معرفی پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۱۴۰۰

در این یادداشت قصد داریم تا با برخی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۱۴۰۰ آشنا شویم. این کتاب‌ها در ژانرها و موضوعات گوناگونی نوشته شده‌اند. تعدادی از آن‌ها آثار تالیفی و برخی دیگر از آثار ترجمه‌ای هستند. برخی از این کتاب‌ها به دهه‌های پیشین تعلق دارند و تعدادی دیگر در سال‌های اخیر چاپ ‌شده‌اند. به طورکلی دو حوزه داستان و رمان و روانشناسی و انگیزشی همیشه صدرنشین لیست پرفروش‌ترین کتاب‌ها هستند و البته نه فقط در بازار ایران. 

می‌توان گفت لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های ایران نیز تحت تاثیر پرفروش‌ترین کتاب‌ها در جهان است و معمولا کتاب‌هایی که در دوره‌های زمانی مختلف در جهان مورد توجه قرار می‌گیرد و به اصطلاح «ترند» می‌شود در ایران نیز بر سر زبان‌ها افتاده و پرفروش می‌شود.

[box]با پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز در آوریل سال ۲۰۲۲ آشنا شوید.[/box]

آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی بخشی از پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های سال ۱۴۰۰ در بازار چاپی، الکترونیک و صوتی است.

کتاب جزء از کل

کتاب جزء از کل تالیف استیو تولتز‌ نویسنده استرالیایی است. این کتاب خیلی زود توانست به عنوان پرفروش‌ترین رمان تاریخ استرالیا شناخته شود و توجه‌های زیادی به خود جلب کند. جز از کل نامزد دریافت جایزه بوکر شد و پس از انتشار به لیست کتاب‌های پرفروش روزنامه نیویورک تایمز و سایت آمازون راه پیدا کرد‌. بیشتر منتقدان به این کتاب نگاهی مساعد دارند و آن را داستانی جذاب و تاثیرگذار با شخصیت‌پردازی قوی معرفی کرده‌اند.
جزء از کل پس از ترجمه در ایران به لیست کتاب‌های پرفروش راه پیدا کرد و از آثار همچنان پرفروش بازار نشر ایران به شمار می‌رود. به دلیل استقبال زیاد از جز از کل، مترجمان زیادی این اثر را به زبان فارسی برگردانده اند. اما در میان آن‌ها ترجمه پیمان خاکسار شهرت بیشتری دارد و ضمن وفاداری به متن اصلی، خواناتر و روان‌تر است.
رمان جزء از کل صرفا خوانندگان را مجذوب فضاسازی منحصر به فرد خود نمی‌کند بلکه ما را به تفکر و اندیشه در خصوص موضوعات مختلف وا می‌دارد. شخصیت‌های حاضر در این داستان زیاد هستند اما حوصله ما را سر نمی‌برند. مهم‌ترین نکته این کتاب نگاه چند جانبه به موضوع و پدیده‌ای واحد دست که به ما یادآوری می‌کند حقیقت در انحصار یک فرد نیست و هر نگاهی می‌تواند بخشی از واقعیت را انعکاس دهد.
عنوان کتاب جزء از کل بسیاری از خوانندگان حرفه‌ای را به خود جلب می‌کند و روی آن‌ها اثری مثبت می‌گذارد.
جزء از کل داستان یک پدر و پسر است، پدری که تلاش دارد پسر خود را به بهترین نحو تربیت کند. به همین دلیل روایت پدر از زندگی خود در دوران کودکی برای پسرش به روند داستان شکل می‌دهد. در دل هر اتفاقی رویداد دیگری وجود دارد که ذهن خواننده را به خود مشغول می‌کند.
به باور منتقدان شروع این کتاب بسیار تاثیرگذار و طوفانی است و در همان ابتدا به خواننده نوعی حس بهت را انتقال می‌دهد و او را میخکوب می‌کند. در جز از کل موضوعات فلسفی گوناگونی مانند عشق، آزادی، اراده، اجبار مورد توجه قرار می‌گیرند و به مفاهیمی همچون مرگ، حیات و انتظار توجه می‌شود. این اثر استیو تولتز را می‌توان گامی ابتدایی برای ورود به دنیای فلسفه و عمیق شدن در تفکر دانست‌.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/97567-%D8%AC%D8%B2-%DA%A9%D9%84″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”follow”]کتاب جز از کل[/button]

کتاب صوتی هنر شفاف اندیشیدن

کتاب هنر شفاف اندیشیدن یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که به ما نشان می‌دهد خطاهای ذهنی می‌توانند چه تاثیر منفی‌ای بر روی کار و زندگی ما بگذارند و باعث از دست رفتن فرصت‌های گوناگونی برای پیشرفت و رشدمان شوند. آن گونه که از عنوان کتاب پیداست اندیشیدن درست یک هنر محسوب می‌شود و می‌توان آن را با تمرین کردن فرا گرفت.این کتاب به ما یادآوری می‌کند که ذهن ما تحت تاثیر ویژگی‌های ناخودآگاهی است که باید آن‌ها را بشناسیم و اصلاحشان کنیم تا زندگی‌مان بهتر شود. درست است که ذهن توانایی‌های زیادی دارد اما در عین حال دچار محدودیت‌هایی است غلبه بر این محدودیت‌ها در کتاب هنر شفاف اندیشیدن یاد داده می‌شود. همه ما انسان‌ها در تمام طول روز فکر می‌کنیم و باور داریم که تفکر کاری بدیهی است و به مهارت و دانش خاصی احتیاج ندارد. در صورتی می‌توانیم تفکر خود را درست بدانیم که دچار خطاهای ذهنی و شناختی نشویم و با مبانی استدلال آشنایی کافی داشته باشیم. هنر شفاف اندیشیدن از آن دسته آثاری است که می‌تواند تحولی عظیم در زندگی ما ایجاد کند.

اثر فوق در مجموع ۹۹ فصل دارد که در هر فصل آن با یک خطای ذهن آشنا می‌شویم . نویسنده برای آن‌که درک این مفاهیم آسان‌تر باشد در هر فصل داستانی آورده است. این کتاب در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است. نویسنده این اثر رولف  دوبلی نام دارد. این نویسنده برجسته سوئیسی در ۱۵ ژوئیه سال ۱۹۶۶ دیده به جهان گشود و پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه در زادگاه خود به کالج سنت گالن سوئیس راه پیدا کرد و تحصیل خود را تا مقطع دکترا ادامه داد. این نویسنده هوش اقتصادی بالایی دارد و کارآفرینی موفق است. در حال حاضر نیز انتشاراتی دارد که کتاب‌های مختلف را خلاصه می‌کند. هنر شفاف اندیشیدن در زمره کتاب‌ های پرفروشی قرار می‌گیرد که برای زندگی بهتر نوشته شده‌اند.

این کتاب پس از انتشار خود به زبان‌های گوناگونی ترجمه شد و نظر منتقدان ادبی را به خود جلب کرد سادگی محتوای این کتاب و انسجام مفهومی آن، دو ویژگی بارزی است که منتقدان روی آن اجماع دارند. ترجمه این اثر به فارسی توسط عادل فردوسی پور انجام شده است. برخی می‌گویند که علت پرفروش بودن این اثر در ایران، متاثر از شهرت مترجم آن است. 

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/100126-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D9%86%D8%B1-%D8%B4%D9%81%D8%A7%D9%81-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”follow”]کتاب صوتی هنر شفاف اندیشیدن[/button]

کتاب آیشمن در اورشلیم

کتاب آیشمن در اورشلیم یا گزارشی در باب ابتذال شر، توسط نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار آلمانی؛ هانا آرنت نوشته شده است. آرنت یکی از مهم‌ترین اندیشمندان نیمه دوم قرن بیستم است که به صورت حرفه‌ای بر روی ماهیت حکومت‌های توتالیتر کار کرده است. او آثار ارزشمندی در خصوص ماهیت خشونت، انقلاب، جنگ ویتنام و مشکلات آمریکایی های آفریقایی تبار منتشر کرده است. اما بدون شک جنجالی ترین اثر این نویسنده آیشمن در اورشلیم نام دارد. پس از به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم و فروپاشی آلمان نازی تعدادی از رهبران و دست اندرکاران آن نظام متواری شدند و به کشورهای دیگری رفتند. یکی  از آن‌ها آدولف آیشمن نام داشت او مسئول امور یهودیان در اداره امنیت رایش بود و بسیاری متفق القولند که او یهودیان را به اردوگاه‌های کار اجباری می‌فرستاد و سیاست راه حلی نهایی در قبال یهودیان اروپا  را که همان نسل کشی آن‌ها بود، طرح ریزی و اجرایی می‌کرد. این فرد پس از پایان جنگ به کشور آرژانتین گریخت و در آن‌جا به شکلی مخفیانه اقامت کرد اما ماموران موساد توانستند او را دستگیر کنند و به اسرائیل ببرند. او در آن‌جا دادگاهی و نهایتا به مرگ محکوم شد. این دادگاه فراز و فرودهای بسیاری داشت و آرنت نیز از طرف روزنامه‌ای که در آن کار می‌کرد به این دادگاه فرستاده شد تا گزارشی درباره آن تهیه کند. آیشمن در اورشلیم گزارشی در باب ابتذال شر گزارشی از آرنت درباره این دادگاه است. او در این اثر نظریه جدیدی را مطرح می‌کند و ضمن انتقاد حقوقی به روند این دادگاه عنوان می‌دارد که نظام سیاسی آلمان پس از جنگ جهانی مستحق توبیخ و سرزنش است و علاوه بر این، لزوما انسان‌های متعصب نیستند که عامل بروز چنین فجایعی در جهان می‌شوند بلکه برخی مشکلات توسط کسانی به وجود می‌آید که فکر می‌کنند کارهایشان به نفع مردم جهان است. این اثر آرنت با واکنش‌های متفاوتی در محافل روشنفکری مواجه شد و برخی گفتند که سخن آرنت مسئولیت شخص آیشمن در بروز جنایات را کاهش می‌دهد. این گزارش زنجیره‌ای از واکنش‌ها را در پی داشت و در حال حاضر نیز موضوعی مورد مناقشه محسوب میشود. این کتاب یک گزارش ساده درباره فردی جنایت پیشه نیست بلکه بنیان‌های فکری و فلسفی عمیقی در آن مورد توجه قرار می‌گیرد. علاقه‌مندان به تاریخ، فلسفه و علوم سیاسی می‌توانند این کتاب را بخوانند، این کتاب به مسئله شر و اخلاق وظیفه گرا نیز اشاره‌ای دارد و به سلطه دولت بر زندگی عمومی آلمانی‌ها نیز تاکید می‌کند زیرا نوع مدرن شدن آلمانی‌ها را با مردمان انگلستان و فرانسه متفاوت می‌داند  به همین ترتیب رگه هایی از جامعه‌شناسی را در آن می‌توان پیدا کرد. اثر فوق توسط نشر برج و به وسیله زهرا شمس به فارسی ترجمه شده است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/124609-%D8%A2%DB%8C%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%84%DB%8C%D9%85″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”follow”]کتاب آیشمن در اورشلیم[/button]

کتاب صوتی مغازه خودکشی

مغازه خودکشی رمانی در سبک ادبیات پادآرمانشهری اتفاق می‌افتد نام شهر وقوع داستان در پشت پرده باقی می‌ماند و کسی نمی‌داند آن‌جا کجاست. به دلیل تغییرات اقلیمی فراوانی که اتفاق افتاده این شهر در وضعیت نامناسبی قرار دارد. بیماری‌های گوناگون در آن زیاد است. هیچ اثری از گل و گیاهان در آن وجود ندارد. آب و هوای نامساعد و کثیف همه را به زحمت و مشقت انداخته و مردم دچار افسردگی شده‌اند. آن‌ها برای داشتن زندگی بهتر دیگر دست به هیچ تلاشی نمی‌زنند. اما در این شهر مغازه‌ای وجود دارد که کسب و کارش خوب است و بسیاری به آن مراجعه می‌کنند. این مغازه به مراجعان خود در زمینه خودکشی مشاوره می‌دهد. مغازه فوق حسن شهرت بسیار بالایی نیز دارد زیرا بسیاری از مشاهیر برای پایان بخشیدن به زندگی خود و دریافت مشاوره به آن‌جا مراجعه کرده‌اند. از نام‌های مشهور می‌توان به ون گوگ و مرلین مولرو اشاره کرد. 

در این مغازه علاوه بر ارائه مشاوره لوازم مرتبط با خودکشی نیز به فروش می‌رسند. از آن‌جا که در شهر مذکور هیچ کس زندگی موفقی ندارد این مغازه تصمیم گرفته تا مرگ موفقی برای مردم به ارمغان بیاورد! این فروشگاه در پنج نسل فعالیت خود را ادامه داده و حالا آلن است که در آن مشغول به کار شده با ورود او به داستان اتفاقات جدیدتری رقم می‌خورد و برخی از روندهای پیشین دستخوش تغییر می‌دهند. اما این داستان پر از اتفاقات شوکه کننده خواهد بود.

این کتاب توسط ژان تولی، کارتونیست، فیلمنامه نویس و نویسنده برجسته فرانسوی نوشته شده است. این نویسنده در سال ۱۹۵۳  دیده به جهان گشود و پس از اتمام تحصیلاتش به سراغ نویسندگی رفت.  به باور بسیاری از منتقدان این نویسنده قلم بسیار توانایی دارد. کتاب مغازه خودکشی این نویسنده پس از انتشار مورد توجه نشریات فرانسوی قرار گرفت  و اثری لذت بخش و تفکر برانگیز شناخته شد. این اثر با وجود آن که فضایی نومیدانه را روایت می‌کند سرشار از میل به زندگی است و در آن بسیاری از وقایع با لحنی طنز گونه روایت شده است. 

پس از استقبال بی نظیر از این کتاب در جراید فرانسوی، کتاب فوق به زبان‌های گوناگونی ترجمه شد و مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت. ترجمه فارسی این اثر به وسیله احسان کرم ویسی و نشر چشمه در سال ۱۳۹۶ صورت گرفته است. بسیاری از ایرانیان از خواندن این رمان مهیج لذت می‌برند. مغازه خودکشی به علت اهمیت بالای خود توسط  مترجمان دیگری نیز به فارسی ترجمه شده است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/92139-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%BA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%DB%8C” size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”follow”]کتاب صوتی مغازه خودکشی[/button]

کتاب چشم‌هایش

برخی کتاب‌ها حیاتی جاودانه پیدا می‌کنند. کتاب چشم هایش اثر بزرگ علوی این گونه است و با گذشت چندین سال از چاپ، کماکان در لیست آثار پرفروش قرار دارد. این کتاب نخستین بار در سال ۱۳۳۱ و توسط نشر نگاه منتشر شد. مجموعه از طرح‌ها و قطعات پراکنده در این داستان وجود دارند که با هنر نویسنده در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و تدریجا به ذهن خواننده جهت می‌دهند. برخی می‌گویند که این اثر با الهام از زندگی کمال الملک هنرمند و نقاش به نام دوره قاجار نوشته شده است و تعدادی دیگر باور دارند این کتاب شرح حالی از زندگی تقی ارانی است.

در این داستان شخصیتی به نام استاد ماکان وجود دارد. این فرد نقاشی زبردست و فعال سیاسی آزادی خواهی است که علیه استبداد رضاشاه مبارزه می‌کند اما روزی اجل به سراغش می‌آید و  او در تبعید فوت می‌کند. یکی از آثار به جا مانده این نقاش، پرتره‌ای به نام چشمهایش است. وقتی به این نقاشی نگاه می‌کنیم پی می‌بریم که رازی در عکس پنهان شده است. این کتاب توسط ناظم مدرسه و مسئول نمایشگاه استاد ماکان روایت می‌شود و او تلاش می‌کند هر طور شده به راز درون نقاشی پی ببرد.به همین دلیل تلاش می‌کند تا آن زن را بیابد. پس از طی سال‌ها مسئول نمایشگاه استاد ماکان آن زن را پیدا می‌کند و با حقیقتی عاشقانه و در عین حال تعجب برانگیز روبرو می‌شود.

کتاب چشم‌هایش بزرگ علوی در حال حاضر به زبان عربی در لبنان و به زبان کردی در اقلیم کردستان عراق به چاپ  رسیده است.

بزرگ علوی نویسنده برجسته و جریان ساز ایرانی در ۱۳ بهمن سال ۱۲۹۳ در شهر تهران دیده به جهان گشود. پدر او از اعضای نخستین مجلس شورای ملی بود و شخصیتی ملی گرا محسوب می شد. بزرگ علوی پس از طی تحصیلات ابتدایی خود به همراه برادرش برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و پس از اتمام تحصیلات خود به ایران بازگشت. این نویسنده را در کنار صادق هدایت  از شخصیت‌های جریان ساز داستان نویسی در ایران می‌دانند. از دیگر آثار مهم این نویسنده می‌توان به پنجاه وسه نفر و ورق پاره های زندان اشاره کرد. 

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/927-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C%D8%B4″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”follow”]کتاب چشم‌هایش[/button]

کتاب پادشکننده

پرفروش شدن کتاب پادشکننده را می‌توان متاثر از قدرت پادکست بی‌پلاس دانست. زمانی که علی بندری این کتاب را در قسمت ۷۴ پادکست بی‌پلاس معرفی کرد، موجی از علاقه‌مندان به سمت این کتاب روانه شدند. پادشکننده که ترجمه Antifragile نوشته نسیم طالب است. این کتاب به موضوعی جالب و جدید می‌پردازد. نویسنده کتاب پرطرفدار قوی سیاه این‌بار به سراغ مفاهیمی چون عدم قطعیت، ابهام، احتمال و شانس پرداخته است. او در پادشکننده ایده‌ای را مطرح می‌کند که بی‌نظمی و تنش چطور می‌تواند باعث رشد بیش‌تر شود. بر اساس ایده او در این کتاب در جهانی که اصولا از استرس و بی‌نظمی نیرو می‌گیرد، انسان نیز می‌تواند تمرکز خود را صرف این موضوع کند که از هرج‌ و مرج به سود خود استفاده کند.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/126385-%D9%BE%D8%A7%D8%AF%D8%B4%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87″ size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]پادشکننده[/button]

چرا کتاب‌های پرفروش هر سال مهم‌اند؟

وقتی یک موضوع پرطرفدار می‌شود به همه ما پیام‌های مهمی را می‌رساند و نشان می‌دهد که این موضوع مسئله‌ای کلان به شمار می‌آید. کتاب‌هایی نظیر چشم هایش بزرگ علوی و آیشمن در اورشلیم به صورت مشخص ماهیتی سیاسی دارند. هر چند کتاب‌های جزء از کل و مغازه خودکشی  در حقیقت رمان هستند اما در آن‌ها نیز مضامین فلسفی دقیقی به کار رفته است.

 

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری