فرانسوی‌ها در دوران قرنطینه

قرنطینه میزان مطالعه فرانسوی‌ها را کاهش داد!

نظرسنجی شرکت ایپسوس در سال ۲۰۲۰ نشان داد برخلاف تصور عمومی میزان مطالعه فرانسوی‌ها در دوران قرنطینه کاهش یافته است. این گزارش که اخیرا در روزنامه لوپاریزین منتشر شد، نشان می‌دهد فرانسوی‌ها در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۸ مطالعه کمتری داشته‌اند.

در نتیجه این نظرسنجی آمده است ۸۶ درصد از فرانسوی‌ها حداقل یک کتاب خوانده‌اند که این میزان نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته‌ است. با توجه به اینکه شرایط قرنطینه زمان آزاد بیش‌تری را برای افراد فراهم می‌کرد نتایج این تحقیق کمی غیرمنتظره و عجیب بود.
و این درحالی است که صنعت چاپ کتاب در فرانسه علی‌رغم تعطیلی‌ کتابفروشی‌ها در بهار و پاییز در این کشور فروش خوبی داشته است. در بین کتاب‌های منتتشر شده در دوران قرنطینه در کشور فرانسه، رمان «نابهنجار» نوشته اروه لو تلیه -که جایزه گنکور ۲۰۲۰ را برد- موفق شد به فروش بی‌سابقه‌ای دست یابد و حتی به دومین رمان پرفروش در تاریخ این جایزه ادبی تبدیل شود.
بر اساس گفته‌های سرپرست این تحقیق کاهش میزان علاقه به مطالعه در میان فرانسوی‌ها با محدودیت‌های ناشی از بحران سلامتی در این کشور مربوط و مرتبط است.
با این وجود سرپرست تحقیق در این باره خاطرنشان کرد «با این حال به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری مطالعه با کسب آرامش همگام و همراه شده است؛ چرا که بیش از ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان در این تحقیق گفته‌اند که مطالعه منشا لذت و سرگرمی آن‌ها است و از هر دو نفر فرانسوی یک نفر گفته که مطالعه باعث می‌شود در زندگی احساس شادی و خشنودی داشته باشد.»

محبوبیت مطالعه در میان جوان‌های فرانسوی نتایج دیگر این پژوهش نشان داد که مطالعه خصوصا در میان جوان‌های فرانسوی تحت تاثیر محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا در مرکز توجه قرار گرفته است. ۹۱ درصد از افراد ۱۵ تا ۲۴ سال در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که در سال ۲۰۲۰ دست کم یک کتاب خوانده‌‌اند و نزدیک به یک چهارم یعنی ۲۳ درصد نیز گفته‌اند که کتاب برایشان سرچشمه رهایی و آزادی است و در صورتی که در طول هفته یک روز تعطیل بیشتری در اختیار داشتند مطالعه بعد از گردش با دوستان در رتبه دوم فعالیت‌های مورد علاقه آن‌ها قرار می‌گرفت؛ این در حالی است که در نتیجه نظرسنجی دو سال قبل اشاره‌ای به این موضوع نشده بود.

منبع: ایبنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری