کتابهایی برای شزوع سرمایه‌گذاری

آشنایی با ۷ کتاب برای سرمایه‌گذاری موفق

داشتن زندگی بهتر، تضمین آینده فرزندان و بازنشستگی راحت آرزوی بسیاری از ماست. ما به طور پیوسته در حال تلاش و کوشش هستیم تا زندگی خوب و راحتی داشته باشیم اما کار کردن تنها عاملی نیست که باعث زندگی راحت ما می‌شود. برای همین بخشی از درآمدمان را پس‌انداز می‌کنیم تا آینده‌مان تضمین شود. اما به دلیل تورم بالا ارزش پس‌انداز ما در گذر زمان کاهش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل بهتر است که بخشی از پس‌اندازمان‌ را سرمایه‌گذاری کنیم. باید توجه داشته باشیم که سرمایه‌گذاری نیازمند مجموعه مهارت‌هایی است و اگر نسبت به این مهارت‌ها آگاهی نداشته باشیم ممکن است ضرر کنیم. در این یادداشت با کتاب‌هایی برای شروع سرمایه‌گذاری آشنا می‌شویم و مهارت‌ها و دانشی را فرا می‌گیریم که برای سرمایه‌گذاری مفید و موثر است. اما پیش از آن با مزایای سرمایه‌گذاری آشنا خواهیم شد.

سرمایه‌گذاری چه مزایایی دارد؟

۱. با سرمایه‌گذاری از تورم در امان می‌مانیم: تورم باعث می‌شود که ارزش پس‌انداز ما در گذر زمان کاهش پیدا کند اما سرمایه‌گذاری درست نه تنها باعث حفظ ارزش پول ما می‌شود بلکه می‌تواند ما را به سود هم برساند.

۲. با سرمایه‌گذاری می‌توانیم به اهداف مالی خود دست پیدا کنیم: سرمایه گذاری هدفمند و اصولی  به ما کمک می‌کند تا با مدیریت صحیح بخش مازاد درآمدهای خود، بتوانیم به اهداف مالی‌مان دست پیدا کنیم.

۱. سیاست‌های پولی و مالی

کتاب سیاست‌های پولی و مالی تالیف کیومرث آریا توسط نشر نی به چاپ رسیده است. کیومرث آریا دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه آلمان است و در این کتاب به عوامل رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها می‌پردازد. فعالین بازار سرمایه علاوه بر درک تحلیل‌های تکنیکال لازم است که دید مناسبی به متغیرهای اقتصادی و سیاست‌های پولی و مالی بانک‌ها و دولت‌ها داشته باشند. این شناخت باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری دقیق و آگاهانه‌تری داشته باشند. زیرا بازار سرمایه نیر تحت تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی قرار می‌گیرد؛ شناخت دقیق این متغیرهای و مولفه‌ها باعث می‌شود تا ما سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌تری داشته باشیم. کتاب فوق به زبانی ساده و قابل فهم این مولفه‌ها را به ما آموزش می‌دهد. هر فعال موفق بازار سرمایه باید این کتاب را بخواند.

۲. سرمایه‌گذار هوشمند

کتاب سرمایه‌گذار هوشمند تالیف بنجامین گراهام یکی از پایه‌ای ترین کتاب‌های آموزش سرمایه‌گذاری است و بسیاری از فعالان بازار سرمایه برای شروع سرمایه‌گذاری این کتاب را مطالعه کرده‌اند. کتاب سرمایه‌گذار هوشمند اصول سرمایه‌گذاری بر اساس ارزش ذاتی را آموزش می‌دهد. با خواندن این کتاب می‌توانیم مطالب زیادی درباره سرمایه‌گذاری در بورس را یاد بگیریم. اثر فوق استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را به ما یاد می‌دهد. بنجامین گراهام در سال ۱۸۹۴ در شهر لندن دیده به جهان گشود و وقتی یک ساله بود به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد. او در سن نه سالگی پدرش را از دست داد و از همان موقع به فکر امنیت مالی خود و خانواده‌اش افتاد. بنجامین در رشته فلسفه و ریاضی در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرد و پس از آن وارد وال استریت شد. بنجامین گراهام با سرمایه‌ای اندک کار خودر در بازار بورس را آغاز کرد و به تدریج وضعیت مالی‌اش بهبود پیدا کرد. کتاب سرمایه‌گذار هوشمند حاصل تجربیات این نویسنده است. کتاب سرمایه‌گذار هوشمند یک اثر کلاس برای شروع معامله‌گری در بازار بورس به حساب می‌آید و به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است.

۳. مدیریت مالی موفق

کتاب مدیریت مالی موفق نوشته رابرت کیوساکی، اصولی ساده و مهم را درباره مدیریت مالی توضیح می‌دهد. به کارگیری این اصول بسیار ساده و آسان است. در حقیقت نویسنده این کتاب می‌گوید که برای کسب ثروت لازم نیست کارهای سخت و پیچیده‌ای را انجام دهیم اما باید استمرار و مداومت در انجام برخی از کارهای ساده را داشته باشیم. در این کتاب به روش‌هایی دست می‌یابیم که بدون خساست یا شیادی به درآمد و ثروت بالا برسیم.
رابرت کیوساکی در ۸ آوریل ۱۹۴۷ در هاوایی ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. او اصالتی ژاپنی دارد. رابرت پس از پایان تحصیلاتش در مقطع دبیرستان برای ادامه تحصیل به نیویورک رفت. او مدتی را به عنوان نیروی تفنگ‌دار دریایی در ارتش خدمت کرد. پس از به پایان رسیدن خدمتش در ارتش ایالات متحده آمریکا او به فعالیت‌های تجاری، اقتصادی و آموزشی روی آورد. کیوساوی در سال ۲۰۰۶ پیش‌بینی کرده بود که دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود‌. کتاب‌های اقتصادی او طرفداران بسیار زیادی دارد او در حال حاضر ۷۶ ساله است.

۴. سرمایه‌گذاری در کدام بازار

کتاب سرمایه‌گذاری در کدام بازار توسط دبورا اوون‌ و رابین گریفیس نوشته شده است. در این اثر با تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال آشنا می‌شویم و با در نظر گرفتن این دو تحلیل درباره بازارهای مختلف اطلاعات کسب می‌کنیم. این اثر به ما یاد می‌دهد که چگونه میان تحلیل بنیادی و تکنیکال ارتباط برقرار کنیم و با در نظر گرفتن هر دو تحلیل دست به سرمایه‌گذاری بزنیم. کتاب فوق توسط فرنگیس محمودی و انتشارات دنیای اقتصاد به فارسی ترجمه شده است‌.

۵. دید اقتصادی

کتاب دید اقتصادی مفاهیم دشوار علم اقتصاد را به زبان ساده، روان و قابل فهم بیان می‌کند. درک بعضی از این مفاهیم سخت است و کتاب فوق تلاش می‌کند تا با زبانی تمثیلی آن‌ها را به ما توضیح دهد. در این اثر لحن طنزآمیزی نیز به کار گرفته شده است که خواندن آن را برای مخاطبان جذاب‌تر می‌کند. خواندن این کتاب به افرادی‌که قصد دارند در بازار سرمایه فعالیت کنند توصیه می‌شود؛ هر فردی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کند باید درک درستی از مولفه‌ها و مفاهیم اقتصادی داشته باشد اما ممکن است نتواند مفاهیم پیچیده اقتصادی را درک کند. کتاب فوق با زبانی ساده این مفاهیم را به مخاطبانش توضیح می‌دهد.
این کتاب توسط اندرو جی شیف و پیتر دی شیف تالیف شده است. سهند حمزه‌ئی‌ به کمک انتشارات آریانا قلم این کتاب را ترجمه کرده است.

۶. منافع سهامدار

در کتاب منافع سهامدار با برخی از اصطلاحات مهم و پیچیده در بازار سرمایه‌گذاری به زبان ساده آشنا می‌شویم. این کتاب حجم کمی دارد و با زبان و لحنی ساده مفاهیم مهم و بنیادین در بازار سرمایه را به خوانندگانش توضیح می‌دهد. این کتاب به ما می‌گوید که منافع سهامدار چه چیزهایی هستند و برای رسیدن به آن‌ها به چه استراتژی‌هایی نیاز است.

۷. ۷۷ خطای سرمایه‌گذاری

کتاب فوق با اسم کامل  ۷۷ خطاب سرمایه‌گذاری؛ خطاهایی که باهوش‌ها نیز مرتکب می‌شوند و راه‌های پرهیز آن‌ها در چهار بخش مجزا درباره خطاهایی سخن می‌گوید که صورت متداولی دارند و سرمایه‌گذاران مرتکب آن‌ها می‌شوند. این چهار بخش عبارت‌اند از:
۱. شناختن و مهار رفتارهای انسانی، برای موفقیت در سرمایه‌گذاری مهم هستند.

۲. نادانی سعادت نیست. ( مانند آیا در معرض توهمات پولی هستید)

۳. خطاهایی که در زمان برنامه‌ریزی استراتژی سرمایه‌گذاری روی می‌دهد.

۴. خطاهایی که در زمان تشکیل سبد اوراق بهادار به وجود می‌آید.
این کتاب توسط لاری سوئدرو، مدیر ارشد تحقیقاتی و فعالان بازار سرمایه است. او در کالج بروچ درس خوانده است. کتاب ۷۷ خطای سرمایه‌گذاری را با ترجمه مریم بیدمشکی‌پور و انتشارات دنیای اقتصاد می‌توانیم بخوانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری