شرایط سخت

چگونه در شرایط سخت دوام بیاوریم – بخش دوم

شرایط سخت زندگی گاهی بیشتر احساس می‌شه؛ اجبار به تو خونه موندن یا رعایت فاصله‌های اجتماعی، اخبار تلخِ روزانه کرونایی، آموزش مجازی و دورکاری و بهم ریختگی اوضاع اقتصادی و سیاسی برای اکثر ما ارمغانی نداشته به جز ذهنی آشفته، دلی گرفته و البته دست‌هایی که پوستشون با شوینده‌ها کم مونده محو بشه باعث شده حال روحی همه‌مون به هم بریزه. برای تاب آوردن در این شرایط سخت نیاز به تغیر روش زندگی داریم. در ادامه با کتابها و پادکستهایی آشنا می‌شیم که برای تاب آوردن در شرایط سخت کمک کننده هستند.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/7240-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%DA%AF%D8%B1%DA%AF%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%88%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D9%85″ size=”big” align=”left” target=”_blank” rel=”nofollow”]دگرگونی زندگی با جادوی نظم[/button]
به گفته محققان یکی از کار‌هایی که می‌تونه ما رو از آشفتگی ذهنی نجات بده، مقید شدن به نظمه! نظمی که برای کار‌ها یا محیط زندگی‌مون تعریف می‌کنیم. منظم شدن باعث میشه ذهن ما روی یک موضوع کاملا متمرکز بشه و در عصر حواس‌پرتی موضوعی داشته باشیم که ساعت‌ها رو بتونیم بهش اختصاص بدیم. کتاب «دگرگونی زندگی با جادوی نظم» درباره همین موضوع و معجزه کوچک و مهمی در زندگی ما یعنی نظمه.
ژاپنی‌ها از قدیم گفتن که یک اتاق بهم ریخته با یک ذهن بهم ریخته برابری می‌کنه! کتاب جادوی نظم نوشته خانم ماری کندو است که به سبک مردم ژاپن آموزش می‌ده چجوری محیطی منظم برای زندگی در خونه ایجاد کنیم و با تغییر در دکوراسیون و شیوه چیدمان منزل و هم‌چنین رفتار‌های زیستی‌مون ذهن‌مون رو هم از بی‌نظمی مفرط نجات بدیم.

بعضی از ما در مواجهه با «نظم» دچار ترس از وسواس میشیم. خیلی‌هامون از صبح تا شب در حال جمع‌وجور کردن و تمیز کردن خونه هستیم و دست آخر هم به اون نتیجه مطلوب نمی‌رسیم! چیزی که ماری کندو در این کتاب به ما یاد می‌ده، تفاوت بین وسواس و نظم واقعیه. اون روش‌های مفید و کاربردی رو با الهام از فرهنگ ژاپنی‌ها در این کتاب آموزش داده که می‌تونند ما رو از شر وسواس‌های گاه و بی‌گاه هم خلاص کنند. مثلا یکی از مهم‌ترین روش‌ها، روش «دور انداختن» است! نگاهی به انبار‌ها یا کمد‌های خانه‌تان بکنید، چقدر وسیله دارید که سال‌های سال است از آن استفاده نکرده‌اید!! چقدر کاغذ و روزنامه باطله، ظروف یکبار مصرف، لباس‌های قدیمی تلنبار شده!!
اولین‌گام برای منظم شدن، دور انداختن است! البته منظورمان این نیست که این وسایل را در طبیعت یا خیابان‌ها ر‌ها کنیم! خوشبختانه این امکان وجود دارد که با مراجعه به مراکز بازیافت یا کمک گرفتن از اپلیکیشن‌ها و موسسات خدمات بازیافت بخش قابل توجهی از وسایل به درد‌نخور و مازادمان را تبدیل به کالایی ارزشمند کرده و حتی پول دربیاوریم! ماری کندو با نوشتن «جادوی نظم» توانست به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کنه و به خاطر محبوبیتش بعد از نوشتن این کتاب در بیش از سی برنامه تلویزیونی حضور داشته باشه و روش‌های نظم ژاپنی رو به بینندگان آموزش بده. این کتاب در ایران توسط مهدی قراچه داغی – مترجم شناخته‌شده- ترجمه شده و انتشارات البزر اون رو منتشر کرده. نسخه صوتی کتاب هم با صدای خانم فروغ بهرامی توسط نشر ماه آوا در دسترس علاقمندان کتاب‌های صوتی قرار گرفته. خبر خوب اینه که با توجه به تعداد صفحات این کتاب که ۱۶۰ صفحه است، با مطالعه روزانه ۲۰ دقیقه می‌تونید این کتاب رو در کمتر از ۸ روز تموم کنید.
کتاب بعدی که می‌تونه برای این روز‌ها کارساز باشه، کتابیه درباره «معنی زندگی». چیزی که خیلی از ما از لحظه تولد تا مرگ در جست‌وجو و کشفش هستیم.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/81742-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%87%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D9%86%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D9%81%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AF%D9%85-%D8%B9%D9%88%D8%B6%D8%B4-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF” size=”big” align=”right” target=”_blank” rel=”nofollow”]هر بار که معنی زندگی را فهمیدم، عوضش کردند[/button]
احساس پوچی یکی از واگیرترین احساسات عصر مدرنه، خیلی وقت‌ها در زندگی احساس می‌کنیم همه‌چیز بی‌معنی و پوچه، اصلا چرا باید زندگی کنیم! معنای این زندگی چیه؟
دانیل مارتین کلاین، نویسنده کتاب «هر بار که معنی زندگی را فهمیدم، عوضش کردند» دست به کار جالبی‌زده است. او تعاریف زندگی را از دیدگاه فیلسوفان بزرگ کنار هم گرد آورده. از اپیکور تا شوپنهاور او در این کتاب به جست‌وجوی معنی زندگی پرداخته و در کنار ذکر مفاهیم فلاسفی کشف و شهود خودش از مفهوم زندگی رو هم نوشته. در واقع مارتین کلاین مفاهیمی که فیلسوفان مطرح کردن رو به چالش کشیده و گه‌گاه نظری خلاف نظر اونا ارائه داده. لحن طنازانه و شوخی‌های متنی نویسنده لذت خوندن این متن رو صد چندان کرده.

در بخشی از این کتاب می‌خونیم:

[quote]اطلاع از اینکه ما همیشه می‌توانیم بهتر از عالی بشویم می‌تواند یک مسئله نا‌امید‌کننده باشد. این نکته به ما یادآوری می‌کند که ما هرگز به نقطه نهایی و قله شادی و احساس خوشبختی نمی‌رسیم چون شادی و خوشبختی اصولا قله‌ای ندارد! همیشه یک کوه بلند است. کوهی که در حال حاضر در قله‌اش نشسته‌ایم و حس خوبی داریم، به زودی تبدیل به سطح هوشیاری و درک معمول می‌شود.[/quote]

حتی اگه با این کتاب فلسفه زندگی رو کشف نکنیم، می‌تونیم در این موضوع اندکی فکر کنیم و حس و حال بهتری نسبت به زندگی داشته باشیم. این کتاب با ترجمه حسین یعقوبی توسط نشر چشمه منتشر شده، همچنین نسخه صوتی اون هم با صدای وحید رونقی عرضه شد.
کتاب بعدی ما رو از احساس عجز و ناتوانی که این روز‌ها بیشتر احساسش می‌کنیم، نجات می‌ده. زمانی که متوجه بشیم می‌تونیم به جای این که فقط یه تماشاچی باشیم، خودمون دست به کار شیم و کاری انجام بدیم، از شر احساسات منفی مثل خشم و عصبانیت و یا احساس ناتوان بودن تا حد زیادی خلاص میشیم.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/96287-%D9%87%DB%8C%DA%86-%DA%A9%D8%B3-%D8%A2%D9%86-%D9%82%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%88%DA%86%DA%A9-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D9%86%D8%AF” size=”big” align=”right” target=”_blank” rel=”nofollow”]هیچ‌کس آنقدر کوچک نیست که نتواند تغییر ایجاد کند [/button]
سال ۲۰۱۸ گرتا تونبرگ سوئدی که در آن زمان دختری ۱۵ ساله بود، توجه همه را به خود جلب کرد. ماجرا از روزی شروع شد که گرتا برای هشدار دادن به سیاستمداران و دادن آگاهی به مردم درباره بحران تغییرات اقلیمی و هم نسل‌های خودش به جای این که به مدرسه بره، با یک پلاکارد درباره بحران اقلیمی در مقابل پارلمان سوئد تحصن کرد و سه هفته به این کار خودش ادامه داد. ما نمی‌دونیم گرتا تا اون روز چیزی درباره اثر پروانه‌ای شنیده بود یا نه اما دقیقا موفق شد این موضوع رو اثبات کنه. اثر پروانه‌ای یعنی حتی بال زدن یک پروانه ممکنه در جای دیگه‌ای از دنیا باعث ایجاد یه طوفان سهمگین بشه. به مرور زمان گرتا موفق شد میلیون‌ها دانش‌آموز و حتی بزرگسالان رو از خطر تغییرات اقلیمی آگاه کنه و تجمع‌های میلیونی دانش‌آموزان در سراسر دنیا نتیجه عزم جدی گرتا بود. اثر کار کوچک گرتا آن قدر بزرگ بود که در کنار اثر پروانه‌ای این روز‌ها اثر گرتا تونبری هم اصطلاحی آشنا برای جامعه‌شناسان و اهالی سیاست محسوب میشه.
گرتا در این کتاب کوتاه ۸۰ صفحه‌ای علاوه بر این که درباره بحران تغییرات اقلیمی حرف می‌زنه به ما انگیزه و احساس مسئولیت اجتماعی بیشتری می‌ده و هر یک از ما با خوندن این کتاب به این درک می‌رسه که وقت باز کردن بال هاش رسیده! بهتره از پیله مشکلات خارج شیم و اثر پروانه‌ای را باز هم ثابت کنیم. کرونا دقیقا با همین اثر پروانه‌ای شیوع پیدا کرد و قطعا مبارزه با این بیماری تنها به همین روش ممکنه. کافیه هر کس به سهم خودش نقشی ایفا کنه. توصیه دیگران به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط ما می‌تونه از مرگ بسیاری از افراد جلوگیری کنه، پس بهتره به جای شکایت از وضع موجود خودمون قدمی برداریم.
پیشنهاد بعدی یه پیشنهاد متفاوته، یک پادکست متفاوت و خاص برای شریک شدن در تجربه‌های دیگران.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/books/author/%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%B2″ size=”big” align=”right” target=”_blank” rel=”nofollow”]رادیو مرز [/button]
همه ما از مرزی که کرونا میان مردم کشیده خسته شدیم، مرزی از جنس ماسک و قرنطینه خانگی! اما تا به حال فکر کردیم که ممکنه مرز‌های نامرئی و قدرتمندتری وجود داشته باشند؟ مرز‌هایی که احتمالا خیلی از فشار‌های عصبی و تنش‌های زندگی مون زیر سر اون هاست. خانم مرضیه رسولی به عنوان یک خبرنگار بیشتر از سایر مردم این مرز‌ها رو مشاهده کرده چرا که همیشه با داغ‌ترین و پر حاشیه‌ترین مسائل جامعه سروکار داشته، حاشیه‌هایی که غالبا به خاطر گروه‌بندی‌ها و مرزبندی‌ها اتفاق می‌افتند. شاید به همین دلیله که خانم رسولی تصمیم گرفته با تولید پادکست‌هایی تحت عنوان رادیو مرز درباره این مرز‌ها به مردم، آگاهی بیشتری بده تا شاید خبرنگاران نسل‌های آینده بتونن سوژه‌های خبری داغی از جنس شادی مردم داشته باشن تا این که از انفجار‌های تروریستی گزارش تهیه کنند. موضوعاتی مثل جنگ زدگی، مجرد بودن و متاهل بودن، تعصب بر تیم‌های فوتبال، مسئله حجاب، دانش‌آموز عادی یا سمپادی بودن، تهرانی و شهرستانی بودن از موضوعاتی هستن که خانم رسولی درباره اون‌ها پادکست‌هایی ارائه داده تا نشون بده این دسته‌بندی‌ها نباید بین ما فاصله‌ای ایجاد کنه. خوبی این پادکست‌ها اینه که هر کدوم موضوع مستقلی دارن و خانم مرضیه رسولی بر خلاف برخی سیاست مداران، متکلم وحده نیستن و ما دیالوگ‌ها و تبادل نظر‌هایی رو در مسائل مختلف می‌تونیم بشنویم. با دنبال کردن رادیو مرز در فیدیبو می‌تونیم کاملا رایگان در هر جایی به این پادکست‌ها که تعدادشون به ۳۱ قسمت رسیده، گوش کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری