افزایش اطلاعات عمومی

معرفی ۸ کتاب برای افزایش اطلاعات عمومی و آگاهی

هر گعده و محفل و جمعی شخص یا اشخاصی دارد که به ‌واسطه اطلاعات عمومی خوب و آگاهی بالاتر از سطح معمول، همه را به خود جذب می‌کنند، همه دوست دارند با آن‌ها دم‌خور باشند، گپ بزنند و چیزهایی به معلومات‌شان اضافه کنند، این‌گونه انسان‌ها را به‌وفور در جامعه و زندگی دیده‌ایم.

در دبیرستان کمتر، در دانشگاه کم‌کم سروکله‌شان پیدا می‌شد، در محیط کار بیشتر بودند و در خانواده و فامیل هم داشتیم از این دست افراد با آگاهی و اطلاعات بالا، اما خیلی کم به ریشه این موضوع فکر کردیم، راستش تا به آن‌ها می‌رسیم دوست داریم شنونده باشیم و یاد بگیریم و کمتر به این فکر کرده‌ایم که این افراد مادرزاده که این‌همه اطلاعات نداشته‌اند.

در مطلب امروز بلاگ فیدیبو نقش اطلاعات عمومی و آگاهی را در زندگی بررسی کردیم، در کنار آن به معرفی کتاب‌هایی برای افزایش سطح اطلاعات عمومی پرداخته‌ایم.

تاثیر اطلاعات عمومی بالا در زندگی

خیلی خوبه اگر در اطراف ما شخصی با اطلاعات عمومی بالا حضور داشته باشد، سرکار و یا در فامیل و جمع دوستان، این موضوع واقعا عالی است، اما لحظه‌ای تصور کنید این شخص خود ما باشیم، یعنی آن چراغِ پرفروغِ هر محفل و جمعی که همه از شنیدن صحبت‌هایش به وجد آمده‌اند خودمان باشیم، تصور شیرین و لذت بخشی است نه؟

اطلاعات عمومی بالا باعث می‌شود در هر جمعی خیلی سریع کانال‌های ارتباطی به سمت شما باز شود، بدون هیچ تقلایی فقط کافی‌است درب صندوقچه آگاهی‌تان را آن‌هم نه کامل فقط به اندازه کمی باز کنید، همه به سمت شما روانه خواهند شد، سریعا با افراد بیشتر و بیشتری آشنا شده و فرصت‌های زیادی پیش روی شما قرار بگیرد، از هر صنف و شغل و مسلکی آشنایی پیدا می‌کنید که این ارتباطات فرصت‌های بی‌نظیری برای شما رقم خواهد زد.

وقتی به سطح بالای  اطلاعات عمومی وآگاهی برسید انتخاب‌های بهتری خواهید داشت و کم‌تر کلاه سرتان می‌رود. در هر زمینه از زندگی آگاهی دارید و می‌توانید شرایط خوب و بد را از هم جدا کنید، حالا قرار نیست مثلا در مورد خرید یک کوله پشتی کوه‌نوردی شما به اندازه یک اورست نورد اطلاعات داشته باشید اما قطعا سایت و اپلیکیشن اطلاعات کوه‌نوردی را می‌شناسید و درباره آن و خدمات‌اش آگاه هستید پس به سرعت به آن مراجعه می‌کنید. 

داشتن اطلاعات عمومی و آگاهی انقدر در دنیای امروز جذاب است که هزاران مسابقه تلویزیونی و رادیویی با این موضوع در سراسر دنیا ساخته شده و ساخته خواهد شد، خوب مشخصا برای بیشتر خوابیدن، بیشتر وراجی کردن، و تنبل‌ترین انسان کره خاکی هرگز مسابقه‌ای برگزار نشده است.

دانستن اطلاعات بسیار در زمینه‌های مختلف شما را بدل به فردی با اعتماد به‌نفس بالا می‌کند، چون در هر جمعی با انرژی و قدرت بالا از هر دری سخن می‌گویید، از طرفی چون اطلاعات اثبات شده‌ای ارائه می‌دهید خیلی زود به قابل اعتمادترین فرد محیط‌تان تبدیل می‌شوید. به محض این‌که لب به کلام باز می‌کنید همه دست از بحث‌های خودشان می‌کشند و گوش به حرف‌های شما تیز می‌کنند چون آگاه هستند اطلاعات مفید، تازه و صدالبته درستی ارائه می‌دهید.

توصیه‌هایی برای افزایش اطلاعات عمومی

حالا که چندتا از مزایا و امتیازات داشتن اطلاعات و آگاهی بالا را برای شما برشمردیم خیلی کوتاه چند راه ساده اما خیلی کاربردی برای افزایش سطح اطلاعات عمومی و آگاهی شما ارائه می‌دهیم

مطالعه کنید

بی‌شک مطالعه بهترین روش برای افزایش اطلاعات عمومی است. کتاب‌ها مرجع و منبع علم جهان هستند و تنها راهی که می‌شود مطمئن بود نسبت به علوم مختلف آگاهی داریم، خواندن کتاب‌هاست. 

پادکست گوش کنید

به‌زودی در بلاگ فیدیبو در خصوص پادکست و دنیای جذاب آن مفصل سخن خواهیم گفت اما همین‌قدر بدانید پادکست خود دریای بی‌کرانی از اطلاعات نهفته دارد، از شنیدن آن غافل نشوید.

خوب گوش کنید، بی‌پروا سئوال کنید

این روش ارزان‌ترین روش کسب دانایی است. در جمع‌هایی که افراد دانا و آگاه حضور دارند حضور پیدا کنید و به صحبت‌های آن‌ها به دقت گوش دهید،اما فقط شنونده نباشید و اگر سوالی برایتان پیش آمد بدون خجالت بپرسید. 

با اینترنت دوست صمیمی باشید

برای پاسخ دادن به سوالاتی که در ذهن دارید به سراغ اینترنت بروید اما در سطح نمانید و به عمق مقالات و جستارها نفوذ کنید، به صفحه اول گوگل اعتماد نکنید و برای هر سئوال و موضوعی چندین مقاله را ورق بزنید.

یوتیوب، استاد به تمام معنای هر زمینه‌ای

ویدئوهای آموزشی به شما کمک شایانی می‌کنند. در یوتیوب برای هر سئوالی بهترین پاسخ را به‌صورت تصویری دریافت می‌کنید، از شمایل مخوفش نترسید، به‌زودی با او دوست خواهید شد.

۸ کتاب‌ که باعث افزایش اطلاعات عمومی شما می‌شوند

اهمیت مطالعه برای افزایش اطلاعات عمومی بلندترین گام برای دست‌یابی به آن است، در این بخش ۸ کتابی که با مطلعه و یا شنیدن آن‌ها می‌توانید سطح آگاهی خود را افزایش دهید به شما معرفی و راه‌های دسترسی به این کتاب‌ها در فیدیبو هم مهیا کرده‌ایم.

کتاب صوتی انقلاب اطلاعات

کتاب صوتی انقلاب اطلاعات توسط تمرا بی اور نوشته شده است، این کتاب ابتدا توسط پریسا صیادی به فارسی ترجمه و آوانامه نسخه صوتی آن را با روایت جذاب فرناز مرکباتی منتشر نموده است، این کتاب جامع به‌خوبی تلاش کرده است مسیر فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های وابسته به آن را از زمان پیدایش تا به امروز برای مخاطبین شرح دهد.

این کتاب به تحولات موثر و پیشرفت‌های خیره کننده بشر در زمینه تکنولوژی و اطلاعات به تفصیل پرداخته و مسیر پر فراز و نشیب تکنولوژی و تلاش های بشر برای تکامل آن را به خوبی روایت کرده است. نویسنده در انقلاب اطلاعات به پیدایش و تکامل اینترنت پرداخته و نقش و تاثیر آن بر گسترش و تکامل زندگی بشر را موبه‌مو شرح داده است.

شاید تصور اولیه ما این باشد که زندگی امروز را بدون موبایل و گوشی‌های هوشمند نمی‌توان تجسم کرد، اما نویسنده این کتاب به سادگی و با ادله علمی اثبات کرده زندگی انسان لحظه‌ای متوقف خواهد شد که کلید خاموشی اینترنت زده شود.کتاب، شرح جامعی از اتفاقات و دانشمندان موثر بر شکل‌گیری و پیشرفت اینترنت، مخابرات و تکنولوژی است و شنیدن این اثر جذاب برای افزایش اطلاعات و آگاهی در زمینه اینترنت و تکنولوژی بسیار موثر است.

کتاب علم

دایره‌المعارف جذابی درباره علم و تکامل آن، کتاب علم برخلاف اسم کوتاه و جمع‌وجورش بسیار پربار و پر محتواست، این اثر بر محور شرح و روایت چگونگی شکل گیری علم و نقش انسان در این چرخه تکامل نوشته شده است، همین ابتدا باید به ترجمه روان و البته خانودگی این اثر اشاره داشته باشیم.

شایان، شاهین و شروین صولتی در یک ترجمه مشارکتی، برگردان بسیار روان و خوش‌خوانی از کتاب علم ارائه نموده‌اند. شرح شکل‌گیری و رخدادهای موثر بر تکامل علم موضوع اصلی کتاب است که سایمون سینگ به‌واقع اثر بسیار کارآمدی برای افزایش آگاهی مخاطبش در این حوزه ارائه کرده است.

سایمون سینگ نویسنده و پژوهشگر انگلیسی متولد سال ۱۹۶۴ میلادی در انگلستان است که آثار محبوب علمی و پژوهشی که بیشتر جنبه تاریخ‌گونه دارند را برای مخاطبان نگارش می‌کند، او در حال حاضر مدیر و موسس انجمن تفکر خوب در انگلستان است که یک موسسه بین‌المللی محسوب شده و در آن برای رشد علم ریاضی در مراجعه‌کنندگان کارهای اصولی و آموزش‌های موثری ارائه می‌دهند.

کتاب تاریخ هنر

جسی برایانت وایلدر یک آگاهی‌نامه بسیار مفید برای دانشجویان، دانش‌آموزان و علاقه‌مندان عرصه هنر مهیا نموده است که ترجمه خوب صفورا برومند به خوانش روان آن بسیار کمک کرده است، این کتاب در انتشارات آوند دانش مهیا و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

برایانت در تاریخ هنر از اولین نشانه‌های تمایل انسان به خلق سوژه‌ها و اشیای هنری تا همین امروز سخن گفته و اطلاعات کاملی برای مخاطبین خود جمع‌آوری کرده است، نویسنده در این کتاب دوره‌های کامل شکل گیری و تکامل هنر را در جوامع مختلف به‌صورت مفصل شرح داده است.

کتاب تاریخ هنر آثار ماندگار و معروف اساطیر هنر مانند میکل آنژ، ونگوک و پیکاسو را بررسی و به چگونگی خلق آن‌ها پرداخته است، از سوی دیگر مهدها و خواست‌گاه‌های هنر نیز از منظر جغرافیایی از سوی نویسنده بررسی و اطلاعات جامعی از این شهرها و اماکن به مخاطب ارائه شده برای مثال به تاثیر شهر وین در هنر موسیقی بسیار دقیق پرداخته شده است.

جالب این‌جاست که برایانت از تاثیر هنر بر دیگر جنبه‌های زندگی انسان غافل نشده و میزان اثر گذاری هنر بر سایر عرصه‌های بشری نیز بررسی کرده است برای مثال نویسنده خیلی خوب و جامع از تاثیر هنر بر سیاست و فرهنگ در این کتاب روایت کرده است.

کتاب تاریخ مصور جراحی جهان 

ایرا روتکو یکی از موثرترین و عمیق‌ترین دایره‌المعارف‌های پزشکی و مصور جهان را خلق کرده است، این کتاب بسیار مفید توسط جابر انصاری ترجمه و نشر افکار انتشارش را عهده‌دار بوده است، این کتاب در بسیاری از کشورها با فروش میلیونی مواجه بوده و در برخی دانشگاه‌های مهم پزشکی دنیا به‌عنوان یکی از مراجع تدریس به کار می‌رود.

ناگفته نماند دبیرستان‌های اروپا بصورت خیلی دقیق برای دروس علوم و آناتومی انسان این اثر را برای مطالعه و کار در کلاس بین دانش‌آموزان توزیع کرده‌اند.

قصه جذاب شکل گیری ایده شکافتن برای درمان در ذهن انسان‌های اولیه تا به امروز که بسیاری از جراحی‌ها از راه دور توسط جراح راهبری می‌شوند اساس اصلی این کتاب است، این اثر در بخش پایانی خود ماندگاری را به حد اعلا رسانده و نویسنده در اقدامی بی‌نظیر شرح زندگی و سرگذشت جراحانی که تاثیر ویژه‌ای در تکامل پزشکی و جراحی داشته‌اند را آورده و معرفی دوباره‌ای از آنان داشته است.

اطلاعات عمومی موسیقی 

دایره‌المعارفی بسیار ارزشمند در زمینه موسیقی، اثر فاخری نوشته شده توسط نویسنده معاصر کشورمان محمدرضا آزاده‌فر، این کتاب اثری است که موسیقی را از موضوعات اولیه آغاز کرده و به ارائه تعاریف دقیقی از مفاهیم آن حتی تا شرح انواع صدا پرداخته، نویسنده مبانی اصلی و اصولی موسیقی را به زبانی شیوا و همه‌فهم در بخش‌های مختلف کتاب شرح داده است.

نویسنده نقصان نبود موسیقی در رده‌های تحصیلی مختلف ایران قبل از دانشگاه را به‌خوبی حس کرده و برای آشنایی بیشتر والدین با موسیقی و کمک به شناخت بهتر استعداد فرزندان اثری بسیار مفید ارائه نموده است، البته این تمام ماجرای این کتاب نیست و نویسنده تاریخ شکل‌گیری موسیقی در ایران را به شکل کاملا دقیق روایت کرده و البته نقبی هم به موازات آن به موسیقی ملل و تکامل آن زده است . 

کتاب صوتی انیشتین به آرایشگرش چه گفت

رابرت ل. ولک شیمی‌دان و محقق در کتاب “انیشتین به آرایشگرش چه گفت” مخاطب را با خیل عظیمی از پرسش‌های علمی مواجه می‌کند که البته این تمام ماجرا نیست و نویسنده مخاطب را با این حجم از سئوال رها نکرده و اندکی بعد پاسخ‌ها را به بهترین شکل ارائه می‌دهد. این کتاب صوتی جالب به مثابه یک فرهنگ‌نامه برای پیده‌های علمی عمل کرده است بهرام معلمی این اثر را به فارسی برگردان کرده و اکرم پریمون با حمایت آوانامه آن را خوانده است.

این کتاب کمک می‌کند خیلی ساده محیط اطراف‌مان را شناخته و دلایل بسیاری از فرایندهای طبیعت را به راحتی درک کنیم، این کتاب روایت جذاب و البته ساده‌ای از علم و تکامل آن در کنار بشر است، حجم زیادی از آگاهی در انتظار مخاطب این کتاب است که البته از ترجمه خوب و روایت دلنشین راوی کتاب نباید ساده بگذریم.

کتاب تاریخچه زمان

یکی از آثار مشهور و پرفروش فیزیک‌دان معروف انگلیسی استیون هاوکینگ کتاب “تاریخچه زمان از انفجار بزرگ تا سیاه‌چاله‌ها” می‌باشد که توسط داود نعمت‌الهی به فارسی ترجمه و توسط نشر معیار اندیشه به بازار ارائه گردیده است. این کتاب برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ منتشر شد و به سرعت با چاپ‌های متعدد بعدی و ترجمه به زبان‌های دیگر روبرو گردید.

هاوکینگ در این اثر با زبانی ساده درباره ساختار، سرچشمه پیدایش، شکل‌گیری، تکامل و سرنوشت پایانی جهان سخن گفته است. او به بیانی شیوا و همه‌فهم در باره پاره‌های تشکیل دهنده زمین و کهکشان‌ها صحبت کرده است، او به خوبی درباره شرایط حاکم بر فضا مبانی علمی ساده شده را ارائه داشته و در بخش دیگر کتاب به تفصیل درباره زمان و سیر تکامل آن سخن رانده است.

خلاقیت و هوش غیرمعقول و باورناپذیر هاوکینگ در قامت یک فیزیک‌دان با سطح بالایی از معلولیت خیلی سریع او را در کانون توجهات قرار داد، او خیلی اهل توجه به نظریات مخالف خودش نبود و همیشه جملاتی کوتاه در مقابله با مخالفت‌ها بر زبان جاری می‌ساخت” من با زبان علم و ارائه ادله متقن علمی با شما سخن گفته‌ام، نپذیرفته و یا نخواهید پذیرفت؟ آن مشکل من نیست” او حتی زمانی که نوجوان بود اهمیتی به نظر پزشکان با مضمون این‌که به زودی خواهد مرد نداد و همه دیده‌ایم عمری بسیار بلندتر از نظر آن روز پزشکان داشته است.

مجله دانستنی‌ها

بله راه دور نرویم، مجله پربار و مفید دانستنی‌های خودمان که همه ما و اطرافیان‌مان لااقل یکبار چشم‌مان به این مجله افتاده است، مجموعه‌ای فاخر که نخستین مجله دایره‌المعارفی ایران و یکی از پرخواننده‌ترین مجلات کشور تا زمان حیاتش بود، دانستنی‌ها از سال ۱۳۵۸ به صورت دوهفته‌نامه منتشر می‌شدکه با محوریت علم و فناوری، طبیعت و تاریخ کار را آغاز کرده و خیلی زود به تمام عرصه‌‎های زندگی انسان واقف شد و مجموعه‌ای گرانبها از اطلاعات و آگاهی را هر دو هفته تقدیم ایرانیان می‌کرد.

مجله آگاهی بخش و مفید دانستنی‌ها به‌صورت تمام رنگی منتشر می‌شد و همان روز انتشار برای ساعتی فقط روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها وجود داشت و به‌سرعت تمام می‌شد.

دانستنی‌ها در مهرماه ۱۴۰۰ آخرین شماره خود را منتشر کرد و آن روز تحت نظر همشهری اداره می‌شد، مدیران موسسه همشهری اتمام فعالیت تمام مجلات خود را طی یک اطلاعیه اعلام داشته و خوانندگان قدیمی دانستنی‌ها در بهت و حزن عجیبی فرو رفتند.

تمام شماره‌های مجله دانستنی‌ها در وبسایت فیدیبو در دسترس شما قرار دارد.

هر زمان که تصمیم به افزایش سطح اطلاعات عمومی و آگاهی خود گرفته‌اید خوب بدانید اصلا دیر نشده چراکه در هر سنی که هستید نسبت به بقیه همسالان خود داناتر و آگاه‌تر جلوه خواهید کرد فقط لازم است اراده کرده و دست به کار شوید، دنیای جذابی است دنیای دانستنی‌ها و آگاهی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری