ترسناک ترین داستان های کوتاه

معرفی ۷ داستان کوتاه ترسناک که خواب از چشمانتان می‌گیرد!

تجربه ترس برای بعضی از افراد مساوی با لذت و ترشح آدرنالین است و البته نمی‌توان منکر این مسئله شد که خواندن داستان‌های ترسناک، واقعا سرگرم‌کننده است و لذت فراوانی دارد. بسیاری از آثار ادبی بر پایه همین حسِ مبهم و البته هیجان‌انگیز، یعنی حس ترس نوشته شده‌اند. اغلب این داستان‌ها درون‌مایه معمایی-جنایی دارند و با ایجاد سرنخ‌های پیچ‌درپیچ، سعی دارند احساس ترس را در مخاطب زنده و او را  ساعت‌ها پای داستان میخ‌کوب کنند. اگر شما هم طرفدار فضای ترس و وحشت هستید و دوست دارید ضربان قلب خود را بالا ببرید، همراه ما باشید و با ترسناک‌ترین داستان‌های کوتاه آشنا شوید. این داستان‌ها را می‌توانید در کتاب‌های داستانی ژانر وحشت که در ادامه معرفی می‌کنیم، مطالعه کنید.

تجربه ترس و وحشت، گریزی به دنیای ادبیات

اگر طرفدار داستان‌های معمایی-جنایی یا ژانر وحشت باشید، به احتمال زیاد با لیستی بلند و بالا از داستان‌های بلند یا کوتاه روبه‌رو شده‌اید که درون‌مایه اصلی آن‌ها، معما، جنایت، فانتزی‌های سیاه و… است. نه تنها در دنیای ادبیات، بلکه در موسیقی، فیلم و نقاشی نیز می‌توان رد پای آثار متعددی را دید که با ترس و وحشت گره خورده‌اند و از این راه، پیامی را با مخاطب به اشتراک می‌گذارند. 

اگر بخواهیم گریزی به ژانر وحشت در ادبیات بزنیم، با آثار متعددی از آگاتا کریستی، استفن کینگ، ادگار آلن پو و… آشنا می‌شویم که با ترسیم فضاهای رعب‌آور، ایجاد دلهره و کنجکاوی، مخاطب را درگیر می‌کنند. برخی از داستان‌های ترسناک بیشتر جنبه فانتزی دارند و از عالم واقعیت، پای خود را فراتر گذاشته‌اند. در چنین داستان‌هایی می‌توان حضور موجودات فرازمینی، زامبی‌ها، اجنه، ارواح و موجودات خبیثی را مشاهده کرد که با تسخیر روح انسان‌ها، آن‌ها را می‌ترسانند. 

در بعضی از داستان‌ها، عامل ترس، واقعی‌تر است و معمولا ریشه در ترس‌های ناخودآگاه انسان دارد؛ برای مثال ترس از تنهایی یا ترس از مرگ. نویسنده‌های ژانر وحشت با کمک گرفتن از نشانه‌های ترس که در فرهنگ، ناخودآگاه جمعی، جامعه و یا روان و ناخودآگاه انسان‌ها مشترک است، سعی دارند احساس ترس را زنده کنند. تصاویری مانند یک راهرو تاریک، یک شبِ بارانی وقتی که برق قطع می‌شود، صدای جیغ از طبقه پایین و…، تصاویری هستند که برای اکثر خوانندگان، باعث ایجاد حس ترس می‌شوند. نویسندگان نیز از همین نشانه‌ها کمک می‌گیرند تا به داستان‌های خود، رنگ‌وبوی وحشت ببخشند و خوانندگان مشتاق را سرگرم و شگفت‌زده کنند.

کتاب نغمه‌ای برای گشایش، یکی از ترسناک ترین داستان های کوتاه

کتاب ترسناک نغمه‌ای برای گشایش

کتاب Song for the Unraveling of the World با ۲۲ داستان کوتاه ترسناک به قلم «برایان اونسون»، یکی از بهترین منابع برای تجربه ترس و وحشت است. کتاب در سال ۲۰۱۹ و در ۲۴۰ صفحه منتشر شده و به گفته واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز، بهترین داستان ترسناک سال است. در این کتاب داستان‌هایی قرار دارند که بهتر است قبل از خواندن‌شان، یک نفس عمیق بکشید و این را بدانید که قرار است ضربان قلب‌تان بالا رود.  فضایی که در سطر سطرِ این کتاب تجربه می‌کنید، پر از وهم است و البته هیچ‌چیز در این فضا قطعیت ندارد! نویسنده با خیال‌پردازی و داستان‌های پیچ‌درپیچ، مدام شما را غافلگیر می‌کند و این یکی از اصلی‌ترین علت‌های ایجاد ترس است. داستان‌ها با اینکه جدا هستند، ارتباطی عمیق نیز دارند که خواننده می‌تواند آن‌ را لمس کند.

کتاب در میان جنگل‌زار، ترسی از جنس تاریکی

در میان جنگل‌زار داستان کوتاه ترسناک

یکی دیگر از کتاب‌های سراسر از ترس و وحشت، کتاب Through the Woods به نویسندگی «امیلی کارول» است که به‌صورت کمیک منتشر شده. این کتاب شامل چندین داستان کوتاه در ژانر وحشت است که شما را تا آخرین لحظه درگیر می‌کند. برخی از داستان‌ها به نام‌های «خانه همسایه ما» و «دوست من جانا»، براساس اصل غافل‌گیری که در اکثر داستان‌ها ترسناک وجود دارد، نوشته شده‌اند. تصاویر این کتاب در کنار داستان، به ایجاد فضای وحشت‌آلود کمک کرده و البته باعث برقراری ارتباط بهتر و بیشتر با داستان شده است.

کتاب اهریمنان زیبا، داستان‌هایی از واقعیت و خیال

کتاب اهریمنان زیبا

در کتاب Pretty Monsters  قرار است با ۹ تا از ترسناک ترین داستان‌های کوتاه در ژانر فانتزی سیاه روبه‌رو شوید و سوار بر بالِ خیال، به فضایی قدم بگذارید که نویسنده ترسیم کرده است. این مجموعه توسط «کلی لینک» -برنده جایزه هوگو- نوشته و برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ منتشر شده است. اهریمنان زیبا برگرفته از عناصر خیال و فانتزی و البته رشته‌هایی از واقعیت است که به دستان هنرمند لینک، در قالب داستان‌هایی خواندنی، در هم آمیخته شده است. خوشبختانه این کتاب توسط «زهرا جلال‌زاده» به فارسی برگردانده شده است و شما می‌توانید این نسخه را تهیه و مطالعه کنید. 

کتاب سرزمین اکتبر، روایتی از کشوری که همیشه آخر سال است

ترسناک ترین داستان های کوتاه

«ری برادبری»، نویسنده کتابِ مشهور «فارنهایت ۴۵۱»، در کتاب سرزمین اکتبر بار دیگر قدرت نویسندگی‌اش را به رخ کشیده و خوانندگان را به مطالعه چندین داستان کوتاه که برگفته از خیال است، دعوت می‌کند. در کتاب فارنهایت ۴۵۱ ما با دنیای خیالی و ترسناکی روبه‌رو هستیم که حاکمان، کتاب‌ها را در دمای ۴۵۱ درجه فارنهایت می‌سوزانند و در این سرزمین، تفکر و خواندن کتاب، جرم محسوب می‌شود. کتاب The October Country، در فضایی علمی-تخیلی و وحشت‌آلود نوشته شده و کشوری را توصیف می‌کند که از سرداب‌ها برآمده و همیشه آخرِ سال است. این کتاب با ترجمه «شهریار وقفی‌پور»، توسط نشر نیماژ منتشر شده است. 

کتاب کابوس‌ها، از فانتزی ترسناک تا قتل و خشونت

کتاب کابوس‌ها ژانر ترسناک

۲۴ داستان ترسناک در یک کتاب به نام Nightmares گردآوری شده و قرار است هر لحظه، ترس و وحشت را با تمام وجودتان لمس کنید. این کتاب شامل داستان‌هایی رمزآلود از نویسندگانی موفق است که به‌صورت یکجا گردآوری و توسط «الن داتلو» ویراستاری شده است. اغلب داستان‌های این کتاب در ژانرهای فانتزی سیاه، معمایی-جنایی، وحشت و افسانه‌ای ترسناک نوشته شده‌اند. هرچند درون‌مایه ۲۴ داستان، وحشت و ترس است؛ اما داستان‌ها با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند و ممکن است براساس سلیقه، برخی از آن‌ها را بیشتر از دیگری دوست داشته باشید.

کتاب تنها با ترس‌ها، تعلیق و ترس در پس کلمات 

کتاب تنها با ترس‌ها از بهترین کتاب های ترسناک

«رمزی کمبل»، یکی از پرافتخارترین نویسنده‌های داستان‌های ترسناک در جهان، بهترین داستان‌های کوتاه ترسناک خود را در مجموعه Alone with the Horrors گردآوری کرده است. این کتاب شامل ۴۰ داستان ترسناک از این نویسنده مشهور است که به‌صورت یکجا گردآوری شده و شما می‌توانید با خواندن آن‌ها، لذتِ ترس و تعلیق را احساس کنید. برخی از داستان‌های منتخب در این مجموعه، برنده جوایز مهم ادبی در ژانر وحشت شده‌اند. جالب است بدانید که کمبل تنها نویسنده‌ای است که در مقایسه با نویسندگان هم‌عصر خود، بیشترین جایزه ادبی را در ژانر وحشت و فانتزی سیاه برده است.

 کتاب من یک درمانگرم، زندگی رمزآلود بیماران و قصه درمانگر

کتاب من یک درمانگرم

حاضرید تا با یکی دیگر از ترسناک ترین داستان های کوتاه آشنا شوید؟ کتاب «من یک درمانگرم» به نویسندگی «دکتر هارپر»، در لیست پرفروش‌ترین داستان ‌های کوتاه ترسناک آمازون، توانسته رتبه اول را کسب و نگاه خوانندگان را به خود خیره کند. این کتابِ معماگونه، ذهن مخاطب را از دنیای واقعی رها کرده و وارد هزارتوی مسائل پیچیده و روانی می‌کند. نام کتاب به زبان اصلی I’m a Therapist, and My Patient is Going to be the Next School Shooter بوده و در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است. داستان درباره درمانگری است که با بیماران زیادی سروکار دارد و به داستان‌های آن‌ها گوش می‌دهد. داستان‌ها اول ساده به نظر می‌رسند؛ اما کم‌کم نیمه پنهان قصه هر بیمار، برای درمان‌گر عیان می‌شود و صحنه معالجه، جایش را به یک معمای پیچیده می‌دهد. 

در این مقاله، ۷ کتاب که ترسناک ترین داستان های کوتاه را در دل خود دارند، معرفی کردیم. تعدادی از این کتاب‌ها به فارسی ترجمه شده و برخی دیگر هنوز ترجمه نشده‌اند. اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری درباره کتاب‌ها به‌دست آورید، کافی‌ست نام کتاب را به زبان اصلی جست‌وجو کنید. مطالعه این کتاب‌ها می‌تواند احساس ترس را در شما زنده و قدرت خیال‌پردازی را تقویت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری