قصه‌های کودکان در دوران قرنطینه

بهترین قصه‌های کودکانه در روزهای قرنطینه

پیدا کردن بهترین قصه‌ها برای نسل امروز کودکان کار راحتی به نظر نمی‌‌رسد،‌ این نسل از جنس دیگری هستند و روحیات، سلایق و پسندِشان با تصوری که از کودکی‌مان داریم کاملا متفاوت است، قصه‌های کودکانه امروز باید با زبان و حال و هوای این نسل همخوان باشد و بتواند پاسخگوی کنجکاوی‌ها و بازی‌های ذهنی این کودکان باشد. در شرایط کنونی که قرنطینه و در خانه ماندن تنها راه مقابله با همه‌گیری کرونا در ایران است سرگرم کردن این نسل بسیار کار سخت و طاقت‌فرسایی نیز شده است. کودکان نیاز به جست‌و‌خیز و تخلیه انرژی دارند و قرنطینه برای آنها مانند اسارت است که همین کار را برای والدین مشکل کرده است. در ادامه با بهترین قصه‌های کودکانه برای روزهای سخت قرنطینه آشنا می‌شویم:

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/books/author/%D9%BE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%A7-%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85%DB%8C” size=”big” target=”_blank” radius=”10″ rel=”nofollow”]شهر آی قصه[/button]
قصه‌های سریالی و به‌هم پیوسته شهر آی‌قصه مجموعه ای بسیار شنیدنی و جذاب برای کودکان و حتی نوجوانان است که درباره یک شهر عجیب و غریب و اهالی عجیب و غریب‌تر آن روایت می‌شود. این شهر دوست داشتنی لبریز است از اتفاقات و شخصیت‌های عجیب و غریب که کودکان و نوجوانان با شخصیت‌های به قول خودشان “باحال” آن ارتباط بسیار خوبی برقرار می‌کنند. دایناماینا، هاپ‌هاپ، آدام فاضایا،گربه شماره‌شش،کرگدن و مینا وسینا شخصیت‌های اصلی آی‌قصه هستند که محور داستانهای این شهر بامزه حول این افراد می‌گردد.

نویسنده داستان این شهر خیالی و باحال پویا عالمی است که با هنر خود توانسته شخصیت‌ها و اتفاقات بسیار بامزه‌ای را در شهر آی‌قصه خلق کند،مجموعه صوتی شهر آی‌قصه که قسمت اول آن هم رایگان است به سرپرستی الکا هدایت تهیه شده و در فیدیبو تمامی قسمت‌های آن موجود است. راوی دوست داشتنی شهر آی‌قصه لیلی رشیدی است که با صدای مهربان و دلنشین خود کودکان و نوجوانان را بسیار به شهر آی‌قصه وابسته نموده است.

آزاده مویدی فرد، بهادر ملکی،پیمان فاطمی و یاشار ابراهیمی از دیگر صداپیشه های این مجموعه بامزه هستند که با نظارت و هدایت پویا عالمی به یکی از قوی‌ترین آثار داستانی تبدیل شده که تاکنون برای کودکان و نوجوان تهیه شده است. شهر آی‌قصه در خلال داستانهای خود و تمامی اتفاقات عجیب و غریبی که در آن رخ می‌دهد، در هر قسمت تلاش می‌کند یک آموزه اخلاقی و رفتاری مفید و نیکو هم به مخاطبین خردسال خود انتقال دهد. در خلال داستانهای بامزه خود تلاش می‌کند رفتارهای درست نیز به کودکان و نوجوانان آموزش دهد که همین امر ارزش این اثر را دوچندان می‌کند .

آی‌قصه که اپلیکیشن اختصاصی آن هم به بازار عرضه شده، توسط موسسه فرهنگی و هنری آی‌قصه و دنیای کودکان آی‌قصه تهیه می‌شود و مورد استقبال زیاد والدین و کودکان قرار گرفته است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/79562-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D9%82%D8%B5%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B3%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%AC%D8%A7%D8%B9″ size=”big” target=”_blank” radius=”10″ rel=”nofollow” outer_border=”true”]قصه‌های برای پسر شجاع[/button]

کتاب صوتی قصه‌هایی برای پسرشجاع یک مجموعه داستان بسیار خوب و جذاب برای کودکان است که خصوصا برای زمان خواب کودکان می‌تواند بسیار مفید باشد، این کتاب را مهدی رمضانی ترجمه کرده و نشر آوارسا به بازار عرضه نموده است و با صدای دلنشین غزال قنبرزاده تبدیل به نسخه صوتی شده و در فیدیبو موجود است.

این مجموعه را داستانهایی با نام‌های «دایناسور کجاست؟»، «دزدان دریایی»، »فیلیکس و پدرش»، «همبازی‌ها»، «گردش در تاریکی»، «شکار هیولا» و «هنری به پدرمادرش کمک می‌کند» تشکیل می‌دهند که با استقبال بسیاری از سوی کودکان مواجه شده است.

شنیدن بخشی از کتاب ِ صوتی پسرهای شجاع

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/books/author/%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%DB%8C-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA” size=”big” target=”_blank” radius=”10″ rel=”nofollow” outer_border=”true”]دنیا دنیا لالایی[/button]

مجموعه دوجلدی از لالایی‌ها به نام‌های «دنیادنیا لالایی» و «خواب قشنگ کجایی؟» سچروده مصطفی رحماندوست است که موسیقی متن و پس‌زمینه آن را مهدی زارع ساخته است. این مجموعه لالایی‌هایی از زبان والدین برای کودکان است که با شنیدن آنها والدین هم می‌توانند آنها را حفظ کرده و با کلام خود برای کودکان‌‌شان بخوانند و هم نسخه صوتی آن را همراه با کودکانشان بشنوند.

این مجموعه یکی از آثار زیبای مصطفی رحماندوست است که توسط انتشارات نوین کتاب گویا منتشر شده است. برای خوانش این مجموعه جذاب نیز از صدای مصطفی رحماندوست و تنی چند از دیگر گویندگان خبره در حوزه کتاب‌های کودک استفاده شده است.

در مجموعه دنیا‌دنیا لالایی، لالایی‌های ماندگار ایران با موسیقی سنتی تلفیق شده و آن را تبدیل به یکی از بهترین مجموعه‌های صوتی برای خواب کودکان کرده است.

لالایی چیست؟

لالایی بخشی از میراث ادبیات شفاهی تاریخ تمدن بشر است. از گذشته‌های بسیار دور مادران برای خواباندن نوزادان و کودکانشان نغمه‌ها و شعرهایی را در قالب لالایی اجرا می‌کردند که هدف آن ایجاد فضایی آرام برای خواب کودک بود.

اما مفاهمیم و مضامین لالایی بنا بر منطقه، اقلیم و دوران برخاسته از آن متفاوت بود و حتی می‌توان مفاهیم سیاسی،‌ تاریخی را در برخی لالایی‌ها پیدا کرد. از سوی دیگر مادران برای ایجاد گفت‌وگو و دردل با کودکانشان از لالایی استفاده می‌کردند و بخش قابل توجهی از لالایی‌ها فضایی بسیار حزن‌انگیز و غمناک دارند. در نتیجه باید در نظر داشت برای انتخاب لالایی مناسب برای کودکان دقت بیش‌تری داشته باشیم و مجموعه صوتی دنیا دنیا لالایی این مورد لحاظ شده و سعی شده با تلفیق موسیقایی و اجراهای گروهی فضای لالایی کمی متفاوت‌‌تر باشد.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/113915-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1″ size=”big” target=”_blank” radius=”10″ rel=”nofollow” outer_border=”true”]مدرسه پر ماجرا[/button]

اگر کمی از سنین نوزادی و خردسالی فاصله بگیریم، برای گروه سنی کودک مجموعه‌های صوتی بسیاری تولید شده که یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین آنها «مدرسه پر ماجرا» نوشته دن گاتمن است.

این کتاب نوشته نویسنده معروف کودکان در جهان یعنی دن گاتمن است که شامل اتفاقات یک مدرسه پرماجراست که یک معلم علوم در این مدرسه کارهای احمقانه‌ای انجام می‌دهد. این معلم دیوانه اتومبیلی خلق کرده که با سیب‌زمینی کار می‌کند که مواجهه با این معلم علوم دیوانه و کارهای احمقانه و خنده‌دار او برای کودکان بسیار جذاب و شنیدنی است. کتاب دانشمند دیوانه را محمود مزینانی ترجمه کرده و نشر واوخوان آن را منتشر نموده است، ماجراهای این کتاب با روایت و صدای دلنشنین شرگان انورزاده برای کودکان خوانده می‌شود که به جرات می‌توان گفت صدا و روایت شرگان انورزاده جذابیت این اثر را دوچندان نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری