کودک نوپا در بغل پدر در حال کتابخوانی

۱۰ کتاب‌ داستان خواندنی برای کودکان زیر دو سال

اغلب شنیده‌ایم که به گروه سنی سال‌های پیش از دبستان گروه سنی الف گفته می‌شود اما تفکیک گروه سنی به این شکل تا حد زیادی کلی است و بسیاری از کارشناسان کتاب‌های مناسب کودکان زیر دو سال را جدا می‌کنند. کتاب‌هایی که برای این سن توصیه شده‌اند اغلب متن ندارند یا متن آن‌ها بسیار کوتاه و در قالب شعر و آهنگ است. تصاویر در کتاب‌های زیر دو سال باید ساده و واضح باشند و رنگ‌های روشن و درخشان در آن‌ها به کار بروند تا مغز بچه‌ها تحریک شود. همچنین بهتر است کتاب‌هایی را انتخاب کنید که بچه‌ها بتوانند آن‌ها را در دهان بگذارند و مانند اسباب‌بازی با آن‌ها رفتار کنند.

چرا باید برای کودکان زیر ۲ سال کتاب بخوانیم؟

همه‌ی ما با اهمیت کتاب کودک و نوجوان آشنا هستیم اما به طور خاص کتاب چه فایده‌ای برای کودکان زیر دو سال دارد؟ بر اساس تحقیقات انجام شده کتاب‌های مناسب برای کودکان در این سن‌وسال می‌توانند مهارت‌های شناختی بچه‌ها را افزایش دهند و به بالا رفتن هوش هیجانی آن‌ها هم کمک کند. خلاقیت و قوه‌ی تخیل بچه‌ها هم با شنیدن قصه‌ها تقویت خواهد شد.

بیشتر بچه‌ها در چندماهگی علاقه دارند کتاب را در دهان بگذارند، بعضی‌ها از تماشای مکرر تصاویر لذت می‌برند و بعضی‌ها با چنگ زدن توجه خود را به کتاب نشان می‌دهند، مانع هیچکدام از این کارها نشوید، بگذارید آن‌ها با کتاب ارتباط برقرار کنند. بسیاری از بچه‌ها پس از نه ماهگی به زبان آوردن اولین کلمات را شروع می‌کنند، تحقیقات نشان داده است بچه‌هایی که در سن کمتر برایشان کتاب خوانده‌ای درک بسیار بهتری از کلمات دارند و رشد مهارت زبانی آن‌ها بسیار سریع‌تر است. در این زمان است که می‌توانید کتاب‌هایی با تصاویر مختلف را انتخاب کنید و برای کودک توصیف کنید. پس از ۱۸ ماهگی کم کم می‌توانید به سراغ داستان کوتاه بروید. از بچه‌ها بخواهید کتاب موردعلاقه‌شان را برایتان بیاورند و باهم آن‌ها را بخوانید.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/70237-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D8%AF%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کلیدهای رفتاری با کودک دو ساله [/button]

چگونه بچه‌های زیر دو سال را به کتاب خواندن علاقه‌مند کنیم؟

تصویر کتاب های کودک
children-books
  • صداسازی کنید: از صدای خودتان استفاده کنید تا عکس‌العمل‌های بامزه‌ای ببینید، صدای حیوانات را در بیاورید، ملچ‌ملوچ کنید، صدای رودخانه را تقلید کنید. با صداهای بامزه به‌جای شخصیت‌ها حرف بزنید.
  • خودتان کتاب بخوانید: بچه‌ها رفتارهای ما را تکرار می‌کنند. هرچقدر هم که از اهمیت کتاب حرف بزنید فایده‌ای ندارد اما اگر در حضور کودک نوپایتان کتاب یا مجله بخوانید احتمالاً او را خواهید دید که یکی از کتاب‌هایش را در دست گرفته و رفتار شما را تقلید می‌کند.
  • بچه‌ها را به کتابخانه و کتابفروشی ببرید: با بچه‌ها به کتابفروشی بروید و قفسه‌های کتاب کودک را نشانش دهید. بگذارید خودش انتخاب کند و دقت کنید به چیزهایی علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهد.
  • حوزه‌های علاقه‌ی بچه‌ها را بشناسید: وقتی بیرون می‌روید فرزند شما به اتومبیل‌ها علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهد؟ دایناسورهای داخل کارتونی که می‌‌بیند بیشتر از هر چیزی ذوق‌زده‌اش می‌کنند؟ اسباب‌بازی موردعلاقه‌اش توپ است؟ به این نکات توجه کنید و کتاب‌هایی را انتخاب کنید که به علایق او نزدیک‌ترند.

معرفی کتاب خوب برای خردسالان

در ادامه این مطلب تلاش کرده‌ایم تعدادی از کتاب‌های مناسب برای گروه سنی زیر دو سال که از سوی کارشناسان توصیه شده‌اند را معرفی کنیم تا به کمک آن‌ها بتوانید لحظات دلچسبی در کنار فرزندانتان داشته باشید:

۱.    مجموعه کتاب تاتی کوچولوها

یکی از مجموعه‌های بامزه و شاد شعر کودک، مجموعه کتاب‌های تاتی کوچولوهاست که سرایش شعرهایش را ناصر کشاورز و شکوه قاسم نیا برعهده داشته‌اند. این مجموعه بر اساس یک مجموعه کتاب انگلیسی زبان تهیه شده است و هر جلد آن پر از مطالبی است که می‌توانید به فرزندتان آموزش دهید، این کتاب‌ها برای بزرگترها هم حرف‌های مهمی دارند و می‌توانند کمک کنند تا بهتر با احساسات کودک نوپایتان ارتباط برقرار کنید. کارهای ساده مانند دستشویی رفتن، حمام کردن، خوابیدن، غذا خوردن و مهارت‌هایی مانند دوست‌یابی و برقراری ارتباط، شناخت اعضای بدن و … مفاهیمی هستند که در این کتاب‌ها موردتوجه قرار گرفته‌اند.

۲.    قصه‌های ۲ ساله‌ها

اگر کودک دو ساله دارید و دنبال قصه‌های جذاب و دوست‌داشتنی برایش هستید، کتاب قصه‌های ۲ ساله‌ها از انتشارات تازه‌ها انتخاب بسیار خوبی است. شخصیت‌های این کتاب دوست‌داشتنی حیوانات بامزه‌ای هستند که اتفاقات بامزه‌ای برایشان می‌افتد. بازی امی، جعبه پستی فیونا، بیلی و کادلز، توپ زرد گمشده، تینای پسر شکل و وقت خواب تد داستان‌های این کتاب هستند که می‌توانید با بچه‌ها بلندخوانی کنید و درباره‌ی آن باهم حرف بزنید.

[button color=”red” link=”https://fidibo.com/books/search?key=%D8%A2%DB%8C+%D9%82%D8%B5%D9%87″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]شهر آی قصه[/button]

۳.    مجموعه کتاب من می‌توانم

من می‌توانم یک مجموعه کتاب هشت جلدی است که زهرا فرمانی آن را نوشته و شیوا ضیایی تصویرگری آن را برعهده داشته است. این کتاب‌ها مهارت‌های اولیه را در قالبی شاد و بامزه به بچه‌ها یاد می‌دهد. من می‌توانم سالم باشم، من می‌توانم تنها بخوابم، من می‌توانم بگویم جیش دارم، من می‌توانم لباس بپوشم، من می‌توانم بدون کمک غذا بخورم و من می‌توانم ورزش کنم عناوین این کتاب‌ها هستند. رویکردی که در این کتاب‌ها در پیش گرفته شده است، ایجاد اعتماد به نفس و حس مسئولیت‌پذیری در بچه‌ها است. می‌توانید این کتاب‌ها را برای بچه‌ها بلندخوانی کنید، تصاویر را به آن‌ها نشان دهید و کارهایی که کتاب از آن‌ها حرف می‌زند را باهم امتحان کنید.

۴.    کتاب‌های جغجغه‌ای

اگر به دنبال یک مجموعه کتاب آموزشی خوب برای بچه‌های یک تا دو ساله هستید که برای شروع آموزش زبان انگلیسی هم مناسب باشد کتاب‌های جغجغه‌ای نشر آوای بامداد انتخاب فوق‌العاده‌ای هستند. این کتاب‌های مصور از جنس مقوای ضخیم و به شکل دایره‌ای طراحی شده‌اند و از هرکدام از آن‌ها یک جغجغه‌ی بامزه آویزان است. میوه‌ها، حیوانات مزرعه، حیوانات جنگل، رنگ‌ها و صیفی‌جات موضوعات این پنج جلد کتاب هستند. برای مثال در کتاب میوه‌ها، در هر صفحه عکس یک میوه قرار گرفته و در صفحه روبه‌رو نام فارسی و انگلیسی آن نوشته شده است. می‌توانید بازی‌ها بامزه‌ای با این کتاب‌ها برای بچه‌ها بسازید و سرعت فراگیری آن‌ها را افزایش دهید.

۵.    کتاب پارچه‌ای لیمان

یکی از انتخاب‌های خوبی که برای کودکان زیر دو سال موجود است کتاب‌های پارچه‌ای است. کتاب پارچه‌ای لیمان یکی از معروف‌ترین کتاب‌های پارچه‌ای دنیاست. کتاب‌های این مجموعه از مواد اولیه‌ی کاملاً بهداشتی تولید شده‌اند و هیچ خطری برای بچه‌ها ندارند. حیوانات وحشی، حیوانات مزرعه، وسایل نقلیه، میوه‌ها و اشکال هندسی جلدهای مختلف این مجموعه هستند. این کتاب‌های کوچک ابعادی معادل ۱۴ در ۱۴ سانتی‌متر دارند و بچه‌ها به‌راحتی می‌توانند خودشان آن‌ها را بردارند و جابه‌جا کنند. از سن شش ماهگی می‌توانید از این کتاب‌ها برای کودکتان استفاده کنید. رنگ‌آمیزی و تصاویر مجموعه کتاب لبمان بسیار متنوع و جذاب‌اند و می‌توانند بچه‌ها را سرگرم نگه دارند.

دختر کوچک درحال تمشای تصاویر کتاب
little-girl-reading

۶.    مجموعه کتاب‌های حمام شالاپ شلوپ

کتاب‌های حمام کتاب‌هایی هستند که مواد اولیه‌ی آن‌ها پلاستیک بهداشتی است و بچه‌ها به‌راحتی می‌توانند آن را به دهان بگذارند. این نوع کتاب‌ها پاره هم نمی‌شوند و به‌سادگی قابل شستشو هستند. از شش ماهگی می‌توانید این کتاب‌های کوچک و رنگی را در اختیار بچه‌ها بگذارید. مجموعه شالاپ شلوپ، کتاب‌های حمامی است که ریحانه عابدین نیا نوشته است. شالاپ شلوپ رنگسازی، شالاپ شلوپ اسباب بازی و شالاپ شلوپ آب بازی تعدادی از کتاب‌های این مجموعه هستند.

۷.    کتاب‌های پستونکی

یکی دیگر از مجموعه کتاب‌های بامزه‌ای که برای یاد دادن مهارت‌های اولیه زندگی برای بچه‌ها تولید شده است مجموعه کتاب‌های پستونکی است. روی جلد این کتاب‌ها یک بچه‌ی بامزه با پستونکی در دهان به شما نگاه می‌کند. تصویرسازی و رنگ‌های به‌کاررفته در این مجموعه بسیار زیباست و می‌تواند کاملاً توجه بچه‌ها را به خودش جلب کند. این مجموعه شعر کودک بسیار پرهیجان و پر از ریتم است و می‌توانید همراه بچه‌ها آن‌ها را بخوانید و مهارت‌های مختلف را باهم تمرین کنید. کی راه میره، کی خوشگله و کی جیش داره تعدادی از کتاب‌های این سری هستند.

کتاب حمام نی نی ماما
کتاب‌های حمامی

۸.    مجموعه کتاب از یک تا ۱۰

بچه‌ها باید از سن خیلی کم با مفهوم شمردن و عددها آشنا شوند. بهتر است این کار را از یک سالگی و به کمک شعر و داستان شروع کنید. مجموعه کتاب یک تا ده نوشته‌ی میس فون هات یکی از مجموعه کتاب‌هایی است که می‌تواند به شما کمک کند. این کتاب‌های مصور تصاویر بسیار جذاب و رنگارنگی دارند و برای جلب نظر بچه‌ها بسیار مناسب‌اند. کتاب‌های از یک تا ده به کمک تصاویر حیوانات و فعالیت‌ها و بازی‌ها مختلف به بچه‌ها یاد می‌دهد تعداد گوش‌های خرگوش را بشمارند، تعداد خال‌های بدن کفشدوزک را حساب کنند و بفهمند تمساح چند دندان دارد.

۹.    مجموعه استنلی و آموزش

یکی از مجموعه‌های آموزش و داستان جالب دیگری که در بازار کتاب ایران موجود است مجموعه استنلی نوشته‌ی ویلیام بی است که انتشارات ناریا در ایران منتشر کرده است. در این مجموعه ۴ جلدی دو شخصیت اصلی یعنی استنلی و موسو ماجراهایی را از سر می‌گذارند و بچه‌ها در قالب آن‌ها با مفاهیم مختلف آشنا می‌شوند استنلی و آموزش شکل‌ها، استنلی و آموزش اعداد، استنلی و آموزش رنگ‌ها و استنلی و آموزش متضادها عنوان‌های این کتاب‌ها هستند. ناریا این مجموعه را در قالب کتاب‌های مقوایی محکمی تولید کرده است که مقاومت خوبی دارند و به این سادگی پاره نخواهند شد.

۱۰.مجموعه کتاب دالی بازی

مجموعه کتاب دالی بازی از انتشارات نردبان یکی دیگر از مجموعه کتاب‌های جالب و بامزه برای بچه‌هاست که کنجکاوی آن‌ها را نسبت به محیط بیشتر می‌کند. شاعر شعرهای این کتاب‌های دوست‌داشتنی ناصر کشاورز است و حدیثه قربان هم کار تصویرگری را بر عهده داشته است. این کتاب‌ها مفاهیم گسترده‌ای را در خود جای داده است. فصل‌ها، احساسات، مزه‌ها، اعضای خانواده، حیوانات، حشرات، طبیعت، محیط شهری، اعضای بدن و ده‌‌ها موضوع دیگر در این مجموعه پوشش داده شده‌اند. می‌توانید این شعرها را متناسب با موقعیت همراه با بچه‌ها بخوانید و اجازه دهید ماجراجوهای فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری