پس از خیانت

پس از خیانت؛ راهنمای مواجهه با خیانت و التیام پس از آن

خیانت یکی از تجربه‌های دردناک و دلخراشی است که می‌تواند زندگی را تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که با خیانت مواجه می‌شوند، عموما با احساسات دردناکی دست و پنجه نرم می‌کنند.

پس از خیانت دیدن معمولا این احساسات را تجربه می‌کنیم:

 

– عذاب وجدان (حتما من مقصرم!)

– ناکافی بودن (به اندازه کافی خوب نیستم!)

– کاهش اعتماد به نفس

– افزایش بدبینی نسبت به همه‌کس و همه‌چیز

– احساس ناامنی در اجتماع و میان دوستان

-کرختی و بی‌انگیزگی

 

می‌توان گفت شخصی که مورد خیانت واقع می‌شود احتمالا تمام موارد ذکر شده را با شدت و ضعف متفاوت، احساس می‌کند که برآیند این حس‌ها می‌تواند منجر به افسردگی شود. 

از این رو پرداختن به ابعاد مختلف خیانت، راه‌های مواجهه با آن و همچنین التیام پس از آن بسیار مهم است.

اگر نتوانیم از تله افسردگی پس از خیانت به درستی نجات پیدا کنیم ممکن است تا پایان عمر نتوانیم دیگر هیچ رابطه و عشقی را به درستی بپذیریم و تجربه کنیم. 

خیانت می‌تواند برای همیشه کیفیت زندگی ما را تغییر داده و باعث تنهایی ابدی‌مان شود!

همچنین باید در نظر داشته باشیم، فرقی نمی‌کند که چه ظاهری داریم، از چه جایگاه اجتماعی برخورداریم، متعلق به کدام فرهنگ و طبقه اقتصادی، اجتماعی‌ای هستیم، همه ما فارغ از اینها می‌توانیم مورد خیانت واقع شویم.

خبر بدی است، اما واقعی است. نگاهی به فهرست مشهورترین بازیگران، مدلها، مدیران کسب‌وکار بزرگ در دنیا بیاندازید و به زندگی شخصی‌شان نگاه کنید، در کمال ناباوری خواهید دید بسیاری از آدم‌هایی که به نظر ما بی‌نقص می‌رسند هم یکبار – حداقل- خیانت را تجربه کرده‌اند. 

به همین دلیل بهتر است واقع‌گرایانه به سراغ خیانت برویم و آمادگی لازم را برای آن داشته باشیم.

در ادامه با ۵ کتاب که به ما کمک می‌کند، پس از خیانت التیام یابیم و به شیوه‌ی بهتری با خیانت مواجه شویم،‌ آشنا می‌شویم. 

 

کتاب‌هایی برای ترمیم زندگی پس از خیانت

  • زندگی و عشق‌ورزی بعد از خیانت
 
اگر تأثیر فاجعه‌‌بار خیانت را احساس کرده‌‌اید، این کتاب به شما کمک می‌‌کند مقاومت درونی و ایمان به خود را دوباره به دست آورید تا دوره‌‌های سخت را پشت سر بگذارید و رشد کنید. شما می‌‌توانید به کمک تمرین‌های استوسنی آموخته‌‌های خود را متناسب با شرایطتان پیاده کنید. با خواندن این کتاب احساس می‌‌کنید یک مربی شخصی استخدام کرده‌‌اید که شما را به سمت روزهای بهتر رهنمون می‌‌سازد!
 
  • مقدمه‌ای بر درمان خیانت و تعارض زناشویی
همانطور که از نام این کتاب برمی‌آید، نویسندگان آن رویکردی درمانی به خیانت دارند. درست است که مواجهه شدن با خیانت در زندگی زناشویی بسیار سخت و بغرنج است اما لزومی ندارد زندگی زناشویی به خاطر خیانت یکی از زوجین از هم بپاشد. 

آنچه در این کتاب می‌خوانیم به ما کمک می‌کند خیانت را مدیریت کرده و اثرات آن بر روابط و زندگی مشترکمان را بشناسیم و رویکرد درست برای مواجهه با آن را پیش بگیریم.

خیانت جنسی یا عاطفی یک رویداد چندوجهی است که تحت‌تاثیر عوامل مختلف اجتماعی و فردی بروز می‌کند و نمی‌توان به عنوان یک پدیده تک بعدی به آن نگریست. خیانت معمولا همراه با دروغ‌گویی، فرصت‌طلبی، بی‌مسئولیتی و فریبکاری عمدی است!

به همین دلایل است که بخشیدن فرد خیانت‌کار و پیدا کردن راهی برای بازگشت صمیمیت‌های از دست رفته در زندگی بسیار بسیار دشوار است.

شما شاید بتوانید خیانت جنسی همسر یا شریک عاطفی‌تان را ببخشید ولی وجوه دروغ‌گویی، منفعت‌طلبی و ریاکاری او هرگز از پیش چشمتان دور نمی‌شود.

به همین دلیل بسیار ضروری است نسبت به درمان خیانت اقدام کنید. این کتاب یکی از بهترین راهنماها برای درمان خیانت و رفع تعارضات زناشویی و زوجی است. 

 

  • پادکست مبل قرمز؛ اپیزود کشف حال خوب بعد از خیانت

به دلیل فراگیر بودن موضوع خیانت و اهمیت پیدا کردن راهی برای حال خوب بعد از آن، اطلاعات درباره خیانت و راه‌های مواجهه با آن به کتاب‌ها ختم نمی‌شود و بسیاری از پادکست‌ها هم به موضوع خیانت پرداخته‌اند.

پادکست مبل قرمز یکی از پادکست‌های محبوب حوزه روانشناسی و توسعه فردی است که در اپیزود کشف حال خوب بعد از خیانت به این موضوع پرداخته و با مورد اشاره قرار دادن مثال‌های مختلف مخاطب را با ابعاد خیانت و پیدا کردن مسیر درست پس از آن آشنا می‌کند.

  • کتاب صوتی روانشناسی خیانت

نویسنده این کتاب منیره کردلو برای بازگو کردن خیانت از یکی از قصه‌های کهن ایرانی استفاده کرده و به سراغ حکایت خسرو و شیرین رفته و با الهام‌ گرفتن از آن داستان دختری به نام سمانه را روایت می‌کند که وارد رابطه با پسری به نام مهرداد می‌شود ولی این رابطه نهایتا با خیانت به اتمام می‌رسد و سمانه برای حل تعارضات پس از خیانت به روان‌کاو مراجعه می‌کند. 

نویسنده این کتاب با روش واقعیت‌درمانی -به عنوان یکی از شیوه‌های روان‌درمانی- و شریک کردن مخاطبان در جلسات روان‌کاوی سمانه آن‌ها را به طور واقعی با یک نمونه از خیانت آشنا کرده و راه‌هایی که روانکاوان برای مواجهه در پیش می‌گیرند را نمایش می‌دهد. 

نکته پایانی اینکه طی مراحل بعد از خیانت و عبور کردن از آن گرچه مسیری سخت اما بسیار ضروری برای بالابردن کیفیت زندگی و سلامت روانی ماست. با آگاه شدن نسبت به زمینه‌های خیانت و اصول روابط سالم می‌توانیم، رابطه‌های عاشقانه سالم‌تر و ماندگارتری داشته باشیم و به جای وحشت از خیانت احتمالی تمرکز خود را روی بالا بردن کیفیت روابطمان بگذاریم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری