کتاب‌های پرفروش‌ 2023 نیویورک تایمز

۱۰ کتاب پرفروش ۲۰۲۳ به انتخاب نیویورک تایمز

به رسم هر ساله و با نزدیک شدن به سال نوی میلادی، نیویورک تایمز به عنوان معتبرترین سازمان خبری، فرهنگی جهان لیست پرفروش‌های سال ۲۰۲۳ را بررسی و فهرست نهایی خودش را از میان صدها کتاب اعلام کرد. 
به دلیل اعتبار و اهمیت موسسه نیویورک تایمز و تخصص سردبیرانش در بخش کتاب، انتشار لیست بهترین کتاب‌های سال توسط آنان بسیار مورد توجه رسانه‌ها و علاقه‌مندان به کتاب در سراسر جهان قرار می‌گیرد.
در ادامه با ۱۰کتاب پرفروش ۲۰۲۳ به انتخاب نیویورک تایمز آشنا می‌شویم. 
جالب است بدانید برخی از این کتاب‌ها در بازار کتاب ایران نیز با اقبال بسیار زیاد خوانندگان مواجه شدند.

پرفروش‌ترین کتاب‌های داستانی ۲۰۲۳

۱-Forth Wing
رمان فانتزی FOURTH WING در صدر لیست رمان‌های پرفروش ۲۰۲۳ ایستاده است. این رمان با استقبال چشمگیری توسط تیک‌تاکرها و بلاگرهای اینستاگرام روبرو شد که روی سرعت گرفتن میزان فروش آن بسیار تاثیر داشتند.
داستان این رمان به سیاق رمان‌های فانتزی این روزها درباره پیوستن به گروهی مرموز به نام اژدها سواران است.

 

بال چهارم

۲- The Heaven & Earth Grocery Store
در سال ۱۹۷۲، زمانی که کارگران در پاتستاون، پنسیلوانیا، در حال حفر چاه بودند، آخرین چیزی که انتظار داشتند پیدا کنند، اسکلتی در کف چاه بود. این اسکلت کیست و چگونه به آنجا رسیده است دو مورد از رازهای دیرینه ساکنان چیکن هیل، محله ویران شده ای که یهودیان مهاجر و آمریکایی های آفریقایی تبار در کنار هم زندگی می کردند و جاه طلبی‌ها و غم‌های مشترک داشتند.

کتاب بهشت و میوه‌فروشی روی زمین

۳-All The light we cannot see
ماری لور با پدرش در پاریس در نزدیکی موزه تاریخ طبیعی زندگی می‌کند، جایی که او به عنوان استاد کار می‌کند. هنگامی که او شش ساله است، ماری-لور نابینا می شود و پدرش مینیاتوری کامل از محله آنها می سازد تا بتواند آن را با لمس به خاطر بسپارد و راه خانه را طی کند. هنگامی که او دوازده ساله است، نازی‌ها پاریس را اشغال می‌کنند و پدر و دختر به قلعه‌ی حصاردار سنت مالو می‌گریزند ..
این کتاب با نام «همه نورهایی که نمی‌بینم» با ترجمه «مریم طباطبایی» و توسط انتشارات کوله پشتی منتشر شده است. 

پرفروش‌های غیر داستانی ۲۰۲۳

۱-LIZ CHENEY OATH HONOR
پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، دونالد ترامپ و بسیاری از اطرافیانش، از جمله برخی دیگر از مقامات منتخب جمهوری خواه، عمداً سوگند خود را به قانون اساسی زیر پا گذاشتند: آنها احکام ده‌ها دادگاه را نادیده گرفتند، برای لغو یک انتخابات قانونی توطئه کردند و باعث تحریک انتخابات شدند. 
کتاب «سوگند و شرف» خاطرات لیز چنی– دختر دیک چنی از حمله خشونت‌آمیز طرفداران ترامپ به کاخ کنگره آمریکا است. 
او خود از شاهدان این حمله خشونت‌بار بود. چنی در این کتاب با روایت این حمله نسبت به خطر بازگشت ترامپ به صحنه سیاست هشدار جدی داده است. 

زندگی‌نامه لیز چنی

۲- Friends, Lovers and the Big Terrible Thing

گرچه انتشار خاطرات متیو پری در سال ۲۰۲۲ به یکی از مهم‌ترین خبرهای کتابی جهان تبدیل شد. اما هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد تنها به فاصله یک‌سال بعد مرگ غم‌انگیز این بازیگر بار دیگر کتاب او را به صدر لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های ۲۰۲۳ بیاورد.
متیو پری در این کتاب به طرز شجاعانه‌ای درباره اعتیاد و مشکلات روحی و روانی‌اش نوشته است. کتابی که برای طرفداران میلیونی سریال فرندز در دنیا کتابی محبوب و مهم تلقی می‌شود. 
این کتاب از دسته کتاب‌های خاطره و زندگی‌نامه یکی از پرفروش‌ترین و پراقبال‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۲۳ هم بود.
کتاب «فرندز؛ زندگی و خاطرات متیو پری» با ترجمه‌های مختلفی در ایران نیز منتشر شده و مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته است.

۳-Killers of the Flower Moon

خبر اکران جدید فیلم مارتین اسکورسیزی بمب خبری، سینمایی ۲۰۲۳ بود.
حتما عاشقان سینه‌چاک سینما می‌دانند که وقتی اسکورسیزی فیلم جدیدی می‌سازد چه غوغایی برپا می‌شود. 
هنوز تا اکران فیلم «قاتلان ماه گل» زمان زیادی مانده بود که توجه تمام خبرگزاری‌ها و سایت‌های دنیا به این فیلم جلب شد.
البته که نباید فراموش کنیم حضور بازیگرانی چون؛‌ لئوناردو دی‌کاپریو و رابرت دنیرو و لیلی گلداستون در این فیلم نوید‌بخش فیلمی جذاب و دیدنی بود.
حواشی این فیلم وقتی داغ‌تر شد که همگان فهمیدند، اسکورسیزی اینبار سراغ اقتباسی سینمایی از یک کتاب به همین نام نوشته دیوید گرن رفته است.
دیوید گرن در کتاب «قاتلان ماه گل»- قاتلان ماه کامل- یکی از خون‌بارترین و تراژیک‌ترین مقاطع کشور آمریکا یعنی قتل عام قبلیه اوسیج به دست سفید‌پوستان را زیر ذره‌بین گذاشته است.
این کتاب در ایران با ترجمه «ندا بهرامی»‌ توسط نشر مون منتشر شده است.

کتاب قاتلان ماه کامل

۴- AMERICAN PROMETHEUS

پرومته آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر” زندگینامه‌ی جامع و دقیق از جی رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان نظری آمریکایی است که به عنوان «پدر بمب اتمی» شناخته می‌شود.
این کتاب هم همزمان با اکران یکی دیگر از پر سر و صداترین فیلم‌های امسال یعنی؛ اوپنهامیر ساخته جدید نولان سر زبان‌ها افتاد.
سال ۲۰۲۳ پروژه‌های بسیار بزرگ سینمایی سراغ اقتباس از کتاب‌ها رفتند که همین موج باعث قدرت گرفتن کتاب‌های زندگی‌نامه و تاریخی در لیست پرفروش‌های سال ۲۰۲۳ شد.

کتاب American Prometheus، پس از ۲۵ سال تحقیق و نگارش، در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و با استقبال گسترده ی منتقدان و خوانندگان روبرو شد. این اثر برنده ی جوایز متعددی از جمله جایزه پولیتزر در ژانر زندگینامه و جایزه داف کوپر شد.

 

پرومته آمریکایی

۵- The Exchange

از افشای جنایات شرکت حقوقی Bendini، Lambert & Locke در ممفیس و فرار از کشور، سرنوشت میچ و ابی مک‌دیر چه شد؟ پاسخ در The Exchange، دنباله‌ی جذاب The Firm است، تریلر پرفروشی که کار داستان‌نویس محبوب آمریکایی را آغاز کرد. اکنون پانزده سال از آن زمان می گذرد و میچ و ابی در منهتن زندگی می کنند، جایی که میچ شریک بزرگترین شرکت حقوقی جهان است.
اما این تازه آغاز ماجرای میچ و درگیر شدنش در هزارتویی پیچیده است که حتی اعضای خانواده‌اش را نیز گرفتار می‌کند.
افشا شدن پرونده‌های حقوقی بزرگ همیشه یکی از جذاب‌ترین اخباری است که مردم جهان دنبالش می‌کنند و همین موضوع باعث پرفروش‌ شدن این کتاب شده است.

کتاب جان گریشام

پرفروش‌ترین کتاب‌های کودک و نوجوان ۲۰۲۳

۱- Don’t Let the Pigeon Drive the Sleigh

کتاب مصور «اجازه نده کبوتر سورتمه را براند!» از گروه سنی خردسالان توانسته در سال ۲۰۲۳ به صدر لیست‌ پرفروش‌ترین کتاب‌های کودک وارد شود.
تصویرسازی بسیار ساده و در عین‌حال جذاب این کتاب که حول شخصیت کبوتر شکل گرفته است، هر بیننده‌ای را فارغ از سن و سال به خود جلب می‌کند.
درباره داستان این کتاب آمده است:
این فوق‌العاده‌ترین زمان سال است – برای رانندگی با سورتمه! این فصل هم برای رانندگی سورتمه است! آه، و شادی برای – راندن سورتمه! کبوتر یک لیست تهیه کرده و یک بار آن را بررسی کرده است. آیا رویای تعطیلات او می تواند محقق شود؟ یا کبوتر در سرما کنار گذاشته می شود؟

نگذارید کبوتر سورتمه براند!

۲- Murtagh: The World of Eragon

کتاب‌های فانتزی از محبوب‌ترین کتاب‌های نوجوان هستند، اکثر این کتاب‌ها یا از جهان بازی‌های کامپیوتری نشئت گرفته‌اند یا خود بعدا تبدیل به بازی‌های رومیزی می‌شوند.
در سال ۲۰۲۳ نیز بخش زیادی از پرفرو‌ش‌ترین کتاب‌های نوجوان به کتاب‌های فانتزی و البته سری اختصاص پیدا کرد.
داستان این کتاب درباره سرزمینی خیالی است که صداهای عجیبی از زمین آن به گوش می‌رسد و بوی گوگرد نیز در هوا استشمام می‌شود.
مرتاق (شخصیت اصلی کتاب) احساس می‌کند که چیز بدی در سایه‌های آلاگاسیا کمین کرده است. بنابراین سفری حماسی را به سرزمین‌های ناشناخته آغاز می‌کند، جایی که مورتاگ و تورن باید از تمام سلاح‌های موجود در زرادخانه‌شان برای پیدا کردن و گول زدن یک جادوگر مرموز استفاده کنند. جادوگری که خیلی بیشتر از آن چیزی است که به نظر می رسد..
کتاب فانتزی نوجوان

لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های ۲۰۲۳ نیویورک تایمز در دسته‌بندی‌های مختلف و متعددی منتشر شده که ما تنها به ۱۰ کتاب از این لیست پرداختیم، همچنین در نظر داشته باشید جایگاه کتاب‌های ذکر شده در لیست متغییر است و بسته به فصل و ماه ممکن است یک کتاب از رتبه اول به سوم بیاید یا بالعکس، اما این کتاب‌ها همگی در۵۰ کتاب پرفروش ۲۰۲۳ حتما قرار دارند که هنوز بخش قابل توجهی از آنان به فارسی ترجمه نشده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری