0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
اتاق افسران

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی اتاق افسران

نویسنده:
مارک دوگن
درباره اتاق افسران

جنگ همیشه آبستن اتفاقات تلخ و شیرینی است که معنای زندگی را در خود نهان کرده است. رمان صوتی اتاق افسران ماجرای افسر جوانی است که جنگ جهانی اول زندگی او را تغییر می‌دهد که این اتفاق باعث می‌شود آدرین جوان رنج را به معنای واقعی کلمه لمس کند.

کتاب صوتی اتاق افسران با عنوان اصلی La chambre des officiers رمانی فرانسوی است که توانسته جوایز زیادی را از آن خود کند. مارک دوگن، نویسنده‌ی این رمان، با نگاهی رئالیستی و ضدجنگ، آسیب‌های جسمی و روحی سربازان را به تصویر کشیده است. داستان از آنجایی آغاز می‌شود که آدرین فورنی در اولین روز حضورش در جبهه، از ناحیه‌ی صورت آسیب می‌بیند و به مدت پنج سال در بیمارستان بستری می‌شود و در این مدت بسیاری از دوستان و هم‌رزمان خود را از دست داده و با مارگارت آشنا می‌شود تا عشق کمی از رنج او را بکاهد. کتاب صوتی اتاق افسران برای اولین بار در سال 1998 به فرانسوی منتشر و سال بعد به انگلیسی ترجمه شد. نسخه‌ی فارسی این کتاب با ترجمه پرویز شهدی و گویندگی اطهر کلانتری به همت رادیو گوشه در اختیار فارسی زبانان قرار گرفته است. شما می‌توانید با مراجعه به دسته بندی داستان و رمان، بهترین رمان‌های ایرانی و خارجی را در فیدیبو بخوانید.

با مارک دوگن بیشتر آشنا شویم:

مارک دوگن Marc Dugain نویسنده و کارگردان معروف فرانسوی در سال 1957 به دنیا آمده است. دوگن در حال حاضر به عنوان استاد مباحث مالی فعالیت می‌کند. او به واسطه‌ی اولین رمان خود یعنی اتاق افسران توانست در دنیای ادبیات به موفقیت برسد تا جایی که در سال 2001 فیلمی بر اساس این رمان ساخته شد. کتاب‌های دیگری از مارک دوگان به فارسی ترجمه و چاپ شده است که شما می‌توانید آن‌ها را در فیدیبو بخوانید:

چرا باید کتاب صوتی اتاق افسران را بشنویم

جنگ به خاطر پیامدهای آن همیشه مورد مذمت قرار گرفته است. فرقی نمی‌کند کجای جهان باشد و یا بین کدام جبهه‌ و در چه برهه‌ی تاریخی‌ای. جدال میان انسان‌ها آن هم با اسلحه و بمب آسیب‌های غیرقابل جبرانی را به بار می‌آورد. کتاب صوتی اتاق افسران از آسیب‌های جسمی و روحی سربازان سخن می‌گوید. سربازانی که در جنگ جهانی اول از خودگذشتگی کردند اما با جسمی آسیب دیده و روحی شکسته به خانه بازگشتند و چه بسا تعدادی نیز از این بازگشت ناراحت هستند. اتاق افسران یکی از بهترین رمان‌هایی است که در ژانر ضدجنگ نگاشته شده و با خواندن آن شاید بتوانیم گوشه‌ای از رنج و احساسات سربازان جنگی را درک کنیم. این کتاب صوتی را نیز می‌توانید برای بررسی و نقد روانکاوانه آسیب‌های جنگ مورد استفاده قرار دهید.

در بخشی از کتاب صوتی اتاق افسران می‌شنویم:

در اولین روز بسیج عمومی، دهکده‌ی زادگاهم را در دوردونی ترک کردم. پدربزرگم برای اینکه اطرافیان آه و ناله و گریه‌زاری‌های بیهوده نکنند، صبح زود از خانه فراری‌ام داد. کوله‌پشتی‌ام را انداختم توی گاری آندره‌ی پیر. با گام‌های منظم و یکنواخت مادیان قهوه‌ای رنگش طرف لالند راه افتادیم. فقط موقعی که توی سراشیبی ایستگاه راه‌آهن افتادیم، پدربزرگ سرانجام تصمیم گرفت حرف بزند.

سه برگ دیگر کاغذ برایم مانده، آن‌ها را می‌گذارم برای قدیمی‌ترین دوستم، آلن بونار. از دبستان تا خدمت سربازی یک لحظه از هم جدا نبودیم. اولین بار است که راهمان از هم جدا شده. دست راست آلن کوچک ماند و رشد نکرد، انگشت‌هایش مانند انگشت‌های بچه‌ای هشت ساله ماند. اگر مردم موقع دست دادن، دست راستشان را جلو نمی‌آوردند، به طور حتم و به آسانی می‌توانست این نقص عضو را از چشم دیگران پنهان نگه دارد.

تا مرا دید، سر روی شانه‌ام گذاشت و بغضش ترکید. چون نمی‌توانست حرف بزند، خود را روی تختش انداخت و ولو شد. من و ویل کنار تختش ماندیم و اگرچه کاری از دستمان برنمی‌آمد، تا وقتی هوا تاریک شد و ساعت خاموشی رسید ترکش نکردیم. صبح که از خواب بیدار شدم، چون از روی تجربه می‌دانستم سخت‌ترین دقیقه‌های روز است و روحیه در پایین‌ترین سطح خودش، به رخت‌خوابش نزدیک شدم. خودش را کشته بود.

نه زن و نه بچه‌هایش هیچ یک او را به جا نیاورده بودند. بزرگترین پسرش با دیدن او، پا به فرار گذاشته و توی راهرو فریاد زده بود این پدر من نیست، این پدر من نیست! زنش دست بچه‌ها را گرفته و به او قول داده بود همین‌که کمی وضعش بهتر شود دوباره به دیدنش بیایند.

مجسم می‌کردیم حالا که جنگ تمام شده، همه‌ی سربازانی که زنده مانده یا معلول نشده‌اند، صحیح و سالم به خانه‌شان برمی‌گردند. تا زمانی که در سنگرهای پر گل و لای و در سرما هر لحظه منتظر صدور دستور حمله و رویارویی با مرگ بودند، ما در مقایسه با آن‌ها آدم‌های خوش شانسی بودیم. آن‌ها خیلی بیشتر از ما در معرض خطر بودند. 

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب صوتی اتاق افسران

جنگ و آسیب‌های آن هیچوقت فراموش نمی‌شوند و همیشه زخم آن تازه است. شاید در حادثه‌ای جسمان آسیب ببیند اما در جنگ علاوه بر آسیب جسمی، بخشی از سلامت روح و روانمان را نیز از دست می‌دهیم. اثرات جنگ به این موارد خلاصه نمی‌شود بلکه در این میان، عشق‌ها و خانواده‌هایی نیز هستند که از بین می‌روند و بازمانده‌ها باید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند. اگر شما از خواندن رمان‌های رئالیستی ضد جنگ لذت می‌برید، حتما به عناوین زیر سر زده و آن‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
414.۰۵ مگابایت
مدت زمان
۰۵:۰۱:۲۸
نویسندهمارک دوگن
مترجمپرویز شهدی
راویاطهر کلانتری
ناشررادیو گوشه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۳/۰۸
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۴۱۴.۰۵ مگابایت
۰۵:۰۱:۲۸

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.8
از 5
براساس رأی 77 مخاطب
اجرای روان 🎙️ (4)
سرگرم‌کننده 🧩 (2)
5
ستاره
37 ٪
4
ستاره
28 ٪
3
ستاره
15 ٪
2
ستاره
9 ٪
1
ستاره
9 ٪
49 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
3

مارک دوگن مثل دیگر نویسنده ها به ما قسمتی از جنگ رو نشون نمیده که در اون کنار سرباز ها و فرمانده هاشون بوی خاک و صدای شلیک گلوله ها و فداکاری مردان جنگ و کشته شدن متعدد افراد رو شاهد باشیم. به جای اون مارو میبره بین کسانی که جراحت های عمیقی برداشتند و از میدان جنگ به بیمارستان ها کشیده شدند. اون ها نه میتونن مثل قبل برای وطن بجنگند نه میتونن به راحتی به سمت خانواده‌ هاشون برگردند. در این کتاب ما با زنان و مردانی روبرو میشیم که جنگ چهره اون هارو ازشون گرفته. از دست دادن قسمت های مختلف صورت، از بین رفتن شنوایی یا قدرت تکلم یا بویایی و از همه سخت تر، از دست دادن زیبایی انسانی که در صورت هاشون بوده به حدی که خیلی از خانواده هاشون اون هارو دیگه به جا نمیارن. ~کتاب رو با ترجمه پرویز شهدی و گویندگی اطهر کلانتری گوش دادم که تجربه خوبی بود.

5

کتاب واقعا خوبه ، از این جهت که سعی می‌کنه تفکرات و احوالات سربازهای جنگ که از ناحیه صورت مشکل پیدا کردن رو بگه البته به نظر من خیلی خوب نتونسته ورود کنه و دقیق احوالات و طرز تفکرات اینطور افراد رو بگه ولی همینکه ی دید بهمون میده عالیه و خب فکر نمیکنم کتاب های زیادی داشته باشیم که سعی کرده باشن ی دید در این مورد بهمون بدن و ما رو با طرز تفکرات افراد مجروح جنگی از ناحیه صورت آشنا کنن در مورد پایان بندی کتاب هم که به نظرم فوق العاده بود و اما صوتی بودنش خب روایت که خیلی خوب بود اما صدا واقعا واقعا واقعا ضعیفه به طوری که محاله شما با بلندترین میزان صدا و با هندزفری بتونید توی اتوبوس،مترو،خیابون و ... گوشش بدید خود من میذاشتم آخر شبا و توی خونه و موقع خواب، با هندزفری و بلندترین میزان صدا گوش می کردم

2

این کتاب شاید زمان خودش کتاب جذابی بوده ولی با اینحال در این سال های گذشته انقدر فیلم های جذاب از جنگهای جهانی اول و دوم و داستان های پیش آمده برای آدم های اون دوره دیده ایم که دیگر اینچنین کتاب های جذابیتی ندارد . من این کتاب رو برای کسانی که طرفدار جنگ هستند پیشنهاد میکنم ، به کسانی که از روی عصبانیت آرزوی حمله ی نظامی نیرویی به به کشوری را میکنند . طرفداران جنگ لحظاتی خودتون رو جای مجروحین اینچنینی بگذارید

3

جنگ رو از زاویه دید کسی روایت می‌کنه که شاید فقط یک روز در جنگ بوده اما جنگ حتی بعد از پایانش هم در زندگی اون تا آخر عمر ادامه پیدا می‌کنه. بیشتر شبیه کتاب خاطره‌ست تا داستان و همین هم تاثیرگذاری کتاب رو افزایش میده اگر چه باعث میشه از فراز و فرود متداول در رمان‌ها نشانی نداشته باشه. بیشتر از اونکه در بند روایت داستان باشه هدفش اینه که گوشه‌ای پلشتی جنگ رو به تصویر بکشه و در این کار هم موفق بوده

4

یک روایت دم دستی از مضرات جنگ و سرنوشت تلخ جوانانی که در لحظه ای تبدیل به جانبازان جنگی می شوند و تا آخر عمر زخمی را حمل می کنندکه حتی لحظه ای نمی توانند اثرش بر جان و روحشان فراموش کنند. همان داستان تکراری سرباز جوانی که قبل از جنگ اتفاقی با زنی برخورد می کند و بعد از جنگ فکر آن زن زهایش نمی کند و ....خوشبختانه کتاب کوتاه است و جنبه خسته کننده روایت را کمی جبران می کند. کیفیت صدا برداری هم پایین است.

5

کتابی فوق‌العاده که سرنوشت چند نفر رو در دوره جنگ‌خای جهانی وصف میکنه و اشاره‌هایی زیبایی به مصیبت‌های جنگ میکنه خلاصه که کاملا پیشنهاد میکنم بخونید. از نظر ترجمه بسیار روان و خوب اما از نظر راوی خوبه ولی میتونست خیلی بهتر باشه و مشکل بزرگ ضبط صداس که خیلی صدا کمه واقعا. امیدوارم کمکی به انتخاب شما کرده باشم.

3

این کتاب خیلی طولانی نیست که حوصله سر بر باشه. ولی خب سراسر توصیفات زخمی‌های جنگ و مشکلاتشونه و برای هر سلیقه‌ای مناسب نیست. من کتاب‌های زیادی در مورد جنگ خوندم و طبیعتا بین همه اون‌ها این بهترین نبود. زندگی، جنگ و دیگر هیچ، جنگ چهره زنانه ندارد، رمان دن آرام و... صدبرابر جذاب تر و زیباترن. ولی خب این کتاب هم خیلی بد نبود. صدای گوینده هم بسیار مناسب و خوب بود.

3

کتاب خوبی بود اما با وجود تمام اتفاقاتِ سخت و کشنده ..هیجانی در آن نبود شاید بخاطر صدای کم و یا گویندگیِ یکنواختش بود..صدای راوی عالی بود منتها بالا و پایین نداشت شاید برای همین داستان معمولی بنظر میرسید...بازماندگانِ جنگ و حوادثی ک بر آنها گذشت...روحیه ی بالای افرادی ک نقش اصلی رو ایفا میکردن قابل تقدیر بود....

3

کتاب را تا آخر و تقریبا یک نفس گوش کردم. اجرای راوی عالی بود. کتاب شما را جذب می کنه فقط اشکالش اینه که زیادی خوش بینانه و تخیلی هست. زندگی مجروحان و بازمانده های جنگ معمولا دردناک تر و وحشتناک تر از این داستان هست. خیلی جزئی به درد جسمی و روحی این آدم اشاره شده و خیلی راحت سر و سامان می گیره.

4

کتاب خوبی است. متاسفانه نسلی که جنگ را ندیده نمی تونه ارزش دوران صلح و آرامش را بدونه. صدای راوی عالیه ولی خیلی کمه و بدار افکت هایی هست که ردی صدا هست. من کتاب را توی ماشین گوش دادم مجبور بودم صدا را آخر ببرم بازم به سختی متوجه میشدم.لطفا صدای روی کتاب را بنحوی تقویت کنید.ممنون

نمایش 39 نقد دیگر
3.8
(77)
اجرای روان 🎙️ (4)
54,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
اتاق افسران
اتاق افسران
مارک دوگن

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
اتاق افسران
اتاق افسران
مارک دوگن
رادیو گوشه
3.8
(77)
اجرای روان 🎙️ (4)
54,000
تومان