سعید قطبی زاده منتقد سینما

اولین پادکست اختصاصی فیدیبو منتشر شد

اولین پادکست اختصاصی فیدیبو منتشر شد؛ پادکست راش با متن و اجرای سعید قطبی‌زاده، منتقد و مدرس سینما، اولین پادکست اختصاصی فیدیبو است که در ۲۹ مهرماه ۱۴۰۲ منتشر شد.

در هر شماره از پادکست راش، سعید قطبی‌زاده با تجربه‌ای که سال‌ها در دنیای نقد سینما دارد، به نقد و بررسی یک فیلم خارجی می‌پردازد. 

تولید محتوای اختصاصی درباره موضوعات مرتبط با کتاب و فرهنگ همیشه از مهم‌ترین دغدغه‌های تیم محتوای فیدیبو بوده است و با توجه به محبوبیت روز‌افزون فیلم و سینما به خصوص در نسل‌های جدید نیاز به پرداخت حرفه‌ای به سینما بیش‌تر از پیش احساس می‌شد. 

در کنار این موضوع کم بودن تعداد پادکست‌های تخصصی سینمایی باعث شد تا ما تصمیم به ساخت پادکستی با حال و هوای سینما بگیریم. در این مسیر آشنایی با سعید قطبی‌زاده که یکی از شناخته‌ شده‌ترین منتقدان سینما است و آغاز همکاری با او را فرصتی مغتنم می‌دانیم تا با نگاهی حرفه‌ای و تخصصی سری به وادی سینما و فیلم‌های روز بزنیم و بیش‌تر درباره آن‌ها بدانیم.

درباره سعید قطبی‌زاده

سعید قطبی‌زاده در ۸ آبان‌ماه ۱۳۵۷ در تهران متولد شد. او از سال ۱۳۷۸ فعالیت‌ حرفه‌ای خود را در زمینه نقد سینما آغاز کرد. آغازین فعالیت‌های او مسئولیت نقد هفته‌نامه سینما بود و پس از آن به عنوان دبیر تحریریه ماهنامه فیلم به فعالیت‌های خود ادامه داد.

قطبی‌زاده علاوه بر فعالیت حرفه‌ای نقد در طی سال‌های گذشته، نویسندگی فیلم‌نامه را نیز در کارنامه خود دارد، او فیلم‌نامه «استراحت مطلق» را نوشته که به کارگردانی عبدالرضا کاهانی روی صحنه رفته و یکی از فیلم‌های مطرح در دهه نود سینمای ایران است. 

قسمت اول پادکست راش؛ نقد فیلم آتشین

سعید قطبی‌زاده در اولین قسمت پادکست راش به نقد فیلم آتشین Afire محصول سال ۲۰۲۳ از سینمای آلمان و به کارگردانی کریستین پتزولد، پرداخته است. 

داستان فیلم آتشین درباره چند جوان است که برای گذراندن تعطیلاتشان به یک خانه ساحلی می‌روند اما درگیر آتش‌سوزی در جنگل می‌شوند و مجبور به حفظ بقا می‌شوند. این آتش سوزی بر روابط دوستانه آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

کریستین پتزولد از کارگردانان معاصر و مشهور سینمای آلمان است که به جریان فیلم‌سازی «برلین» تعلق دارد. این جریان در واقع به دانش‌آموختگان مدرسه سینمایی برلین اشاره دارد که زیر نظر یکی از نظریه‌پردازان و سینماگران بزرگ چپ‌گرا به نام هارون فاروکی سینما را آموخته‌اند.

مشخصه بارز آثار سینمایی پتزولد رئالیسم صریح و ضد جریان است. او در اکثر آثارش به مفهوم دوری از وطن و خانه می‌پردازد و آدم‌های فیلم‌های او اکثرا دچار موقعیت فراق از خانه هستند. 

در فیلم آتشین نیز این موقعیت بازنمایی می‌شود. لئون و نادیا زوجی هستند که به طور موقتی ساکن خانه‌ای در جنگل هستند. لئون که شخصیت محوری این داستان است، نویسنده‌ای منزوی و جاه‌طلب است که به خاطر عدم توانایی در ارتباط با دیگران به کلبه‌ای جنگلی پناه آورده است و در آنجا مجبور به مواجهه با وجوه تاریک شخصیتی‌اش می‌شود. 
برای آشنایی بیش‌تر با فیلم آتشین پیشنهاد می‌کنم قسمت اول پادکست راش را بشنوید.

قسمت دوم پادکست راش؛ پسرک، موش‌ کور، روباه و اسب

پسرک، موش کور، روباه و اسب نام انیمیشنی است که موفق به دریافت جایزه اسکار ۲۰۲۳ شد، این انیمیشن بر اساس کتابی به همین نام، نوشته چارلی مکسی ساخته شده، این کتاب به موضوعاتی چون شکست، مرگ و زندگی می‌پردازد.

سعید قطبی‌زاده در دومین اپیزود پادکست راش به نقد و بررسی این انیمیشن دیدنی پرداخته است. این اپیزود برای همه کسانی که به دنیای کودکانه و فلسفی علاقه‌مندند پیشنهاد می‌شود.

قسمت سوم پادکست راش؛ فیلم زندگی

در سومین شماره‌ی پادکست راش، سراغ فیلم «زندگی» (Living) محصول سال ۲۰۲۲ رفته‌ایم. فیلمی در ستایش زندگی که برداشتی از یکی از آثار کوروساوا است.

قسمت چهارم پادکست راش؛ نقد و بررسی اوپنهایمر

فیلم اوپنهایمر Oppenheimer یکی از پرسر و صدا‌ترین و جنجالی‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ است که بی‌شک نام کارگردان آن یعنی کریستفور نولان باعث و بانی بسیاری از این جنجال‌هاست. 

علاقه‌مندان به فیلم و سینما و حتی غیرعلاقه‌مندان به فیلم هم می‌دانند هر وقت فیلم جدیدی از نولان منتشر می‌شود تمام محافل خبری و هنری دنیا تا مدت‌ها درگیر آن خواهند بود. 

اپنهایمر نیز به عنوان یک فیلم بیوگرافی و رئال از این قاعده مستثنی نیست. 

در سومین قسمت از پادکست راش سعید قطبی‌زاده به سراغ این فیلم دیدنی رفته و آن را موشکافی کرده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری