اوپنهامیر؛یک شهرتِ انتحاری! اقتباسی به سبک نولان

فیلم اوپنهامیر ساخته جدید کریستفور نولان هنوز پایش به گیشه‌ها نرسیده جنجال زیادی برپا کرده است. این فیلم که دوازدهمین فیلم بلند این کارگردان ساختارشکنِ بریتانیایی-آمریکایی است. نولان این‌بار سراغ اقتباس از یک کتابِ زندگی‌نامه رفته است. 

این اولین‌ فیلم زندگی‌نامه‌ای کریستوفر نولان است که بر اساس کتابِ American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer – پرومته آمریکایی؛ پیروزی و تراژدی جی.رابرت اوپنهایمر- ساخته شده است. 

نویسندگان کتاب اوپنهایمر کای برد و مارتین جی شروین هستند. آنها در کتابشان سراغ سرگذشت یکی از عجیب‌ترین آدمهای هم عصر ما یعنی اوپنهایمر پدر بمب اتم رفته‌اند!

دانستن همین نکته کافی است که تصور کنیم در این فیلم نولان نیز با ماجراجویی جدیدی روبرو هستیم. 

در این فیلم بازیگرانی چون گیلیان مورفی (که در سریال پیکی بلایندرز درخشید) مت دیمون، رابرت دانی و املی بلانت نقش‌آفرینی کرده‌اند.

داستان کتاب اوپنهامیر چیست؟

برگزیده جایزه پولیتزر در بخش زندگی‌نامه سال ۲۰۰۶ کتاب کای برد و مارتین شروین پرومته اوپنهایمر است. این زندگی‌نامه تحسین برانگیز، زندگی و زمانه اوپنهایمر و نقش تعیین کننده او در زمان جنگ را به تصویر می‌کشد. 

در این کتاب روایتی استادانه از ظهور و سقوط رابرت اوپنهامیر و دهه‌هایی پرتلاطم از تاریخ آمریکا به تصویر کشیده می‌شود. 

جولیوس رابرت اوپنهایمر فیزیک‌دان آمریکایی‌ای بود که اصالتا تباری آلمانی داشت. او در یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های جنگی آمریکا، یعنی پروژه منتهتن در جنگ جهانی دوم حضور داشت. حضوری که منجر به ساخت بمب اتم شد. 

بمب اتم به عنوان اولین سلاح هسته‌ای توسط تیم پروژه منتهتن در ۱۶ام ماه ژوئن سال ۱۹۴۵ در نیومکزیکو مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج آن مثبت ارزیابی شد. اما چیزی نگذشت که یکی از فاجعه‌بارترین فصل‌های تاریخ بشر و جنگ‌ها رقم خورد. آمریکا تصمیم گرفت این سلاحِ جدید و مخرب خود را در هیروشیما و ناکازاکی به کار گیرد!
تصمیمی که منجر به کشته شدن حدود ۲۲۰,۰۰۰ نفر در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی شد و تا سال‌ها بعد نسل‌های زیادی با بیماری‌های لاعلاج ناشی از این بمباران دست و پنجه نرم کردند. 

اما آیا اوپنهایمر با قصد گرفتن جان این همه انسانِ بی‌گناه پروژه منهتن را آغاز کرده بود؟‌ آیا او می‌توانست پیش‌بینی کند نبوغش در فیزیک قرار است چه بلایی بر سر مردمان ِ کشور آفتاب بیاورد؟

بعد از آزمایش اتمی چه بر سر اوپنهایمر آمد؟

اینها سئوالاتی است که پاسخش را در کتاب اوپنهایمر یا در فیلم جدید نولان پیدا خواهیم کرد. 

ترجمه کتاب اوپنهایمر در ایران

کتاب زندگی‌نامه اوپنهایمر American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer هنوز در ایران ترجمه نشده است. 

اما به نظر می‌رسد با توجه به اینکه فیلم‌های نولان همیشه با سرو صدای زیادی همراه است امکان انتشار این کتاب در ایران را نیز بالا می‌برد. 

اما اگر علاقه‌مند به آشنایی بیش‌تر با اوپنهایمر و زندگی عجیب او هستید خواندن کتاب آشنایی با اوپنهایمر را پیشنهاد می‌کنم. 

زمان انتشار فیلم جدید نولان؛ اوپنهایمر

طبق اعلام رسمی تهیه‌کنندگان این فیلم در تاریخ ۲۱ ماه جولای روی پرده خواهد رفت، فیلمی که مثل همیشه به خاطر سابقه کارگردان و خلاقیت‌های منحصربفردش در روایت سینمایی هنوز اکران نشده بسیار مورد توجه قرار گرفته و خیلی‌ها منتظر دیدن آن هستند. 
باید منتظر بود و دید این‌بار نولان می‌تواند شکست «تنت» را جبران کند؟!

پدر بمب اتم و فیلم اوپنهایمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری