کتای انگین آکوریک

معرفی کتاب سکوت نوشته انگین اکیورک بازیگر محبوب ترکیه

به بهانه انتشار کتاب پرفروش ستاره سینمای ترکیه؛ انگین آکیورک

انگین آکیورک یکی از چهره‌های شناخته شده و ستاره‌های سینما و سریال سازی‌ در کشور ترکیه است. کشور ترکیه مدت مدیدی‌ است که با صرف سرمایه‌های چشم‌گیر روی صنعت سریال سازی تمرکز کرده و توانسته بازار بسیار خوبی برای جذب مخاطبان داخلی و خارجی فراهم سازد. در سال‌های اخیر بسیاری از مخاطبان جذب این صنعت پولساز ترک شده و سریال‌های ترک بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی خیلی از آدمهای روزگار ماست. اما فارغ از بحث کیفی در خصوص این محصولات فرهنگی، در میان بازار بسیار شلوغ سریال‌سازی و ستاره‌سازی در ترکیه، گه‌گاه ستاره‌ها و بازیگرانی معرفی می‌شوند که علاوه بر دارا بودن جذابیت‌های ظاهری لازم برای حضور در سریال‌ها،‌استعدادهای دیگری نیز از خود به نمایش می‌گذارند.
انگین آکیورک که با سریال‌های «فاطما گل» و «پول کثیف، عشق» شناخته می‌شود به تازگی با انتشار کتابی داستانی بار دیگر نام خودش را در رسانه‌ها مطرح کرده و تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های روز در ترکیه شده است. او در حالی خود را به عنوان نویسنده مطرح کرده که ادبیات ترکیه نیز به موازات صنعت سریال‌سازی و فیلم‌سازی‌اش بسیار پیشرفت کرده و نام‌هایی چون الیف شافاک،یاشار کمال،اورهان پاموک،‌ عزیز نسین در آن شهرتی جهانی یافته‌اند.

انگین اکوریک

بیوگرافی انگین آکیورک 

انگین آکیورک در ۱۲ اکتبر سال ۱۹۸۱ از پدری کارمند و مادری خانه‌دار زاده شد. خانواده ۴ نفره وی با یک برادر کوچکتر از خودش به نام ارن در رفاه نسبی زندگی می‌کردند. پدر انگین نسبت به آموزش‌های جانبی فرزندانش بسیار حساس بود و در کنار تحصیل فرصت آموزش‌های هنری و شکوفایی استعدادهای آن‌ها را فراهم می‌کرد. از سوی دیگر پیگیری‌های مادر او در حوزه پیشرفت تحصیلی باعث شد، هر دو فرزند خانواده با نمرات و رتبه بالا دوران مدرسه را به پایان برسانند. انگین پس از اتمام دوران دبیرستان به دانشکده زبان جغرافیا و تاریخ دانشگاه آنکارا راه یافت، ناگفته نماند که او به جغرافیا و ادبیات ترکیه هم بسیار علاقه داشت ولی دست آخر تصمیم گرفت در رشته تاریخ ادامه تحصیل دهد. او در سال ۲۰۰۲ در رشته «لیسانس تاریخ» فارغ‌التحصیل شد.
با ورود انگین به دوران دبیرستان مطالعات او در خصوص تاریخ سینما و زندگی‎نامه هنرپیشگان و کارگردانان مشهور ترکیه و جهان آغاز شد. در کنار اینها او به‌شدت به سینما و تئاتر علاقه پیدا کرد و در تمام اوقات فراغت خود یا در سینماها دیده می‌شد یا سالن‌های تئاتر. پس از اینکه علاقه خود را به حضور در کلاس‌های بازیگری با پدرش مطرح کرد با مخالفت موقت او روبرو شد، پدرش معتقد بود او باید همزمان با ورود به دانشگاه به بازیگری و تئاتر روی بیاورد. بالاخره او همزمان با حضور در دانشگاه و از همان ترم اول به عضویت گروه‌های تئاتر دانشجویی درآمد. وی در طی سال‌های دانشکده در تئاترهای دانشجویی و پس از اتمام دوران تحصیل نیز در تئاتر ادامه کار داد، تا جایی‌که همچنان در مصاحبه‌هایش خود را فرزند تئاتر ترکیه معرفی می‌کند.
همانطور که ذکر شد در ترکیه سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیقی برای کشف استعدادهای هنری و سینمایی صورت گرفته و  تقریبا از ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی دولت بودجه بسیار قابل توجهی را برای کشف و پرورش استعدادها تخصیص داده شده است و می‌توان گفت درخشش انگین آکیورک هم ثمره همین پروژه‌ استعدادیابی است، آشنایی او با سینما و تلویزیون در سال ۲۰۰۴ از مسابقه «ستارگان ترکیه» شروع شد که رقابتی بود برای شناسایی استعدادهای بازیگری جدید در ترکیه که از کانال “شو تی‌وی” پخش می‌شد. انگین توانست در این مسابقه مقام اول در رده آقایان را به خود اختصاص دهد.

زندگی در مسیر علاقه؛ پیشرفت و موفقیت بدون وقفه

آکیورک بلافاصله به دلیل کسب محبوبیتش در مسابقه ستارگان ترکیه با چندین پیشنهاد بازی در فیلم و سریال توسط کارگردانان معروف ترکیه روبرو شد، او برای شروع، ایفای نقش در سریال «داماد خارجی» که بین سال‌های ۲۰۰۴–۲۰۰۷ از «کانال دی» پخش می‌شد را انتخاب کرد که بدلیل استقبال بسیار زیاد مردم ترکیه از این سریال، آکیورک به‌سرعت در میان مردم شناخته‌تر شد.

سریال فاطما گل

او در سال ۲۰۰۶ در اولین فیلم سینمایی اش به نام «سرنوشت» در نقش جواد ظاهر شد. این فیلم برایش دو جایزه مهم به ارمغان آورد. او برای ایفای نقش در این فیلم در دو سال پیاپی ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ دو بار، دو جایزه مهم در سینمای ترکیه دریافت کرد. سپس در سال ۲۰۰۷ در تئاتر تلویزیونی «رومانتیکا موزیکالی» به کارگردانی ساکر گورزومار که بارها از کانال دی ترکیه پخش شده‌است، نقش کمدی یک همسایه شجاع را بازی ‌کرد.
او در خلال سال‌های ۲۰۰۷–۲۰۰۸در سریالی تاریخی به نام «کاراییلان» ظاهر شد. این سریال در مورد سال‌های اشغال «گازیان تپ» توسط فرانسوی‌هاست که از شبکه itv ترکیه پخش می‌شد. مردم به‌شدت به این سریال علاقه نشان دادند و همین موضوع باعث بیش‌تر شناخته شدن انگین شد.
آکیورک در سال ۲۰۰۸ در نقش اول سریال «بیر بولوت اولسام» یا «اگر یک ابر باشم» با داستانی قوی و زیبا و تأثیرگذار نوشته «مرال اکای» و کارگردانی «اولاش اینانچ» ظاهر شد. او به همراه «ملیسا سوزن» نقش به‌یادماندنی مصطفی بولوت را با توانایی‌های اعجاب انگیزش به افسانه‌ای فراموش نشدنی مبدل ساخت. با پخش این سریال بود که دیگر رفت‌وآمدهای انگین آکیورک در سطح شهر به دلیل علاقه و استقبال شدید مردم از او به‌واقع دردسر آفرین شد و همین باعث شد او بیشتر در خانه بماند و فقط برای فیلمبرداری‌ها از خانه خارج شود.

محبوبیتی فرامرزی

انگین در کار بعدی‌اش در سریالی به نام «فاطماگولون سوچو نه» یا «گناه فاطماگل چیه؟» که در ایران به اسم فاطماگل آن را می‌شناسند بازی کرد. این سریال که بر اساس رمانی معروف از «ودات تورکالی» ساخته شد به محبوبیتی بسیار فراتر از ترکیه دست پیدا کرد. آکیورک در نقش اول این سریال یعنی کریم ایلگاز به همراه برن سات ظاهر شد. این سریال در سال‌های ۲۰۱۰–۲۰۱۱ به کارگردانی “هیلال سارال ” ساخته شده و تا خرداد ۲۰۱۱ ساخت و پخش آن در کانال دی ترکیه به پایان رسید.
آکیورک با نقش آفرینی در این سریال چندین جایزه را از آن خود کرده‌ است. سریالی که تاکنون چندین بار در شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای پخش شده است و همچنین در این مدت در تمام کشورهای عربی کانال‌های MBC و LBC و یونان و بلغارستان و روسیه و در پاکستان از کانال «اردو ۱» و حتی در آمریکای جنوبی از شبکه مگای کشور شیلی و شبکه اول آرژانتین پخش شده و در حال حاضر هم در بسیاری کشورها برای چندمین بار در حال پخش است.
از دیگر سریال‌های محبوب با بازی انگین  «کاراپارا- آشک» -پول کثیف -عشق-  است. وی در این مجموعه پلیسی- جنایی- درام، نقش جذاب کمیسر عمر دمیر را ایفا می‌کند. این سریال توسط بیش از ۱۴۸ کشور آسیایی، اروپایی و آمریکایی خریداری و دوبله شد و پرفروش‌ترین سریال ترکیه به کشورهای خارجی محسوب شده و موفقیت زیادی را برای انگین به‌همراه داشت.
کاراکتر «عمر دمیر» و نقش آفرینی فوق‌العاده انگین، علاوه بر جایزه‌های داخلی کشور ترکیه، جایزه‌های معتبر خارجی نظیر «سئول دراما» کشور کره را برای وی به ارمغان آورد. رقیب وی در این فستیوال معتبر، بازیگر مشهور هالیوود آدرین برودی بود که توانست وی را پشت سر بگذارد و جایزه را از آن خود کند.

اکیورک و سختگیری در انتخاب فیلم‌نامه

اکیورک در سال ۲۰۱۴ با بازی در فیلم سینماییی «رابطه کوچک سپتامبر» اجرای چشمگیری در نقش تکین بولوت داشت، داستان این فیلم  درباره کاریکاتوریست معروف و خجالتی است که در یک جزیره دور افتاده زندگی آرامی دارد اما ناگهان با دیدن «ایلول»دختر امروزی و ناز پرورده که برای گذران تعطیلات به جزیره آمده زندگی‌اش دچار تحولی عظیم می‌شود. انگین از حضور در این فیلم راضی بود علیرغم اینکه ماه‌ها گروه ساخت را منتظر گذاشته بود تا برای ایفای نقش «تکین بولوت» تصمیم بگیرد. وسواس بیش از حد او در پذیرش فیلمانه به دردسری شیرین برای سرمایه‌گذاران سینمای ترکیه تبدیل شده است . او برای باور پذیرتر بودن تکین بولوت، وزنش را به پایین‌تر از ۶۰ کیلوگرم رساند!

جوایز و افتخارات انگین آکیورک

  • جایزه SIYAD سینمای ترکیه بهترین بازیگر نقش اول مرد
  • جایزه CASOD سینمای ترکیه بهترین بازیگر نقش اول مرد
  • جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد به نمایندگی ترکیه در هالیوود
  • جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد زیر ۳۰سال
  • جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در تلویزیون ترکیه
  • بهترین بازیگر نقش اول مرد براساس نظر سنجی سایت televizyondizisi.com برای نقش عمر دمیر در سال ۲۰۱۴
  • جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد درام برای نقش عمر دمیر
  • جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای نقش عمر دمیر در جشنواره مارکونی
  • جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد درام برای نقش عمر دمیر در جشنواره بین‌المللی سئول
  • جایزه پروانه طلایی بهترین بازیگر نقش اول مرد برای نقش عمر دمیر
  • نامزد جایزه بین‌المللی امی آمریکا برای نقش عمر دمیر

نویسنده محبوب مردم؛ خالق کتاب «سکوت»

انگین آکیورک در همان سال‌های جوانی استعداد نوشتن هم در وجود خود یافته بود اما شهامت ابراز آن را نداشت، وی در مصاحبه با روزنامه «حریت» ترکیه در این خصوص می‌گوید: هنوز آنقدر پخته نشده بودم که نوشته‌هایم را به عنوان یک کتاب قلمداد کنم و اصلا این باور در من شکل نگرفته بود که می‌توانم کتاب هم بنویسم از سوی دیگر تمام فکر و ذکر من ورود به عرصه بازیگری و سینما و تلویزیون ترکیه بود و این برای من به تمام خواسته‌هایم ارجحیت داشت.او از سن ۲۲ سالگی به نوشتن پرداخت و در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت داستان‌های کوتاهش را در قالب یک کتاب منتشر نماید. برای مجموعه داستان خود نام «سکوت» را انتخاب کرد و به دلیل توانمندی مالی بالایی که از بازیگری نصیب وی شده بود، با قراردادی بسیار پایین با یکی از بهترین ناشران ترکیه برای چاپ کتابش به توافق رسید. کتاب «سکوت» به‌سرعت در میان جامعه کتاب‌خوان ترکیه جا باز کرد و به فروش بالایی دست پیدا کرد. این اثر در حال حاضر به چاپ هفتم در کشور ترکیه رسیده و به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی در حال انتشار است.

کتاب سکوت

اخیرا در ایران نیز این کتاب توسط مهتا مظفری ترجمه و توسط انتشارات نون به چاپ رسیده که با استقبال گسترده‌ای روبرو شده است. موضوع اصلی که اکیورک در داستان‌های کوتاه این کتاب آن را دستمایه قرار داده است، مساله‌ی نیازهای انسان است که از منظر پیشرفت تکنولوژی و مدرنیته به آنها پرداخته است. مجموعه داستان سکوت شامل بیست و یک داستان کوتاه اشت که کسب جایزه و عنوان در جشنواره‌های ادبی ترکیه و حتی جهانی نیز توسط اندیشمندان و صاحب‌نظران ادبیات ترکیه برای آن پیش‌بینی شده است.

آنچه مسلم است این‌که مردم ترکیه بسیار به مطالعه اهمیت می‌دهند و سرانه مطالعه در این کشور از آمار بالایی برخوردار است، ذکر این نکته از این منظر اهمیت دارد که فروش چشمگیر کتاب انگین آکیورک هیچ ربطی به محبوبیت او در سینما و تلویزیون ترکیه ندارد و قطعا توان او در خلق داستان‌های جذاب باعث شده این کتاب به چنین محبوبیت و جایگاهی برسد.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/107351-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D8%AA” size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب سکوت [/button]

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری