برنامه‌نویسی را از کجا آغاز کنیم؟ معرفی ۵ کتاب برای شروع برنامه‌نویسی

قرن ۲۱، قرنی است که با تکنولوژی و کامپیوتر پیوندی گسترده دارد؛ آموختن یک زبان برنامه‌نویسی در دنیای امروز یک ضرورت است. بسیاری از کارهای ما به کمک برنامه‌نویسی صورت می‌گیرد‌. در حوزه کاری نیز این تغییر و تحول اتفاق استفاده است. شغل‌های بیشتری با برنامه‌نویسی ارتباط پیدا می‌کنند. اما بسیاری نسبت به یادگیری برنامه‌نویسی مقاومت می‌کنند و دوره‌های آنلاین و آفلاین برایشان غیر قابل فهم است. در این یادداشت کتاب‌هایی را معرفی می‌کنیم که برای شروع برنامه‌نویسی مناسب‌اند و اطلاعات جذابی از این حوزه به خوانندگان‌شان می‌دهند.

۱. برنامه‌نویسی و اپراتور cnc

کتاب برنامه نویسی و اپراتورcnc یکی از کتاب‌های مهم در این حوزه است؛ نویسنده این کتاب محسن لطفی بیش بیست سال سابقه تدریس و تجربه در حوزه ماشین‌های کنترل عددی کامپیوتری (cnc) در دانشگاه‌ها را دارد. او متولد سال ۱۳۵۳ و عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مولف کتاب‌های مرتبط با حوزه برنامه‌نویسی است و تجربیاتی در محیط صنعتی و کاری نیز دارد؛ به همین دلیل آموزه‌های او ماهیتا کاربردی هستند. در این کتاب به شیوه‌ای روان مفاهیم پایه تا پیشرفته سی ان سی به رشته تحریر  درآمده است. استفاده از نرم‌افزار شبیه‌ساز اس سی ان سی که توضیح و آموزشش‌ در فصل پنجم کتاب آمده است یک کارگاه مجازی کامل محسوب می‌شود  که به وسیله کتاب، خواننده  را قادر می‌سازد بخش قابل توجهی  از اپراتوری و برنامه‌نویسی cnc را یاد بگیرند. در این کتاب درباره اتوماسیون و cnc، مبانی ماشین‌های برنامه‌نویسی ماشین‌های فرز و تراش سی ان سی، برنامه‌نویسی پیشرفته  و اپراتوری سی ان سی توضیحات گسترده‌ای داده شده است. در این کتاب سوال‌های کنکور مرتبط با موضوع نیز وجود دارند. محسن لطفی کتاب دیگری به نام برنامه‌‌نویسی پیشرفته ماشین‌های سی ان سیبه روش ماکرو نیز تالیف کرده است.

۲.  آموزش مقدماتی زبان برنامه نویسی اسمال بیسیک

کتاب آموزش مقدماتی زبان برنامه نویسی اسمال بیسیک تالیف شبنم وداد تقوی و معصومه وداد تقوی است. این کتاب به وسیله موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران به چاپ رسیده است.
نرم‌افزار اسمال بیسیک مایکروسافت یکی از زبان‌های مناسب برای آموزش کودکان و علاقه‌مندان در سطح مبتدی برنامه‌نویسی است زیرا محیطی ساده دارد و دستوراتش قائل فهم هستند. با این کتاب برای شروع برنامه‌نویسی نباید نگرانی زیادی داشته باشیم و می‌توانیم برنامه‌نویسی را با سرعت زیادی یاد بگیریمکتاب آموزش مقدماتی زبان برنامه نویسی اسمال بیسیک تلاش می‌کند تا زبان برنامه‌نویسی فوق را به‌صورتی ساده و قابل‌فهم به ما یاد دهد
این کتاب برای تمامی علاقه‌مندان مبتدی برنامه‌نویسی مناسب است. در اثر فوق در ابتدا با طرز نصب نرم‌افزار آشنا می‌شویم. پس از آن درباره محیط اصلی، متغیرها، دستورات شرطی و حلقه‌ها خواهیم آموخت و نکاتی درباره ابزارهای گرافیکی فرا می‌گیریم. با کتاب فوق ترس‌مان از برنامه‌نویسی می‌ریزد و با بسیاری از نکات درباره درک الگوریتم‌ها و مهارت‌های کدزنی‌ آشنا می‌شویم.

۳. برنامه‌نویسی کامپیوتری

کتاب «برنامه‌نویسی کامپیوتری»  نوشته‌ی «اوا هالند» و «کریس مینیک» در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. این کتاب سه زبان معروف و رایج در میان برنامه‌نویسان که عبارت‌اند از اچ تی ام ال، سی اس اس و جاوا اسکریپت را معرفی می‌کند و آموزش می‌دهد چگونه می‌توان به کمک آن‌ها برنامه‌نویسی کامپیوتر را انجام داد. اچ تی ام ال   یکی از هسته‌های اصلی ساخت صفحه‌ی وب است. از این زبان نشانه‌گذاری برای طراحی قالب سایت استفاده می‌شود. اولین نسخه‌ی اچ تی ام ال در سال ۱۹۹۵ رونمایی شد و در حال حاضر به دلیل پیشرفت کامپیوتر اطلاع از نحوه‌ی کار آن برای فعالان در حوزه‌ی کامپیوتر و علاقه‌مند به طراحی سایت بسیار مهم و حائز اهمیت است. سی اس اس که مخفف عبارت Cascading Style Sheets است که ظاهر سایت را مشخص می‌کند. به‌وسیله‌ی این زبان می‌توان اندازه، رنگ، تصویر و در کل ظاهر سایت را تغییر داد. جاوا اسکریپت  سبب داینامیک بودن سایت می‌شود و در کنار کدهای اچ تی ام ال و سی اس اس وب‌سایت مورد نظر ما را ایجاد می‌کند.
کتاب برنامه‌نویسی کامپیوتری تالیف اوا هالند و کریس مینیک  به صورت مرحله‌ای به ما سه زبان‌ برنامه‌نویسی را یاد می‌دهد. با خواندن کتاب فوق   می‌توانید با مبانی سی اس اس (css) آشنا شویم و سندی را به وسیله زبان اچ تی ام ال (html) بنویسیم و در گام بعدی بها عناصر این زبان نشانه‌گذاری آشنا شویم. هنگام خواندن این اثر  توصیه می‌کنیم کنار کامپیوتر باشید تا مراحل آموزشی کتاب را انجام دهید.
کتاب برنامه نویسی کامپیوتری شامل شش پروژه عملی است که با انجام آن‌ها برنامه‌نویسی‌ و مهارت کد‌زنی‌مان پیشرفت می‌کند. کتاب فوق توسط نیلوفر رحیم‌زاده و به همت انتشارات آوند دانش در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است. کتاب برنامه نویسی کامپیوتری نیازی به دانش پیشینی در حوزه برنامه‌نویسی ندارد و کلیه علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند آن را بخوانند و از اول برنامه‌نویسی را شروع کنند.

۴. کتاب آموزش جامع برنامه‌نویسی python

کتاب آموزش جامع برنامه‌نویسی تالیف مهندس اشکان طالبی و مهندس مسعود نظری است؛ این کتاب توسط موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران به چاپ رسیده است. زبان پایتون یکی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که در رشته‌های مخالف کاربرد دارد. یادگیری این زبان نسبت به بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر راحت‌تر است؛ این زبان ابتدا در سال ۱۹۹۱ ساخته شد. از آن‌زمان تاکنون به‌روز‌‌رسانی‌های جدیدی از این زبان ارائه شده است. کتاب آموزش جامع برنامه‌نویسی پایتون، این زبان را به شکلی ساده و قابل فهم توضیح می‌دهد. این کتاب مباحث را به صورت پایه‌ای به خوانندگانش یاد می‌دهد؛ توضیحات در آن زبانی ساده و قابل فهم دارند و خوانندگان بدون شناخت قبلی از پایتون و برنامه‌نویسی می‌توانند این کتاب را مطالعه کنند. امروزه بسیاری ترجیح می‌دهند که زبان python را از طریق دوره‌های آنلاین یا آفلاین یاد بگیرند؛ معمولا در این دوره‌ها تمرکز بر روی مهارت کد‌زنی وجود دارد و مباحث پایه‌ای به خوبی یاد داده نمی‌شوند. این کتاب مشکل فوق را حل کرده است.

۵.برنامه‌نویسی به زبان C

کتاب برنامه‌نویسی به زبان سی  تالیف دکتر عین‌الله جعفر‌نژاد قمی عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی است. در این کتاب مفاهیم ساده و پیشرفته‌ی زبان سی را  به شکلی دقیق و ساده آموزش داره می‌شوند. این کتاب مثال‌های آموزشی فراوانی دارد که به فهم بهتر و تقویت مهارت کد‌زنی کمک می‌کنند. ما بعد از خواندن این کتاب می‌توانیم به زبان c کد بنویسیم.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری