مردی در کت و شلوار آبی میان ساختمان ها

تجربه زندگی بهتر با پادکست موفقیت؛ معرفی سه پادکست موفقیت

در اطراف خود افراد بسیاری را دیده‌ایم که از زندگی خود رضایت ندارند. این افراد می‌توانند دوستان، همکاران یا اعضای خانواده ما باشند. گاهی اوقات خودمان نیز چنین احساساتی داریم و ممکن است از تصمیم‌گیری‌های مالی، تحصیلی و عاطفی خود رضایتی نداشته باشیم. بعضی وقت‌ها حس می‌کنیم که انگیزه‌ی درونی یا عزم و اراده کافی برای رسدن به اهدافمان نداریم. به عبارت بهتر مشکل ما به دو بخش تصمیم‌گیری و انگیزه تقسیم می‌شود. برای رفع این مشکل باید مهارت‌های زیادی را یاد بگیریم تا در مسیر رسیدن به موفقیت قرار بگیریم و بتوانیم رشد فردی داشته باشیم. معمولا برای این کار مطالعه‌ی کتاب‌های توسعه‌ی فردی و روان‌شناسی موفقیت توصیه می‌شوند اما بسیاری از ما به علت مشغله‌های کاری فراوان، زمان لازم برای خواندن این کتاب‌ها را نداریم. به جای آن می‌توانیم انواع پادکست موفقیت را گوش دهیم. در این یادداشت با تعدادی از بهترین پادکست‌های انگیزشی موفقیت آشنا خواهیم شد. با گوش دادن به این پادکست‌های فوق‌العاده افزایش بهره‌وری در حوزه کاری و تحصیلی‌مان را تجربه می‌کنیم. برخی از این پادکست‌ها به صورت محتوای تصویری نیز تولید می‌شوند و ما می‌توانیم انواع کلیپ انگیزشی و موفقیت را ببینیم. در فیدیبو امکان دانلود پادکست مورد علاقه‌‌مان وجود دارد.

 

پادکست منیاز

بعضی قسمت های منیاز
moniaz-podcast

پادکست منیاز از پادکست‌هایی است که با هدف افزایش آگاهی عمومی برای داشتن زندگی بهتر ساخته می‌شود. معمولا تیمی از نویسندگان و گویندگان اپیزودهای این پادکست را تولید می‌کنند. در حال حاضر ۴۷ اپیزود از منیاز منتشر شده است.

بعضی از ما با انسان‌هایی روبه‌رو می‌شویم که هیچ حس نوع‌دوستی و محبتی با دیگران ندارند. ممکن است این حس به صورت نوعی جامعه‌گریزی بروز پیدا کند و گاهی‌اوقات شکل‌های شدیدتر و خشن‌تری به خود بگیرد. در منیاز درباره حس نوع دوستی خواهیم آموخت و یاد می‌گیریم که چگونه با دیگران همدلانه و مهربانانه رفتار و تعامل کنیم. در این اپیزود با تعدادی از یافته‌های جدید علمی آشنا می‌شویم که ساختار مغز افراد نوع‌دوست و جامعه‌گریز را مورد بررسی و مقایسه قرار داده‌اند.

همه‌ی ما در زندگی‌مان عشق را تجربه کرده‌ایم. عشق یکی از ناب‌‌ترین و خالصانه‌ترین حس‌هایی است که می‌شناسیم. بسیاری از نویسندگان و شاعران بزرگ جهان، آثاری حول عشق و در مدح معشوق‌شان نوشته‌اند. اپیزود ۴۳ منیاز به موضوع عشق اختصاص دارد. وقتی عاشق می‌شویم در مغزمان اتفاقاتی رخ می‌دهد پس اول با تغییرات مغزی آشنا خواهیم شد. پس از آن به سراغ تعریف عشق می‎رویم. این حس تعاریف گوناگون و متفاوتی دارد. در ادامه می‌آموزیم که یک عشق ماندگار باید دارای چه مولفه‌ها و ویژگی‌هایی باشد.

مشغله‌های کاری و زندگی شهری بسیاری از انسان‌ها را تحت فشار و اضطراب قرار می‌دهد. تکنیک‌هایی وجود دارد که میزان استرس ما را پایین می‌آورد. یکی از این تکنیک‌ها مدیتیشن است. بسیاری درباره‌ی میزان تاثیرگذاری و علمی بودن مدیتیشن تردید دارند. در یکی از اپیزودهای منیاز مدیتیشن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. اول از همه می‌بینیم که این تکنیک روی ذهن ما چه اثری می‌گذارد و در ادامه پیرامون روش‌های درمانی‌ای که در کنار مدیتیشن برای بهبود عملکرد ذهن و کاهش اضطراب استفاده می‌شوند؛ یاد می‌گیریم. اما این همه ماجرا نیست و پس از تعدادی از تکنیک‌های مدیتیشن را می‌آموزیم.

« از شنبه شروع می‌کنم» آیا این جمله آشنایی برایتان نیست؟ اپیزود از شنبه منیاز به ما می‌گوید که چرا چنین حرفی را می‌زنیم و کارهایمان را به طور مداوم به تعویق می‌اندازیم و چرا اراده‌مان دچار ضعف و مشکل می‌شود. در ادامه تعدادی از روش‌ها و تکنیک‌هایی را یاد می‌گیریم که مانع از به عقب انداختن کارهایمان می‌شوند. در بخش دیگری از این پادکست به موضوع هویت فردی می‌پردازیم و ارتباط میان هویت و اراده داشتن را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

پادکست صلح درون

صلح درون یکی از بهترین پادکست‌های فارسی است که در زمینه‌ی رشد و توسعه فردی منتشر می‌شود. ما این پادکست را با صدای سپهر خدابنده می‌شنویم. تاکنون بیش از ۱۳۰ اپیزود از این پادکست منتشر شده است و دو سال است که فعالیت آن ادامه دارد.

شناخت تیپ‌های شخصیتی می‌تواند برای برقرار کردن ارتباط و نحوه تعامل ما با دیگران مفید باشد. اما در حال حاضر نگاهی شبه علمی و غیر دقیق به تیپ‌های شخصیتی وجود دارد. در حالی که روان‌شناسی یونگی این موضوع را به خوبی بررسی کرده است. در اپیزود ۱۳۷ صلح درون با تیپ‌های شخصیتی مختلف آشنا می‌شویم و به نکاتی درباره‌شان پی می‌بریم که کمتر کسی از آن‌ها اطلاع دارد. علاوه بر این با تعاریف دقیق‌تری از درون‌گرایی و برون‌گرایی آشنا می‌شویم و می‌آموزیم که با هر کدام از این تیپ‌های شخصیتی چگونه تعامل و گفت‌وگو کنیم تا رابطه بهتر و مناسب‌تری را تجربه کنیم. شناخت تیپ‌های شخصیتی در محیط‌های کاری نیز اهمیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند به پیشرفت ما در موقعیت شغلی‌مان کمک کند.

در دنیای امروز از ضعف تمرکز رنج می‌بریم و نمی‌توانیم روی کارهای خود یا درس‌خواندن‌مان دقت ویژه داشته باشیم. به همین خاطر خروجی نهایی کارهایمان چندان مطلوب و جذاب نیست. یکی از دلایل نداشتن تمرکز، وجود مشغله‌های بسیار در دنیای مدرن است. صلح درون در یکی از اپیزودهای خود به تمرکز اشاره دارد و به ما می‌گوید که چرا عدم تمرکز اتفاق می‌افتد. اما مهم‌ترین بخش پادکست به راهکارهایی اختصاص دارد که به کمک آن‌ها می‌توانیم تمرکز خود را افزایش دهیم و بهره‌وری بیشتری در کار و درس‌مان داشته باشیم. افزایش تمرکز فواید دیگری نیز برای ما دارد و به کاهش استرس‌مان کمک می‌کند.

تجربه‌ی فوت نزدیکان بسیار غمناک و ناراحت‌کننده است و عموما باعث افسردگی می‌شود. روان‌شناسان اعتقاد دارند که برای رفع اثرهای روانی فقدان نزدیکان باید ۵ مرحله سوگواری طی شود. اما بسیاری از افراد نمی‌توانند دوره‌ی سوگ را به خوبی طی کنند. در یکی از اپیزودهای صلح درون درباره موضوع سوگواری و ۵ مرحله اصلی آن است.

برخی اوقات فراموش می‌کنیم که باید خودمان را دوست داشته باشیم. اگر برای وجودمان ارزش قائل نشویم عزت نفس‌مان کاهش پیدا می‌کند و این حس روی خودمان اثر منفی می‌گذارد. در اپیزود ۱۲۵ صلح درون یاد می‌گیریم چگونه وجودمان را ارزشمند بدانیم و بتوانیم با خودمان آشتی کنیم. بالا بودن حس عزت نفس کمک‌مان می‌کند تا بر مشکلات و چالش‌های زندگی‌مان راحت‌تر غلبه کنیم و دردسر کمتری برای رفع آن‌ها داشته باشیم.

پادکست سبکتو

چند قسمت از پادکست سبکتو
sabketo podcast

سبکتو یکی از پادکست‌هایی است که مانند یک باتری ما را شارژ می‌کند و گام به گام انرژی‌هایمان را افزایش می‌دهد. سبکتو قصد دارد تا سبک زندگی‌مان را بهتر کیم و در مسیر دستیابی به موفقیت حرکت داشته باشیم. اپیزودهای سبکتو  به ما یادآوری میکنند که برای رسیدن به موفقیت باید سبک زندگی و نوع طرز فکرمان را تغییر دهیم. اپیزودهای این پادکست توسط گروه تحریریه سبکتو آماده می‌شوند و گویندگان آن‌ها متفاوت هستند. به عنوان مثال می‌توانیم به نام‌های مرتضی حسین اهلو و کیاندخت محمدی اشاره کرد.

دردسرهای ما زیاد است. امکان دارد تا خوردن داروهای‌مان را فراموش کنیم. ارسال تکلیف یادمان برود و وسایل‌مان را جا بگذاریم. این اتفاقات ما را ناراحت می‌کند و ممکن است نزد دوستان و اطرافیان خود شرمنده و غمگین شویم. یکی از بدترین حس‌ها فراموشی در خرید کردن است. زیرا مجبور می‌شویم دوباره مسافتی را طی کنیم تا کالای مورد نیاز خود را بخریم. اما چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ چطور امکان دارد تا نام بازیکنان فوتبال تیم برنده جام جهانی چند سال قبل در خاطرمان باشد اما شماره پلاک ماشین یا رمز عبور کارت بانکی‌مان را فراموش کنیم؟ اپیزود « فراموشی یک روش عالی برای به خاطر سپردن چیزی!» درباره‌ی منشا و دلایل وقوع فراموشی توضیح می‌دهد. حقایقی جالب و تاثیرگذار که به کمکشان می‌توانیم بر فراموشی غلبه کنیم. علاوه بر این راهکارها و تکنیک‌هایی برای غلبه بر فراموشی نیز خواهیم آموخت. در این اپیزود تحقیقات و یافته‌های جدیدی درباره فراموشی نیز وجود دارد که هیجان‌انگیز است.

توبیخ شدن در محل کار و نرسیدن به ددلاین‌ها امری ناراحت‌کننده است و به ما حس ناخوشایندی می‌دهد. این اتفاق روی عملکرد هم‌تیمی‌های ما نیز اثر نامطلوب و نامناسبی می‌گذارد. اما بسیاری از اوقات به صورت غیرارادی درگیر چنین عادت مخرب و نامناسبی هستیم و نمی‌توانیم برای رفع آن راه‌حلی پیدا کنیم. ترک کار و پشت گوش انداختن آن‌ها برای لحظاتی اضطراب ما را کاهش می‌دهد. گویی با این کار برای خودمان مقداری زمان می‌خریم. اما در نهایت میزان اضطراب‌مان به شکل زیادی بالا می‌رود و امکان انجام هیچ کاری را نداریم. اپیزود « چطور مانع پشت‌گوش انداختن  کارها در طول روز شویم» به طور ویژه روی اهمال‌کاری و به تعویق انداختن کارها تمرکز کرده است. در ابتدای امر با دلایل و انگیزه‌های اهمال‌کاری آشنا می‌شویم و پس از آن روش‌هایی برای مهار این عادت نامناسب را یاد می‌گیریم تا کار امروزمان به هیچ وجه به فردا واگذار نشود و با آرامش به اهداف تعیین شده‌مان برسیم.

برای بهبود دادن عملکردمان در کارها و زندگی روزمره می‌توانیم از قوانین ساده و امتحان پس‌داده‌ای استفاده‌ کنیم. یکی از این قوانین، پارتو نام دارد که بسیار مشهور است. به آن قانون ۸۰- ۲۰ نیز می‌گویند. قانون پارتو به ما یاد می‌دهد تا در زمان کمتر به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کنیم و بازدهی بالاتری داشته باشیم. یکی از اپیزودهای سبکتو به معرفی این قانون طلایی و جذاب اختصاص داده شده است.  نکات تکمیلی‌ای که در این اپیزود آمده  ما را کمک می‌کند تا قانون پارتو را به شکل دقیق‌تری به کار بگیریم.

اگر بگوییم که همیشه شاد باش و سعی کن مثبت زندگی کنی، چندان ذهنیت واقعی و صحیحی به دنیای‌ خود نداریم. هر کاری کنیم  در جهان اطرافمان غم و اندوه وجود دارد و ما با آن روبه‌رو می‌شویم. ممکن است یکی از عزیزان‌مان فوت کند یا برای همیشه مهاجرت کند یا یک دوره بیماری دردناک را تجربه کنیم. خواندن اخبار روزانه نیز ما را اندوهگین می‌کند. پس غم و اندوه بخشی از زندگی روزمره‌ی ما خواهد بود. مسئله‌ی اساسی این‌جاست که چگونه با آن روبه‌رو شویم و نگذاریم که خیلی عمیق شود. اپیزود « چطور با غم و ناراحتی مواجه شویم و با آن کنار بیاییم؟» به ما درباره‌ی غم و ناراحتی و شیوه‌های مهار آن می‌گوید.

چرا گوش دادن به پادکست موفقیت برای ما لازم است؟

بسیاری از ما دغدغه‌ی بهبود عملکرد خود را داریم و علاقه‌مند هستیم تا روابط دوستانه و عاطفی بهتری را تجربه کنیم. می‌خواهیم توانایی‌های خود را بشناسیم تا استعدادهایمان شکوفا شوند و در زمره‌ی افراد موفق قرار بگیریم. اما روش‌هایی را که به کمکشان بتوانیم به چنین اهدافی برسیم، نمی‌شناسیم. گوش دادن به فایل‌های صوتی موفقیت از این جهت به ما کمک کننده خواهند بود. این پادکست‌ها به ذهن ما جهت می‌دهند تا بدانیم باید روی چه بخش‌هایی از وجود خود تمرکز کنیم و چه مهارت‌هایی را باید یاد بگیریم.

در عین حال زمان و هزینه‌ی کمتری را نیز صرف می‌کنیم. یکی دیگر از فایده‌های گوش دادن به پادکست‌های موفقیت آشنا شدن با کتاب‌هایی است که در حوزه‌ی توسعه فردی نوشته شده‌اند. اگر خودمان بدون شناخت قبلی بخواهیم این کتاب‌ها را بگیریم ممکن است در انتخاب آن‌ها دچار مشکل شویم. بعضی از کتاب‌های خودیاری عناوین جذابی دارند اما با نیازهای ما سازگار نیستند. معرفی این کتاب‌ها در پادکست‌ها موجب می‌شود تا انتخاب دقیق‌تر و هوشمندانه‌تری برای تهیه‌ی این آثار داشته باشیم.

از دیگر فواید پادکست موفقیت می‌توان به یادگیری مهارت‌هایی اشاره کرد که به کمک آن‌ها می‌توانیم به خانواده‌ها و دوستان‌مان در زمینه‌های مختلف یاری برسانیم، به آن‌ها انگیزه برای بهبود عملکردشان بدهیم و در تصمیم‌گیری‌ها راهنمای‌شان باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری