با کتاب‌های مدیریت زمان در زندگی خود تغییر ایجاد کنید

زمان کمی برای انجام پروژ‌ه‌های درسی‌تان دارید. نمی‌توانید به موقع به محل ملاقات خود برسید و حجم زیادی از کارهایتان باقی مانده است، برای همین از کیفیت زندگی تان رضایت کافی ندارید. این اتفاقات همه روزه برای بسیاری از ما رخ می‌دهد و خیلی وقت‌ها نمی‌دانیم چرا نمی‌توانیم کنترل و مدیریتشان کنیم. همین باعث می‌شود حس کنیم که تحت فشار بیشتر و شدیدتری قرار گرفته‌ایم. هر ناکامی ما را یک قدم به عقب می‌برد و انگیزه‌مان برای بهبود شرایط را کمتر می‌کند.
این وضعیت می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد اما به طور کلی برای توصیف آن باید بگوییم که در مدیریت زمان دچار مشکل شده‌ایم. برای رفع این مشکل می‌توانیم به کتاب های مدیریت زمان مراجعه کنیم.

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان مجموعه مهارت‌ها و تکنیک‌هایی است که به ما کمک می‌کند وقتمان‌ را به صورت بهینه به کارهایی که اولویت بیشتری دارند اختصاص دهیم و بتوانیم به اهدافی که تعیین کرده‌ایم در بازه زمانی مشخصی دست پیدا کنیم.
این تعریف به ما می‌گوید، هر چند مدیریت زمان از جنس یک مهارت است اما باید بتوانیم توانایی‌های خودمان را به خوبی بشناسیم و انتظارات واقعی از خودمان داشته باشیم. مدیریت زمان می‌تواند موجب افزایش بهره وری در بخش‌های مختلف زندگی ما شود. استفاده بهینه از زمان و یادگیری مهارت‌ های مرتبط با آن، رضایت‌مان از زندگی را افزایش خواهد داد.چرا در مدیریت زمان موفق نیستیم؟

دلایل گوناگونی برای عدم موفقیت در مدیریت کردن زمان وجود دارد. برخی از ما به نوعی اهمال کاری دچار شده‌ایم و دوست نداریم که بعضی از وظایف و کارهایمان را انجام دهیم. هر چند این مشکل بر توانایی مدیریت زمان اثر می‌گذارد اما ریشه آن در جای دیگری است و باید آن را برطرف کرد.
کمال گرایی یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت در برنامه ریزی است، افراد کمال گرا معمولا وسواس بسیار زیادی در درست انجام دادن وظایف و کارهای خود دارند و زمان بالایی را به انجام یک کار اختصاص می‌دهند. از آن‌جایی‌که زمان محدود است، آن‌ها برای انجام بسیاری از کارهای خود وقت کافی نخواهند داشت . نوع دیگری از کمال گرایی، باعث به تعویق انداختن کارها می‌شود و فرد کمال گرا به خود می‌گوید چون کاری از اول درست انجام نشده پس نمی‌توان به سراغ آن رفت. غلبه بر کمال خواهی و کمال گرایی نیز می‌تواند به صورت غیر مستقیم بر مدیریت کردن زمان، موثر باشد.
رویاها و آرزوهای بزرگ از دیگر عوامل رایج ناتوانی در مدیریت زمان است. بسیاری از ما دوست داریم که مانند انسان‌های بزرگ مثلاً مولتی میلیاردها و سوپراستارها زندگی کنیم اما چنین توانایی‌ای را نداریم و هدف‌گذاری‌مان با توان و امکاناتی که داریم سازگار نیست. ابتدا باید توانایی‌های خود را افزایش دهیم تا بتوانیم در مسیر موفق شدن گام برداریم. افراد برجسته و مشاهیر با داشتن برنامه‌ای منظم توانسته‌اند به چنین اهدافی دست پیدا کنند. پس لازم است که توانایی‌ها، استعدادها و نقاط قوت خود را بشناسیم و با داشتن برنامه‌ای متعادل و مناسب به آن اهداف دست پیدا کنیم.
ناتوانی در مهارت‌های اولویت بندی و تصمیم گیری از دلایل موثر بر مدیریت ناموفق زمان است. گاهی اوقات ما نمی‌توانیم برخی از کارها را از زندگی خود کنار بگذاریم و همه چیز را لازم و ضروری می‌دانیم. در چنین شرایطی زمان کافی برای انجام فعالیت‌هایمان نخواهیم داشت و دچار مشکل خواهیم شد. اولویت بندی نوعی هنر و مهارت است و فراگیری آن می‌تواند ما را به انسان‌هایی مسئول و منضبط تبدیل کند.
ناتوانی در هنر نه گفتن یعنی این که با رودربایستی قرار گرفتن، مسئولیت کارهای بی‌شماری را قبول می‌کنیم و نمی‌توانیم از پس آن‌ها بربیاییم. این هم یکی از چالش‌های بزرگی است که می‌تواند در امر مدیریت کردن زمان آسیب وارد کند. این موضوع ارتباط مستقیمی با اعتماد به نفس دارد، باید بیاموزیم که از نه گفتن و نپذیرفتن کارهای جدید هراسی به دلمان راه ندهیم.

کتاب های مدیریت زمان چه کمکی می‌توانند به ما بکنند؟

همان‌طور که گفتیم مدیریت زمان از دو جز اصلی شناخت خود و استفاده از مهارت‌هایی ویژه تشکیل شده است. کتاب‌های مدیریت زمان نیز بر این دو رکن تاکید ویژه دارند و با دادن تمرین‌هایی می‌توانند ما را به اهدافمان نزدیک کنند. لازم است که در چنین راهی سرخورده و خسته نشویم و با تقویت انگیزه خود برای شناخت بهتر خود تلاش کنیم و بدانیم تغییر کردن به صورت تدریجی رخ می‌دهد. ممکن است ما سال‌ها نتوانسته باشیم تا زمان خود را مدیریت کنیم و دچار مشکل باشیم، پس باید قدری تحمل خود را افزایش دهیم تا تکنیک‌های جدید برایمان به عادت تبدیل شوند.

مدیریت زمان چه منافعی برای ما خواهد داشت؟

بهترین و مهم ترین اثر مدیریت زمان کاهش دادن استرس ماست. وقتی می‌توانیم در زمانی معین و بدون تحمل کردن فشار به اهداف خود دست پیدا کنیم پس دیگر اثری از نگرانی و اضطراب برایمان وجود نخواهد داشت.
امکان ارتقای سریع تر در محل کار از دیگر تاثیرات مهم مدیریت زمان است، مدیریت زمان با مجموعه مهارت‌های مرتبط با مدیریت پروژه ارتباط و همبستگی بسیار بالایی دارد. وقتی وظایف خود را در زمان کمتری انجام می‌دهیم و کیفیت کارمان نیز بالاست برایمان فرصت‌های شغلی بیشتری پیدا خواهد شد و می‌توانیم راحت‌تر در سازمانی که حضور و نقش‌آفرینی داریم رشد کنیم. زیرا نشان داده‌ایم که فردی متعهد و منضبط هستیم.
افزایش اعتماد به نفس از دیگر نتایج غیرمستقیم به موقع انجام دادن کارهاست، زیرا همگان ما را به این دلیل تحسین می‌کنند. دستیابی به موفقیت‌های جدید به ما کمک می‌کند تا توانایی‌های ناشناخته خودمان را کشف کنیم و این امر موجب افزایش اعتماد به نفسمان می‌شود.
در ادامه این یادداشت تعدادی از کتاب های مدیریت زمان را معرفی خواهیم کرد که بهترین‌های نوع خود هستند و می‌توانند تحولی عظیم در زندگی‌مان ایجاد کنند. با دانلود و مطالعه این آثار به زندگی خود نظم بیشتری ببخشیم فقط مهم است که آموزه‌های این کتاب‌ها را به صورت مستمر به کار بگیریم و ناامید نشویم.

کتاب اصول مدیریت زمان


کتاب مدیریت زمان اثر برایان تریسی، نویسنده، سخنران انگیزشی، کارآفرین و مشاور برجسته آمریکایی است. برایان توانسته با توجه به متدها و آموزه‌های خود زندگی بسیاری از مردم جهان را تغییر دهد و کمک کند تا آن‌ها وضعیت بهتری را داشته باشند.
او سال‌های بر روی متدهای مدیریت زمان کار کرده و به یافته‌های مهمی رسیده است که به زبانی ساده و قابل فهم بیان شده‌اند.
یکی از مهم‌ترین تاکیدهای این نویسنده، تغییر نگرش ما نسبت به مقوله مدیریت کردن زمان است. سال‌ها بی‌توجهی به این موضوع سبب شده تا نتوانیم در مسیر درست گام برداریم و این هنجارهای نادرست در ناخودآگاه ما نهادینه شده‌اند. بنابراین باید روی باور‌هایی کار کنیم تا بتوانیم ناخودآگاه‌مان را تغییر دهیم. این کار به صورت فوری صورت نمی‌گیرد و برای آن باید بجنگیم.
بخش دیگر کتاب به ما کمک می‌کند تا به خودشناسی عمیقی برسیم و بتوانیم علایق و استعدادهایمان را کشف کنیم. همه ما توانایی هایی داریم که از آن‌ها بی‌خبریم. شناخت آن‌ها مقدمه‌ای بر ایجاد تحول در زندگی‌مان خواهد بود.با کف استعدادها، فهم علایقمان نیز راحت‌تر خواهد شد. سوال بنیادین این‌جاست که دوست داریم در افق میان مدت ( مثلا ۵ سال بعد) در کجا باشیم، چه کاری را انجام دهیم و چه مهارت‌هایی را فرا بگیریم. خوب است برای شروع تعدادی از آن‌ آرزوها و خواسته‌ها را بر روی کاغذ بیاوریم.
فراگیری قانون پارتو از دیگر اثرات این کتاب است. این بخش به ما نحوه اولویت بندی را یاد می‌دهد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بر اساس این قانون، ۸۰ درصد از نتایج زندگی ما، تحت تاثیر ۲۰ درصد از کارها انجام می‌شوند. پس باید بتوانیم آن ۲۰ درصد کار مهم را یاد بگیریم.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/82474-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب مدیریت زمان[/button]

کتاب چک لیست

بسیاری از اوقات ممکن است ما کتاب های فراوانی درباره تکنیک ها و مهارت های مدیریت زمان را مطالعه کنیم اما نتوانیم آن نظریه‌‌ها و ایده‌ها را پیاده کنیم. به همین دلیل به اثری احتیاج داریم تا به ما برنامه‌ای عملی و قابل پیاده شدن را بدهد تا از بحث‌های تئوریک در امان بمانیم و بتوانیم هر چه سریع تر مسیر زندگی خود را تغییر دهیم.
همه روزه با رویدادهای درگیر کننده فراوانی روبرو می‌شویم که می‌توانند ذهنمان را به راحتی مخدوش و درگیر کنند به طوری که انجام دادن وظایف اصلی‌مان را فراموشمی‌کنیم. دنیای مدرن چالش‌های زیادی را با خود به همراه آورده است. ما همه روزه در معرض بمبارانی از اخبار و اطلاعات گوناگون قرار می‌گیریم به همین دلیل نمی‌توانیم مدیریتی مناسب روی کارهایمان داشته باشیم و زمان مان صرف کارهای دیگری می‌شود.
ما آموزش‌های طولانی و بیشتری می‌بینیم و آگاهی‌مان نسبت به گذشته بیشتر شده است، علاوه بر این انواع تکنولژی‌ها و وسایل به کمکمان آمده‌اند اما مشکلاتمان حل نشده است. کتاب چک لیست اثر آتول گوانده به ما می‌گوید که شاید این چالش بزرگ، پاسخ راحتی به همراه داشته باشد. به کمک چک لیست می‌توانیم به زندگی کاری و شخصی خود نظم بیشتری بدهیم. اگر رویدادهای بیرونی سبب شده‌اند تا تمرکز ما کاهش یابد پس نوشتن اولویت‌هایمان می‌توانند این مشکل را تا حد زیادی کم کنند.
این کتاب شامل نه فصل است که هر کدام از آن‌ها یادمان می‌دهد تا چگونه بتوانیم چک لیستی خوب و مناسب تهیه کنیم و به تدریج باعث بازگرداندن نظم به زندگی خود شویم. اثر فوق توانسته نظر بسیاری از منتقدان برجسته را به خود جلب کند و با استقبالی بی سابقه روبرو شود. زیرا تکنیک‌های ساده و قابل فهمی را برای حل این مشکل به خوانندگان یاد می‌دهد. مثال‌های موجود در این کتاب به خوانندگان کمک می‌کند تا به درک بهتری برای پیاده سازی این تکنیک‌ها برسند.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/100168-%DA%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA” size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب چک لیست[/button]

کتاب مدیریت زمان مارک مانچینی

مارک مانچینی سخنران و نویسنده توان‌مند آمریکایی است که شغل‌ها و فعالیت‌های اقتصادی وسیعی دارد. او استاد دانشگاه وست در لس آنجلس است و در زمینه ادبیات و ارتباطات تخصص بالایی دارد. این اندیشمند به بسیاری از شرکت‌های حوزه گردشگری مشاوره می‌دهد و در حال حاضر بیش از ۱۲ کتاب و صدها مقاله در زمینه‌های مختلف از او وجود دارد. مارک مانچینی را شخصیتی الهام بخش می‌دانند که توانسته با رویکرد علمی خود تحولی عظیم در حوزه کسب و کار ایجاد کند.
اگر به دنبال آن هستید تا شناخت دقیقی نسبت به مدیریت زمان پیدا کنید این کتاب برایتان بسیار مناسب خواهد بود. این اثر رویکرد خاص و منحصر بفرد خود را دارد و در آن از مفاهیم مربوط به علوم ارتباطات و روان شناسی استفاده شده است تا به ما دید دقیقی نسبت به مدیریت زمان بدهد.
با اثر فوق به صورت گام به گام یاد می‌گیریم که چگونه می‌توان در زندگی زمان را مدیریت کرد و چرا چنین چیزی اهمیت دارد. اساسا چرا مسئله مدیریت کردن وقت در دنیای امروز به یک چالش مهم و بزرگ تبدیل شده است. ریشه شناسی این موضوع می‌تواند به ما درک بهتر و عمیق تری بدهد و کمک کند تا راحت تر بر این ضعف غلبه کنیم. در کتاب فوق با اصطلاح‌ها و عناوین تخصصی‌ای مواجه خواهیم شد که به خوبی توضیح داده شده‌اند و می‌توانند ابهامات موجود در ذهنمان را برطرف کنند.
اثر مارک مانچینی می‌تواند برای کار در سازمان‌ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و خوب است تا مدیران آن را مطالعه کنند تا با درک دلایل ضعف کارکنان خود در مدیریت زمان، اصول مدیریت را به آن‌ها یاد بدهند. این کتاب نگاهی چندجانبه به مدیریت وقت دارد و آن را از دید دانش‌های گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهد. فصل‌های این کتاب مفصل هستند و در آن‌ها می‌توان مثال‌های فراوانی را پیدا کرد که به درک بهتر خواننده کمک می‌کنند.

مدیریت زمان به شیوه GTD

اگر فردی پرمشغله با حجم بالای کار هستید،‌ در این صورت حتی تصور اینکه می‌توانید از زندگی لذت ببرید محال به نظر میرسد. اما واقعیت آن است که شما می‌توانید تمامی مسئولیت‌ها و وظایف خود را به بهترین وجه انجام داده و در کنار آن امور روزمره و خصوصی خود را نیز مدیریت کنید. به نظر منطقی می‌آید که در ازای وقت و انرژی که صرف نموده‌اید،‌ به بیشترین بازده دست یابید و در این راستا سعی دارید کارها را بدون کمترین اتلاف وقت و با سرعت هر چه بیشتر به پیش ببرید. در ضمن اطمینان از اینکه کاری که هم اکنون در حال انجام آن هستید دقیقا همان کاری است که باید در این لحظات انجام می‌دادید،‌ مایه‌ی آرامش شما خواهد بود.
احتمالا چیزهایی درباره تکنیک مدیریت زمان به روش GTD شنیده‌اید، تکنیک GTD یک روش مدیریت زمان است که توسط دیوید آلن اراﺋه شده (مردی که ادعا می کند قبل از ۳۵ سالگی ۳۵ شغل داشته!).
GTD مخفف عبارت “Get Things Done” است. در این شیوه یاد می‌گیریم چطور کارهای روزانه را دسته‌بندی و اولیت‌بندی کنیم و قانون دو دقیقه را هم از یاد نبریم! قانونی که به ما گوشزد می‌کند اگر کاری کمتر از دو دقیقه وقت ما را می‌گیرد بهتر است همین الان انجامش دهیم. 
در تکنیک GTD کارها را بر اساس زمانی که باید تمام شوند دسته‌بندی کردی و همچینین از یادآورها استفاده کنیم. امروزه اپلیکیشن‌های بسیاری بر همین اساس ساخته شده که می‌توانیم از آن‌ها نیز کمک بگیریم. 

کتاب صوتی تکنیک‌های مدیریت زمان به روش GTD راهکارهایی تجربی و آسان را برای رهایی از اهمال‌ کاری و مدیریت زمان ارائه می‌دهد. 

[button color=”pink” link=”https://fidibo.com/book/81649-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-gtd” size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]تکنیک‌های مدیریت زمان به روش GTD[/button]

سخن پایانی

برای آن‌که در مسیر مدیریت زمان موفق باشیم نیازمند آن هستیم تا انگیزه بالایی داشته باشیم و تکنیک‌هایی را که می‌آموزیم به صورت مداوم تمرین کنیم تا برایمان به یک عادت تبدیل شوند. مدیریت زمان می‌تواند تحول زیادی در زندگی ما ایجاد کند و باعث شود تا سریع‌تر در کارهای خود پیشرفت کنیم، اثر بلند مدت این مهارت ارزش زمانی که برای مطالعه و تمرین آن می‌گذارید را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری