آشپزی در قرنطینه

دستورهای آشپزی ویژه روزهای قرنطینه

پیشنهاد آشپزی در روزهای قرنطینه

ویروس کرونا علاوه بر ایجاد ترس،‌ اضطراب و کشتن‌ میلیون‌ها انسان در سراسر جهان تاثیرات عجیبی نیز روی سبک زندگی ما داشته است. همزمان با همه‌گیری کرونا، بسته شدن رستوران‌ها و  آغاز قرنطینه‌های اجباری سال ۲۰۲۰ در کشورهای مختلف، مردم جهان بیش‌تر از همیشه به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پناه بردند و سعی کردند از طرق مختلف روش‌هایی برای سرگرم شدن و کاهش استرس در دوران کرونا را با دیگران به اشتراک گذارند. یکی از عمده‌ترین این روش‌ها روی آوردن به آشپزی و انتشار ویدیو‌های آشپزی در شبکه‌های اجتماعی همزمان با همه‌گیری کرونا در جهان بود. بسیاری از کسانی که سال‌ها با آشپزخانه‌هایشان روابط چندان حسنه‌ای نداشتند هم به کنار گازها و یخچال‌ها پناه آوردند و شروع به پخت‌وپز کردند.

گزارش ویژه YPulse نشان می‌دهند ۶۳% افراد ۱۳ تا ۳۹ به دلیل پاندمی کرونا، بیشتر در خانه آشپزی می‌کنند و ۴۰% اذعان داشته‌اند که وقت آزاد خود را در این دوران به طور منظم به آشپزی اختصاص داده‌اند. اگر سری به شبکه‌های اجتماعی مثل TikTok یا Youtube بزنیم با هشتگ‌هایی مثل quickrecipes ،#QuarantineandChill# ،#dalgonacoffee روبرو می‌شویم که به سرعت تبدیل به هشتگ‌های ترند دوران کرونا شده‌اند و میلیون‌ها ویدیو از دستورپخت غذاهای مختلف با این هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌ است.

غذاهایی که در دوران کرونا ترند شدند

قهوه دالونگا Dalonga Coffe

قهوه دالونگا

طرز درست کردن قهوه خانگی دالگونا که منشاء آن به کره جنوبی برمی‌گردد، به طرز حیرت‌آوری تبدیل به یکی از ترندهای روز در شبکه‌های اجتماعی شد و هشتگ whippedcoffee# در تیک‌تاک بیش از یک و نیم میلیارد بازدید داشت! طرز تهیه این قهوه به دلیل سادگی و در دسترس بودن مواد اولیه آن در دوران همه‌گیری بسیار مورد استقبال کاربران جوان شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. شکل و طرز سرو این قهوه باعث می‌شد حسِ ارائه یک قهوه‌ حرفه‌ای به افراد بدهد و به نوعی قهوه‌های خاص کافه‌ها را که حالا دیگر در دسترس نبودند تداعی کند.
راز درست کردن یک قهوه دالونگای خوب در رعایت نسبت مواد اولیه و به اندازه کافی همزدن آن‌هاست. مواد لازم برای درست کردن قهوه دالونگا شامل پودر آماده قهوه – که آن را به نام نسکافه می‌شناسیم -، شکر و آب داغ است. این مواد را به میزان مساوی با هم مخلوط کرده و حدود ۲۰ دقیقه با همزن دستی یا ۲ الی ۴ دقیقه با همزن برقی هم‌ می‌زنیم. ماده حاصل، بافتی خامه‌ای و سفت دارد و رنگ نسکافه‌ای روشن. غلظت این ماده باید به حدی باشد که وقتی قاشق روی آن می‌کشیم رد قاشق برجای بماند. پس از درست کردن این ماده،‌ می‌توانیم آن را به یک لیوان شیر گرم یا سرد اضافه کرده و ترجیحا در یک لیوان شیشه‌ای سرو کنیم تا هنرِ قهوه‌سازی‌مان بیشتر مشخص شود.

نان ِ خانگی

نان لواش خانگی

یکی دیگر از دستورهای غذایی و غذاهای بسیار پرطرفدار در دوران قرنطینه، طرز تهیه نان خانگی بود. اسفند و فروردین ۱۳۹۹ را به یاد بیاورید، احتمالا بخش زیادی از اعضای خانواده، دوستان و خودتان حداقل یکبار اقدام به پختن نان در قرنطیه کرده‌اید. انواع و اقسام نان‌ها به خصوص نان‌هایی که نیاز به فر نداشتند در این دوران مورد توجه قرار گرفتند و در یکی از جالب‌ترین گزارش‌ها ساج نان ‌پزی در دیجی‌کالا به فهرست پرفروش‌ترین کالاها راه یافت. بی‌شک نان پختن یکی از قدیمی‌ترین عادت‌های تاریخ بشر بوده است و طبق گزارش‌های تاریخی پخت نان به اواخر عصر حجر برمی‌گردد. این غذا مدت‌هاست یکی از اصلی‌ترین غذاها در رژیم غذایی مردم سراسر دنیاست و اهمیت آن به قدری است که از قحطی نان و کمبود آرد در جنگ‌ها به عنوان نماد قحطی و گرسنگی یاد می‌شود.

نان خانگی به خاطر سادگی در پخت و در دسترس بودن مواد آن و همچنین زمان‌بر بودن برخی دستورها در دوران قرنطینه بسیار مورد توجه واقع شد و مردم دنیا از ترس واگیری ویروس کرونا از غذاها و نان‌های آماده دست به کار پختن نان شدند.
یکی از ساده‌‌ترین و محبوب‌ترین نان‌های دوران قرنطینه نان لواش خانگی است که برای درست کردن آن به ۴۰۰ گرم آرد (آرد نانوایی)، یک قاشق چای‌خوری مایع خمیر، کمی نمک و آب احتیاج داریم.

طرز تهیه نانِ لواش خانگی

آرد را با مایع خمیر و اندکی نمک و یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و ورز می‌دهیم. پس از درست کردن خمیر دو قاشق غذا خوری روغن به آن اضافه کرده و به میزانی ورز می‌دهیم که خمیر به دستمان نچسبد. سپس خمیر را حداقل یکساعت استراحت داده تا خمیرمایع در آن فعال شده و حجم خمیر دو برابر شود. برای پخت این نان می‌توان از فر با دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد در طبقه وسط یا ساج نان‌پزی روی گاز استفاده کرد.

سوپ‌هایی که تبدیل به غذای اصلی شدند!

سوپ جو و سبزیجات

اگر مادرمان بگوید امروز ناهار «سوپ داریم» اولین واکنش ما این است که: «سوپ که غذا نیست!» اما کووید ۱۹ کاری کرد که همه‌مان به سوپ و معجزه سوپ‌ها ایمان آوردیم! طبق توصیه پزشکان سوپ یکی از غذاهای مقوی برای بیماران کرونایی است و پخت سوپ‌های مقوی برای بیماران کرونایی تبدیل به یکی دیگر از دستورهای پخت آشپزی پرطرفدار دوران کرونا شد.

سوپ‌های مقوی مثل سوپ بلدرچین، سوپ عدس،‌ سوپ سبزیجات و بوقلومون از جمله سوپ‌های پرطرفدار دوران کرونا هستند. بخشی از عمده‌ترین و بهترین دستورهای پخت سوپ را می‌توان در کتاب «سوپ دامیز» پیدا کرد. برای مثال ما سراغ مواد لازم برای پختن «سوپ جو با سبزیجات و گوشت» می‌رویم:

طرز تهیه سوپ جو با سبزیجات و گوشت

مواد اولیه این سوپ با دست و دلبازی زیادی انتخاب شده است. از سبزیجات کنسروی تا یخ‌ زاده تا سبزیجات تازه و گوشت را می‌توان در آن استفاده کرد. موادی چون:‌ عصاره گوشت، کنسرو ذرت، لوبیا سبز منجمد،‌جو، برگ بو، گوشت مرغ یا گوساله، کنسرو هویج پخته یا هویج خرد شده تازه و غیره.
دستور پخت این سوپ مقوی و مفید برای بیماران کرونایی را در کتاب «سوپ دامیز» بخوانید.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/67426-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D9%88%D9%BE-%D9%86%D8%B3%D8%AE%D9%87-pdf” size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”10″ rel=”nofollow”]سوپ دامیز [/button]

کتاب سوپ دامیز شامل سرفصل‌های جذابی چون: آمادگی برای پخت سوپ، افزودن چاشنی‌ها، سرو کردن سوپ،‌ روش‌های پخت سوپ و انواع دستورهای جالب و خاص سوپ مثل سوپ ماهی است که اگر در حال مراقبت از بیمار کرونایی هستید یا می‌خواهید سیستم ایمنی خود و افراد خانواده‌تان را تقویت کنید می‌توانید از این دستورات استفاده کنید.

آشپزی برای بیمار کرونایی

این روزها که سویه اومیکرون تبدیل به سویه غالب در کشورمان شده و احتمالا خیلی‌ها مشغول مراقبت از بیماران کرونایی هستند، آشپزی برای بیمار کرونایی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و خیلی از ما دنبال دستور غذاهای مقوی و موثر برای مقابله با کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن هستیم.

اما قبل از دست به کار شدن به آشپزی، آشنایی با اصول رژیم تغذیه دوران کرونا و نقش غذاها در این بیماری می‌تواند راهنمای خوبی برایمان باشد.

کلیات تغذیه بیماران کرونایی

یکی از شایع‌ترین مشکلات و عوارض بیماری کرونا از دست دادن حس بویایی و چشایی و کم اشتهایی در مبتلایان به کرونا است. این موضوع در کنار نیاز ِ بیش‌تر به دریافت پروتئین‌ها،‌ ویتامین‌ها و مواد مغذی در بیماران کرونایی تبدیل به چالشی جدی می‌شود.

به همین دلیل بهتر است سراغ غذاهای پوره شده و نرم که غنی از پروتئین و ریزمغذی‌های لازم هستند برویم و از غذاهای سفت،‌ چرب و پروسس شده دوری کنیم.

در ادامه لیستی از نکات مهم برای بیماران کرونایی را می‌خوانیم:

  • بهتر است از غذاهایی که امکان خام بودن آن‌ها می‌رود کمتر استفاده کنیم؛‌مثلا استیک و کباب‌ها.
  • به وعده صبحانه بیش‌تر از همیشه توجه کنیم،‌ وجود پروتئین‌ها در صبحانه نقش بسیار مهمی در تامین پروتئین روزانه را دارد، مثلا خوردن تخم‌مرغ پخته یا تکه‌های فیله‌ از قبل پخته شده و عدسی نیز می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.
  • حتما خوردن ماهی و غذاهای دریایی را در رژیم بیمار کرونایی فراموش نکنیم.
  • از گروه لبنیات به طور متنوع استفاده کنیم و ترجیحا از نوع کم‌چرب و یا پروبیوتیک استفاده کنیم.
  • معجزه خوردن مایعات را فراموش نکنیم! حتما شما هم شنیده‌اید خوردن مایعات تاثیر بسزایی در تسریع درمان بیماران کرونایی دارد؛ آبمیوه‌های تازه و خانگی، انواع دمنوش‌ها، چای کمرنگ، شیر گرم و البته نوشیدن آب زیاد.
  •  سس‌ها، ادویه زیاد، غذاهای محرک مثل فلفل‌، غذاهای سرد مثل سالاد‌ها و سالاد اولویه را حذف کنیم.
  • برای استفاده از سبزیجات بهتر است از نوع غیر خام و بخارپز آن مثل هویج، شلغم،کلم بروکلی، لبو، گل کلم و غیره استفاده کنیم.

و در‌ پایان استفاده از انواع سوپ‌های مقوی که حداقل سه گروه غذایی اصلی مثل پروتئین، املاح معدنی، ویتامین‌ها، کربوهیدارت‌ و .. را شامل می‌شود را به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی بیمار کرونایی در نظر بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری