کتاب جدید شاهزاده هری

کتاب یدکی (Spare) از شاهزاده هری و افشاگری‌های تاریخی که همه رکوردها را شکست!

مدت زمان زیادی از انتشار کتاب جدید شاهزاده هری نمی‌گذرد اما این کتاب به سرعت تبدیل به تیتر یک تمام خبرها شد و رکورد‌های فروش را درهم شکست! spare، نام کتاب جدید شاهزاده هری که به صورت تحت‌الفظی می‌توان آن را ذخیره یا یدک ترجمه کرد، در هفته اول انتشار به رکورد باورنکردی ِ فروش بیش از ۳.۲ میلیون نسخه در سراسر جهان دست یافت.

افشاگری‌های پرنس هری از زندگی خصوصی خاندان سلطنتی انگلستان، روابط شخصی خودش و مسائلی چون مصرف مواد مخدر در جوانی‌اش باعث شد جنجال‌های زیادی درباره این کتاب از سر گرفته شود. تاکنون حتما شما هم حواشی زیادی درباره خاندان سلطنتی انگلیس خوانده و شنیده‌اید. این خاندان به خاطر قدمت تاریخی، سالهای طولانی حاکمیت ملکه و تاثیرگذاریشان در تاریخ معاصر جهان همیشه مورد توجه رسانه‌ها و محافل خبری، سیاسی جهان بوده‌اند.

روابط و اتفاقات زندگی خاندان سلطنتی طی این سال‌ها به دلایل مختلف بارها تیتر یک خبرگزاری‌ها بوده و جریان‌های خبری زیادی ایجاد کرده است از زندگی و مرگ پرنسس دایانا تا رسوایی‌های پرنس چارلز و ازدواج پر حاشیه شاهزاده هری و مگان همه و همه رمز و رازهای کاخ باکینگهام هستند که هیچ‌گاه از شگفتی آن کم نمی‌شود! کنجکاوی بی‌حد و حصر مردمان جهان درباره زندگی یکی از مهم‌ترین خاندان‌های سلطنتی همچنان ادامه دارد و حالا انتشار کتاب جدید شاهزاده هری آتش تازه‌ای در این میدان برپا کرده است.

♦ کتاب یدکی

نام کتاب جدید شاهزاده هری چیست؟

کتاب جدید و جنجالی هری spare نام دارد که ترجمه تحت‌الفظی آن به فارسی؛ یدکی یا ذخیره است. این کتاب در ایران نیز به نام یدکی منتشر شده است. نام کتاب وام گرفته از لقب هری در کودکی است. او به عنوان فرزند دوم و جانشین – نسخه ذخیره- برای شاهزاده ویلیام برشمرده می‌شد. خودش در این رابطه گفته است:‌ «من سایه بودم، یک پشتیبان، یک نسخه یدکی.»

♦کتاب صوتی یدکی با صدای منصور ضابطیان

کتاب جدید شاهزاده هری چه رازهایی را فاش کرده است؟

شاهزاده هری در کتاب جدیدش از حمله فیزیکی بردارش به او پرده‌برداری کرده است. پس از ازدواج هری و مگان رابطه بین او و بردار بزرگترش پرنس ویلیام تیره و تار شده و این تیرگی روابط تا جایی پیش رفته است که پس از یک جر و بحث سخت خانوادگی، شاهزاده ولز به او حمله کرده است!

هری خاطره‌ای از سال ۲۰۱۹ و جر و بحثش را ویلیام را در کتاب شرح داده است که در آن ویلیام الفاظ زشتی درباره مگان – همسر هری- به کار برده بود، او مگان را بی‌ادب، گتساخ و روی مخ! توصیف کرده بود! چیزی که به شدت هری را عصبانی کرده است. اما این جر و بحث نهایتا منجر به حمله ویلیام به هری شد. در کتاب آمده است که ویلیام چنان هری را هل می‌دهد که گردنبندش پاره شده و به زمین می‌افتد، این حمله منجر به آسیب‌ دیدگی پشت هری شد!

جولای ۲۰۲۱ بود که شاهزاده هری فاش کرد در حال نوشتن خاطراتش است. ناشر کتاب جدید شاهزاده یعنی Penguin Random House ، کتاب را صمیمی و دوستانه توصیف کرده و مدعی شده است، هر در این کتاب شرحی دقیق و کاملا صادقانه از زندگیش داده است. کتاب Spare حاوی خاطرات هری از دوران نوجوانی، حضورش در جنگ، ازدواج پر حاشیه و البته پدر شدنش است.

حتما یادتان هست یکی دیگر از خبرهای داغ در مورد هری و مگان، کناره‌گیری کامل او از وظایفش به عنوان یکی از اعضای خاندان سلطنتی بود. این زمانی است که او او و همسرش، مگان، دوشس ساسکس، به کالیفرنیا نقل مکان کردند و در آنجا برای یک برنامه تلویزیونی جنجال‌برانگیز آماده شدند! مصاحبه‌ای با اپرا وینفری، در مورد مواجهه با نژادپرستی، سردی روابط و کینه‌های موجود در کاخ باکینگهام. از زمانی که این خاطرات اعلام شد، ناظران سلطنتی مشتاقانه منتظر انتشار آن بودند و امیدوار بودند که بمب‌های بیشتری را از داخل خانه ویندزور آشکار کند.

در ابتدا قرار بود این کتاب در پاییز ۲۰۲۲ منتشر شود، اما با نزدیک شدن به تاریخ اعلام شده و بدون توضیح بیش‌تر کتاب با تاخیر منتشر شد که بعدها اذعان شد مرگ ملکه الیزابت در تاخیر چاپ کتاب نقش داشته و هری در آخرین لحظه‌ ویرایش جدیدی روی کتاب داشته است. ویرایشی که در آن چهره سرد روابط و بی‌احساسی حاکم بر روابط خانوادگیش را کمی متعادل‌تر نشان بدهد.

Harry & Meghan on Netflix: A Sense of Hurt and Betrayal Among the Royal Family After Premiere | Vanity Fair

۵ افشاگری غیرقابل پیش‌بینی در کتاب یدکی

  • حمله شاهزاده ویلیام به هری در دعوا سر مگان
  • کشتن بیش از ۲۵ شبه نظامی توسط هری در جنگ افغانستان
  • رابطه با زنی بسیار بزرگتر از خودش در نوجوانی
  • تنفر از همسر دوم چارلز سوم
  • اعتراف به مصرف انواع مخدر از کوکائین و ماری‌جوانا تا قارچ‌های روان‌گردان

این‌ها فقط بخشی از اعترافات عجیب هری در کتاب یدکی است. از جمله مواضع جنجال‌برانگیز او در این کتاب اعلام عدم احساس شرم یا گناه در کشتن ِ افراد در جنگ افغانستان است. او در مصاحبه‌ای گفته است به نظرش آن آدمها تنها مهره‌هایی نظامی بوده‌اند که باید از صحنه خارج می‌شدند.

درباره این کتاب نظرات بسیاری عنوان شده است، رسانه‌های رسمی آن را «عجیب‌ترین کتاب نوشته شده توسط یک عضو خاندان سلطنتی» خوانده‌اند. خواندن این کتاب از جهات مختلفی برای مخاطبان جذاب است. دانستن واقعیت‌های پشت پرده خاندان سلطنتی که به نام Royal family نیز شناخته می‌شوند منجر به کلیشه‌ شکنی درباره این خاندان تاثیرگذار می‌شود.

بسیاری از حقایق تاریخی هستند که تاکنون از چشم و گوش مردم پنهان مانده است،‌ انتشار کتاب‌های خاطرات افراد ذی‌نفوذ کمک می‌کند با این بخش‌های تاریخ آشنا شویم.

2 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری