با ۳ کتاب درمان افسردگی، زندگی بدون اضطراب و نگرانی را تجربه کنید

فرض کنید از محل کاری که خیلی دوستش دارید بنا به شرایط نامساعد اقتصادی اخراج شده‌اید، پس از آن چه‌ کاری انجام خواهید داد و واکنشتان چگونه است؟
به عبارت بهتر آیا شما مسئول و مسبب هیجانات خود هستید یا دیگران و رویدادهای ناخوشایند این مسئولیت را بر عهده دارند؟
آیا این توانایی را دارید تا به شکلی رضایت‌بخش و قابل قبول با عصبانیت، نفرت، نگرانی و ناکامی کنار بیایید و آیا به این مسئله فکر کرده‌اید که شاید راه دیگری برای بروز عصبانیت خود داشته باشید که کمتر اذیتتان کند؟
محققان و روان‌شناسان می‌گویند که جمعیت قابل توجهی از مردم جهان به افسردگی مبتلا هستند، بنابر برآوردهای رسمی از هر ۴ نفر، یکی از آن‌ها به افسردگی مبتلاست. فراگیری افسردگی ضرورت یادگیری و دانستن درباره آن را دوچندان می‌کند. نویسنده کتاب درمانگاه افسردگی به همین علت از اصطلاح سرماخوردگی افسردگی استفاده می‌کند. زیرا این اختلال مانند سرماخوردگی در سراسر جهان پخش شده است و بسیاری از افرادی که می‌شناسیم یا حتی خودمان با آن درگیر هستیم.

افسردگی چیست؟

افسردگی معمولا با نوعی غم و اندوه و کاهش بیش از حد شادمانی همراه است، ممکن است موضوعی که اهمیت چندانی ندارد بتواند شما را به میزان قابل توجهی ناراحت و غمگین کند. افسردگی را نوعی حالت خلقی می‌دانند که شامل بی‌حوصلگی، بی میلی و گریز از فعالیت می‌شود و می‌تواند تاثیری جدی بر افکار، رفتار، تندرستی و احساسات انسان بگذارد.
افسردگی مانند یک ضعف بدنی نیست که با چند روز استراحت برطرف شود. حضور در محیط‌های شاد یا مسافرت‌های فراوان نیز نمی‌تواند آن را رفع کند. بلکه غلبه بر آن نیازمند شناختی دقیق از ساختار ذهن و روان و انجام تمرینات فراوان است. البته خوشبختانه افسردگی یک اختلال درمان پذیر است. امروزه بسیاری از ایرانیان به اختلال افسردگی دچار هستند اما خودشان نسبت به آن اطلاعی ندارند. همین امر سبب تداوم و تشدید این بیماری می‌شود و میتواند تاثیری جدی بر عملکرد، بازدهی و نحوه تعامل آن‌ها با دیگران داشته باشد. پس باید در وهله اول بدانیم که آیا افسرده هستیم یا خیر و در مرحله دوم برای درمان آن تلاش کنیم.

چگونه متوجه شویم که افسردگی داریم؟

بهترین راه برای پی بردن به این‌که آیا افسرده هستیم یا خیر. دادن تستی به نام بک است. برخی از مراکز مشاوره این تست را به صورت رایگان از شما می‌گیرند و با تحلیل نتیجه آن به شما می‌گویند که آیا افسردگی دارید یا نه. افسردگی یک بیماری طیفی است و می‌تواند به شکلی ملایم یا حاد بروز پیدا کند. با توجه به فراگیری افسردگی، این اختلال می‌تواند بر روی دیگر اختلال‌های روانی نیز تاثیر بگذارد و موجب تشدید آن‌ها بشود. به همین خاطر غلبه بر افسردگی اهمیت بالایی برای حفظ سلامت روانی شما دارد. گاهی اوقات نمی‌توان مرز دقیقی بین خلق ناآرام و ضعیف با افسردگی خفیف ترسیم کرد اما می‌توان گفت که افراد با خلق ضعیف در معرض ابتلا به افسردگی هستند و لازم است دقت و احتیاط بیشتری به خرج دهند تا از ابتلا به افسردگی جلوگیری کنند.

علائم رایج افسردگی چه چیزهایی هستند؟

افسردگی اختلالی است که به شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد و علائم گوناگونی دارد، اما به طور کلی افسردگی بر تفکر، احساسات، رفتارها و حتی جسم اثر می‌گذارد. کاهش یا افزایش اشتها، اختلال خواب به ویژه پریدن از خواب در هنگام سحر، خستگی و ضعف و ناتوانی از علایم جسمی افسردگی محسوب می‌شوند.
تاثیرات افسردگی بر رفتار نیز مشهودتر است از شایع‌ترین علایم افسردگی می‌توان به کاهش فعالیت نسبت به همیشه در همه امور، بی توجهی به آراستگی ظاهری از قبیل مو و لباس، گوشه گیری و انزواطلبی،  دوری از دوستان، آشنایان،  تفریح و مهمانی، گریه، بی قراری و کاهش میل جنسی اشاره کرد. البته قرار نیست که در یک فرد افسرده همه این تاثیرات اتفاق بیفتد.
احساسات افراد افسرده به سرعت دچار تغییر می‌شوند. افسرده‌ها معمولا تحریک پذیری، تنش، اضطراب و نگرانی بالایی دارند و معمولا به آن‌ها احساس عدم جذابیت یا احساس گناهکار بودن دست می‌دهد. آن‌ها معمولا خود را انسان‌هایی بی هدف می‌دانند که ضعیف، کرخت و ناتوان هستند و از تنهایی و عدم تشویق یا حمایت رنج می‌برند. عموما حس اعتماد به نفس در افسرده‌ها پایین است ، اندوه زیادی دارند و حس می‌کنند که زیر بار مسئولیت‌های روزمره دارند له می‌شوند.
تاثیر افسردگی بر تفکر انسان‌ها به مراتب چشمگیرتر است. اختلال در تمرکز حواس و ناتوانی در تصمیم گیری میان افراد افسرده فراگیری بیشتری دارد. معمولا از نظر افراد افسرده همه کارها بی هدف و بی فایده به نظر می‌رسند و سرانجامی ندارند. نوعی بدبینی همیشگی در ذهن افسرده‌ها حاکم است و آن‌ها نسبت به رخدادهای پیرامون خودشان بی توچه و بی علاقه هستند. در میان برخی از افراد افسرده، تمایل به آسیب رساندن به خود یا پایان دادن به زندگی نیز وجود دارد.

چگونه افسردگی را درمان کنیم؟

بسیاری از مردم ایران نسبت به مراجعه به روانشناسان و روان‌پزشکان حساسیت دارند و افسردگی را نوعی انگ می‌دانند. در حالیکه اختلال‌های مربوط به سلامت روان در همه دنیا فراگیر است و همان‌طور که کسی بابت سرماخوردگی خجالت نمی‌کشد نباید بابت افسرده بودن نیز خود را مستحق سرزنش بداند. برخی از افراد مبتلا به افسردگی نیازمند مصرف دارو هستند تا بتوانند با کنترل کردن شرایط خود، به تدریج برای بهبود سلامت روانشان گام بردارند. اما لازم است که این داروها با تجویز روان‌پزشکان باشد. پس اگر احساس می‌کنید که افسردگی دارید حتما به روان‌شناسان مراجعه کنید. به هر میزان که روند درمانی شما زودتر آغاز شود غلبه‌تان بر افسردگی راحت‌تر خواهد بود.

منشاء افسردگی چیست؟

درباره دلایل شکل گیری افسردگی نظرات متفاوتی وجود دارد. دنیای امروز، دنیای پراسترس‌تری نسبت به گذشته شده است. ما همه روزه از جانب جامعه، محل کار و رسانه‌ها تحت فشارهای گوناگون قرار می‌گیریم و باید با ظان‌ها دست و پنجه نرم کنیم. افزایش وظیفه‌های اجتماعی، رشد فردگرایی، جهانی شدن و از بن رفتن پیوندهای محلی، تضعیف نهاد خانواده و باورهای دینی از دلایل افسردگی به شمار می‌آیند علاوه بر این، سبک زندگی، مواد غذایی مصرفی و ژنتیک نیز نقش مهمی در وقوع افسردگی‌ دارد.
با وجود همه این مشکلات، روان‌شناسی پیشرفت قابل توجهی داشته است و شما می‌توانید با اتکا به این دانش بر افسردگی خود غلبه کنید.

نقش کتاب‌های خودآموز برای رهایی از افسردگی چیست؟

انواع کتاب روانشناسی خودآموز می‌توانند نقشی اساسی برای درمان افسردگی و غلبه بر آن داشته باشند. اگر شما به یک روان‌شناس مراجعه کنید او حتما به شما کتاب‌های خودآموزی را پیشنهاد می‌دهد تا بتوانید به صورت منظم در زندگی روزمره خود آن را تمرین کنید و شناخت عمیق‌تری نسبت به افسردگی و رفتارهای خود بیابید.

کتاب درمان افسردگی

کتاب درمان افسردگی را می‌توان یکی از مهم‌ترین آثار خودآموز افسردگی دانست. این کتاب  حجم کمی دارد و در شش فصل نوشته شده است. فصل اول این کتاب سرماخوردگی روانی نام دارد که تلاش می‌کند به طور اجمالی درباره فراگیری پدیده افسردگی در جها توضیح دهد و ما را با برخی از زوایای این اختلال آشنا کند.

فصل دوم کتاب رهایی خویش از چنگال افسردگی نام دارد که تلاش می‌کند به شما توضیح دهد چه روش‌هایی برای درمان افسردگی به کار بگیرید. برخی از این روش‌ها کوتاه مدت هستند و می‌توانند به شکلی فوری افسردگی را در شما کم کنند اما استراتژی‌های درازمدت‌تری نیز وجود دارند که می‌توانند این بیماری را به طور کامل ریشه کن کنند. اما این روش‌ها نیازمند صبر، حوصله و تمرین هستند.

قسمت سوم کتاب به یکی از حادترین تجربیات افسردگی می‌پردازد که اگر چنین حالتی را دارید باید به روان‌شناس مراجعه کنید. برخی از افراد افسرده خیال آسیب رساندن به خود یا خودکشی را در ذهنشان می‌پروانند. این حس نشان دهنده وجود یک افسردگی عمیق و ریشه دارب در وجود شماست و باید نسبت به آن احتیاط لازم را داشته باشید.

ممکن است خود شما افسردگی نداشته باشید اما دوستان و نزدیکانتان به این بیماری مبتلا شده باشند. اما چگونه میتوانید به آن‌ها کمک کنید؟ گاهی اوقات نحوه مواجهه اشتباه با افراد افسرده می‌تواند به آن‌ها اسیب‌هایی جدی و نگران کننده وارد کند و سبب ناراحتی‌شان بشود. شما باید بدانید که چگونه باید با افرادی که افسردگی دارند حس همدردی و همدلی داشته باشید و باید بدانید که کارها و کمک‌هایتان ممکن است در ابتدای امر بی‌نتیجه و ناامید کننده به نظر برسند. فصل چهارم کتاب درمان افسردگی به نحوه تعامل شما با دوستان افسرده‌تان ارتباط دارد.

اگر دوست دارید که درباره افسردگی اطلاعات بیشتری کسب کنید و از وقوع این بیماری در خودتان پیشگیری کنید فصل پنجم کتاب برایتان مناسب خواهد بود. در این بخش کتاب با پنج تکنیک مهم آشنا می‌شوید که می‌توانند به شما کمک کنند تا افسردگی را تجربه نکنید. همان‌طور که بالاتر اشاره شد برخی از اوقات ما افول خلقی داریم و این می‌تواند زنگ خطری برای شروع افسردگی باشد. با کنترل این وضعیت می‌توانیم مانع از تبدیل خلق پایین به افسردگی شویم. پیشگیری از افسردگی، نیازمند صرف زمان و هزینه کمتری نسبت به درمان آن است.

قسمت پایانی کتاب به دارو درمانی برای غلبه بر افسردگی اشاره دارد. اگر افسردگی به شکل حادی بروز پیدا کند و موجب اختلال در انجام کارهای روزمره شما شود، ضروری است که برای برطرف کردن آن زیر نظر پزشکان، داروی مناسب نیز مصرف کنید. ترکیب همزمان دارودرمانی و روان‌درمانی می‌تواند سرعت بهبود شما را بالاتر ببرد.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/102604-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C” size=”big” align=”center” rel=”nofollow”]کتاب درمان افسردگی[/button]

کتاب درمانگاه احساسات

کتاب درمانگاه احساسات نوشته  لین کلارک روان‌شناس برجسته آمریکایی است. این اثر به ما کمک می‌کند تا بتوانیم هیجانات خود را بفهمیم و تحلیل‌شان کنیم، در بخش دوم کتاب‌ ما می‌توانیم مدیریت هیجانات خودمان را یاد بگیریم، در این قسمت  پس از آشنایی با تعدادی از باورهای نامعقول خودمان، تکنیک‌هایی را برای ریشه کن کردن آن‌ها یاد بگیریم.بخش سوم کتاب به مدیریت اضطراب، عصبانیت و افسردگی اختصاص دارد. در ابتدا با هشت نوع اختلال اضطرابی و نحوه مقابله با آن‌ها آشنا می‌شویم، پس از آن درباره ماهیت عصبانیت و باورهای رایج نادرست مربوط به آن می‌آموزیم و تکنیک‌هایی فرامی‌گیریم تا بر آن غلبه کنیم و در نهایت پس از آشنا شدن با پنج نوع اختلال افسردگی راه‌های مهار آن را یاد می‌گیریم.

بخش چهارم درمانگاه احساسات درباره نحوه تعامل ما با انسان‌های بدقلق است و راه‌های بیشتری برای کمک به خودمان می‌آموزیم.  در این بخش به مشاوران نیز گفته شده است تا چگونه از کتاب فوق استفاده کنند.

 

 

 

کتاب غلبه بر افسردگی

کتاب غلبه بر افسردگی اثر سیما هینگورانی برای افرادی نوشته شده است که اقسردگی دارند و می‌خواهند بر آن غلبه کنند اما نمی‌دانند چگونه باید کمک بگیرند. این کتاب در ۴ بخش نوشته شده است و یک مقدمه از تجربیات نویسنده دارد که در آن از مشکلات و مخاطرات افسردگی می‌گوید، بسیاری افسردگی را یک ننگ می‌دانند برای همین به جای درمان کردن آن تلاش می‌کنند تا مخفی و پنهانش کنند یا حتی وجودش را انکار کنند، قسمت اول کتاب همه چیز درباره افسردگی نام دارد که در آن با ماهیت افسردگی، عوامل وقوع و تشدید و علائم آن به خوبی اشنا خواهیم شد. شناخت دقیق اختلال، شرط لازم برطرف کردن آن است. بخش دوم کتاب سازگاری نامیده شده است، در این‌جا با تکنیک‌ها و روش‌های گوناگونی آشنا می‌شویم تا بتوانیم افسردگی را کنترل و مهار کنیم. بخش بعدی اهمیت بسیار زیادی دارد، ممکن است ما ضرورت پیدا کنیم تا نزد روان‌شناسان برویم. این قسمت به ما درباره مراجعه به روان‌شناسان توضیح می‌دهد. بخش پایانی کتاب نیز به جمع‌بندی مباحث مطرح شده اختصاص دارد.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/5963-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%BA%D9%84%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C” size=”big” align=”center” rel=”nofollow”]کتاب غلبه بر افسردگی[/button]

کتاب‌های افسردگی را چطور بخوانیم که موثر باشد

معمولا این کتاب‌ها حجم کمی دارند و خواندنشان زمان زیادی را از شما نمی‌گیرند اما در این کتاب تمرینات و تکنیک‌های قابل توجهی وجود دارد که میزان موفقیت شما برای غلبه بر افسردگی وابسته به انجام دادن دقیق و منظم آن‌هاست. به شما توصیه می‌کنیم که تا تمرین‌ها و تکنیک‌های آموزشی یک بخش را انجام نداده‌اید سراغ قسمت جدید نروید تا آن درس‌ها در ذهنتان تثبیت شود.  هر چند معمولا در انتهای هر فصل این آثار، خلاصه‌ای نوشته شده است اما بد نیست که به تشخیص خودتان برخی از توصیه‌های مهم کتاب را در یک دفتر به صورت خلاصه ثبت کنید. آن چیزی که در غلبه بر افسردگی می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد، انگیزه و پشتکار شماست.

 

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری