هفت مزیت گوش دادن به کتابهای صوتی داستانی و تاثیرات آن

در دهه اخیر کتاب‌های صوتی و به خصوص کتاب‌های صوتی داستانی چنان محبوب شده‌اند که دیگر کمتر کسی می‌تواند نسبت به شنیدن آنها مقاومت کند! اما چه دلایل باعث این محبوبیت شده است؟ در اینجا به ۸ دلیل علاقه مردم به شنیدن کتاب‌های صوتی داستانی می‌پردازیم و برخی از مزیت‌های کتاب‌های صوتی به کتاب چاپی را بررسی می‌کنیم.

 

۷ مزیت شنیدن کتاب‌های صوتی داستانی

  1. کتاب‌های صوتی داستانی برای سلامت جسمی و روانی عالی هستند

کتاب‌های صوتی به افراد کمک می‌کنند تا از مزایای ذهنی و جسمی مختلفی برخوردار شوند. گوش دادن به یک داستان خوب می‌تواند به طیف گسترده‌ای از مسائل و مشکلات روحی افراد کمک کند. به عنوان مثال، برخی از افرادی که از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برند، متوجه می‌شوند که مسائل مربوط به سلامت روان آنها با کتاب‌های صوتی راحت‌تر قابل مدیریت است. علاوه بر این، کتاب‌های صوتی می‌توانند با مراقبت از چشم‌ها به افراد کمک کنند. مطالعه طولانی‌مدت کتاب برای بسیاری از افراد دشوار است و خیلی‌ها از سردرد و مشکلات بینایی در حین کتاب خواندن گله می‌کنند، به همین دلیل کتاب صوتی می‌تواند جایگزین مناسبی برای این دسته از افراد باشد.

  1. کتاب‌های صوتی داستانی  می‌توانند به بهبود فرآیند خواب کمک کنند

اگر شب‌ها به سختی می‌خوابید، یک کتاب صوتی می‌تواند به شما کمک کند. وقتی به یک کتاب صوتی گوش می‌دهید، چشمانتان را آرام می‌کنید، کاری که با خواندن یک کتاب فیزیکی انجام نمی‌دهید. با یک کتاب صوتی، صدای صدا معمولاً آرام‌بخش است، که می‌تواند خواب شما را در شب راحت‌تر کند.

  1. کتاب‌های صوتی فوایدی مشابه خواندن دارند

اگرچه بسیاری از مردم هنوز عاشق خواندن کتاب‌های چاپی هستند، اما کتاب‌های صوتی نیز همان ماهیت ِ کتابِ خواندن را در خود دارند. هر دوی آن‌ها کمک می‌کند یک نویسنده جدید را بشناسیم و در طرح یک داستان شگفت‌انگیز غوطه‌ور شویم و البته که دایره لغاتمان را نیز گسترش دهیم.

  1. کتاب‌های صوتی داستانی به مدیریت زمان کمک می‌کنند

شاید شما هم بارها و بارها سراغ خواندن شاهکارهای ادبی‌ای مثل صدسال تنهایی، برادران کارامازوف یا جنایت و مکافات رفته‌اید اما به دلیل مشغله‌های زیاد و عدم توازن در کارها و مسئولیت‌های روزانه‌تان هرگز موفق به تمام کردن این کتاب‌ها نشده‌اید. یکی از مزیت‌های کتاب‌های صوتی نسبت به کتاب‌ چاپی این است که می‌توانید به صورت همزمان با انجام دیگر کارها به آن گوش دهید و لازم نیست وقتی راسکولنیکوف تبرش را بالا آورده دست از کارهای دیگرتان بکشید! حتی می‌توانید همزمان با او در حال خرد کردن گوشت‌های غذایتان باشید!

  1. کتاب‌های صوتی داستانی می توانند تفکر منفی را کاهش دهند

کتاب‌های صوتی نیز راهی عالی برای افراد برای کاهش تفکر منفی هستند. افراد زیادی هستند که به دلیل الگوهای فکری منفی دچار مشکلات روانی می شوند. با تمرکز بر چیز دیگری، مانند یک کتاب صوتی، برای افراد آسان‌تر می‌شود که آن الگوهای فکری منفی را کنار بگذارند و در عوض روی الگوی فکری مثبت تمرکز کنند.

  1. کتاب‌های صوتی داستانی تمرکز شما را بهبود می‌بخشد

افراد زیادی هستند که به دنبال راه‌هایی برای بهبود تمرکز خود هستند. کتاب‌های صوتی می توانند به شما در انجام این کار کمک کنند. امروزه، مردم نسبت به گذشته، بازه توجه کمتری دارند. با گوش دادن به کتاب‌های صوتی، به خود آموزش می‌دهید که برای مدت زمان طولانی‌تری توجه داشته باشید. به این ترتیب، مغز شما عادت می‌کند در بازه‌های زمانی طولانی‌تر و ساده‌تر تمرکز کند. شنیدن کتاب‌های صوتی برای کسانی که نیازمند تمرینات تمرکز هستند بسیار توصیه می‌شود.

  1. وارد دنیای دیگری می‌شوید!

اگر علاقه‌مند به رمزگشایی جهان‌های اسرارآمیز هستید، کتاب صوتی بهترین راه است! استفاده همزمان از موسیقی و افکت‌های صوتی، حضور چند صداپیشه و گوینده در کتاب‌های صوتی به جای اشخاص یک داستان، حال و هوای بسیار متفاوتی برای شنوندگان ایجاد می‌کند. حس و حال شنیدن یک کتاب صوتی با زمانی که خودتان همه فضای داستانی یک کتاب را در ذهنتان مجسم می‌کنید متفاوت است. شاید بتوان گفت شنیدن کتاب‌های صوتی داستانی بسیار شبیه به شنیدن نمایشنامه‌های رادیویی است. جایی که ذهن شما به صورت فعال وارد فضای چندبعدی اثر شده و دیگر این فقط چشمها تنها وسیله تماس شما با یک کتاب نیستند.

با بررسی مزایای ذکر شده می‌توان گفت کتاب‌های صوتی داستانی، گویی ارزش افزوده‌ای برای کتاب‌های متنی هستند، قوه تخیلتان را تحریک می‌کنند و شما را به ضیافت جدیدی از یک داستان میهمان می‌کنند. در عین حال امکان چندین و چندبار غرق شدن در یک داستان را برایتان فراهم می‌کنند. به نظر بعید می‌رسد دیگر فرصتی پیدا کنید که پیرمرد و دریا، آناکارنینا یا دن کیشوت را بازخوانی کنید اما کتاب‌های صوتی این امکان را فراهم می‌کند تا هربار دلتان برای یکی از این شاهکارهای محبوب تنگ شد بدون دغدغه سراغش بروید و برای چندمین در لذت متن غرق شوید.

2 Responses

  1. من خیلی به کتاب خواندن علاقه دارم ولی حالا هروقت بتوانم کتاب گوش می‌کنم و خیلی لذت میبرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری