چطور رمان‌ بخوانیم؟ (قسمت اول)

حتما آدمهایی را دیده‌اید که هیچ‌وقت کتاب از دستشان نمی‌افتد! آدم‌هایی که همیشه غرق در دنیای رمان‌ها هستند و معتقدند خواندن رمان‌ها مسیر زندگی‌شان را عوض کرده است و با خودتان فکر کرده‌اید آن‌ها چطور این همه رمان می‌خوانند!

رمان به عنوان شناخته‌ شده‌‌ترین نوع ادبی عمری در حدود دو قرن دارد. خیلی وقت‌ها وقتی از کتاب حرف می‌زنیم اولین تصویری که در ذهنمان می‌آید، رمان است که نشان می‌دهد این نوع توانسته جایگاه بسیار مهمی در بین انواع کتاب‌ها داشته باشد.

چرا رمان‌ها جذاب هستند؟

آدم‌ها از زمانی که به صورت گروهی زندگی می‌کردند وقتی از روز را به قصه شنیدن می‌گذرانده‌اند. طبق تحقیقات مشاهده شده در قبایل شخصی بوده که برای دیگر افراد قبیله قصه‌های ذهنی و خیالی تعریف می‌کرده، از خیالش کمک می‌گرفته و با استفاده از تجربه زندگی در طبعیت قصه‌هایی می‌ساخته که برای دیگران جذاب بوده و آنها را به دنیای خیالات دعوت می‌کرده. از همین اولین‌ گام‌های بشر اساطیر و اولین داستان‌های شفاهی شکل گرفته‌اند. رمان نیز به نوعی ادامه خیال‌پردازی‌های انسان و قدرت منحصربفرد قصه‌گویی او بین دیگر موجودات است.

وقتی رمان می‌خوانیم وارد زمان و مکان دیگری می‌شویم، شخصیت‌هایی را می‌شناسیم که ممکن است هرگز مشابه‌شان را در زندگی‌مان ندیده باشیم یا آنقدر آشنا باشند که احساس کنیم آن شخصیت‌ را می‌شناسیم.

رمان به ما فرصت تجربه زندگی‌هایی متعددی می‌دهد، تجربه وارد شدن به جهان‌هایی که محدودیت‌های زیستی ما مثل زمان و مکان را بی‌معنی می‌کند. ما تنها یک‌بار زندگی می‌کنیم و رمان به گونه‌ای زندگی چندباره است. همین ویژگی باعث شده رمان تبدیل به یکی از جذابترین و پرطرفدارترین موضوعات کتاب‌خوانی در جهان باشد.

البته نباید از یاد برد که گاه رمان خواندن مساوی با خواندن رمان‌های عامه‌پسند یا اصطلاحا زرد انگاشته می‌شود و برای همین بعضی از افراد احساس می‌کنند رمان خواندن، مطالعه‌ای غیرجدی است. درست است که بخش قابل توجهی از رمان‌های پرفروش را همین نوع ادبیات تشکیل می‌دهد اما در کنار این موضوع همیشه تعداد قابل توجه دیگری از رمان‌ها شاهکارهای ادبی هستند که در تاریخ ماندگار شده‌اند.

چطور رمان خواندن را شروع کنیم؟‌

معمولا انتخاب یک رمان خوب سخت‌ترین مرحله از رمان‌خوانی است برای این کار بهتر است از دیگران کمک بگیریم. چند راهکار زیر می‌تواند کمک کننده باشد:

  • از دوستان کتابخو‌انمان کمک بگیریم.
  • وارد انجمن‌های ادبی یا گروه‌های کتابخوانی شویم. خوشبختانه در حال حاضر تعداد زیادی از انجمن‌ها و گروه‌های کتابخوانی هستند که در فضای مجازی و به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند که به راحتی می‌توان عضو یکی از آن‌ها شد.
  • از مجلات ادبی معتبر کمک بگیریم.
    همیشه در مجلات ادبی پیشنهادهای خیلی خوبی برای مطالعه پیدا می‌کنیم.
  • به صفحات مجازی نویسندگان و مترجمان سری بزنیم.
    خیلی از مترجمان و نویسنده‌ها و همچنین کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی‌، پیشنهادات خوبی برای مطالعه دارند.
  • به سایت‌های خارجی هم سری بزنیم.
    با گشت‌ و گذاری در آمازون، گودریز، نیویورک تایمز و دیگر سایت‌های مشابه به لیست‌های بسیار زیادی برمی‌خورید که می‌توانید از آن‌ها رمان مورد علاقه‌تان را پیدا کنید.

مرحله بعدی پیدا کردن علاقه‌تان در بین انواع ژانرهاست.

برای شروع بهتر است خودتان را محدود به یک ژانر نکنید. رمان‌ها ژانرهای بسیار متنوعی دارند که از جمله می‌توان به رمان عاشقانه، جنایی، معمایی، فانتزی، تاریخی، فلسفی، روانشناسانه، زندگی‌نامه، طنز و .. اشاره کرد. بهتر است اگر در اولین گام‌های رمان‌خوانی هستیم معروف‌ترین رمان‌های چند ژانر را انتخاب و مطالعه کنیم تا بتوانیم از بین آنها ژانر مورد علاقه‌مان را انتخاب کنیم. همینطور اگر رمانی می‌خوانید که از آن لذت نمی‌برید لازم نیست تا آخر کتاب آن را ادامه دهید. به راحتی می‌توانید سراغ یک رمان دیگر بروید و روند کتاب‌ خواندنتان را به خاطر یک کتاب متوقف نکنید. چون خواندن رمان‌هایی که دوست ندارید – هر چقدر هم که معروف باشند- می‌تواند باعث دلسردی‌تان شود.

بهترین روش خواندن رمان چیست؟

ساختن عادت مطالعه بهترین روش برای رمان خواندن و کلا کتاب خواندن است. لازم نیست به خودتان سخت بگیرید. از حجم بالای بعضی از رمان‌ها نترسید! روزانه چند دقیقه را به خواندن رمان مورد علاقه‌تان اختصاص دهید و هر روز همین کار را انجام دهید.

نکته مهم این است که زمان مشخصی را در روز به این کار اختصاص دهید این زمان می‌تواند بین ده دقیقه تا یکساعت متغیر باشد. هر طور که برای شما راحت‌تر است.

اگر در خانه یا اتاق‌تان گوشه‌ای را به خواندن کتاب اختصاص دهید احساس بهتری خواهید داشت. گوشه‌ای که صداهای مزاحم اطراف آزارتان ندهد و از نور و فضای آن خوشتان می‌آید و از همه مهم‌تر! گوشی‌هایتان را کنار بگذارید. شاید مطالعه بهترین زمان برای این است که تنها دقایقی از روز از دست گوشی‌های همراهمان خلاص شویم!

روش‌های جدید رمان خواندن!

همانطور که سبک زندگی ما تغییر کرده است، شیوه رمان‌ خواندن هم تغییر کرده است. برای رمان خواندن لازم نیست حتما یک کتابخانه پر و پیمان داشته باشید، یا در اتاق‌تان را روی خودتان ببندید و گوشه‌گیر شوید یا به کتابخانه رجوع کنید. امروزه بسیاری از رمان‌های دنیا در قالب کتاب‌های صوتی هم منتشر شده‌‌اند که شرایط بسیار راحت‌تری را برای ما فراهم می‌کنند. فرقی نمی‌کند در ترافیک گیر کرده‌ باشید، در حال سفر با مترو باشید، در حال گرم کردن ناهار برای فرزندانتان باشید یا روی تخت‌تان دراز کشیده باشید! به راحتی می‌توانید یکی از شاهکارهای ادبی جهان را در قالب کتاب صوتی بشنوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری