راهکارهایی موثر برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب خواندن

با افزایش سطح سواد و آگاهی در جامعه و در پی آن بالا رفتن بینش و آینده‌نگری در میان والدین، پرورش کودکانی خلاق و باهوش به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز تبدیل گشته است. ما، پدر و مادرهای امروز بسیار مشتاقیم که فرزندان متفاوتی در تمامی زمینه‌ها تربیت کنیم که برای تحقق این آرزوی بزرگ بسیار دوست داریم فرزندانی کتابخوان داشته باشیم. در همین ابتدا باید عنوان کرد سن شروع مطالعه برای کودکان ابدا مشخص نیست و حتی ممکن است زمان کتاب دست گرفتن برای دو فرزند در یک خانواده نیز متفاوت باشد به همین دلیل بهتر است نگران سن شروع کتابخوانی فرزندان‌تان نباشید. در این مطلب به‌طور خلاصه راهکارهایی برای داشتن کودکی کتابخوان ارائه شده که با کمک آنها می‌توان تا حدود زیادی نگرش کودکان خود را به سمت مطالعه و کتابخوانی هدایت کرد.

اول از خودمان شروع کنیم

والدین آینه تمام نمای تربیت کودکان هستند، تمــامی رفتارها و گفتارهای والدین در ذهن کودک ثبت‌وضبط می‌ شوند، کودکان از آنجا که هنوز به سن تشخیص درست و غلط بودن یک رفتار از سوی والدین خود نرسیده‌اند از رفتارهای آنها الگو برداری می‌کنند که به همین دلیل برای پرورش کودکانی اهل مطالعه در ابتدایی‌ترین قدم باید والدین خود دست به کار شده و به مطالعه روی بیاورند. تحقیقات نشان داده‌است که درصد خیلی کمی از کودکانی که والدین آنها مطالعه نداشته‌اند کتابخوان شده‌اند. کودکان باید ما را بارها و بارها در حال مطالعه ببینند و این موضوع در ذهن آنها ریشه دواند که مطالعه یک کار روزمره، واجب و بسیار مهم است. از سوی دیگر امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش اپلیکیشن‌های مطالعه همراه مانند فیدیبو، حتی اگر والدین با گوشی‌های خود مشغول مطالعه هستند بهتر است بچه‌ها را نیز شریک کنیم و به آن‌ها توضیح دهیم چطور می‌شود با گوشی کتاب خواند؟

خانه را پر از کتاب کن

در خانه و اتاق فرزندمان حتما کتاب را در دسترس قرار دهیم، اینکه کودک در خانه و محل زندگی‌اش، کتاب ببیند در شکل‌گیری میل او به مطالعه تاثیر بسیار پررنگی دارد. نمی‌توان از خانه و خانواده ای که کتاب در دسترس ندارند انتظار داشت فرزندی اهل مطالعه تحویل جامعه دهند، از همین رو، اتاق کودک و دیگر جاهای خانه باید همیشه جایی برای کتاب باشد. یادمان باشد که که صرفا قراردادن کتابها در کتابخانه شخصی تاثیری روی فرزندمان نخواهد داشت، کتابها باید در فضایی خارج از کتابخانه در دسترس و معرض‌ دید کودک باشد.

کتاب‌خوانی در هنگام بارداری

تحقیقات نشان داده است خواندن کتاب مخصوص کودکان با لحن کودکانه و با صدای رسا در زمان بارداری به آرامش نوزاد در رحم مادر کمک می‌کند و درادامه این تحقیقات آمده است که این امر سبب وابستگی نوزاد در رحم مادر به شنیدن این نوا می‌گردد. پس از تولد هم همین روند را ادامه دهیم و برای نوزاد خود با صدای رسا و لحنی کودکانه کتاب بخوانیم و نظاره‌گر تاثیرات عمیق این کار در ادامه مسیر رشدش باشیم. با رشد کودک همواره آثار و کتابهایی مناسب با سن او را برایش تهیه و بخوانیم، مراقب لحن خوانش خود باشیم که با حال و هوا و سن وی همخوانی داشته‌باشد.این کار را تازمانی که فرزندمان خواندن یاد گرفت بایستی ادامه دهیم و حتما به این موضوع واقف باشیم که ممکن است در حین کتاب خواندن ما او اهمیتی به این موضوع ندهد، ولی ما باید تمرکزمان را روی کتاب‌ خواندن حفظ کنیم. حواسمان باشد که کودک به‌ سرعت شرطی شده و کارها را بر مبنای زمان وقوع در ذهن خود شکل می‌دهد، پس یادمان نرود که قرار نیست هر روز راس یک ساعت مشخص کتاب دست گرفته و برایش بخوانیم، این کار اصلا نباید اسیر زمانبندی شود چون فرزندمان سریع واکنش عکــس نشان می‌دهد.بهتر است طی روز‌ و شب و در هر زمان ممکن زمانی را به کتاب‌خواندن برای کودکان اختصاص داد

فرزندان‌ برای شما کتاب بخوانند

دقیقا زمانی که فرزندت مسلط به خواندن شد از او بخواه برایت کتاب بخواند، ناگفته نماند که این به‌شرطی است که تا قبل از این مرحله به خوبی ذهن او را به‌سمت مطالعه سوق داده باشی و او بارها و بارها تو را در حال مطالعه دیده باشد و همواره کتاب در معرض دید او در خانه قرارداده باشی و پدر و مادرش همیشه برایش کتاب خوانده باشند. زمانی که او شروع به خواندن کتاب می‌کند ممکن است بعضی کلمات را درست ادا نکند، در مواجهه با این موضوع کلام او را قطع نکنید، از او غلط نگیرید زیرا باعث کاهش اعتماد به نفس و علاقه کودکتان می‌شوید. دقت کنید. نحوه کتاب خواندن کودکتان را تشویق کنید و بگویید که از شنیدن صدایش و لحن کتاب خواندنش لذت می بری. این کار باید هر چند روز یکبار در خانه رخ دهد و به یاد داشته باشید ممکن است فرزندتان بخواهد هر شب برایتان کتاب بخواند، پس هرگز پیشنهادش را رد نکن.صبور باشید و مثل یک دوست همراه شریک خیال‌پردازی‌ها و داستان‌سرایی‌های فرزندتان هنگام کتاب خواندن شوید.

کتاب جایزه بده

اگر قرار است از آن معماله‌های مرسوم مادر فرزندی و یا پدرفرزندی انجام دهید، بهتر است کتاب خریدن و کتاب‌ جایزه دادن را هم فراموش نکنید.

  کتابخانه‌اش را فراموش نکن

به محض اینکه تعداد کتابهایش زیاد شد یک قفسه در کتاب‌خانه‌تان به کودکتان اختصاص دهید یا با ابزارهای خانگی و در دسترس کتاب‌خانه کوچکی برایش بسازید، با این کار به او نشان می‌دهید که چقدر کتابها و مطالعه‌اش برای شما مهم و ارزشمند است. بزرگی،‌ کوچکی یا شیک بودن کتاب‌خانه کودکتان چندان اهمیت نداره مهم این است که بداند یک جای مخصوص برای کتاب‌هایش دارد. اگر کتاب‌خوانی و کتاب خریدن را تبدیل به ساعتی مفرح و جذاب برای کودکان کنیم بی‌شک کم‌کم این عادت در زندگی‌شان شکل خواهد گرفت.  

کتابهای مورد علاقه کودکان

کودکان در نسل‌های مختلف و با دسترسی بیش‌تر رسانه‌ای سلیقه متفاوتی در کتابخوانی دارند. اما به طور کلی بچه‌ها کتاب‌های مصور را بیشتر دوست دارند و از دیدن تصاویر رنگی کتاب‌ها لذت می‌برند. 

هر چه داستان یک کتاب ساده و در عین‌حال عمیق‌تر باشد، کودک علاقه بیشتری به آن نشان می‌دهد، همچنین کتاب‌های فانتزی و علمی تخیلی از جمله کتاب‌های مورد علاقه کودکان هستند. 

اگر به دنبال پیدا کردن لیستی از کتاب‌های مورد علاقه کودکان هستید حتما به لینک زیر سری بزنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری