بهترین رمان‌های آمریکایی

معرفی ۱۰ رمان برتر آمریکایی

آمریکا، در دنیای امروز یکی از قدرت‌هایی است که نبض شریان‌های اصلی زندگی جهانیان در تمامی زمینه‌ها را به دست دارد، از اقتصاد گرفته تا رسانه و فرهنگ و سیاست، این کشور پهناورِ چند صد میلیونی بدون تردید در ادبیات هم همیشه آثاری در سطح بالای میزان مطالعه و فروش دارد. هر روز به آمار پرفروش‌های ادبیات که نگاه می‌کنیم حداقل یک اثر از نویسنده‌ای آمریکایی به چشم می‌خورد. امروز بلاگ فیدیبو در کنار شما ۱۰ رمان برتر آمریکایی تاریخ ادبیات را بررسی و معرفی می‌کند.

برترین نویسندگان آمریکایی

ادبیات پرافتخار آمریکا همیشه در طول تاریخ خود نویسندگان زبردست و مشهوری داشته، چراغ تابناک خالقان آثار فاخر آمریکایی از همان روزهای آغازین پیدایش فرهنگ و ادبیات در این کشور هرگز کم فروغ نگردیده است. این کشور پهناور آنقدر نویسنده خوب با آثار مشهور دارد که پیوسته انتخاب بهترین نویسنده آمریکایی محل کشمکش و اختلاف نظر بین منتقدین بوده است.

از کیفیت آثار نویسندگان ادبیات آمریکا همین بس که تاکنون ۱۲بار جایزه نوبل ادبیات رهسپار آمریکا شده است، از ارنست همینگوی تا باب دیلن و چندین نویسنده دیگر برنده نوبل ادبیات بوده‌اند، باید اذعان داشت حتی ما هم برای معرفی نویسندگان معروف آمریکا در این مطلب با مشکل روبرو هستیم و لیست بلندی از افرادی که هریک مرجع بزرگی در ادبیات امروز دنیا هستند پیش روی‌مان قرار دارد.

ادگار آلن پو، امیلی دیکسون، مارک تواین، اسکات فیتزجرالد، ویلیام فاکننر، تنسی ویلیامز، آرتور میلر، ارنست همینگوی، جان اشتاین‌بک، تونی موریسون، چارلز بوکوفسکی، ریچارد براتیگان، دی‌‎جی سالینجر در کنار ده‌ها نویسنده معروف دیگر چهارچوب اصلی نویسندگان آثار فاخر آمریکا در جهان را تشکیل داده‌اند، همین امروز هم نویسندگان مشهورِ معاصری در آمریکا به خلق آثاری مشغول‌اند که در کشورهای بسیاری ترجمه و به دفعات تجدید چاپ می‌شوند.

بهترین کتاب‌های تاریخ آمریکا

گتسبی بزرگ

رمان محبوب گتسبی بزرگ توسط نویسنده مشهور اسکات فیتز جرالد به سال ۱۹۲۵ به انتشار رسید، روایت پرماجرای این‌کتاب،در محدوده‌ جغرافیایی نیویورک و لانگ‌آیلند در فصل‌تابستان سال ۱۹۲۲ رخ می‌دهد. این کتاب ماندگار در ابتدای انتشارش با استقبال چندانی از سوی مخاطبین روبرو نشد و فیتزجرالد تا زمانی که در قید حیات بود با استقبالی از رمان‌اش مواجه نشد اما بد نیست بدانید تاکنون قریب به ۳۰ میلیون جلد از این رمان فروخته شده و در بسیاری از کشورها هنوز تجدید چاپ می‌شود.

گتسبی بزرگ در میان ۱۰۰ رمان قرن به انتخاب نشریه معتبر لوموند جای گرفته و دیگر نشریه ‌معروف دنیا یعنی گاردین هم، آن‌را در لیست رمان‌های معروف تاریخ ادبیات جهان قرارداده است . شاید در نگاه اول تصور کنیم این اثر در ژانر درام عاشقانه خلق شده اما ابدا این‌گونه نیست و فیتزجرالد زمینه‌هایی مانند فساد، بی‌بندوباری، بلندپروازی‌های انسان،شکست و انزوا، زوال، آرمان گرایی، مقاومت در برابر تغییر، تحول‌اجتماعی، افراط‌وتفریط و ….در دل این کتاب قرار داده  و ترکیبی بسیاردلنشین را به مخاطب ارائه‌می‌دهد.

فرانسیس اسکات‌کی‌فیتزجرالد درسال۱۹۸۶ در مینه‌سوتای آمریکا از والدینی ایرلندی-آمریکایی زاده شد، در ۱۳ سالگی اولین داستان خود را در مسابقه داستان‌نویسی محلی  به چاپ رساند. در ۱۶ سالگی از مدرسه اخراج شد ولی با تلاش وجدیت توانست به دانشگاه راه یابد. در جنگ‌جهانی‌اول به ارتش پیوست، ولی آنجا هم دوام ‌نیاورد و از ارتش ‌هم اخراج شد. در زمان مرگ فیتزجرالد گتسبی بزرگ تنها ۲۵۰۰۰ جلد فروخته بود. او در سال۱۹۴۰ از دنیا رفت و هیچ‌گاه موفقیت کتاب خود را ندید. 

خوشه‌های خشم

خوشه‌های خشم یا انگورهای خشم نوشته جان اشتاین‌بک در ۱۹۳۹ منتشر شد، این کتاب برنده جایزه ملی کتاب و جایزه پولیتزر برای بخش داستان شد.  رمان خوشه‌های خشم از زمان انتشار به دلایل مختلف سیاسی و مذهبی در ایالات متحده و سایر کشورها با هجمه‌های سنگینی برای ممنوعیت چاپ و نشر روبرو بوده ‌است. همین هجمه‌ها و تمرکز روی این اثر  باعث خلق منشور حقوق کتابخانه توسط انجمن کتابخانه آمریکا شد. شیوه نگارش اشتاین‌بک امروزه به دانشجویان و دانش‌آموزان آمریکا تدریس می‌شود.

این رمان، قصه طوفان‌های بزرگ داست بول در دهه ۱۹۳۰ و رکود بزرگ اقتصادی و مهاجرت‌های ناشی از آن است، مصائب خانواده‌ای کشاورز و اهل اکلاهاما، به نام جود که اجبارا به کالیفرنیا مهاجرت کرده‌اند را پی می‌گیرد. نویسنده به‌خاطر خوشه‌های خشم و دیگر آثارش به دلیل هم‌دلی با مهاجران و کارگران و قشر آسیب پذیر آن زمان آمریکا، محبوبیت زیادی در بین طبقه کارگر به دست آورد.

طبق گزارش نیویورک تایمز، این کتاب پر فروش‌ترین کتاب سال ۱۹۳۹ بوده و تا فوریه ۱۹۴۰، چهارصد و سی هزار نسخه از آن چاپ شده بود. در همان ماه‌های اول انتشار، با رای اعضای انجمن کتابفروشان آمریکا، به عنوان کتاب داستانی مورد علاقه سال ۱۹۳۹ انتخاب شد، جایزه معروف پولیتزر برای داستان را نیز کسب کرد.

 در ۱۹۹۹ نشریه معروف  لوموند، کتاب خوشه‌های خشم را در فهرست ۱۰۰ کتاب برتر قرن بیستم، قرار داد. سال ۲۰۰۳ در نظرسنجی بی‌بی‌سی این کتاب در رتبه ۲۹ فهرست «بهترین رمان‌های دوست داشتنی ملت» قرار گرفت. سال ۲۰۰۵ مجله تایم این رمان را در فهرست «صد رمان برتر انگلیسی‌زبان» از ۱۹۲۳ تا ۲۰۰۵ جای داده‌است. سال ۲۰۰۹، روزنامه دیلی تلگراف این اثر را در فهرست «صد رمانی که همه باید بخوانند» جای داد. در روزهای آغازین نگارش این کتاب جان اشتاین‌بک در یادداشتی ماندگار این‌گونه نوشته است «می‌خواهم حرامزاده‌های حریصی را که مسئول این [رکود بزرگ و اثرات آن] هستند، شرم‌زده کنم.»

پیرمرد و دریا

نویسنده سرشناس آمریکایی ارنست همینگوی رمان کوتاه پیرمرد و دریا را  در سال ۱۹۵۱ در کشور کوبا نوشت. پیرمرد و دریا قصه تلاش‌های پیرمرد ماهیگیر کوبایی برای صید یک ماهی بسیار بزرگ است که جدال آن‌ها از یک صید ساده به نبردی برای مرگ و زندگی بدل می‌شود. نوشتن این کتاب یکی از دلایل عمده اهدای جایزه ادبی نوبل سال ۱۹۵۴ به ارنست همینگوی بوده‌است. این کتاب ابتدا در یک مجله منتشر شد که  تنها پس از دو  روز از اولین انتشارش ۵ میلیون نسخه از این مجله فروش رفت.

 جذابیت این اثر با هنر بی‌بدیل نویسنده آن‌جا نمایان می‌شود که پیرمرد فرتوت قصه ما علیرغم چیرگی بر ماهی بزرگ و صید آن، دیگر تاب و توان انتقال این شاه‌ماهی به ساحل را نداشته و چیزی جز اسکلت به ساحل نمی‌آورد. ارنست همینگوی در پیرمرد و دریا شکوه و جلال دریا را با فراز و فرودهای زندگی یک ماهیگیر پیر به بهترین شکل درآمیخته است. اثر دلنشینِ همینگوی استاد زبردست توصیف شخصیت‌های داستان که او را پدر داستان نویسی مدرن دنیا لقب داده‌اند.

ارنست میلر همینگوی در سال ۱۸۹۹ زاده شد، پدرش طبیب و مادرش معلم بود، او پس از اتمام دوره دبیرستان برای کار پاره وقت مدتی به عنوان خبرنگار در گاهنامه استار مشغول به کار شد و همان‌جا علاقه شدید خود به نوشتن را دریافت. با شروع جنگ جهانی اول وارد هنگ امداد در پشت جبهه شد که نزدیک جبهه ایتالیا به سختی مجروح شده و به آمریکا عودت داده شد.

پس از دوره نقاهت، قید جنگ را برای همیشه زد و باز خبرنگاری پیشه کرد، او طی سالهای ۱۹۲۱تا ۱۹۲۶ به یک نویسنده شایسته و شناخته شده در سطح وسیع ادبیات آمریکا بدل شده بود. تمام عمر همینگوی سرشار از ماجراجویی بود از مجروح شدن در جنگ جهانی اول به شکلی که ۲۰۰ تکه ترکش از تن او خارج کردند تا حضور در جنگ داخلی اسپانیا و یا سفرهای توریستی به حیات وحشت آفریقا و اقامت‌های طولانی در دریا برای ماهیگیری، مرگ او نیز بزرگترین ماجراجویی ممکن برای یک انسان بود او در سال ۱۹۶۱ و زمانی که ۶۱ سال داشت با اسلحه شکاری‌اش به زندگی خود پایان داد.

ناطور دشت

ناطورِ دشت یا ناتورِ دشت رمان مشهور نویسنده آمریکایی جروم دیوید سالینجر است که ابتدا به‌صورت داستانی دنباله‌دار عرضه می‌شد. این رمان را سالینجر در اصل برای رده سنی بزرگسال نوشته بود اما از آن‌جا که ناطور دشت لبریز از درون‌مایه‌های طغیان‌گری و غرور نوجوانی بود مورد توجه بسیاری از جوانان و نوجوانان قرار گرفت.

هولدن کالفیلد نوجوان هفده ساله در آغاز داستان در یک مرکز درمانی بستری است و هرآنچه تا پیش از بستری شدن او رخ داده را برای کسی تعریف می‌کند و رمان نیز بر همین پایه شکل می‌گیرد. او از آن‌جا شروع می‌کند که یک نوجوان دبیرستانی بوده و به وضعیتی رسیده که به دلیل ضعف مفرط در دروس و نمرات پایین در آستانه اخراج قرار گرفته است. 

کتاب استعاره پررنگی از تاثیر هرج‌ومرج آن زمان جامعه آمریکا بر زندگی نسل نوجوان است، سالینجر عواقب رهایی بی اندازه و بی حساب و کتاب جامعه آمریکا بر روی آینده نوجوانان را بسیار زیبا در قالب رمان ناتور دشت روایت کرده است. ناطور دشت در مدت کمی شهرت و محبوبیت فراوانی برای سالینجر به همراه آورد .

اطلاعات زیادی از زندگی سالینجر در دسترس نیست، او به سال ۱۹۱۹ در نیویورک از پدری یهودی و مادری مسیحی زاده شد، در ۱۹ سالگی برای چندماهی راهی اروپا شد تا شرایط ادامه زندگی در آن‌جارا بررسی کند، در بازگشتش به آمریکا عازم دانشگاه شد که آن را نیمه تمام رها کرد او اولین داستانش را در سال ۱۹۴۰ در مجله استوری به چاپ رساند و سرانجام در سال ۱۹۵۱ ناطور دشت را منتشر کرد.

مرد ماندگار ادبیات آمریکا که بسیار درون‌گرا و منزوی بود در سال ۲۰۱۰ به مرگ طبیعی درگذشت، ناطور دشت هم مانند بسیاری از آثار فاخر ادبیات داستانی آمریکا هم‌اکنون در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های این کشور تدریس می‌شود. 

خشم و هیاهو 

رمانی فاخر از ویلیام فاکنر که به عقیده بسیاری از منتقدین و صاحب‌نظران بهترین اثر اوست، این رمان بیشتر توجه و تمرکز را در میان آثار این نویسنده به خود اختصاص داده و اقتباس‌های قابل توجهی در زمینه تئاتر و سینما از روی آن انجام شده است، این رمان، اثر موردعلاقه خود نویسنده نیز بوده و فاکنر در اظهار نظری جالب آن را درخشان‌ترین شکست خود وصف کرده‌ است.

خشم و هیاهو، داستان زوال و نابودی خاندان سرشناسی در آمریکا به نام کامپسون است، از جذابیت‌های این رمان این‌که داستان در چهار قسمت مجزا توسط چهار راوی مختلف با زاویه‌های دید متفاوت روایت می‌شود، شکل قصه کاملا غیرخطی است و تمرکز بالایی را حین مطالعه می‌طلبد. صبر و شکیبایی هنگام مطالعه آثار فاکنر توصیه بسیاری از صاحب‌نظران ادبی است. در آغاز مطالعه کتاب‌های فاکنر آن‌چه بیشتر اهمیت دارد حوصله و تمرکز بسیار است، با گذشت زمان داستان تمام وجود مخاطب را فراگرفته و او رغبتی برای زمین گذاشتن کتاب ندارد.

 این کتاب برای اولین بار در اکتبر سال ۱۹۲۹ و با تیراژی حدود ۲۰۰۰ نسخه به بازار ارائه شد، فصل اول کتاب بسیار سنگین است و همین موضوع باعث شد بسیاری از خوانندگان حتی از پس اتمام فصل اول برنیامده و کتاب را به گوشه‌ای بی‌اندازند اما رفته رفته کسانی از جامعه کتاب‌خوان آن زمان آمریکا پیدا شدند که تا انتها این شاهکار فاکنر را خواندند و به مبلغینی خاموش برای این رمان معروف بدل شدند. 

ویلیام فاکنر به سال ۱۸۹۷ در می‌سی‌سی‌پی آمریکا به دنیا آمد، از برندگان جایزه ادبی نوبل و جایزه معروف پولیتزر است. نمایشنامه، داستان کوتاه و  اشعار جذابی در کنار رمان‌هایش از او به‌جا مانده است، مانند بسیاری از آمریکایی‌های آن زمان علاقه داشت ابتدا در ارتش به کشورش خدمت کند که به دلیل کوتاهی قامتش او را رد کردند.

فاکنر از اوایل دهه بیست تا زمان شروع جنگ جهانی دوم حدود ۱۳ رمان و تعداد قابل توجهی داستان کوتاه خلق کرده بود، او در ۵۲ سالگی برنده جایزه نوبل شد و جالب این‌که تا زمان دریافت نوبل خیلی شناخته شده نبود، سرانجام در ششم ژوئیه سال ۱۹۶۲ زمانی که سوار بر اسب بود، به دلیل لق بودن زین از روی اسب سقوط کرد و سه هفته در بستر بود، در روزهایی که برای برخواستن از تخت‌خواب آماده می‌شد به دلیل ایست قلبی درگذشت.

رگتایم 

رمان رگتایم را ادگار لورنس دکتروف نویسنده آمریکایی نوشته و سال ۱۹۷۵ منتشر کرد . رگتایم از سال ۱۹۰۰ شروع  و با ورود آمریکا به جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۷ تمام می‌شود. کتاب یک نگاه انتقادی به آغاز انقلاب صنعتی آمریکا دارد، رمان در بستر داستان خود ورود مهاجران به آمریکا را برای کار به نقد سنگین و همه جانبه‌ای کشیده است.

ورود مهاجران از کشورها و با ملیت‌های  مختلف به آمریکا، انضباط و آرامش این کشور بزرگ را از بین برده  و در این میان این صاحبان صنایع بزرگ و کوچک هستند که از ورود مهاجران بیشتر منفعت را برده و نیروی کار ارزان با سطحی‌ترین امکانات نصیب‌شان شده است. هرکس که خود را با تغییرات جدید جامعه آمریکا هم‌سو کند، امکان پیشرفت برای او فراهم می‌شود. اما آنها که در برابر این هرج‌ومرج اعتراض داشتند بلعیده و نابود شدند. سیاه‌پوستان آمریکا طی روایت این داستان در معرض شدیدترین اذیت و آزارها قرار دارند.

ای ال دکتروف خالق رمان ماندگار رگتایم به سال ۱۹۳۱ در نیویورک آمریکا متولد شد، والدینش با الهام از ادگار آلن پو دیگر نویسنده به‌نام آمریکا نام پسرشان را ادگار گذاشتند.از همان ابتدای درس و مدرسه بیزاری دکتروف به ریاضیات نمایان شد و او بیشتر زمان خود را در مجله‌ای ادبی نزدیک خانه‌شان سپری می‌کرد.او هم در جنگ جهانی دوم مانند بسیاری از جوانان آمریکایی به خدمت ارتش درآمد و پس از اتمام جنگ در یک شرکت فیلم‌سازی به‌عنوان بازرس و ارزیاب مشغول به کار شد، او اولین رمان خود را به سال ۱۹۶۰ منتشر کرد.

دکتروف را نماینده و صدای رسای طبقه کارگر و رنج‌دیده آمریکا می‌شناسند که تقریبا در تمامی آثارش از ظلم رفته بر این جماعت روایت کرده، او در سال ۱۹۷۵ رگتایم را که در میان ۱۰۰ رمان برتر قرن بیستم جای گرفته به بازار عرضه کرد و در ۲۱ ژوئیه سال ۲۰۱۵ به دلیل سرطان ریه در منهتن نیویورک چشم از جهان فروبست.

بر باد رفته

این رمان یکی از آثار فاخر ادبیات داستانی آمریکا به لحاظ فرم و هم به لحاظ معنا و محتوا است. رمانی که مارگارت میچل خلق کرد و به واسطه همین اثر در میان یکی از ستارگان فروزان آسمان ادبیات داستانی جهان تا ابد خواهد درخشید، رمانی که به اکثر زبان‌های دنیا ترجمه شده و بارها تجدید چاپ شده است.

بر باد رفته با موضوعیت عشق، فرهنگ و جامعه خلق شده که حول  شخصیت اصلی به نام اسکارلت اوهارا می‌گردد. هر کدام از شخصیت‌های داستان به گونه ای با مفهوم عشق درگیر هستند. نگاه میچل به عنوان نویسنده به مفهوم عشق، نگاهی است سرشار از پیچیدگی‌هاست که با روحیات انسان‌گره خورده ‌است.

دیگر درون‌مایه رمان بر باد رفته، روایت جامعه و فرهنگ‌های اجتماعی است، زمان رخداد داستان بر باد رفته جامعه بشدت دچار تبعیض‌های جنسیتی است. در این جامعه، به زنان یاد می‌دهند که به فکر ازدواج با مردان پول‌دار باشند، چند بچه به دنیا بیاورند و کارهای خانه را انجام دهند. جنگ اما در رمان بر باد رفته هم از روی عشق رد می‌شود و هم تمام جنبه‌های زندگی مردم قصه را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

مارگارت میچل زاده ایالت جورجیای آمریکاست، او ابتدا قرار بود پزشک شود اما به دلیل فقدان مادرش خیلی زود تحصیل در رشته پزشکی را رها کرد و در روزنامه‌ای محلی کار پیدا کرد تا هم درآمدی داشته باشد و هم بتواند امور خانه را سامان دهد. او در سال ۱۹۲۶ مشغول نگارش رمان بر باد رفته شد و پس از ۱۰ سال موفق به اتمام این اثر شد. استقبال از رمان بر باد رفته با ترجمه آن به ۱۶ زبان در کمتر از یک سال روبرو شد.

این نویسنده زبردست عمر کوتاهی داشت و زمانی‌که ۴۸ سال داشت طی یک حادثه رانندگی چشم از جهان فروبست، بی شک مرگ مارگارت میچل جهان ادبیات را از داشتن رمان‌های جذاب و ماندگار دیگر به قلم او محروم ساخت.

کتاب باشگاه مشت زنی

کتاب باشگاه مشت زنی با محوریت خشونت و میل به جنایت توسط چاک پالانیک در سال ۱۹۹۶ نوشته شد . در نگاه اول تصور بر این است این کتاب فقط بر روی خشونت تمرکز دارد اما باشگاه مشت زنی پر از نمادهای زندگی انسان در جامعه است، کتاب باشگاه مشت زنی تا اوایل سال ۹۸ در رده‌ برترین کتاب‌ های کتابخانه‌ های ایالت متحده‌ امریکا باقی ماند، پس از این دوره، استقبال از باشگاه مشت زنی کمی افول داشت اما به محض ساخت فیلمی از روی این کتاب توسط دیوید فینچر دوباره به لیست پرفروش‌ ترین‌‌های آمازون راه یافت.

چاک پالانیک در سال ۱۹۶۲ در واشنگتن متولد شده است، تمام معروفیت این نویسنده به خلق همین کتاب برمی‌گردد، او نویسنده پرکاری است که معمولا در ژانر تخیلی بیشتر می‌نویسد، فیلم باشگاه مشت زنی اثر دیوید فینچر نیز یکی از آثار فاخر سینمای آمریکا به حساب می‌آید. 

باشگاه مشت‌زنی

زنان کوچک

رمان معروفی که از لوییزا می الکات نویسنده آمریکایی خلق کرد داستانی است که تاکنون به بیش از ۵۰ زبان در دنیا ترجمه شده، محل اتفاق این داستان شهر بوستون آمریکا است که اواسط قرن نوزدهم و بر پایه جنگ داخلی آمریکا و اتفاقات حول آن نوشته شده است. این اثر با الهام از زندگی واقعی نویسنده با سه خواهرش نوشته شده و سال ۱۸۸۰ برای اولین بار منتشر شد. خانواده این دختران صاحب زندگی خوب و درخوری بودند اما از زمانی که پدرشان عازم جبهه‌های نبرد شد وضعیت مالی این خانواده در سراشیبی سقوط قرار گرفت رمان حاوی داستان‌ها و اتفاقات موازی بسیاری است که مطالعه آن را بسیار دلنشین نموده است.

شخصیت محوری داستان دختری است ۱۵ ساله قد بلند، مغرور، رک، جسور، با اخلاق و وفادار و شخصیتی برونگرا دارد. جوزفین علاقه‌مند به خواندن و نوشتن است و کتاب و نمایشنامه می‌نویسد. او خود را به شکل یک پسر درمی‌آورد و دوست ندارد که به علت دختر بودن در همه کارها محدودیت داشته باشد. فیلم‌های زیادی براساس این کتاب ساخته شده‌است که معروف‌ترین آن‌ها فیلم “Little Women” محصول سال ۱۹۹۴ آمریکاست.

عامه پسند

 آخرین رمانِ کاملِ ترانه‌سرا، شاعر و نویسنده آمریکایی چارلز بوکوفسکی که زمان کمی قبل مرگش به سال ۱۹۹۴  در آمریکا منتشر شد.این اثر تفاوت‌های زیادی با دیگر آثار به‌جا مانده از بوکوفسکی دارد، بوکفسکی چند ماه پس از انتشار این رمان درگذشت، این کتاب استفاده بوکوفسکی از زمینه‌های علمی تخیلی و ماورالطبیعی را به‌وضوح نشان می‌دهد.

قصه این رمان از زبان یک کارآگاه خصوصی روایت می‌شود، این کارآگاه در حال کنکاش و پیگیری زندگی یک نویسنده فرانسوی و یک گنجشک قرمز است. تحقیقات ، او را قدم به قدم در زندگی سطح پایین شهری فرو می‌برد، چیزی که در تمام نوشته‌های بوکوفسکی موضوعی طبیعی است

چارلز بوکوفسکی در این کتاب با بهره گرفتن از طنز تلخ سعی کرده تا پوچ بودن زندگی انسان امروزی را بیشتر آشکار کند. کتاب عامه پسند از زبان نیکی بلانِ کارآگاه روایت می‌شود. کارآگاه مردی کم‌توان است که کاملا شناسی، در انجام دادن وظایف خود موفق می‌شود.

قهرمان فرودستان آمریکا، این لقبی بود که در سال ۱۹۸۶ مجله معروف تایمز به بوکفسکی داد، نویسنده دو ملیتی محبوب مردم آمریکا زاده ۱۹۲۰ بود، به‌شدت پرکار و از فضای شهری و مدرنیته بسیار در نوشته‌هایش الهام می‌گرفت، در لس آنجلس اقامت داشت و این شهر نقش پررنگی در اشعار و رمان‌هایش داشت.

هزاران شعر ناب، صدها داستان کوتاه جذاب، شش رمان و مجموعا ۵۰ کتاب حاصل عمر پربار بوکفسکی بود، او سرانجام در سال ۱۹۹۴ از مردم لس آنجلس شهری که عاشقانه دوستش داشت برای همیشه خداحافظی کرد و در گورستان معروف این شهر آرام گرفت.

به هر روی هرگز نمی‌توان ادبیات داستانی جهان را بدون شاهکارهای آمریکایی تصور کرد، ادبیات آمریکا از ارکان اصلی تاریخ ادبیات ملل است که در بخش رمان‌های فاخر مانند دریایی بی‌پایان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری