همه‌چیز درباه سریال جیران

جیران کیست؟ آشنایی با سوگلی حرمسرای ناصرالدین‌‌شاه به بهانه پایان سریال جیران

ناصرالدین‌شاه یکی از عجیب‌ترین شاهان تاریخ ایران و بی‌اغراق جهان است! او در پنجاه سال پادشاهی‌اش مجموعه‌ای از عجیب‌ترین رفتارهای حکومتی و شخصی داشت که تأثیراتش تاکنون ادامه دارد. زندگی خصوصی ناصرالدین‌شاه و حرمسرای او به‌عنوان یکی از مشهورترین حرمسراهای تاریخ نامبرده می‌شود اما نام او تنها با نام یک زن عجین شده است: جیران!
این عجین شدن زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم او در طول زندگی‌اش یکی از معروف‌ترین و اسرارآمیزترین حرمسراهای تاریخ را داشت و تا زمان ترورش به دست میرزا رضای کرمانی و به اعتبار سخن عین‌الدوله، ۱۱۲ زن عقدی و صیغه‌ای داشت.

پس از پخش سریال جیران به کارگردانی حسن فتحی از شبکه نمایش خانگی، بار دیگر نام شاه شهید و سرگذشت سوگلی‌ حرمسرایش یعنی جیران موردتوجه بسیاری از ایرانیان قرارگرفته است و البته یک سئوال مهم ذهن طرفداران و مخاطبان این سریال را مشغول کرده است:

جیران کیست؟

جیران که به ترکی به معنای غزال است، لقبی است که ناصرالدین‌شاه به زن محبوب‌ خود یعنی خدیجه خانم تجریشی داد. خدیجه خانم تجریشی که به نام فروغ‌السلطنه نیز معروف بود، دختر باغبانی به نام محمدعلی بود. خانواده او از اهالی تجریش و قریه کوهسار بودند. جایی که در آن زمان خوش آب‌وهوایی‌اش زبانزد خاص و عام بود. او بااینکه در خانواده‌ای کاملاً معمولی و روستایی بزرگ شده بود، روحیه‌ای جسور، کنجکاو و بلندپرواز داشت. از ویژگی‌های شخصیتی ذکر شده درباره جیران می‌توان به علاقه بی‌حدوحصر او به سوارکاری اشاره کرد. در آن سال‌ها که عمده زن‌ها به کارهای خانه مشغول بودند و سوارکاری و شکار برای دختران چندان رواج نداشت، خدیجه تجریشی مدام به اسب‌سواری می‌رفت و نقل است که لباس و چکمه مردانه می‌پوشید و روبنده‌اش را به گرد سر می‌پیچید و بسیار چالاک اسب‌سواری می‌کرد و به شکار می‌پرداخت.

تصویر واقعی جیران زن ناصرالدین شاه
تصویر واقعی جیران

*تصویر بالا به عنوان تصویر واقعی جیران منتشر شده اما نسبت به صحت آن اطلاع دقیقی در دست نیست*

همین شیفتگی جیران به شکار و رفتار ِ خارج از عرف زمانه‌اش یکی از دلایل دلبستگی ناصرالدین‌شاه به او بود و البته به این‌ها باید زیبایی‌اش را نیز اضافه کرد که در همان لحظه نخست دلِ شاه شهید را برد و به خاطر درشتی و زیبایی چشمانش، شاه به او لقب جیران داد. درباره نحوه آشنایی ناصرالدین‌شاه با جیران و اولین دیدار عاشقانه آن‌ها چند نقل‌قول تاریخی وجود دارد که نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم.

اولین دیدار ناصرالدین‌شاه و جیران

در کتاب اعلم‌السطلنه (تقی‌ دانشور) نحوه ملاقات ناصرالدین‌شاه با جیران به این صورت ذکر شده است:

«شاه روزی در اطراف شمیران و تجریش سواره به شکار بلدرچین رفته بود. غفلتاً چند بلدرچین روی درخت توتی پریدند و شاه برای زدن آنها زیر درخت توت رفت. دختری دهاتی بالای درخت رفته و مشغول خوردن توت بود. دخترک اعتنایی به شاه نکرد.
ولی شاه فریفته جمال دختر دهاتی شد و بر سبیل مزاح خطاب به وی گفت: دختر! زن من می‌شی؟ دخترک شانه‌هایش را بالا انداخت و بدون آنکه بداند طرف صحبتش شاه مملکت است، گفت: تو که داخل آدم نیستی. من زن شاه می‌شم! و بعد با لفظ برو گم شو! مکالمه را تمام شده حساب کرده بود. اما وقتی ملازمان شاه ترسان و لرزان او را شیرفهم کردند که این مرد با این لباس و این خدم و حشم شاه مملکت است، جیران از درخت پایین پرید و با رفتاری مؤدب و شرمسار، عذرخواهی کرده بود. شاه جوان که از همان ابتدا شیفته سکنات و وجنات او شده بود، او را به ارگ سلطنتی دعوت کرد و از او خواست تا با شاه ازدواج کند.»

همچنین روایت دیگری توسط عباس امانت درباره این دیدار ذکر شده که به این شرح است:

جیران ابتدا به جهت فراگرفتن رقص و آواز به حرم‌سرای شاهی آورده شد و نخستین‌بار ناصرالدین‌شاه او را اندکی پس از قتل امیرکبیر در جمع ملازمان مهدعلیا دید و همان‌جا به او دل بست.
در روایت دیگری هم مونس الدوله که ندیمه و کنیز انیس الدوله (همسر و سوگلی ناصرالدین‌شاه بعد از جیران) اولین دیدار ناصرالدین‌شاه و جیران را این‌گونه شرح می‌دهد:
شاه که در حین تفرج، زیر درخت توتی به جمعی از دختران که جیران نیز میان آن‌ها بود برخورده بود، فریفته چشمان درشت و سیاه او شد و ملازمان خود را فرستاد تا از نام و نشانش سؤال کنند و پدرش را بیابند. ناصرالدین‌شاه آن‌قدر آنجا منتظر ایستاد تا خواجه‌ها و پیشخدمت‌ها آمدند و خبر آوردند که اسم او خدیجه است و اسم پدرش هم «میرزا محمدعلی». دیگر کار تمام بود و به حکم قبله عالم، جیران را از درخت پائین آوردند و پیش خانم‌های اندرون بردند. رختش را عوض کردند، حمامش بردند و ملاباشی او را نودونه سال برای ناصرالدین‌شاه صیغه کرد.
اما حسین لعل در کتاب «قبله عالم» این دیدار را کاملاً متفاوت از دیگران نقل می‌کند، او نوشته است که ناصرالدین‌شاه در دوران پیری‌اش با جیران دیدار کرده و سوار بر کالسکه‌ای به‌طرف صاحبقرانیه در حرکت بوده که ناگهان صدای آواز دلنشینی می‌شنود؛ از کالسکه پیاده شده و به دنبال صدا می‌گردد تا این‌که به دیوار باغی می‌رسد و نهایتاً صاحب صدا (جیران) را می‌یابد و همان‌جا یک دل نه، صد دل عاشق جیران می‌شود؛ جیران هم مدهوش زرق‌وبرق و لباس پرطمطراق شاه شده به‌سرعت همسری او را می‌پذیرد.
هر کدام از این روایت‌ها که آغاز آشنایی جیران و ناصرالدین‌شاه باشد آغازی برای یک زندگی پر و پیچ خم برای یک زن و تأثیرگذاری او بر دربار قاجار و تاریخ است.

حرمسرای ناصرالدین شاه
عکسی از  حرمسرای ناصرالدین شاه

ناصرالدین‌شاه‌های قبل از بهرام رادان!

بهرام رادان اولین بازیگری نیست که در ردای ناصرالدین شاه ظاهر شده است. پیش از او نیز بازیگران بزرگ سینمای ایران تاجِ ناصری را بر سر گذاشته و سعی در نمایش چهره واقعی سلطان صاحبقران داشته‌اند. از جمله ماندگارترین ناصرالدین‌ شاه‌های در قاب تصویر، حضور جمشید مشایخی در نقش ناصرالدین‌شاه و در سریال سلطان صاحبقران است.

علی حاتمی سریال سلطان صاحبقران را در سال ۱۳۵۴ و برای تلویزیون ملی ایران ساخت. داستان سریال سلطان صاحبقران مربوط به برگزاری جشن پنجاه‌سالگی پادشاهی ناصر است. در این روایت ناصرالدین شاه که بر اساس پیش‌بینی منجم‌باشی به این نتیجه رسیده که ممکن است بعد از پنجاه سال سلطنت به او سوءقصد شود، دچار شک و تردید شده و اعلام ملاقات ممنوع می‌کند. ناصرالدین شاهی که مشایخی بازی کرده است هیچ شباهتی به ناصرالدین شاه بهرام رادان ندارد! در سریال علی حاتمی ناصر پادشاهی متوهم، خودکامه، زورگو و بی‌منطق است، نگاهی که حاتمی به سلطنت ناصر دارد نگاهی به شدت انتقادی است و با همین شیوه تک‌تک تصمیم‌ها و رفتارهای ناصر را مورد موشکافی قرار داده است. برخلاف بهرام رادان، مشایخی چهره‌ای مقتدر و غیرمنعطف از ناصر به نمایش می‌گذارد، چهره‌ای که بیش‌تر مبتنی بر روایات تاریخی و مستندات است حالا نگاه کنید به ناصرالدین شاه ِ فتحی در قسمت بیست و سوم سریال جیران که برای تعیین حکم دزدِ ناموسِ دربار از مشورت شاهدخت و جیران استفاده می‌کند!

از دیگر تلاش‌های علی حاتمی برای به تصویر کشیدن دوران ناصری باید به فیلم کمال‌الملک اشاره کرد که در این فیلم نقش ناصرالدین شاه را بازیگر برجسته سینمای ایران؛ عزت‌الله انتظامی برعهده‌ داشته است.

اسامی بازیگران دیگری که نقش ناصرالدین‌شاه را بازی کرده‌اند:

  • عزت الله انتظامی در فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما ساخته محسن مخلمباف
  • ایرج راد در مجموعه تلویزیونی امیرکبیر ساخته سعید نیکپور
  • ایرج راد در سریال سالهای مشروطه به کارگردانی محمدرضا ورزی
  • حامد کمیلی در سریال طنز قبله عالم ساخته حامد محمدی

جیران پس از ورود به دربار قاجار

همان‌طور که گفتم، خدیجه تجریشی احتمالاً در سال ۱۲۳۰ وارد دربار ناصرالدین‌شاه شد و با توجه به این‌که شاه‌ پیش از او ۴ زن عقدی داشت، امکان عقد دائم وجود نداشت و او به‌عنوان یکی از زنان صیغه‌ای وارد حرمسرا شد، از همان بدو ورود و به خاطر توجه بسیار ناصرالدین‌شاه به او مورد غضب و بی‌مهری برخی از زنان ناصرالدین میرزا واقع شد و از سوی دیگر مهدعلیا – مادر ناصرالدین‌شاه – نیز او را دوست نداشت و معتقد بود او پسرش را جادو و جمبل کرده است!
اما علاقه و عشق شاه به جیران سبب شد او به عقد نکاح دائمی شاه دربیاید!‌ همان‌طور که گفتیم پیش از جیران، شاه ۴ زن عقدی داشت که همگی از تبار قاجار بودند و به همین دلیل فرزندانشان امکان ولیعهدی داشتند، اما ناصرالدین‌شاه تصمیم گرفت از عقد دائم خود با ستاره خانم – زن چهارم عقدی‌اش – صرف‌نظر کند و عقد دائم او را تبدیل به متعه کرد که بتواند جیران را به جای او به عقد نکاح دائمی دربیارود.
باید در نظر داشت زنِ عقدی شاه بودن آن هم در حرمسرایی که به قولی ۱۱۲ زن برای شاه در آن بود، امر بسیار مهمی محسوب می‌شد و همین حرکت شاه باعث شد جیران جایگاه بالاتری در حرمسرا پیدا کند.
از نظر درباریان و به‌خصوص زنانِ حرمسرا که بیش‌تر آن‌ها رگ و ریشه‌های پادشاهی و مناسب دولتی داشتند، حضور یک دختر «دهاتی» – به قول آن‌ها- به‌عنوان سوگلی شاه پذیرفتنی نبود. از سوی دیگر نحوه رفتار و اقدامات جیران در سال‌های بعد از ورود به حرمسرا باعث شد کینه‌های بیش‌تری علیه او شکل بگیرد.
از جیران به‌عنوان پرنفوذ‌ترین زنِ عهد ناصری نیز نام می‌برند،‌ او زنی کنجکاو، جسور و پرجنب‌وجوش و جوش بود و به‌واسطه تفاوت طبقاتی‌اش با زنان قدرتمند حرمسرا معمولاً خود را در موقعیت‌های سخت دخالت می‌داد و سعی می‌کرد توانایی‌هایش را بیش‌ازپیش به رخ شاه بکشد تا بتواند نفوذ بیش‌تری در دربار داشته باشد. او با این‌که چهار فرزند به دنیا آورد اما نتوانست هیچ‌کدام را به‌عنوان جانشین شاه و در کسوت ولیعهدی او بگذارد، چون از بخت بدش هر چهار فرزندش خیلی زود فوت کردند و عمر هیچ‌کدام کفاف نداد تا جانشین پدر باشد.
بااینکه هیچ‌کدام از فرزندان جیران عمر طولانی برای ولیعهدی نداشتند اما او هیچ‌گاه برای به قدرت رسیدن فرزندانش از پای ننشست و فرزندش امیرنظام را با نقشه‌ای مفصل به ولیعهدی هرچند کوتاه‌مدت‌ رساند.

کتاب جیران در حرمسرای سلطان

تا اینجا با خلاصه‌ای از زندگی پرفراز و نشیب جیران، سوگلی ناصرالدین‌شاه آشنا شدیم اما مسلما این متن کوتاه بازگو کننده ابعاد زندگی و شخصیت او نیست و برای درک و شناخت بهتر او لازم است به کتابی مراجعه کنیم که با کمک گرفتن از مستندات تاریخی دوران قاجار و به خصوص سلطنت ناصر نوشته شده است.

بسیاری از مخاطبان سریال جیران با دیدن این سریال با یک سوال اساسی روبه‌رو هستند:

آیا تمام اتفاقات سریال جیران واقعی است؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال لازم است قبل از هر چیز به فاصله بین هنر و تاریخ اشاره کنیم. وظیفه هنر چه در قالب فیلم، چه سریال، چه نقاشی و.. این نیست که تاریخ را به تمامی آنچه رخ داده روایت کند. هنرمندان معمولا با دستمایه قراردادن وقایع تاریخی، داستان‌های ذهنی و خلاقه خودشان را روایت می‌کنند. از این رو نمی‌توان گفت سریال جیران یک سریال تاریخی به معنای صرف است! چون بسیاری از شخصیت‌ها و وقایع این سریال ساخته و پرداخته ذهن نویسندگان آن است و صرفا جنبه‌ هنری و درام دارد. اما اگر با دیدن سریال جیران به زندگی یکی از محبوب‌ترین زنان دربار ناصری علاقه‌مند شده‌اید و دوست دارید با زندگی واقعی جیران آشنا شوید، خواندن کتاب جیران در حرمسرای سلطان را به شما پیشنهاد می‌‌کنم.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/149057-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%B1%D9%85%D8%B3%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D8%B7%D8%A7%D9%86″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]جیران در حرمسرای سلطان[/button]

ماجرای ولیعهدی امیرنظام چه بود؟

محمدقاسم که فرزند دوم جیران بود در پنج‌سالگی از سوی پادشاه به لقب امیرنظام و فرماندهی کل قشون ایران منصوب شد! در آن زمان ناصرالدین‌شاه ولیعهدی به نام سلطان معین‌الدین داشت که فرزند خجسته خانم تاج الدوله دختر شاهزاده سیف‌الله میرزا بود. فوت این پسر در مهرماه ۱۲۳۵ عرصه را برای ولیعهدی زودتر امیرنظام آماده کرد. اما با توجه به اینکه جیران نسبی غیر قاجاری داشت و در آن زمان هنوز به عقد دائم شاه در نیامده بود، امکان اعلام ولیعهدی امیرنظام وجود نداشت، به همین دلیل جیران با تحت‌فشار قراردادن میرزا آقاخان نوری (صدراعظم ناصرالدین‌شاه) و همدستی با مستوفی الممالک و عزیز خان مکری، فهرستی از جرائم میرزا آقاخان تنظیم کرده و شخصاً آن را به شاه تحویل داد. البته در اینجا جیران از هوش خود استفاده کرده و تنها بخشی از جرائم را به نزد شاه برد تا میرزا آقا خان مجاب شود موافقت شاه را برای ولیعهدی امیرنظام بگیرد.
میرزا آقا خان هم برای افشا نشدن هر چه بیش‌تر فساد و جرائمش نزد شاه تمام توان خود را به کار گرفت و با دولت‌های روسیه و بریتانیا سر این موضوع مذاکراتی کرد، همچنین پزشک دربار یاکوب پولاک را راضی کرد تائید کند که مظفرالدین میرزا به دلیل ضعف عقلی‌ و جسمی شایستگی به سلطنت رسیدن پس از ناصرالدین‌شاه را ندارد (مظفرالدین میرزا به خاصر نسب قاجاری و عقدی بودن مادرش گزینه بعدی ولیعهدی بود).
قدم بعدی جیران برای ولیعهدی پسرش تهیه تباری جعلی بود که او را به ایلخانان مغول و شاهان ساسانی نسبت می‌داد. همه این موارد به‌علاوه عقد دائم جیران توسط شاه زمینه کامل ولیعهدی برای امیرنظام را فراهم ساخت.
باید متذکر شوم این رویدادها در حالی اتفاق می‌افتاد که مهدعلیا به‌هیچ‌وجه از هیچ‌کدام آن‌ها راضی نبود و تنفر عمیق از جیران در دل او ریشه دواند. سرانجام در شهریور ۱۲۲۶امیرنظام به‌صورت رسمی به‌عنوان ولیعهد ناصرالدین‌شاه،‌ سلطان صاحبقران، اعلام شد.
چیزی نگذشت که امیرنظام بیمار شد و برخی از اقوال بر این است که نوری ولیعهد را مسموم کرده بود. عمر ولیعهدی امیرنظام فقط یک هفته دوام داشت و مرگ او صدمه بسیاری به روح و روان جیران و البته شاه زد. شایعات بسیاری در خصوص مرگ امیرنظام و دخالت میرزا آقاخان نوری بر سر زبان‌ها بود که همین شایعات باعث شد مخالفت جیران با نوری بار دیگر آغاز شود و زمانی که او در سال ۱۲۳۷ از صدارتش عزل شد به درخواست جیران تمام بستگانش اعم از بچه‌ها،‌عموها و بردار و برادرزاده‌هایش نیز از دربار رانده شدند.

مرگ جیران

جیران پس از فوت امیرنظام دچار افسردگی بسیاری شد او که هر چهار فرزندش یعنی سلطان محمد میرزا، محمدقاسم میرزا، رکن‌الدین میرزا و خورشید کلاه خانم را از دست داده بود دیگر امیدی به آوردن فرزند دیگر نداشت و از سوی دیگر مدام تحت‌فشار و کینه مهدعلیا بود. او خیلی زود و در سال ۱۲۳۸ و تنها یک سال پس از مرگ امیرنظام جان باخت.
در خصوص بیماری جیران گمانه‌زنی‌هایی نیز وجود دارد ازجمله اینکه او دچار بیماری سل بود و تا لحظه آخر پادشاه از کنار تخت بیماری‌اش تکان نخورد.
بی‌اغراق می‌توان ادعا کرد مرگ جیران تراژیک‌ترین اتفاق زندگی ناصرالدین‌شاه بود. او با مرگ جیران به‌طورکلی تغییر کرد و هیچ‌گاه نتوانست داغ جیران را فراموش کند. او به هیچ‌کس دیگر اجازه اقامت در عمارت جیران را نداد و برای جیرانش مقبره‌ای در حرم شاه عبدالعظیم ساخت که خودش نیز بعدها و پس از ترورش به دست میرزا رضای کرمانی در همان مقبره به خاک سپرده شد. پس از جیران شاه به وصیت او با انیس الدوله که دست‌پرورده جیران بود ازدواج کرد و از انیس‌الدوله روایت‌هایی درباره جیران وجود دارد ازجمله اینکه ناصرالدین‌شاه پرتره‌ای از جیران با سیاه‌قلم کشیده بود که دائم به آن نگاه می‌کرده است.

ناصر الدین شاه و انیس الدوله
ناصرالدین شاه و انیس الدوله

 

سریال جیران و حواشی قبل از پخش آن

چندی پیش بود که خبر ساخت سریال جدید حسن فتحی – کارگردان مطرح سینما و تلویزیون – در رسانه‌ها درج پیدا کرد. آن‌طور که از خبرها به نظر می‌رسید فتحی بار دیگر سراغ سریال تاریخی رفته بود (ژانری که پیش از این توانمندی خود را در آن ثابت کرده است). با انتشار گاه و بیگاه اخبار سریال جدید فتحی به نام «جیران» توجه مخاطبان به اتفاقات این سریال بیش‌تر جلب می‌شد. اما درست در میان همین خبرها بود که خبر شکایت سریال «آهوی من مارال» – ساخته مهرداد غفارزاده موج جدیدی از واکنش‌ها را برانگیخت و تبدیل به خبر داغ روز شد!

ماجرای شکایت سریال «آهوی من مارال»‌ از سریال «جیران»‌ چه بود؟

اولین اختلاف این دو سریال از سال ۹۹ شروع شد و این زمانی بود که دو سریال دیگر نیز به‌طور همزمان با موضوع دوران قاجار در حال ساخت و آماده پخش بود. سریال «قبله عالم» به کارگردانی حامد محمدی که با رویکردی طنز سراغ داستان زندگی ناصرالدین‌شاه رفته بود که البته این سریال عمر کوتاهی داشت و به شکل عجیبی به خاطر ممیزی و سانسورهای متعدد، نمایشش متوقف شد.
از سوی دیگر از ساخت سریال «آهوی من مارال» در روزهای پایانی اسفند ۹۹ با انتشار عکسی از گریم حسن معجونی در نقش ناصرالدین‌شاه،‌ رونمایی شد اما این سریال نیز در بدو ساخت شبهاتی را از نظر شباهت فیلمنامه بین این سریال و سریال حسن فتحی عنوان کرد.
مهرداد غفارزاده نویسنده طرح «آهوی من مارال»‌ شکایتی را با موضوع نقض حقوق مالکانه توسط گروه سریال جیران به ساترا ارائه کرد که بعد از برگزاری چند جلسه متعدد طرح هر دو سریال مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.
پس از کش‌وقوس‌های زیاد روابط عمومی سریال جیران بیانیه‌ای را به این شرح منتشر کرد:

«اول، موضوع شباهت فیلمنامه سریال تاریخی جیران با سریالی دیگر، موضوعی ناصحیح است. اگرچه این دو سریال هر دو به برهه‌ای از زندگی و زمانه ناصرالدین‌شاه می‌پردازند، اما سریال جیران مربوط به شاه جوان است و سریال دیگر مربوط به دوران کهنسالی او. ضمن آن‌که نویسندگان سریال جیران تأکید داشته‌اند که هیچ‌گونه دخل و تصرفی در وقایع و حوادث مربوط به شخصیت‌های واقعی صورت نگیرد تا سریال از حیث شواهد و استنادات تاریخی قابل دفاع باشد.

دوم، موضوع بررسی شباهت‌های دو فیلمنامه در یک نهاد صنفی، صرفاً از باب حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات در محیطی غیر قضایی بوده است. چنان‌که کارشناس محترم پرونده نیز پس از مطالعه فیلمنامه دو سریال، به‌صورت کتبی و صریح عنوان داشته‌اند که هیچ‌گونه شباهتی در آنها وجود ندارد. معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پس از بررسی دو فیلمنامه و مطالعه نظریه کارشناسی دال برعدم شباهت، اقدام به صدور پروانه ساخت سریال جیران نموده است.

سوم، گروه تولید جیران به جهت صیانت از اعتبار حرفه‌ای دست‌اندرکاران این سریال، ازاین‌پس انتشار اطلاعات و ادعاهای دروغین را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کند.»

و این سریال نهایتاً توانست با اعلام نظر شورای آیفیک مبنی بر عدم شباهت این دو سریال پخش خود را از شبکه نمایش خانگی آغاز کند.

پخش قسمت اول سریال جیران و حواشی آن

درحالی‌که بینندگان و علاقه‌مندان مشتاقانه منتظر پخش اولین قسمت سریال در تاریخ ۲۴ دی‌ماه بودند به ناگهان، فیلیمو – پخش کننده انحصاری سریال جیران – از تأخیر یک‌هفته‌ای در پخش آن خبر داد و طی بیانیه‌ای علت این تأخیر را شرح داد:

«قسمت اول سریال عاشقانه «جیران» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه که قرار بود جمعه ۲۴ دی‌ماه ساعت ۸ صبح منتشر شود، در بازبینی نهایی ساترا ملاحظه‌ای بیان شد که در حال رفع و تهیه نسخه نهایی هستیم. گفتی است به‌محض انجام کارهای خروجی، این سریال بر بستر فیلیمو منتشر خواهد شد. گروه تولید سریال جیران، قدردان همراهی و صبوری شماست.»

و این موضوع تا ۲۴ بهمن‌ماه ادامه پیدا کرد و بالاخره پس از اعلام نظر نهایی ساترا باردیگر فیلیمو بیانه‌ای در توضیح وقفه ایجاد شده در پخش سریال بدین شرح منتشر کرد:

با تفاهم صورت گرفته بین ساترا، فیلیمو و گروه تولید سریال جیران پخش قسمت اول سریال «جیران» به روز یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه موکول شد. بر اساس مصوبه شورای پروانه نمایش محتوای حرفه‌ای در فضای مجازی، پخش قسمت اول سریال «جیران» با تعویق سه‌هفته‌ای ۲۴ بهمن پخش خواهد شد. ساترا با ارسال نامه‌ای از فیلیمو و گروه تولید سریال «جیران» خواست که باوجود موافقت کلی صادر شده برای این سریال متأثر از مجوز تولید صادر شده از سوی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹، پخش این سریال را برای اعمال برخی ملاحظات محتوایی جیران، تا روز ۲۴ بهمن‌ماه به تعویق بیندازد. فیلیمو و گروه تولید سریال جیران همچنین با عذرخواهی بابت تأخیر مجدد در پخش این سریال، اعلام می‌دارد که این سریال از ۲ هفته قبل آماده و برای ارزیابی در اختیار ساترا قرارگرفته بود.

اولین قسمت سریال جیران پس از بیرون آمدن از طوفانی از حوادث بالاخره در ۲۴ بهمن‌ماه پخش شد و موردتوجه بسیار زیاد مخاطبان قرار گرفت.

عوامل سریال جیران

همان‌طور که گفتیم کارگردانی این سریال را حسن فتحی بر عهده دارد، او پیش از این با کارنامه پروپیمانی از زنجیره‌های تاریخی توانسته بخش بسیاری از مخاطبان را همراه خود کند. ازجمله موفق‌ترین آثار حسن فتحی می‌توان به سریال‌های «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «میوه ممنوعه»، «پهلوانان نمی‌میرند» و سریال پربیننده «شهرزاد» اشاره کرد.
مروری بر نام همین آثار نیز نشان می‌دهد حسن فتحی در طی این سال‌ها توانسته به ارائه آثاری درخور و باکیفیت قلب بسیاری از ایرانیان را همراه خود کند.

بهرام رادان و پریناز ایزدیار
بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه و پریناز ایزدیار در نقش جیران

دیگر عوامل سریال جیران

  • تهیه‌کننده:اسماعیل عفیفه
  • نویسندگان:احسان جوانمرد، حسن فتحی
  • بازیگران: بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیر جعفری، رؤیا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی‌ور، کتانه افشاری نژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری، مرتضی اسماعیل‌کاشی، هومن برق‌نورد، مهدی کوشکی، سمیرا حسن‌پور، فاطمه مسعودی‌فر، بهناز نازی، غلامرضا نیکخواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد شیری، حمیدرضا نعیمی، رضا جهانی، الهام نامی، نهال دشتی، سینا رازانی، بهنام شرفی، پاشا جمالی، حسن موذنی، نسرین نکیسا، محمد مژدهی، عباس توفیقی، فرشید صمدی‌پور، عباس ظفری، راستین عزیزپور، علی اشمند، پرویز بزرگی، رضا داودوندی و مریلا زارعی (در نقش مهدعلیا).
مریلا زارعی در نقش مهدعلیا
مریلا زارعی در نقش مهدعلیا

شایان توجه است کنار حضور چنین ستارگانی، نام همایون شجریان به‌عنوان خواننده تیتراژ این سریال، بر شهرت آن بیش‌ازپیش افزوده است.

خلاصه داستان سریال جیران

ناصرالدین‌شاه جوان، به‌تازگی فرمان قتل صدراعظم محبوبش امیرکبیر را صادر کرده و دربار و حرم و دولت و مملکت دستخوش تحولات مهمی شده‌اند. در همین زمان و در روستای کوهسار تجریش، خدیجه دختر محمدعلی نجار، عشق شورانگیز جوانی به نام سیاوش را در سینه پنهان کرده است. در این بین دیدار ناصرالدین‌شاه با خدیجه سرگذشت او و دربار قاجار را تغییر می‌دهد.

انتقادها و حواشی قسمت اول سریال جیران

بااین‌همه حوادثی که پیش از سریال جیران اتفاق افتاد، پخش اول سریال با استقبالی کم‌نظیر از سوی مخاطبان روبه‌رو شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت کارگردانی و وجود ستاره‌های سینمایی در این اثر بسیار موردتوجه بینندگان قرار گرفت.
بهرام رادان در نقش ناصرالدین‌شاه – که در قیاس با ناصرالدین‌شاه‌های قبلی سینمای ایران – انتخابی جسورانه و عجیب به نظر می‌رسد، توجه بیش‌تری را به خود جلب کرد. قضاوت درباره اینکه آیا او از پس بازی در نقش یکی از مهم‌ترین شاهان معاصر ایران برمی‌آید یا نه،‌ نیازمند زمان بیش‌تری است.
در کنار نظرات مثبت بخش قابل‌توجهی از بینندگان این سریال برخی از انتقادها به قسمت اول سریال به‌طور صریح در فضای مجازی مطرح شد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

– طراحی گریم و به‌خصوص نوع آرایش بازیگرانی چون پریناز ایزدیار در نقش جیران که نوع گریمش اصلاً مناسب دوران قاجار و به‌خصوص یک دختر رعیت‌زاده در آن زمان نیست.

– انتخاب نادرست بهرام رادان در نقش ناصرالدین‌شاه، به خاطر نوع بازی، نحوه ادای دیالوگ و چهره به روز و کاملاً مدرن این بازیگر که در گریم هم تغییری در آن داده نشده.

– به تصویر کشیدن نمایی کلی از تهران عهد قاجار که در آن استخر بزرگی از آب وجود دارد درصورتی‌که در آن دوران چنین چیزی وجود نداشته است.

همان‌طور که از انتقادات بالا برمی‌آید بیش‌تر انتقادات به نحوه بازنمایی دوران قاجار، اشتباهات تاریخی، گریم و لباس بازیگران و طراحی صحنه است که برای کارگردانی چون حسن فتحی انتقادات قابل‌توجهی است.
اما در کنار این انتقادات به خاطر داستانِ جذاب جیران و روایت عاشقانه در بستر تاریخ این سریال نیز می‌تواند انبوه بسیاری از مخاطبان را همراه خود کند.

حضور عباس‌ میرزا مُلک آرا در قسمت نهم سریال جیران

در آخرین قسمت پخش شده از سریال جیران (قسمت نهم) اشخاص جدیدی به مخاطبان معرفی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به خدیجه خاتون – همسر صیغه‌ای و معشوقه محمدشاه قاجار – و پسرش عباس‌ میرزا – برادر ناتنی ناصرالدین‌شاه- اشاره کرد.

همانطور که در این قسمت اشاره می‌شود، خدیجه خاتون با دسیسه مهدعلیا و به واسطه نفرتی که ناصرالدین‌ شاه از او داشته از دربار رانده شده و در حال حاضر در شهر قم به همراه پسرش زندگی می‌کند. از آنجایی که محمدشاه عشق و علاقه زیادی به خدیجه و پسر او داشت و بیم ولایت عهدی و پادشاهی عباس‌ میرزا می‌رفت، مهدعلیا به همراه برخی از افراد بانفوذ درگاه ناصرالدین‌شاه موفق می‌شود از این امر جلوگیری کرده و پسر خود را به تخت سلطنت بنشاند. البته که او بهانه کُرد و سنی بودن مادر عباس میرزا را نیز داشت.

در قسمت نهم سریال شاهد برنامه‌ریزی و توافقات پشت پرده خدیجه خاتون برای بازپس‌گیری سلطنت پسرش هستیم.

 

80 Responses

  1. فقط خدا کنه حسن فتحی ته فیلم رو غم انگیز نسازه و مثل شهرزاد گند نزنه به فیلم به اون زیبایی

    1. سریال تاریخیه چطوری گند نزنه به ته سریال؟ همه میدونن ک بچه های جیران همشون میمیرن خودش هم یه سال بعد دق میکنه میمیره ته سریال تاریخیو مگه میشه عوض کرد؟!؟!

    2. اگه به زندگی واقعی جیران نگاهی بیاندازید میبینید که همچین شیرین هم نبوده تمام بچه‌هاش در خرد سالی فوت میکنند. و فرزند دومش در حالیکه در پنج سالگی به ریاست ارتش و بعد به ولیعهدی رسید اما بعد از یک هفته از ولیعهدی اون میمیره. و خود جیران هم در اثر سل فوت میکنه حالا حسن فتحی چگونه باید این داستان حرمسرای ناصرالدین شاهی رو برای شما شیرین کند من مانده‌ام.

  2. فیلم های تاریخی باید خیلی قوی ساخته بشه،این سرزمین دارای ۲۵۰۰ سال حکومت شاهنشاهی می باشند،که شاهان قوی نیز حکومت کردن…

    باید به ی واقعیت اعتراف کنم،که دیوانه وار عاشق خانم ایزدیار شدم😔

  3. بنظر من ناصرالدین شاه سینمای ایران فقط استاد ایرج راد …عزیزان دیگه هم این نقشو بازی کردن اما جناب ایرج راد همچنان یکه تاز میدان است …هم بلحاظ بازی و هم بلحاظ فیزیک چهره …پاینده باشند

    1. کاملاموافقم من هم ناصرالدین شاهو با چهره وبازی بینظیرایشون میشناسم.. درودبرچنین هنرمندی

  4. به نظرم مریلا زارعی اصلا برای این نقش قوی و مناسب نیست و نقش اش را خوب و با قدرت بازی نمی کنه باید از هنرپیشگان قدیمی تئاتر استفاده می کردند .

    1. بر عکس ، یکی از معدود کسانی که تو این سریال نقشش رو خوب و واقعی بازی میکنه و حس رو منتقل میکنه مریلا زارعیه ، در ضمن مریلا زارعی خودش پیشکسوت سینما و تئاتره . توجه داشته باشید که داستان جیران در زمان جوانی ناصرالدین شاه اتفاق میافته که در اون زمان مهدعلیا در دهه چهل زندگیش بوده پس نمیشد بازیگر مسن تری اتتخاب کرد

  5. مرسی از نویسنده خوب ولی به نقد داشتم ، میدونم که صفت شاه شهید تاریخیه و اشاره به ناصرالدین شاه داره اما این شخص حتی لیاقت یدک کشیدن نام پادشاهی هم نداره چه برسه به واژه شهید ، و مرسی از عوامل فیلم امیدوارم برهه های تاریخی بهتری هم ببینیم مثل هخامنشیان ساسانیان و حتی شاه اسماعیل، شاه عباس و نادرشاه و کریم خان و…

    1. بسیار خوب شخصیت ناصرالدین شاه را وصف کردید؛ او در طى نیم قرن سلطنت منحوسش جز ویرانى و تباهى هر چه بیشتر ایران کار دیگرى نکرد و روى شاه سلطان حسین صفوى را در عرصه ویران کردن ایران سفید کرد و دوران ناصرى یکى از سیاه ترین صفحات تاریخ کشورمان است. بنظر میرسد این سریال یک جورهایى در صدد پاک کردن و توجیه شخصیت منحوس این جرثومه فساد تاریخى بر آمده است؛ جهت آشنایى بیشتر با این ( شاه شهید!!؟؟) توصیه میشود رجوع نمایید به کتاب تاریخى ارزشمند ( روزگاران) بقلم زنده یاد استاد عبدالحسین زرین کوب.

  6. سلام
    راستش من خیلی از کارای اقای فتحی رو دیدم و ایشان واقعا کارگردان حرفه ای در حوزه کاری خودشان هستن .
    غیر از این مطلب بازیگران قوی در این سریال از جمله پسرشان امیر حسین فتحی و خانم پریناز ایزدیار و اقای رادان بازی کردن .
    ولی خب من خیلی تاریخ رو گشتم و اسمی از نقش مکمل مردشان که سیاوش باشه پیدا نکردم و جدا نمی دونم این کاراکتر و رول در این سریال واقعی یا تخیلی ( به معنای اینکه در حقیقت تاریخ وجود نداشته ) باشه یا نه .
    ولی خب اگر وجود نداشته باشه می تونه اخرش خوب تموم شه اما اگر بر اساس واقعیت ساخته بشه این اتفاق نمی افته .
    در کل می خواستم در انتها بگم کسانی که این کامنت منو خوندید مطمئن باشید و باور کنید ۱۶ سالمه :))

    1. در سریال سازی و سینما وقتی داستانی تاریخی ساخته می‌شه معمولا اشخاص و خرده داستان‌های غیر تاریخی و واقعی زیادی اضافه می‌شن که به جذابیت اثر کمک می‌کنند در این مجموعه‌ هم بخش قابل توجهی از اتفاقات سند تاریخی ندارند و ساخته و پرداخته نویسندگان هستند.

    2. مرحبا به شما ، توصیه می کنم در صورتی که به تاریخ علاقه دارید کتابهای جناب ذبیح الله متصوری را به جهت اینکه درونمایه راستانی نیز دارد و اقتباس از تاریخ هست از جمله شاع جنگ ایرانیان چالدران ، خواجه تاجدار ، سرزمین جاوید، خداوند الموت ، منم تیمور جهانگشا و …. ، برای دوران دانشگاه اگر علاقه به تاریخ هنوز در وجودتون باقی بود کتاب تاریخ اجتماعی ایران اثر ۱۰ جلدی مرتضی راوندی (حداقل جلد اول و دوم) ، کتاب دو قرن سکوت دکتر عبدالحسین زرینکوب و کتاب زندگانی شاه عباس اول اثر استاد نصرالله فلسفی را مطالعه کنید.

      1. ممنون از عزیزانی که منابع تاریخی را معرفی کردند.
        در زمانی هستیم که در کشورهای همجوار داستانهای باشکوه می سازند و چهره ی تاریخی سیاه سرزمینشان را با تطهیر شاهانشان زیبااا و پاکیزه نشان میدهند پس به نظر می رسد باید با نگاه بی طرفانه به وقایع تاریخی بپردازیم و تماما با نظرالاسود تاریخمان را به دنیا نشان ندهیم .
        به گفتمانهای نثرگونه سریال گوش بدهیم که چه زیبا و استادانه و گوشنوازند .
        قضاوت تنها برازنده حی رحمان است و بس.
        با سپاس از اقای فتحی و عوامل سریال

  7. با سپاس از مطلب بسیار خوب شما. اتفاقا هویت اون تصویر کاملا مشخصه و ناتالیا، ملکه صربستان هست، نه جیران

  8. من برخلاف دیگران نه از نظر هنرپیشه و سینمایی بلکه از نظر تاریخی میخوام حرف بزنم
    از نظر من ناصرالدین شاه ترور شخصیتی شده و انقدر که در بوق و کرنال میکنن او شاه بدی نبوده درسته اشتباهاتی داشته. اما خیلی از کارای مفید هم داشته که اون رو به اولین پدر نوین ایران بدل میکنه و این که جهالت و بی سوادی مردم اون زمون هم باید در نظر گرفته بشه. از اونجایی که من کارم تورلیدریه و تاریخ ایران رو به توریستهای خارجی بازگو میکنم و کلی تحقیق هم کردم. اعتقاد دارم اگر سلسله قجر یا قاجار نبود. الان ایران هم نبود. بهتره تحقیق کنید و ببینید که اصلاحات ناصری چی بود و چه کارها کرد. و اگر بخوایم به ناصرالدین شاه نمره بدیم. از نظر بنده نمره خوبی نگیره اما نمره قبولی میگیره.

    1. درست گفتین…
      طبیعتا تخریب هرسلسله توسط سلسله بعدی روتین تاریخ هست و معمولا نقد و نگاه منطقی صورت نمی‌گیره.
      پهلوی و رژیم بعدتر سیاه‌نمایی تاریخی
      کم نداشتن!

    2. سلام
      ممنون از اشاراتی که در مورد تاریخ کردین منم دوست دارم به صورت معتبر تاریخ ایران در زمان قاجار بخصوص ناصرالدین شاه و مطالعه کنم.
      لطفا اگه کتابی سراغ دارید در این مورد که اعتبار داره معرفی کنید.
      با تشکر

  9. کاش در مورد رابطه ی مادر شاه مهدعلیا هم با سرلشکر شاه چیزی مینوشتید .همچین چیزی از کجا اخه وارد فیلمنامه شده . این تخیل جالبی نیست

    1. درباره این موضوع اسناد تاریخی وجود نداره و از خرده داستان‌هایی که بنا به ضرورت درام به سریال اضافه شده.

    2. ولیتاریخ رو مطالعه کنید ولیعهد زنی بوده که ماشالا به هیچ مردی نه نمیگفته و هوس رانی در وجودش بوده فقط کافی بوده از کسی خوشش بیاد تا به دستش بیاره چه با عشق چه با زور همانند پسرش زنی که با سیاست و مقتدر که چهل روز یا کمتر تهران رو از دست مخالفان شاه حفظ کرد حالا چنین زنی نمیتونه با مردی که دوس داره رابطه داشته باشه در حالی که سلمان خان عاشق خدیجه هووی ولیعهد بوده

  10. میگن تحریف شده اما از هر حادثه مهم زندگی ناصرالدین شاه چند دیدگاه وجود داره و برخی فقط یکیو بررسی کردن..بنظرم ممکنه کاملا طبق واقعیت باشه این فیلم. درمورد چهره هام خوشحالم که مثل زمان ناصری نیاوردن رسما سریال طنز میشد:)

  11. بسیار سریال ضعیفی هستش اصلا بازیگرا جای درستی قرار نگرفتن واقعا از آقای فتحی بعیده. انگار خواسته سریع بسازه و بره پخش واقعا ضعیف اصلا مخاطب رو جذب نمیکنه یعنی انقدر توقع پردم اومده پایین که باید همچین سریالی رو ببینیم اصلا به شعور مخاطب احترام نمی‌ذارن فکر کردن چون یه عده طالب سریال‌های ترکی بی مفهوم و زشت و مزخرف هستن پس همه مردم ایران انقدر بی سلیقه و با بینش پایین هستن که این سریال‌های بی مقدار رو ببینن.

    1. چچچچرا وقتی همچین بحثهایی پیش میاد همه تون زود میفتین بدنبال تخریب ترک و سینما و آثار ترکی..؟؟ اگه مزخرفن چزا نگاه میکنین و چرا اصلا اونهمه طرفدارپیدا میکنه تو ایران و اگه مزخرف نیستن چرا سعی میکنین اثار ضعیفتونو با سریال یا فیلمهای ترکی توجیه کتین؟؟ زشته بخدا مریم خانمه گل

    2. اتفاقا خیلیم سریال زیبا و قشنگی و پر مخاطب هس چون تو خوشت نیومده بقیه هم نباید خوششون بیاد من به هر کی معرفی کردم دیگه ول نکرده سریالو خوشت نمیوده چرا اومدی سرچ کردی این فیلمو فکر کنم فقط برای خراب کردن این سریال هس

  12. بسیار سریال ضعیفی هستش اصلا بازیگرا جای درستی قرار نگرفتن واقعا از آقای فتحی بعیده. انگار خواسته سریع بسازه و بره پخش واقعا ضعیف اصلا مخاطب رو جذب نمیکنه یعنی انقدر توقع پردم اومده پایین که باید همچین سریالی رو ببینیم اصلا به شعور مخاطب احترام نمی‌ذارن فکر کردن چون یه عده طالب سریال‌های ترکی بی مفهوم و زشت و مزخرف هستن پس همه مردم ایران انقدر بی سلیقه و با بینش پایین هستن که این سریال‌های بی مقدار رو ببینن.

  13. سلام ممنون از اقای فتحی من علاقه زیادی به سریالهای تاریخی دارم و سزبالهای ترکی قیام ارطغرل وقیام عثمان رو که نگاه میکردم همیشه به خودم میگفتم کاش یه کارگردان ایرانی یه سریال تاریخی غیر عرب بسازه که مربوط به ایران وایرانی باشه نه اعراب وامیدوارم که این رویه ادامه پیدا کنه وشاهد سریال های نادر شاه کبیر و کریم خان وکیل الرعایا وکورش کبیر باشیم البته اگه عمرمون اجازه بده

  14. یکی گفته‌ بود بشدت عاشق خانم ایزدیار شده، منو یاد سریال جمونگ انداخت یکی عاشق زن جمونگ شده برایش قربانی کرده نهایتا خودکشی کرد، خدا کند این دوستمان کار ناشایستی نکند چون اگر به معشوقی که حتی ترا به کفش جفت کن خود قبول ندارد نرسی احتمال جنون دارد، کاش بجای عشق که واژه مقدسی است از هوس استفاده می‌شد،

  15. بسیار سریال زیبایی هستش.. من راجب اش

    تحقیق کردم بله بعضی افراد مثل سیاوش یا

    رابطه سلمان و مادر شاه میتونه واقعی نباشه

    چون هیچ کجا اینو ننوشته اما اگر فقط تاریخ رو

    بازی میکردن مسخره میشد و هیچ جذابیتی

    نداشت و اینکه یکی گفته بود مثل سریال های

    ترکی ساخته شده و تقلید کردیم…!

    سریال های هرکجای دنیاهم باشن اول ایران وجود داشته

    اگر تقلیدی صورت گرفته اونها از تاریخ ما

    انجام دادن نه ما…. اینکه شاه حرمسرا داشته ک

    تقلید از سریال ترکی نیست !!!!!

  16. منفورترین شاه ایران..ارزش فیلم درست کردن نداره
    چه لطفی داره این شاه که فیلمش رو درست کردن
    اینقدر شخصیت خوب چرا این آنتر آخه

    1. من معمار هستم چرا میگید منفورترین شاه؟ از پهلوی دوم بنظرم خیلی بهتر بود
      ناصرالدین شاه یکی از شاهانی بود که بعضی از رسوم رو شکست! و چقدر معماری های جذاب و خلاقانه ایی در دوره اش ساخته شد، چون در آن زمان ناصر خیلی علاقه داشت به خارج کشور سفر کنه و هر زمان که سفر میکرد و معماری های جدید رو میدید میگفت باید با سبک ایرانی ما هم داشته باشیم. و به بهترین نحو معمارها مجبور بودن بسازن. بنظرم برای ایران خیلی کارها کرد شاید فقط قتل امیرکبیر یکی از اشتباهات ناصر بوده

      1. درود بر شما/// قطعاً در مورد خدماتی که پهلوی دوم و حتی پدرشون به ایران کردند چشم پوشیدین، این بی انصافی است و عین قدر ناشناسی. (ببخشید البته). به هیچ وجه قابل مقایسه حتی نیستند این دو نفر هر چند که در مقاطع مختلفی از تاریخ شاه ایران بودند. همین ترور امیر کبیر که فرمودین یعنی از بین بردن تمام درستی هایی که اون زمان شاید برای ایران قرار بود رخ دهد/// چرا این رو یک اشتباه کوچیک به حساب آوردین؟؟؟؟؟ شاید تنها جایی که مفید بود در اندرونی و حرمسرا بود. شما از دیدگاه شخصی خود و اینکه یک تغییراتی در معماری به وجو آورد به این شخص نگاه کردید، ولی نادیده گرفتید که دودمان پهلوی از خرابه هایی که ایل قاجار درست کردند یک ایران نوین رو بوجود آوردند که تنه میزد به تمام ابر قدرت های روز دنیا. مانا باشید دوست گرامی.

      2. دوست گرامی بهت پیشنهاد میدم بیشتر تادیخ رو بخون .ببین این شاه چه خیانت هایی به این مرز و بوم کرده

      3. نه عزیزم فقط کشتن امیر کبیر نبوده
        این آدم …. نصف ایران و جدا کرده
        افغانستان و یمن … برای ایران بوده
        اما به لطف ایشون …

  17. سیاوش وجود داره اگه تاریخ رو بخونین اسم سیاوش رو نوشتن سین تو شجره نامه ش هم میرسه به شاهان زند که این رازی بود ک بی بی معصومه میخواس بگه

  18. خانم ایزدیار بازی بسیار عالی دارن
    خیلی هم قیا فه ی زیبایی دارن
    من همه ی عکس های ایشون رو دارم و عاشقشومنم

  19. خانم ایزدیار بازی بسیار عالی دارن
    خیلی هم قیا فه ی زیبایی دارن
    من همه ی عکس های ایشون رو دارم و عاشقشونم

  20. سلام به نظرم انتخاب پری ناز به جا نبود ، کاش یه بازیگر با احساس تر میاوردن،خداییش زن های زمان قاجار اینقد قشنگ نبودن اگه با همون کیفیت ، زن ها رو نشون میدادم هیچ کس نگاه نمی‌کرد😏😏😏

  21. سلام ببخشید اگه مزاحمتون میشم
    اگر بنده از مطلب یا مطالب سایت بدون ذکر منبع و اگه غیر از منبع مورد یا موارد دیگه ای هم هست استفاده کرده باشم مثل فرستادن برای شخص یا اشخاصی،نشرو برای خودم دانلود کرده باشم,عکس گرفته باشم بدون منبع و غیره اگر هنوز شامل شود بدون منبع اشکال داشته👈( غیر از استفاده در سایت) از صاحب یا صاحبان حق حلالیت میطلبم اگه شما صاحب حق هستید از شما حلالیت میطلبم سپاس و اگه غیر از شما صاحب یا صاحبان حق دیگه ای هم هستند یا صاحب یا صاحبان حق شخص یا اشخاص دیگه هستند لطفاً اگه براتون ممکنه از طرف بنده برای حلالیت بهشون اطلاع بدید و لطفاً از طرف بنده تشکر کنید سپاس ببخشید اگه باعث زحمتتون میشه.(احتمال هست شاید اصلا نبوده باشه) استفاده در سایت یا سایت ها یک موقع برداشت نشه… ببخشید اگر بی ربط است… اگر قبلاً پیام داده شده ببخشید.

  22. استاد” ایرج راد” در نقش ناصرالدین شاه بینظیر میشد.هم صدای خوب و رسایی دارن هم به نقش ناصرالدین شاه شباهت داشتن.کاش ایشون انتخاب میشدن.

    1. اکثرتماشاگران سریال جوانان هستن موردپسندجوانان بنظرم رادان شباهت بسیارزیادی ازلحاظ ظاهری دارن ب شاه گفت:

      اکثرتماشاگران جوانان هستن وموردپسندجوانان بنظرم اگه کسه دیگه ی این نقشوبازی میکرد انقدتماشاگرنداشت ازلحاظ ظاهری شباهت دارن ب شاه

  23. واقعا این همه حواسی غیر واقعی چه لزومی داشته داستان تخیلی سیاووش؛داستات تخیلی سلمان خان ومهدعلیا؛سارای گرجی؛همه چیز تو این فیلم هست جز حقیفت تاریخ واقعا گند زده به داستان.

    1. فیلم‌نامه‌نویس تاریخ‌نگار نیست دوست محترم، آزاده که هر برداشتی از یک اتفاق تاریخی رو تبدیل به یک داستان ساختگی کنه، این حرف شما یک درصد هم وارد نیست.

  24. انتخاب بازیگر و نوع طراحی تاثیر زیادی در جذابیت سریال ها داره و در اینجا هم مد نظر بوده. فکر کنم پرونده بازی در نقش ناصرالدین شاه با بازی بهرام رادان بسته شد و دیگه بازی افراد دیگر به چشم نخواهد آمد. به خاطر امیرکبیر هیچ وقت حس خوبی به این شاه نداشتیم. خوب یا بد ما با رادان عاشق ناصرالدین شاه شدیم.

    1. دقیقا همینطوره بهرام رادان برای این کاراکتر عالیه.. فککنم حقش بود که با ایفای این نقش چهره ی ماندگاری داشته باشه در ذهن نسل ما.

  25. اولا که گریم شخصیتها اصلا ربطی به دوره قاجار نداشت. مهداولیا باید پیرتر انتخاب میشد و جیران جوانتر. بنظر بز گترین ایراد کار همین چهره پردازی هست که واقعا بیننده رو به گذشته نمیبرد‌. مابقی کار خوب بود.

  26. مطمئنا قاجار و ناصرالدین شاه نمره خوبی می گیره : ۱ ) مرزهای کنونی ایران مرهون ایشان است وگرنه زندیه کشور رو به باد هوا داده بودند ۲) ورود تکنولوژی به ایران و این دو وزنه سنگینی رو دارند
    ۳) لقب شاه شهید خودش کم عنوانی نیست !

  27. خب ببین تاریخ میگه هر چهارتا پسر جیران در خردسالی میمیرن و پسر شکوه السلطنه یعنی مظفرالدین ، شاه آینده میشه از اونورم جیران بعد مرگ اون یکی پسرش میمیره بعدا هم شاه خودش به قتل میرسه خب اگه فیلم ساز بخواد طبق واقعیت فلیم رو بسازه که تا الان ۸۰ درصد فیلم واقعی بود پایانه خوبی نداره مگه اینکه بخوان بر اساس تخیل و خوش خیالی خوب تمومش کنن قطعا اینکار رو نمیکنن پس پایان سریال قرار نیست خوب تموم شه 🙂

  28. کتاب جیران در حرمسرای سلطان، به خوبی حقایق مرتبط با سریال رو مطرح کرده، توی فیدیبو هم هست، من بعد از دیدن جیران، به وجود همچین کتابی نیاز پیدا کردم، جواب همه سوالام رو توش دیدم، مطلب عالی بود.

  29. معلومه که سریال رو نمیشه عوض کرد نقش اصلی سریال تو واقعیتِ اون زمان خیلی سختی میکشه و در کل تاریخ تلخه🫠

  30. تا جایی که من مستندات تاریخی جیران خاتون رو بررسی کردم،خیلی از وقایع سریال به واقعیت نزدیک هست اما بعضی آنها دستخوش تغییر قرار گرفته و موارد مختلفی به داستان برای پیشبرد سریال اضافه شده!
    گریم بازیگران هم تا حد زیادی از واقعیت دوره تا با سلیقه امروزی همراه بشه.

  31. من مشکلی که با این سریال داشتم این بود که اصلا خوب به اکسسوری ها توجه نشده بود، خیلی جاها فرش ماشینی استفاده شده بود، تزیینات تاج ها فاجعه، سنگ انگشتر ها از همه بدتر، نمی‌دونم چرا تو سریالهای ایرانی به این موضوع ها توجه نمیشه.

  32. کتاب جیران در حرمسرای سلطان، به خوبی حقایق مرتبط با سریال رو مطرح کرده، توی فیدیبو هم هست، من بعد از دیدن جیران، به وجود همچین کتابی نیاز پیدا کردم، جواب همه سوالام رو توش دیدم، مطلب عالی بود.

  33. یادی کنیم از بازی زیبای مهری خوروش در نقش مهد علیا و تشکر از خانم مریلا زارعی
    روح مرحوم مهری خوروش قرین رحمت الهی

  34. بنظر من کل تاریخ ایران زمین شرم آورترین دوره ، مربوط به قاجاره و ناصرالدین هم سمبل یه مرده شکمباره و زنباره و بی لیاقتیه که حتی به معلم خودش که دامادشونم هست رحم نمیکنه . اوج بیچارگی ما اینه که به ادمهایی که وطن رو ویرانه کردن میپردازیم و نگاهی به سازندگان ایران و ایران نوین نداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری