دوست خیالی کتابهای فانتزی

برای نوشتن داستان‌های تخیلی از چه کتاب‌هایی الهام بگیریم؟

معرفی چند رمان علمی‌/تخیلی با حضور دوستان خیالی

احتمالا خیلی از ما در دوران کودکی‌مان دوست خیالی داشته‌ایم. دوستی که صرفا زاییده ذهن و خیال ما بوده و می‌توانستیم مهم‌ترین رازهای زندگی‌مان را به او بگوییم! یا با او به سفرهایی دور و دراز و حتی غیرممکن برویم! بسیاری از نویسندگان ژانر علمی‌،تخیلی و فانتزی از همین دوستان خیالی کمک گرفته‌اند تا داستان‌هایشان را روایت کنند. حضور دوست خیالی در بسیاری از داستان‌های فانتزی و تخیلی تاثیرگذار است و آن‌ها تبدیل به اشخاصی ماندگار در جهان ادبیات و ذهن ما شده‌اند.
«تیلور»، «خرگوش سفید» آلیس در سرزمین عجایب و  دوستان خیالی دیگری که عملا قهرمان و داستان به آن‌ها وابسته است. از وقتی‌که ژول ورن با «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» یا «سفر به مرکز زمین» خواننده‌های داستان‌های تخیلی را به وجد می‌آورد زمان زیادی می‌گذرد و این ژانر پرطرفدار از کتاب‌‌ها به سینما هم کشیده‌شد. برای نوشتن یک داستان تخیلی، پیشنهاد می‌کنیم اتمسفر و جهان‌ها و افراد خیالی که تاکنون در ادبیات و سینما خلق شده‌اند را بخوانید و ببینید. به چند رمان تخیلی سر می‌زنیم که شخصیت‌های خیالیش آنقدر در ذهن مردم مانده که تبدیل به واقعیت شده‌است. در تمام این رمان‌ها شخصیت محوری وجود دارد که ماجراها حول او شکل می‌گیرد و حضور این شخصیت باعث می‌شود ما با داستان احساس نزدیکی و صمیمت بیش‌تر کنیم و با شخصیت همراه شویم.

نقش دوست خیالی در داستان‌ها و فیلم‌های تخیلی

در داستان‌ها تخیلی، دوست خیالی آنچنان جایگاهی دارند که عملا تمامی وجوه قصه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دوستانی که فقط قهرمان از آن خبر دارد و در وضعیت‌های تلاقی خیال و وهن و دردسر، حاضر می‌شوند و هیچکس نمی‌داند که به کجا تعلق دارند. دوست‌های خیالی بچه‌ها بسیار دوست‌داشتنی هستند و معمولا با الگو از اسبا‌ب‌بازی‌هایشان به آن‌ها جان می‌دهند اما دوست‌های خیالی در جهان بزرگسالی می‌توانند موجودات شومی باشند. گاهی «خیال» تنها یک رابطه است، رابطه ای که نفس آن را کسی نمی تواند یپذیرد. به بیانی دیگر ارتباط قهرمان با امری که «خیالی» گفته می شود را هیچ کس باور نمی کند، درنتیجه به جهان پنهانی قهرمان تبدیل می شود.مثل وقتی که شکارچی احساس می‌کند رابطه خاصی با شکارش دارد یا عبادت‌کنندگانی که به وسیله خدایان یا شیاطین تسخیر می‌شوند. مثلا رمان «you let me in» در مورد دختر جوانی به اسم کاساندرا است و دوست خیالش آقای پپرمن. دوست خیالی کاساندرا می‌تواند از او محافظت کند یا شرایط راحتی را فراهم‌ آورد اما به همان اندازه می‌تواند خطرناک باشد گرچه اصلا اسان نیست که بگوییم پپرمن کیست. او می‌تواند یک جن از میان دشت‌ها و ساختمان های قدیمی باشد یا یک باور؛ همینطور می‌تواند یک موجود در ذهن کاساندرا زندگی کند و تنها روانشناسش از او باخبر باشد.

کتاب «آلیس در سرزمین عجایب»

اولین مثال، کتاب مشهور «آلیس در سرزمین عجایب» است. کتابی که توسط «لوئیس کرول» نوشته‌شده و یک قصه کلاسیک از سال ۱۸۶۵ است که از سوراخ خرگوش، آلیس و خواننده را به سرزمینی باورنکردنی و عجیبی می‌برد. آلیس در این سرزمین با خرگوش سفیدی دوست می‌شود که به عنوان دوست خیالی نزدیک او در داستان حضور دارد و تمامی حرکات آلیس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته نمی‌توان از کلاهدار دیوانه و گربه‌ای که دائم ناپدید می‌شد به عنوان دوستان خیالی آلیس گذشت. آلیس وارد قصر ملکه دل‌ها می‌شود، ملکه‌ای که کارت‌های بازی سربازهای او هستند و بر آنان فرمان می‌راند. گرچه خواننده به خوبی در سرزمین عجایب آلیس حل می‌شود، تا پایان داستان رگه‌هایی از شک همواره زنده جریان دارد و با واقعیت فاصله خود را حفظ می‌کند.

آلیس در سرزمین عجایب
آلیس در سرزمین عجایب

آلیس در سرزمین عجایب از رمان‌های فانتزی کودکانه است که توانسته در میان مخاطبان بزرگسال نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/115257-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D8%A2%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D8%B3%D8%B1%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%A8″ size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow” outer_border=”true”]کتاب صوتی آلیس در سرزمین عجایب[/button]

رمان «ماهی‌ها» نوشته ملیسا برودر

«لوسی» دانشجوی دکترایی است که با بیماری ذهنی و روانی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در سفری که لوسی به لس‌انجلس می‌رود در مهمانی خواهرش با مردی دریایی اشنا می‌شود. موجودی که لوسی معتقد است تنها او می‌تواند «از خودش» نجات دهد؛ لوسی با مردی وارد رابطه عاشقانه می‌شود که چیزی جز یک موجود آبزی نیست. «ماهی‌ها» رمانی است کمی سخت‌خوان و غمگین؛ قصه‌ای است عاشقانه در فضایی سورئال بین لوسی و مرد ماهی‌نما.

«در میان دیگران» نوشته جو والتون

در میان دیگران رمانی از جو والتون تنها زنِ نویسنده برگزیده جایزه بزرگ هوگو؛ برای بهترین رمان فانتزی، سرگذشت دختری ۱۵ ساله را تعریف می‌کند که درست مثل هری‌پاتر به مدرسه جادوگری فرستاده می‌شود. «موری» ۱۵ ساله پس از تصادف مادر و خواهرهای دوقلویش، مجبور می‌شود به مدرسه شبانه‌روزی برود. مادر موری با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می کند و خود او هم نوجوان متفاوتی نسبت به بقیه است تنها با دو چیز سروکار دارد: کتاب و رابطه‌ای که با پری‌های جنگل دارد. «میان دیگران» رمانی است که واقعیت و جادو در آن به شکلی تنیده شده که گاه خواننده با خود فکر می‌کند «نکند کل داستان خیال است.»

«باشگاه مشت‌زنی» نوشته چاک پالانیک

زمانی که دیوید فینچر تصمیم گرفت فیلم اقتباسی از رمان «باشگاه مشت‌زنی» پالانیک بسازد، این رمان به اندازه کافی در آمریکا مشهور شده بود. چاک پالانیک با نوشتن رمان باشگاه مشت‌زنی توانست تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین نویسندگان روز آمریکا شود و این کتاب او تا اوایل سال ۱۹۹۸ در لیست بهترین کتاب‌های، کتابخانه ایالت متحده آمریکا قرار داشت این رمان که در ژانر فانتزی‌،درام، روانشناختی نوشته شده یکی از جذاب‌ترین رمان‌های قرن اخیر آمریکاست و توانست در فهرست کتاب‌هایی که قبل از مرگ باید خواند روزنامه گاردین قرار گیرد. و البته که اقتباس فینچر از این کتاب باعث شد بیش‌تر از پیش مورد توجه قرار گیرد.

خلاصه داستان باشگاه مشت‌زنی

این داستان درباره کارمند بدبین یک کارخانه اتوموبیل سازی است که از بی‌خوابی رنج می‌برد با اینکه برای درمان این مشکل به دکتر مراجعه می‌کند اما برای او کافی نیست، برای همین سراغ پیدا کردن کلوب‌های شبانه افراد سرطانی می‌رود و در این بین با فرد مرموزی آشنا می‌شود که بازاریاب صابون است و همین آشنایی او را وارد دنیایی بین خیال و واقعیت می‌کند.
اگر وجه بارز خشونت در این رمان را کناب بگذاریم با شخصیتی خیالی به نام تیلور روبه‌رو هستیم، بعید است که اگر این رمان را خوانده باشید یا فیلم Fight club را دیده باشید، بتوانید  تیلور را فراموش کنید!

برد پیت و ادوارد نورتون در باشگاه مشت زنی
برد پیت و ادوارد نورتون در فیلم باشگاه مشت‌زنی

تیلور دوست روانی و عجیب «جو» و شریک باشگاه مشت‌زنی مخفی. وارد تفاسیر فلسفی این رمان نمیشویم اما  از برداشت و خوانش سرگرم‌کننده‌‌ای که از ذهنی ویران و در حال شکاف قهرمان ظهور کرده نمی‌توان گذشت؛ او دیگر خودش را هم نمی‌شناسد. «جو» که با مشکلات ذهنی و شخصی مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند با دوست خیالی به اسم «تیلور داردن» تاجر صابون، آشنا می‌شود که نه فقط تیلور، بلکه هیچکدام از خواننده‌های رمان و بینندگان فیلم آن را فراموش نکرده‌اند. «جو» راوی غیرقابل اعتمادی است که در آخر همه‌چیز را زیر سوال می‌برد.

هانا کنت،«مردم خوب» و مردم بد

رمان‌های زیادی با دشمنان خیالی نوشته نشده‌است، البته «دن کیشوت» یکی از اولین‌ها و بهترین‌های قصه با دشمنان خیالی است. «مردم خوب» رمانی بر اساس داستانی واقعی است که در یکی از روستاهای ایرلند در سال ۱۸۲۰ می‌گذرد. قصه درمورد زنی است که با نوه معلولش زندگی می‌کند و پس از مرگ شوهرش، رفتار مردم روستا با اون تغییر می‌کند. پس از اینکه نورا و نوه معلولش تنها شدند مردم شروع به شایعه‌پراکنی درمورد پری‌های جنگلی و ارتباط او با نوه نورا کردند و هر مشکلی در جامعه روستایی یا نزول هر بلایی را به نوه معلول نورا ربط می‌دهند. رمان درمورد قدرت خطرناک نادیده‌گرفتن و قدرت باورها است؛ درباره اینکه مردمی خوب چگونه به جامعه‌ای بدون تفکر تبدیل می‌شود.

«دیگران» نوشته توماس تریون

رمان «دیگران» جزو کلاسیک‌های ژانر وحشت است. قصه دو برادر دوقلو در سال ۱۹۳۰، که باوجود پیچیدگی‌های قصه، روایت روانی دارد. «نیل و هولند» دو برادر هستند که باوجود شباهت ظاهری که بهم دارند، خلق‌وخوی بسیار متفاوتی بر آن‌ها حاکم است. هولند پسری برون‌گرا و ماجراجوست که در بعضی از موقعیت‌ها بدجنس می‌شود و برعکس، نیل پسری درون‌گرا، متفکر و دلسوز است و قاعدتا در زمانیکه با اتفاقات وحشتناک روبه‌رو می‌شوند تقریبا مشخص است چه کسی چگونه واکنشی نشان می‌دهد. زبان زیبا و «سبز» نویسنده با روایت‌های دلخراشی که در قصه جریان دارد تضاد شدیدی در فرم ایجاد کرده‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری