ادگار آلن پو و خاندان اشر

ظهور پرشکوه آلن‌پو بر پرده نقره‌ای؛ نگاهی به سریال سقوط خاندان اشر

سقوط خاندان اشر The Fall of the House of Usher مینی سریالی است بر اساس داستان‌های کوتاه ادگار آلن پو ساخته شده و اخیرا از نتفلیکس پخش شده است. 

این مینی‌سریال هشت قسمتی را می‌توان یکی از آثار شاخص اقتباسی سال‌های اخیر دانست. مایک فلنگن سازنده این سریال که کارنامه درخشانی در ساخت سریال‌ها و فیلم‌های ترسناک دارد این بار سراغ یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان ژانر وحشت، یعنی ادگار آلن پو رفته است. 

فلنگن با خلاقیت مثال‌زدنی به جای تکیه بر یک داستان یا اثر از پو، مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه او را در مینی‌سریالش مورد الهام و اقتباس قرار داده و با استادی هر چه تمام‌تر روح آثار پو را پیش چشم مخاطبان زنده کرده است. 

 

 

خلاصه داستان سقوط خاندان اَشر

*هشدار: خطر لو رفتن داستان!

مینی‌ سریال سقوط خانه اشر بر اساس داستان کوتاهی از ادگار آلن‌پو به همین نام به همراه چند داستان کوتاه دیگر از همین نویسنده ساخته شده است. 

داستان از زمانی آغاز می‌شود که رودریک اشر – با بازی بروس گرین‌وود- که مدیرعامل یک شرکت داروسازی بزرگ و بسیار پولساز است، به سوگ مرگ شش فرزند خود نشسته است.

همه شش فرزند او در مدت زمان کوتاهی و طی اتفاقاتی عجیب‌، غریب و بسیار هولناک مرده‌اند.

سریال با دعوت رودریک از آگوست دوپین – دادستان منطقه- به خانه قدیمی اشرها آغاز می‌شود. روردریک از آگوست دعوت کرده تا به آنجا بیاید و اعترافات او را بشوند. 

از اینجا به بعد داستان بیننده وارد چند داستان به صورت همزمان می‌شود؛ 

– گذشته روردیک اشر و خواهرش مدلین و نفرینی که در کودکی دچارش می‌شوند! 

– تبدیل شدن روردیک و مدلین به وارثان یکی از بزرگ‌ترین و ثروتمندترین شرکت‌های داروسازی به نام فورچوناتو

– و داستان شش فرزند او و سرنوشت شومشان که هر کدام در یک قسمت روایت می‌شود.

مایک فلنگن برای ساختن و پرداخت شخصیت‌های این سریال و داستان‌های فرزندان اشر از چند داستان کوتاه آلن پو کمک گرفته و از آنها اقتباس کرده است که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

 

خاندان اشر

تمام ارجاعات به آثار آلن پو؛ در سریال خانواده اشر

نام‌ و خرده داستان‌ها انتخاب شده برای هر کدام از شخصیت‌های مینی‌سریال سقوط خاندان اشر به یکی از آثار ادگار آلن پو ارجاع دارد.

Verna: ورنا

کلاغ یکی از نمادین‌ترین نشانه‌های آثار ادگار آلن پو است. او اغلب در آثارش به کلاغ اشاره دارد، در اینجا هم ورنا که یک آنگرام برای زاغ است به عنوان یکی از شخصیت‌ها انتخاب شده.

Frederick Usher: فردریک اشر

فردریک اشر ارجاعی است به «متزنگرشتاین» از شخصیت‌های پو،‌ او یک بارون جوان است که در ۱۸ سالگی ثروت هنگفتی از خانواده‌اش به ارث می‌برد اما این ارث چندان هم برایش خوشبختی به ارمغان نمی‌آورد.

Napoleon Usher: ناپلئون اشر

ناپلئون شخصیتی از داستان کوتاه «عینک ها» است که بر روی مردی بیهوده تمرکز می کند که نمی تواند آنچه را که در مقابلش قرار دارد ببیند. در لحظات مختلف در اپیزود او به هر دو ویژگی اشاره می‌شود، ابتدا با کمد لباس‌های مجلل (اما بدون کت و شلوار مشکی، به جز یکی از لباس‌های ساتن) و سپس با افشای اینکه چگونه ورنا را با گربه در پناهگاه در برابر وحی می‌بیند. که او در واقع در ساختمانی فرسوده ایستاده و موش بزرگی را در آغوش گرفته است.

William (BillT) Wilson: ویل بیل‌تی ویلسون

ویل شخصیتی شیرین و ساده دارد که در یکی از داستان‌های آلن پو به آن اشاره شده نام این داستان: «ویلیام ویلسون» است، که درباره شخصیتی است که گرفتار ماجراهای جنسی عجیب و غریبی می‌شود و البته که او هم نهایتا عاقبت خوشی در انتظارش نیست.

نام مادر محبوب لنور عزیز ما برگرفته از داستان کوتاه “Morella” است که بر روی زنی تمرکز دارد که هویت خود را زیر سوال می برد و بعداً در هنگام زایمان می میرد.

Morella Usher: مورلا اشر 

ورنا ممکن است کلاغ باشد، اما لنور نزدیک‌ترین ارتباط را با معروف‌ترین شعر پو، «کلاغ» دارد. رودریک آخرین سطرهای آن را در حالی که بدنش بی جان پشت سر او روی زمین افتاده است، می‌خواند.

زندگینامه ادگار آلن پو؛ شوالیه وحشت و تاریکی

آلن پو را در ادبیات معاصر به عنوان یکی از بنیان‌گذاران داستان‌ کوتاه می‌دانند، از او داستان‌های کوتاه و اشعار بسیاری بجا مانده که تاثیر بسزایی در نویسندگان و شاعران پس از خودش داشته است.

پو متخصص ایجاد فضای وهم‌آلود، تاریک، رازگونه و وحشتی منحصربفرد در آثارش است. اغلب آثار او استعاری است و با نمادقراردادن عناصر مختلف سعی در بازگویی مفاهیم مدنظرش دارد.

پو زاده ۱۸۰۹ در بوستون است. پدر و مادرش هر دو به کار بازیگری مشغول بودند. ادگار در زندگی با آلام و رنج‌های زیادی روبرو شد و تنها وقتی یکسال داشت،‌ پدرش در تصمیمی عجیب خانواده‌اش را ترک کرد، از همین‌جا به بعد انگار زندگی ادگار هیچ‌گاه روی خوش و آرام ندید. فقط یک سال از رفتن پدرش گذشته بود که او مادر خود را نیز از دست داد و به معنای واقعی کلمه تنها شد. سرپرستی ادگار را دو نفر به نام‌های جان و فرانسیس آلن برعهده گرفتند.

او توانست با کمک والدین‌خوانده‌هایش به دانشگاه ویرجینیا برود اما خوشی و آرامشش طول زیادی نکشید و هنوز بالغ نشده بود که درگیر مصرف بی‌رویه الکل شد. همین موضوع باعث شد والدین‌خوانده‌هایش کمک تحصیلی‌شان را به او قطع کنند و عملا او از تحصیل بازماند و با بی‌پولی و تنهایی بیش‌تری روبرو شد. 

به خاطر فقر زیاد ادگار تصمیم گرفت مدتی وارد ارتش شود اما این نیز زیاد طول نکشید، زیرا سودای روزنامه‌نگاری و نوشتن در سر داشت.

آلن توانست با سردبیر شدن در مجله پیام ادبی جنوب به رویایش نزدیک‌تر شود، در این سالها بود که از او اشعار و داستان‌های زیادی در مجله‌ها و روزنامه‌های مختلف به چاپ رسید.

ازدواج اول آلن یک ازدواج فامیلی بود، او در سال ۱۸۳۵ با دخترعمه‌اش ازدواج کرد و برای معدود بارها در زندگی‌اش چند سالی را در آرامش زندگی کرد. این وقتی بود که بهترین آثار ادگار آلن‌ پو به چاپ رسیدند و مورد اقبال خوانندگان نیز واقع شدند. اما بخت هیچ‌وقت با آلن یار نبود او چندسال بعد همسر محبوبش را از دست داد و این فقدان به طور کلی بر روح و روانش تاثیر بسیار جدی و مخربی داشت. سالها طول کشید تا ادگار بتواند خود را بازیابی کرده و مجددا ازدواج کند اما این ازدواج هم دیری نپایید و با تراژدی تاسف‌بار مرگ مشکوک ادگار به پایان رسید!

جسد ادگار آلن پو را در سال ۱۸۴۹ در وضعیتی پیدا کردند که به شدت مجروح و آسیب دیده بود. او را در یک جوی آب در یکی از خیابان‌های بالتیمور آمریکا پیدا کرده بودند و تا امروز نحوه مرگ آلن‌ پو خود تبدیل به افسانه‌ای ناشناخته شده و کسی نمی‌داند آیا خودکشی کرده بود یا مرگ او یک قتلِ عجیب بود.

سبک و شیوه نوشتار ادگار آلن پو

آلن پو از همان نون آغازین نوشتن، شعر و داستان را همزمان ادامه می‌داد. او یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان آمریکاست و از او به عنوان پدر و بنیان‌گذار مکتب رمانتیسم یاد می‌شود. 

ادگار آلن‌ پو در ژانر وحشت می‌نوشت و شاید بتوان گفت ژانر وحشت جدیدی به نویسندگان جهان معرفی کرد. وحشتی که از دل ِ تاریکی و عمق تاریک روح انسان برمی‌آمد نه عناصر ناشناخته و پلید. 

او مفاهمیم اصلی زندگی را مانند مرگ، عشق، فقدان و فقر را در بستری رازآلود و استعاری موشکافی می‌کرد. 

برای درک بهتر آثار پو لازم است با نمادها و استعارات او از قبل آشنا باشید و بدانید مثلا نقش کلاغ، گربه سیاه یا سوسک طلایی چه نقشی در آثار او دارند. 

آثار آلن پو را می‌توان در دسته ادبیات سخت‌خوان قرار داد! به خصوص وقتی قرار باشد ترجمه آثارش را بخوانید. اما اگر آدم ماجراجویی در ادبیات هستید و حوصله‌تان از ادبیات عامه‌پسند و روزمره سر رفته است، مطمئن باشید خواندن ادگار آلن پو روح شما را به پرواز در می‌آورد و به دنیاهایی ناشناخته، عجیب، غنی و تاثیرگذار می‌برد.

  • شعر کلاغ
  • شعر اعراف
  •  داستان سوسک طلایی
  • داستان فروپاشی خاندان اَشر
  • داستان قتل‌های خیابان مورگ
  • داستان گربه سیاه 
  • داستان نقاب مرگ سرخ
  • داستان سکوت
  • داستان در قلمرو مرگ

2 Responses

  1. بیشتر بخاطر کتاب فروپاشی خانه آشر ترغیب شدم که سریال رو ببینم.ارزش دیدن رو داره نظر منتقدای سینما رو نمی‌دونم ولی من بعنوان یک مخاطب ازش خیلی خوشم اومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری