کتاب‌های صوتی چگونه به بهتر خوابیدن ما کمک می‌کنند؟

خواب، همانند غذا یکی از ارکان اصلی زندگی آدمی‌است، همان‌قدر مهم و حیاتی که امروزه تجارت شرکت‌های داروسازی از قِبَل درمان شیمیاییِ نارسایی‌های خواب به یکی از پرسودترین بیزینس‌های دارویی بدل شده است صاحب‌نظران عرصه روان‌درمانیِ خواب، به‌تازگی روی به تجویز روش‌هایی کاملا عاری از مواد شیمیایی و دارویی آورده‌اند، روش‌هایی زود بازده و مفید مانند شنیدن کتاب‌های صوتی و تاثیر عمیق آن بر روی خواب انسان، امروز بلاگ فیدیبو درکنار شما بیشتر به این موضوع پرداخته است. 

اهمیت خواب باکیفیت در موفقیت انسان

بدون شک، بدونِ یک خواب آرام، راحت و باکیفیت، نمی‌توان در زندگی امروز حرفی برای گفتن داشت، اگر نتایج مطالعات گسترده و آزمایشات انجام شده در این مقوله را کنار بگذاریم و فقط به سبک زندگی افراد موفق در تمامی عرصه‌ها نگاهی کوتاه داشته باشیم، خیلی زود می‌فهمیم موفقیت ارتباط مستقیمی با خواب با کیفیت ما دارد.

خواب، فرصت بازیابی جسم و ذهن آدمی‌است، تمام اندام‌های بدن با یک خواب آرام خود را بازپروری کرده و برای شروعی دوباره آماده می‌شوند، اگر خواب درستی نداشته باشیم و بدن را در ورطه عمیق کارهای سنگین روزمره رها کنیم، پیری زودرس زودتر از آن‌چه تصور می‌کنیم گریبان ما را خواهد گرفت.

اگر صبحی زود برای شروع کار روزانه خود با بی‌قراری،عدم تمرکز و پریشانی از بستر بلند شدید، علتش یک‌ چیز است؛ خواب بی‌کیفیت و ناکافی، خواب سطوح مختلفی دارد و برای داشتن اندام و ذهنی سالم و شروع یک روز خوب باید شب گذشته را در عمیق‌ترین سطح خواب استراحت کرده باشید وگرنه تمام کوفتگی و خستگی دیروز را در آغاز امروزتان کپی کرده‌اید. 

دانشمندان و روانشناسان از قرن‌ها پیش یک شرط لازم و اجباری برای عمری طولانی‌تر، حافظه‌ای قوی‌تر، چهره و اندامی جذاب‌تر، میل همیشگی و کافی به غذا، دوری از آلزایمر و فراموشی، دوری از خطر دیابت و سرطان و زوال عقل، ابتلای کمتر به آنفولانزا و بیماری‌های همه‌گیرِ روزمره، خطر حمله قلبیِ کم‌تر، زندگی بسیار شادتر و کلا موفقیت و آرامش بیشتر اعلام داشته‌اند: خوابِ با کیفیت.

تاثیر کتاب‌های صوتی بر خواب با کیفیت ما

تجویزی موثر به اندازه داروها، شنیدن کتاب صوتی

به گزارش محققان، شنیدن کتاب صوتی تاثیرات شگرفی روی کیفیت خواب و مهم‌تر از آن افزایش سطح دسترسی به یک خواب آرام و با کیفیت نشان داده است، از زمان پیدایش کتاب صوتی خصوصا امروزه که به سرعت نور بر میزان این نوع کتاب‌ها افزوده می‌شود، تیم‌های تحقیقاتی بسیاری در سراسر دنیا روی کارکرد کتاب صوتی بر کیفیت خواب انسان آزمایشات گسترده و بسیاری انجام داده‌اند. 

 شنیدن کتاب صوتی در اوقات پایانی شب و یا بهتر بگوییم، حوالی ساعاتی که ما به بستر می‌رویم قسمت مهمی از مغز را تحریک کرده و به شیوۀ مستقیمی سلول‌های درگیر خواب را تحریک می‌کند. از سوی دیگر آن‌چه اهمیت بسیار دارد این‌که شنیدن کتاب صوتی برعکس کتاب فیزیکی و یا کتاب دیجیتال نیازی به نور نداشته و می‌توان در همان حالت خاموشی که می‌خواهیم استراحت و خواب شبانه را آغاز نماییم آن‌ را بشنویم. 

معمولا شرکت‌ها و ناشران تولید کننده کتاب‌های صوتی راویان را از بین افرادی با دلنشین‌ترین صداها انتخاب می‌کنند، همین موضوع باعث تاثیر بیشتر کتاب صوتی خواب انسان می‌شود چرا که از دقایقی پس از آغاز شنیدن کتاب صوتی در بستر صدای راوی به مثابه یک لالایی ما را با سرعت بیشتری به سمت خواب هدایت می‌کند.

شنیدن کتاب صوتی در هنگام خواب نیاز به تجهیزات خاصی ندارد حتی بدون هدفون و اسپیکر کافی است موبایل‌مان را در فاصله دو یا سه متری خودمان قرار داده، تنظیمات کتاب صوتی را بر روی میزان دقیقه‌ای که احتمال می‌دهیم خوابمان برده باشد تنظیم کنیم و غرق در لذت شنیدن کتاب شویم.

جالب این‌که تمرکز انسان روی شنیدن دقیق روایت کتاب صوتی باعث می‌شود مغز بر روی آن‌چه می‌شنود متمرکز شود به همین دلیل تمرکز از روی افکار دغدغه‌آور روزانه برداشته شده همین موضوع باعث کاهش فشار خون شنونده می‌گردد، همه خوب می‌دانیم خوابیدن با فشار خون بالا کار ساده‌ای نیست.

 اضطراب و استرس بخش لاینفکی از زندگی امروزه ما شده است، تحقیقات نشان می‌دهند که گوش دادن به کتاب صوتی قبل از خواب باعث کاهش چشمگیر استرس خواهد شد. طبق این یافته‌ها، افرادی که قبل از خوابیدن ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کتاب گوش می‌دهند ، توانسته بدون دارو  میزان فشار خون و ضربان قلب خود را کاهش دهند. این اتفاق نه تنها موجب کمتر شدن استرس فرد می‌شود، بلکه تاثیر مثبتی نیز بر روی سلامت قلب او دارد. 

تاثیر کتاب صوتی روی خواب و آینده کودکان

اگر کودکان را به شنیدن کتاب صوتی عادت دهیم یکی از گام‌های موثر برای شکل گیری سبک زندگی آن‌ها به سوی موفقیت را برداشته‌ایم، بله با همین کار ساده پخش کتاب‌های داستان صوتی مناسب کودکان در زمان خواب. با این کار به خواب آرام کودک کمک کرده‌ایم، عادت بسیار خوب و موثری را برای همیشه در ذهن و زندگی او ایجاد کرده‌ایم، از سوی دیگر بار سنگین غصه گفتن‌های هرشب را از روی دوش خود برداشته‌ایم و صدالبته کودک اهل مطالعه‌ای تربیت کرده‌ایم.

کتاب صوتی قصه‌هایی برای خواب کودکان

نشر واوخوان مجموعه بسیار ارزشمندی از داستان‌ها و قصه‌های مناسب برای کودکان را از سراسر دنیا در این مجموعه گردآوری کرده است، داستان‌هایی بر مبنای ارزش‌های گرانبهای زندگی و صلح، قصه‌هایی دور از جنگ و ستیز.

مجموعه‌ای پر از قصه‌های جذاب و شیرین قومیت‌های مختلف کشورمان، داستان‌های ملل مختلف جهان با هر نژاد و مذهبی، خالی از هرگونه نگاه‌ نژادی و جنسیتی که هم به بهداشت روانی کودکان کمک بسیار می‌کند هم او را با فرهنگ و قومیت‌های گوناگون جهان آشنا می‌کند.

این مجموعه با صدا و روایت دلنشین ژیلا اشکان برای کودکان بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است و می‌تواند همدم مناسبی برای دقایق قبل خواب کودکان دلبندتان باشد.

کتاب مناسبی برای شنیدن انتخاب کنید

خوب طبیعتا با روحیه و سلیقه خود در زمینه مطالعه آشنا هستید، به عبارت دیگر خوب می‌دانید به چه سبک کتاب‌هایی علاقه دارید، همان‌ها را برای شنیدن قبل از خواب انتخاب کنید، نگرانی وجود ندارد تقریبا تمام کتاب‌های معروف دارای یک نسخه صوتی با بهترین کیفیت هستند و به سادگی می‌توانید نسخه‌ای از کتاب مورد علاقه خود را دانلود کرده و گوش دهید، پس قرار شد به همان سبکی که علاقه دارید گوش دهید، یادمان باشد شنیدن کتاب‌های صوتی که به موضوع آن‌ها علاقه نداریم نتیجه عکس خواهد داد.

با مدت زمان کوتاه آغاز کنید

از همان ابتدای کار سنگ بزرگی برنداریم، خوابیدن به کمک دنیای جذاب کتاب‌های صوتی پروسه‌ای است که به‌صورت آنی نمی‌توانیم ملکه ذهن خود کرده و آن را سریعا تبدیل به یک عادت نماییم، پس، از مدت زمان‌های کم و کوتاه برای شنیدن کتاب آغاز نماییم.

 محدوده زمانی ۱۵ دقیقه شروعی بسیار مناسب برای عادت جذاب شنیدن کتاب صوتی پیش از خواب است، نگران نباشید خیلی زود می‌بینید زودتر از همیشه دارید به رختخواب می‌روید چون می‌خواهید مدت زمان بیشتری راوی کتاب برای شما کتاب بخواند.

معرفی ۲کتاب صوتی و یک پادکست جذاب درباره خواب

امروز که اختصاصی درباره تاثیر کتاب صوتی بر روی خوابِ راحت صحبت کردیم بد ندیدیم سه کتاب بسیار معروف صوتی با محوریت خواب هم به شما معرفی کنیم، هر سه کتاب در فیدیبو در دسترس شماست.

معرفی کتاب انقلاب خواب؛ زندگی‌تان را شب به شب متحول کنید

آریانا هافینگتن در کتاب فوق نگاهی عمیق به این مقوله واجب و ضروری انسان دارد، او خواب را از زوایای بیشتر پنهان مانده بررسی می‌کند، ابتدا درباره نگرش انسان‌های اولیه به خواب و چگونگی خو گرفتن آدمی با مقوله خوابیدن و در نتیجه آن سرحال شدن صحبت کرده است.

این کتاب پرفروش نیویورک تایمز به زبان‌های مختلفی ترجمه و چاپ شده است و راه‌کارهای ارائه شده در آن در بسیاری از مراکز درمان اختلال خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دید نویسنده این کتاب، زمانی که انسان دچار اختلال خواب می‌گردد به معنای واقعی تمام اختیار و مهار زندگی‌اش را از دست می‌دهد و بدون این که علت اصلی را بداند دنبال دلایل دیگری است. 

موضوع خواب به زعم نویسنده کتاب آن‌قدر حیاتی است که انسان امروز برای رهایی از مشکلات عدیده جسمی و روحی خود باید خواب را هم‌چون انقلابی عظیم در باطن خود پندارد، باید در ارتباط‌مان با خواب شبانه و کیفیت آن تجدید نظر کنیم تا دوباره اختیار زندگی خود را به دست بگیریم.

 

کتاب صوتی چرا میخوابیم؟

متیو واکر نویسنده کتاب مشهور و پرفروش چرا می‌خوابیم به صدها سئوال مهم و اساسی در حوزه خواب پاسخ داده است، بی‌راه نیست اگر بگوییم واکر در این کتاب، خواب را برای مخاطب جراحی کرده است، از چرایی خواب سخن گفته و ماهیت اصلی این اتفاق را به زبانی ساده شرح داده است.

 متیو واکر با ادله و نتایج مطالعات ثابت کرده است خوابِ شبانۀ کمتر از شش یا هفت ساعت به سیستم ایمنی بدن آسیب رسانده و خطر ابتلا به سرطان را بیش از دو برابر می‌کند، او بسیار به زوال عقل و تاثیر پررنگ خواب مختل در ابتلا به آن پرداخته که خواب ناکافی یکی از عوامل مهم در سبک زندگی است و تعیین می‌کند که آیا ما به بیماری آلزایمر مبتلا خواهیم شد یا خیر.

در کتاب چرا می خوابیم شرح داده شده که خواب ناکافی سطح قند خون را تحت نوسان شدید قرار داده، تاجایی‌که در آستانه ابتلا به دیابت قرار خواهیم گرفت، نویسنده به زبانی ساده اما بر مبنای مشاهدات علمی خواب بی‌کیفیت را  یکی از عوامل انسداد رگ‌های قلب برشمرده است.

جالب است بدانیم، خوابِ خیلی کم موجب افزایش هورمون گرسنگی و کاهش هورمون سیری می‌شود یعنی با وجود اینکه معده ما پر شده، هنوز هم می‌خواهیم بیشتر غذا بخوریم. افزایش وزن در بزرگسالان و کودکانی که دچار کمبود خواب هستند اثبات شده است. 

کتاب صوتی این کتاب شما را می خواباند

جسامی هیبرد نویسنده این کتاب ، روان‌شناس و نویسنده‌ای آمریکایی است. او بیش از چهارده سال تجربه‌ی کار در حوزه‌ی سلامت روان دارد و در آثارش بیشتر به نکات مثبت و فوایدی می‌پردازد که روان‌شناسی می‌تواند برای انسان‌ها به ارمغان آورد.

جسامی هیبرد به همراه دستیارش جو اسمار این اثر را برای بهبود کیفیت خواب بزرگسالان تألیف کرده‌اند. در شروع کتاب آمار تکان دهنده‌ای از اختلالات خواب ثبت شده در میان مردم انگلستان ارائه کرده‌اند و از اهمیت بسیار بالای خواب با کیفیت در زندگی روزمره گفته‌اند.

 نویسنده در این کتاب از تاثیر مستقیم خواب در کیفیت زندگی ما سخن گفته  و در این اثر آموخته که چطور با تنظیم برنامه خواب سطح زندگی خود را افزایش دهیم.

قدیمی‌ترها می‌گفتند وقتی که مردیم به اندازه کافی می‌خوابیم، این جمله با کاری‌ترین ضربات توسط علم و دانش امروز از بیخ و بن ریشه کن شد، اگر درست و با کیفیت نخوابیم خیلی زودتر باید برایی خواب ابدی آماده شویم، خواب را جدی بگیریم مثل غذای‌مان. 

One Response

  1. اگرچه برای تمرکز وفاصله از ناملایمات روحی شنیدن کتاب صوتی کمک کننده است ولی اگه مدام تکرار شود موجب اختلال در خواب آرام میشود زیرا روح انسان در خواب از جسم فاصله می گیره واین هم نیاز روح است تا اندکی جدا از جسم بشود وهم نیاز جسم هست تا در خواب کامل فروبرود.کتاب صوتی رفت وبرگشت زیادی در زمان خداب بین روح وجسم ایجاد میکنه وهردو خسته می شوند واین هم به نوعی ایجاد تخریب تدریجی در روان انسان که در مغز انسان که حلقه واسطه جسم وروح است می کنه ونیز بربیولوژی بدن وهورمونها تاثیرمیذاره.بنابراین باید درفواصل هر چند روز یکبار کتاب صوتی گوش داده بشه وزمان آن هم بگونه ای باشه که بعداز حداکثر یک ساعت ساکت بشه.این مطالب را براساس تجارب گوش دادن به کتاب صوتی می گویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری