0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
خلیل ملکی

معرفی، خرید و دانلود کتاب خلیل ملکی

سیمای انسانی سوسیالیسم ایرانی
درباره خلیل ملکی

کتاب خلیل ملکی نوشته‌ای از محمد علی همایون کاتوزیان است که در آن به بررسی زندگی یکی از شخصیت‌های مهم تاریخ می‌پردازد. خلیل ملکی یکی از فعالان نهضت ملی شدن نفت بوده و در این دوره رهبری حزب نیروی سوم را بر عهده داشت. خلیل ملکی اولین شخصی بود که تـبـعیت محض احزاب کمونیست از شوروی را مردود دانسته و با انتشار مقالاتی سعی در نشان دادن حقیقت داشت. اگر به علوم سیاسی علاقه‌مند هستید، به دسته کتاب‌های علوم سیاسی فیدیبو سر بزنید.

موضوع کتاب خلیل ملکی

کتاب خلیل ملکی به بررسی زندگی شخصیت این روزنامه نگار، نظریه‌پرداز، تحلیل‌گر و نویسنده پرداخته که تلاش زیادی برای بهبود میهن خود کرد. خلیل ملکی متولد 1280 در تبریز است و پس از اتمام دبیرستان در تهران، برای تحصیل دانشگاهی به خارج از کشور رفت. ملکی در مهر 1307 برای تحصیل به آلمان رفته و به عضویت انجمن چپ‌گرای ایرانیان درآمد. تنها دو سال پس از شروع تحصیل، بورس تحصیلی‌اش را از دست داد و به ایران بازگشت. پس از بازگشت به ایران برای تحصیل در رشته فلسفه، وارد دانشسرای عالی شد. بعد از تمام تحصیل، به عنوان معلم در یکی از دبیرستان‌های اراک مشغول به کار شد.

دکتر تقی ارانی در همین دوران تصمیم گرفته بود که مجله‌ای به نام دنیا را چاپ کند. به دلیل گرایش‌های چپی مجله، تمام افراد مرتبط با آن دستگیر شدند که خلیل ملکی جز همین افراد بود. پس از سقوط رضا شاه، ملکی از زندان آزاد و وارد حزب توده شد. پس از مدتی به دلیل اختلاف نظرهایی که با رهبران این حزب داشت، از آن‌ها جدا شد. او برای سه سال از سیاست دور بود اما پس از مطرح شدن موضوع ملی کردن صنعت نفت، دوباره فعالیت خود را آغاز کرد.

مطالعه کتاب خلیل ملکی به چه کسانی توصیه می‌شود؟

کتاب خلیل ملکی سیمای انسانی سوسیالیسم ایرانی، اثری بیوگرافی – سیاسی است که به بررسی زندگی یکی از روشنفکران بزرگ معاصر می‌پردازد. او برای میهن خود فداکاری زیادی انجام داده است. مطالعه این اثر برای علاقه‌مندان به علوم سیاسی جذاب خواهد بود.

درباره نویسنده کتاب خلیل ملکی

کتاب خلیل ملکی توسط همایون کاتوزیان، اقتصاددان، تاریخ‌نگار، کاوشگر علوم سیاسی و منتقد ادبی نوشته شده است. ایشان در ایران متولد شد و پس از اتمام دبیرستان، برای تحصیل در رشته اقتصاد به انگلستان مهاجرت کرد. همایون کاتوزیا سال ۱۹۶۷ لیسانس دانشگاه بیرمنگام، در ۱۹۶۸ فوق لیسانس دانشگاه لندن و در سال ۱۹۸۴ مدرک دکتری خود را از دانشگاه کنت دریافت کرد. او در حال حاضر دستیار آموزشی در کالج سنت آنتونی بوده و آثار متعددی را منتشر کرده است.

·      کتاب طنز و طنزینه هدایت

·      کتاب تاریخ چیست؟

·      کتاب برگ‌ هایی از خاطرات من

در بخشی از کتاب خلیل ملکی می‌خوانیم

بدیهی است که این وضع دوام نمی‌آورد و ملکی سرانجام ناچار شد تحصیلات خود را ناتمام بگذارد و در سال ۱۳۱۲به ایران برگردد. اما نه از این بابت عزا گرفت و نه دست روی دست گذاشت. به دانشسرای عالی رفت و بعد از گذراندن دوره‌ی سه‌ساله‌ی آموزش رسماً با عنوان دبیر شیمی به تدریس مشغول شد. دو سال بعد با صبیحه گنجه‌ای، دبیر زیست‌شناسی، آشنا شد و کوته‌زمانی بعد با او ازدواج کرد.۱۴ (صبیحه دختر حاج‌علی‌نقی گنجه‌ای بازرگان توانگر و از چهره‌های سرشناس تبریز در انقلاب مشروطه بود که چند بار به نمایندگی مجلس انتخاب شد. برادر صبیحه، رضا گنجه‌ای، بعد‌ها از طنزنویسان مشهور شد و به وزارت نیز رسید. برادر دیگرش، جواد گنجه‌ای، در دوران نخست‌وزیری مصدق نماینده‌ی مجلس بود.) بعد از ازدواج، این دو همچنان به تدریس ادامه دادند و صبیحه بعدها مدیر دبیرستان دخترانه شد. او زنی لایق و شجاع بود و تا پایان عمر ملکی همسر وفادار و درواقع رفیق شفیق او ماند. ملکی در نامه‌ای به مصدق به تاریخ آبان ۱۳۴۱چنین نوشت:

در تمام دوران زندگی که من حتی چند ماه پشت سر هم استراحت فکری یا جسمی نداشته‌ام، او شجاعانه در کنار من بوده و چرخ زندگی را با زحمات شبانه‌روزی خود راه انداخته است. او که می‌داند من به‌طور اختیاری این را برگزیده‌ام، هرگز فشار اخلاقی به من وارد نکرده است که در زندگی راهی غیر مبارزه در شاهراه نهضت ملی و ایده‌آل‌های اجتماعی برگزینم، بلکه خود در این راه پرشوروشر که پیموده‌ام با فداکار‌ی و ازخودگذشتگی همواره یار شاطری بوده است.

پیشنهادی برای علاقه‌مندان به کتاب خلیل ملکی

اگر از مطالعه کتاب خلیل ملکی لذت بردید، مطالعه 3 اثر زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

·      کتاب ما چگونه، ما شدیم نوشته صادق زیباکلام

·      کتاب نفحات نفت نوشته رضا امیرخانی

·      کتاب درباره ی آزادی نوشته جان استوارت میل

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۶۱ کیلوبایت
تعداد صفحات
320 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۰:۴۰:۰۰
نویسندههمایون کاتوزیان
مترجمعبدالله کوثری
ناشرنشر مرکز
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Khalil Maleki
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۸/۲۹
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۶۱ کیلوبایت
۳۲۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
72,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
خلیل ملکی
خلیل ملکی
سیمای انسانی سوسیالیسم ایرانی
نشر مرکز
0
(بدون نظر)
72,000
تومان