
ghodrate bayan

کتاب قدرت بیان از نویسنده‌ی معروف برایان تریسی است. در این کتاب نویسنده شما را با تمام رمز و رازهای یک سخنرانی خوب آشنا می‌کند و تمرین‌های عملی و کاربردی به خواننده می‌دهد. تمامی روش‌ها در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند و آزموده شده‌اند. در یک بخش مجزا تریسی، درباره‌ی ارائه‌ی سخنرانی‌های ترغیب کننده برای کسب‌ها و کارها می‌گوید و از تاثیر این توانایی در روند رشد افراد می‌نویسد. کتاب قدرت بیان شامل ۱۲ فصل است که به تفصیل به آموزش خواننده در همه‌ی جوانب پرداخته است.

 

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/81709-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب قدرت بیان [/button]

 

۲.    اصول سخنرانی و فن بیان به روش تد

احتمالاً با شرکت غیرانتفایی و موفق تد آشنایی دارید. محفلی که بهترین‌های هر حوزه به آن‌جا می‌آید و از به روزترین دستاوردهای خود سخن می‌گویند. شما برای آنکه یک سخنران تد باشید علاوه بر سواد کافی باید جذاب و گیرا صحبت کنید. کریستین اندرسون، مدیر شرکت تد با نوشتن این کتاب،‌ به تمامی افرادی که نیاز به کسب این مهارت دارند، برقراری ارتباط موثر در قرن ۲۱ را آموزش می‌دهد. این کتاب یکی از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز است و یک منبع عالی برای یک سخنور حرفه‌ای شدن به حساب می‌آید. با مطالعه‌ی این کتاب یا شنیدن کتاب صوتی آن و با انجام تمرینات، شما برای یک سخنرانی عالی آماده خواهید شد.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/117789-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-ted” size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب اصول سخنرانی به روش تد[/button]

۳.     آیین سخنرانی

جلد کتاب آیین سخنرانی
the quick and easy way to effective speaking

دیل کارنگی نویسنده‌ی مجموعه‌ی «آیین» است که به آموزش مهارت‌های ارتباطی می‌پردازد. کتاب آیین سخنرانی با اسم اصلی The quick and easy way to effective speaking  در سال ۱۹۶۲ به چاپ رسید و تاکنون با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. این کتاب به موضوع مهارت سخنوری با دید روانشناسی نگاه کرده است و از تاثیر آن در روحیه‌ی افراد می‌گوید. نویسنده در این کتاب به مخاطب خود با زبانی ساده و گیرا آموزش می‌دهد که چگونه با افراد اطراف خود ارتباط موثر و درست برقرار کنند و با کسب مهارت فن بیان قدم در راه موفقیت بردارند.

 

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/3916-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C” size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب آیین سخنرانی [/button]

 

۴.     حرف بزن تا برنده شوی

شاهکاری دیگر از برایان تریسی برای مخاطبینی که می‌خواهند درست و اصولی سخنرانی کنند. برای آنکه بتوانید با صحبت کردن نشان دهید که با استعداد و باهوش هستید، نیاز است که این کتاب را با دقت بخوانید. برایان تریسی به عنوان یکی از موفق‌ترین سخنران‌های دنیا، در این کتاب به شما آموزش می‌دهد که چطور با اعتماد به نفس و شهامت صحبت کنید تا نظر همه جلب این توانایی شما شود. این مهارت بیش‌تر از هر توانایی دیگر شما را برای رسیدن به اهدافتان یاری می‌کند.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/81551-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D8%AD%D8%B1%D9%81-%D8%A8%D8%B2%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D9%88%DB%8C” size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب حرف بزن تا برنده شوی[/button]

۵.     دقیقا چه بگویید تا حرفتان را گوش کنند؟

جلد کتاب دقیقا چه بگویید تا حرفتان را گوش کنند
exactly what to say

مجموعه‌ی «ثروتمندان خود ساخته» در سال ۲۰۱۸ به قلم فیل جونز برای اولین بار منتشر شد. این کتاب کم حجم برای کسانی نوشته شده است که می‌خواهند از قدرت کلام استفاده کنند. در این کتاب یاد خواهید گرفت که با جادوی کلمات، مخاطب خود را مجاب به گوش کردن کنید و با شیوه‌ی درست سخنرانی تاثیر مثبت بگذارید. افرادی چون ریچارد دیکسون (مدیر عامل هالیدیز پلیز)، یان آلتمن (نویسنده ) و جان جانچ (نویسنده) از این کتاب تقدیر کرده‌اند.

 

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/84927-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7-%DA%86%D9%87-%D8%A8%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%DA%AF%D9%88%D8%B4-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF” size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب چه بگویید تا حرفتان را گوش کنند[/button]

 

کلام آخر

شما می‌توانید با صحیح صحبت کردن دیگران را به راحتی متقاعد کنید. فن بیان عالی، شما را از آنچه هستید باهوش‌تر نشان می‌دهد و احترام و توجه دیگران را به همراه دارد. به همین دلیل و دلایل گفته شده در بالا، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطالعه‌ی کتاب‌های فن بیان و سخنرانی را در الویت مطالعه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری