کتاب‌هایی برای آرامش ذهن

پیشنهادهایی برای داشتن یک ذهن آرام

استرس، اضطراب، دغدغه‌های ذهنی فراوان، ازدحام کاری و شلوغی ذهنی همه از مشکلاتی که تک‌تک‌مون این روزها باهاش دست به گریبانیم.داشتن یه لحظه آروم، یه روز بی‌دغدغه برای خیلی‌هامون آرزو شده،‌ خیلی وقت‌ها احساس می‌کنیم نمی‌تونیم از پس این روزگار بربیاییم، این احساس مهمیه، احساسیه که باید بهش توجه کنیم و برای داشتن ذهنی‌ آروم‌تر قدم برداریم. خوشبختانه ما قدرت این رو داریم علیرغم همه سختی‌ها برای خودمون لحظات آرومی بسازیم، دقایقی به ذهنمون استراحت بدیم و از زندگی در لحظه بیشتر لذت ببریم.
در ادامه پیشنهادهایی براتون دارم که می‌تونن تو داشتن ذهن آروم‌تر و کشیدن یه نفس‌ راحت‌تر حسابی موثر باشن.

تمرین نیروی حال

این کتاب همونطور که از اسمش معلومه قراره به ما کمک کنه تا نیروی حال‌مون رو تقویت کنیم و به جای تمرکز بر گذشته یا نگرانی برای آینده بتونیم مغزمون رو بر لحظه اکنون متمرکز کنیم. اکهارت تول در کتاب تمرین نیروی حال حاصل ده‌ سال تجربه و تلاش خودش را برای رسیدن به این هدف بزرگ گرداوری کرده. سه بخش اصلی کتاب تمرین نیروی حال شامل:
دست‌یابی به نیروی حال، رابطه تمرین معنوی و پذیرش و تسلیم است. با خواندن این سه بخش با منشاء ترس‌هامون آشنا می‌شیم، روشن‌بینی رو یاد می‌گیریم، می‌تونیم به آگاهی درونی برسیم و از همین مسیر نیروی حالِ بهتری داشته باشیم.
این کتاب رو فرناز فرود در نشر کلک آزادگان ترجمه کرده و نسخه صوتی‌اش رو هم نیما رئیسی با صدای گرمش اجرا کرده که ناشرش نوین‌ کتاب گویاست.

هنر ظریف بی‌خیالی

حضرت حافظ یه غزل معروف داره که می‌گه:
دمی با غم به سر بردن جهان یک‌سر نمی‌ارزد/ به می بفروش دلق ما کزین بهتر نمی‌ارزد
اگه بخواهیم موضوع کتاب هنر ظریف بی‌خیالی رو تعریف کنیم تو همین یک بیت خلاصه می‌شه. مارک منسون بلاگر و نویسنده معروف که با انتشار این کتاب تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین نویسنده‌های دنیا شد، سعی کرده همون مفهوم موردنظر حافظ رو در کتابش توضیح بده. این‌که کل زندگی و دنیا به یک لحظه غم و اندوه نمی‌ارزه و بهتره هنر ظریف بی‌خیالی رو یاد بگیری که بتونی از لحظه‌ لحظه زندگیت لذت ببری. منسون در نه فصل کتابش به موضوعات جالبی اشاره می‌کنه،‌ مثلا ارزش رنج کشیدن یا اینکه ما همیشه در حال انتخاب کردن هستیم.
جهان امروز ما از انسان یه تصویر خیلی غیرواقعی و سخت ساخته، انسانی که قراره در تمام جنبه‌های زندگیش بهترین باشه،‌ هزاران کار رو همزمان انجام بده و تو همشون هم عالی باشه ولی واقعا چرا؟‌
چرا ما باید در یک ماراتن روزمره موفقیت،‌ ثروت، قدرت،‌ زیبایی با دیگران در مسابقه باشیم و هر لحظه استرس عقب افتادن از دیگران رو تجربه کنیم. مارک منسون نگاهی انتقادی به این شیوه از زندگی داره و خیلی ساده و خودمانی بهمون یاد می‌ده چطوری می‌تونیم از مسیر این ماراتن غیرمنصفانه خارج بشیم و از زندگی ِ واقعی لذت ببریم.
بهترین ترجمه کتاب هنر ظریف بی‌خیالی رو واحد ترجمه نشر کلید آموزش منتشر کرده،‌ البته ترجمه‌های دیگه‌ای هم ازش موجوده و در کنارش کتاب صوتی هنر ظریف بی‌خیالی برای کسانی که طرفدار کتاب‌های صوتی هستند با صدای محسن زرآبادی توسط رادیو مثبت منتشر شده.

پادکست دارما

خب نوبتی هم باشه نوبت یه پادکست خوب با موضوع آرامش ذهنه. پادکست دارما درباره افزایش تمرکز و آرامش درونی از طریق مدیتیشن یا مراقبه است. مدیتیشن سابقه‌ای طولانی داره، مدیتیشن همون تمرکز کردن ذهن در بدنه، با این روش شخص با آرامش تمرکز رو از ذهن خودش به سمت بدنش می‌بره و با تمرینات تنفسی به افزایش سلامت و بهبودی کمک می‌کنه. با شنیدن پادکست دارما قرار نیست به فرد جدیدی تبدیل بشیم، یا حتی آدم بهتری بشیم! این پادکست بیش‌تر با هدف آگاهی نسبت به تمام جنبه‌های وجودی‌مون ساخته می‌شه و همراه ما برای داشتن یه ذهن آرومه.

تکنیک رهایی ذهن

یکی از سوالهای مهم ذهن ما اینه: چطوری بین روح و جسممون می‌تونیم ارتباط برقرار کنیم. یاسمن گلچین نویسنده کتاب تکنیک رهایی ذهن سعی کرده به این سوال جواب بده. یاسمن گلچین سال‌ها در حوزه ذهن و کارکردش مطالعه کرده و با تکنیک EFT کاملا آشنایی داره،‌ این کتاب شرح کاملی درباره تکنیک EFT و کاربردش در زندگی تک‌تک‌ ماست که از طریق اون می‌تونیم با تفکر مثبت، تلخی‌ها و تاریکی‌های ذهنی‌مون رو به سمت روشنایی ببریم. رهایی هیجانی یا همون EFT یه نوع درمان جایگزین برای پریشانی‌ روحی ما و دردهای جسمی‌مونه، این روش که مدافعان زیادی هم داره توضیح می‌ده چطوری با ضربه‌های کوچک و حساب‌ شده به برخی از نقاط بدن می‌شه به ایجاد تعادل در سیستم انرژی بدن کمک کرد و بر اضطراب غلبه کرد.
کتاب تکنیک رهایی ذهن برای همه کسایی که می‌خوان استرس کمتری رو تجربه کنند و راه و روش مقابله با استرس رو یاد بگیرن موثره. این کتاب رو انتشارات درسا منتشر کرده و اولین کتاب تخصصی در خصوص آموزش این تکنیک در ایرانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری