صفحه نوت

معرفی بهترین کتاب‌های موسیقی برای سفر به دنیای نواها

موسیقی یکی از هفت هنر است که توانسته به تمام اجزای زندگی بشر رسوخ کند. سکوت، صدا و ریتم در کنار هم توانسته‌اند آواهایی را بیافرینند که برای درک بهتر هرآنچه در ذهن و قلب انسان می‌گذرد کارآمد است و می‌تواند روح را جلا دهد. این هنر هم مانند هر چیز دیگری در طول قرن‌ها صیقل‌خورده و به دست اساتید بزرگ این هنر به کمال رسیده است. چه بخواهید سازهای رایج مانند پیانو و ویولن را بنوازید و چه بخواهید ساز و آوازی که می‌شنوید را بهتر درک کنید خوب است که در این زمینه مطالعه کنید و تئوری موسیقی را یاد بگیرید. بهترین کتاب‌های موسیقی درباره‌ی موضوعات مختلف از تاریخچه و اطلاعات بنیادین درباره‌ی موسیقی تا آموزش گیتار و سایر سازها در بازار کتاب ایران منتشر شده‌اند و هرکسی می‌تواند باتوجه‌به علایقش از میان آن‌ها انتخاب کند اما پیش از آنکه به سراغ معرفی کتاب برویم اجازه دهید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا یادگیری موسیقی مهم است.

چرا موسیقی یاد بگیریم؟

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند یادگیری موسیقی مفید است و حتی روان‌شناسان زیادی توصیه می‌کنند که اجازه دهید بچه‌ها از سن کم یک ساز یاد بگیرند اما این موضوع چه اهمیتی دارد و موسیقی چه کمکی می‌تواند به ذهن و روح افراد کند؟

نوازندگی می‌تواند ذهن را آرام‌تر کند و در کاهش استرس تأثیر زیادی دارد. به‌علاوه توانایی نواختن، ذهن را تمرین می‌دهد و قدرت تحلیل آن را بالا می‌برد. همچنین ذهن را منظم‌تر کند و باعث تقویت حافظه می‌شود. ضمناً اگر می‌خواهید شکیبایی را به کودکانتان بیاموزید موسیقی انتخاب خوبی است. زیرا برای نواختن یک قطعه ساعت‌ها تمرین و تمرکز نیاز است و همین موضوع در سایر بخش‌های زندگی فرد مؤثر خواهد بود.

کتاب‌هایی برای آموزش موسیقی

در ادامه‌ی این مطلب تعدادی از کتاب‌هایی که به کمک آن‌ها می‌توانید تئوری موسیقی ایرانی و بین‌المللی را یاد بگیرید و مبانی سازهای مختلف را هم آموزش ببینید را معرفی خواهید کرد:

۱.    کتاب تئوری بنیادی موسیقی اثر پرویز منصوری

پرویز منصوری، موسیقیدان ایرانی متولد همدان یکی از موسیقیدانان ارزشمند ایرانی است. او سال ۱۳۰۳ در همدان به دنیا آمد. دوران مدرسه را در تهران گذراند و بعدها به هنرستان عالی موسیقی رفت و پیش بزرگان زمان خودش یادگیری را شروع کرد. منصوری چند سال بعد برای ادامه‌ی تحصیل در حوزه‌ی آهنگسازی به اتریش رفت و نزد بزرگترین آهنگسازان زمان خودش آموزش دید. او چند سالی در ایران فعالیت می‌کرد و پس از انقلاب اسلامی دوباره به اتریش بازگشت. او کتاب تئوری موسیقی بنیادی را در سال ۱۳۷۰ نوشت و انتشارات چاووش آن را در ایران منتشر کرد. تئوری بنیادی موسیقی یکی از بهترین کتابهای این حوزه است و از زمان نگارش تاکنون بیش از چهل بار تجدید چاپ شده است. این کتاب در سال ۷۱ عنوان کتاب برگزیده سال ایران را هم از آن خود کرد.

کتاب تئوری بنیادی موسیقی بیش از سیصد صفحه است و بسیاری از مطالبی که باید درباره‌ی موسیقی کلاسیک و قواعد آن بدانید در آن گنجانده شده است. این کتاب می‌تواند نگاه حرفه‌ای به موسیقی را در فرد ایجاد کند. اگر می‌خواهید ریشه‌های موسیقی را هرچه بهتر بشناسید این کتاب یک انتخاب فوق‌العاده است.

۲.    کتاب تئوری موسیقی مصطفی کمال پورتراب

مصطفی پورتراب را به‌عنوان یکی از بزرگان آهنگسازی ایران می‌شناسند. او متخصص سازهایی مانند فاگوت، تا و ویولن بود و این سازها را از بزرگترین استادان زمان خودش یاد گرفت. پورتراب تئوری موسیقی را هم به‌خوبی آموخته بود و چند سال مدیر هنرستان موسیقی ایران شد. او چهره ماندگار موسیقی ایران هم هست. از او چندین کتاب تألیفی و چندین اثر ترجمه شده در حوزه‌ی موسیقی باقی‌مانده است که هرکدام در پیشبرد موسیقی در ایران مؤثر بوده‌اند.

مشهورترین اثر مصطفی پورتراب کتاب تئوری موسیقی از اوست که اولین با در سال ۱۳۴۵ منتشر شد و یکی از منابع درسی در هنرستان عالی موسیقی ملی بود. سال‌ها بعد او این کتاب را اصلاح کرد و اطلاعات بیشتری را به آن افزود. افراد زیادی معتقدند این کتاب بهترین گزینه برای یادگیری الفبای موسیقی است. تئوری موسیقی تا زمان درگذشت نویسنده در سال ۱۳۹۵ بیش از ۵۰ بار تجدید چاپ شده بود.

۳.    کتاب ردیف عبدالله میرزا اثر داریوش طلایی

جلد کتاب ردیف عبدالله میرزا
radife abdollah mirza

یکی از مشهورترین نوازندگان ایرانی در عهده قاجار میرزا عبدالله فراهانی است که در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه می‌زیست. ساز تخصصی او تار و سه‌تار بود و شاگردان بی‌شماری داشت. میرزا عبدالله مبدع ردیفی است که به نام ردیف عبدالله میرزا شناخته می‌شود. نورعلی برومند از شاگردان او راوی این ردیف است. داریوش طلایی در کتاب ردیف عبدالله میرزا این روایت را روی کاغذ  آورده است. ردیف عبدالله میرزا یکی از بهترین کتاب‌ها برای شناخت فرم موسیقی ایرانی است و دانستن اطلاعات آن برای کسی که می‌خواهد به طور تخصصی در این حوزه کار کند ضروری است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/6782-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%81-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب ردیف عبدالله میرزا[/button]

۴.    کتاب تئوری موسیقی اثر کلنل علینقی وزیری

علینقی وزیری به‌عنوان اولین ایرانی‌ای که موسیقی را به شکل آکادمیک، در فرانسه و آلمان یاد گرفت شناخته می‌شود. او از پیشگامان آهنگ‌سازی در ایران است و توانست موسیقی سنتی ایرانی را متحول کند. وزیری بین سال‌های ۱۲۶۵ تا ۱۳۵۸ زندگی می‌کرد و به‌خاطر ابداع علامات موسیقی عرضی سری و کرن شناخته می‌شود.

کلنل وزیری استاد بسیاری از استادان موسیقی ایران از جمله ابوالحسن صبا و حشمت سنجری بود و چندین اثر مختلف هم در این حوزه تألیف کرده است. کتاب تئوری موسیقی یا موسیقی نظری، مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اثر این نویسنده است که در آن به تئوری موسیقی ایرانی و همچنین موسیقی کلاسیک پرداخته شده است. با اینکه تقریباً صدسال از اولین انتشار این کتاب می‌گذرد همچنان ارزش و اعتبار ستودنی‌ای دارد و آن را اولین کتابی می‌دانند که درباره‌ی نظریه‌ی موسیقی ایران صحبت کرده است. این کتاب تقریباً ۴۰۰ صفحه است و سه موضوع قواعد نت، موسیقی ایرانی و موسیقی غربی به شکل جداگانه در آن بررسی شده‌اند.

۵.    کتاب پرورده با عشق اثر شینجی سوزوکی

جلد کتاب پرورده با عشق
natured by love

شینجی سوزوکی، موسیقی دان بزرگ قرن نوزدهم و مبدع روش سوزوکی در آموزش موسیقی است. او علاوه بر موسیقی‌دان به‌عنوان فیلسوف و معلم اثرگذار هم شناخته می‌شود. پدر او ویولن ساز بود و همین زندگی شینجی را با موسیقی عجین کرد و باعث شد بعدها سر از برلین در بیاورند و کنار بزرگترین اساتید این شهر هم چیزهای زیادی بیاموزد. شینجی سوزوکی افتخارات زیادی از جمله چندین دکترای افتخاری موسیقی از نقاط مختلف جهان و نامزدی جایزه جهانی صلح را در کارنامه دارد. آکادمی موسیقی او در ژاپن شهرت جهانی دارد و نوازندگان شناخته شده‌ای در آن تربیت شده‌اند.

مهم‌ترین کتابی که از این نویسنده و موسیقی دان مشهور به‌جامانده است کتاب پرورده با عشق است. این کتاب بیش از آنکه درباره‌ی موسیقی باشد درباره‌ی معلمی و روش تدریس است. سوزوکی در این کتاب از تجربیاتش به‌عنوان یک معلم در مسیر پروراندن شاگردانش گفته است، چه آن‌هایی که از روز اول استعدادی ذاتی از خود نشان داده‌اند و چه آن‌هایی که به ممارست بیشتری برای رسیدن به نتیجه نیاز داشته‌اند. او مبدع روشی نو در تدریس است و در این کتاب می‌توانید آن را با تمام وجود احساس کنید.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/78759-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D8%B4%D9%82″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب پرورده با عشق[/button]

۶.    مبانی نظری موسیقی ایرانی اثر جمعی از نویسندگان

یکی از کتاب‌های مهمی که در سال‌های اخیر در حوزه‌ی موسیقی منتشر شده است، مبانی نظری موسیقی ایرانی است که به کوشش جمعی از متخصصان موسیقی مانند حسین علیزاده، هومان اسعدی، مینا افتاده، علی بیانی، مصطفی کمال پورتراب و ساسان فاطمی نوشته شده است. علیزاده از موسیقی‌دانان، پژوهشگران و نوازندگان چیره‌دست ایرانی است که در سطح جهان شناخته می‌شود، هومان اسعدی دیگر نویسنده‌ی این کتاب از پژوهشگران شناخته‌شده‌ی ایرانی و ثبت‌کننده‌ی ردیف موسیقی ایرانی در یونسکو است و مصطفی پورتراب هم یکی از شناخته‌شده‌ترین آهنگسازان ایرانی و نویسنده کتاب تئوری موسیقی است. مطالب کتاب مبانی نظری موسیقی ایرانی از گردهمایی و هم‌اندیشی این افراد و سایر نویسندگانی که نامشان در بالا آمد نوشته شده و به یکی از منابع ارزشمند موسیقی کلاسیک در ایران تبدیل شده است. نگارش این کتاب چیزی حدود یک سال به طول انجامید.

۷.    کتاب هارمونی اثر والتر پیستون

والتر پیستون یکی از آهنگسازان بزرگ قرن بیستم است. این موسیقیدان آمریکایی برنده‌ی جایزه‌هایی مانند جایزه پولیتزر در موسیقی و جایزه‌ی گوگنهایم است و سال‌ها به‌عنوان رهبر اکستر ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کرد. ویولن و پیانو سازهای  تخصصی این موسیقیدان تحصیل‌کرده‌ی هاروارد بودند.

کتاب هارمونی از این نویسنده اولین‌بار سال ۱۹۴۱ منتشر شد. این کتاب آموزشی سال‌هاست در سراسر جهان چاپ می‌شود و تا امروز چندین بار از سوی نویسنده و پس از آن سایر متخصصان بازنگری شده است. در آخرین بازبینی این کتاب، مطالبی حذف و اضافه شده‌اند که این کتاب را به یکی از مراجع مهم موسیقی تبدیل کرده است. در این کتاب درباره‌ی هارمونی‌های قرن هجدهم و نوزدهم و چگونگی به‌کارگیری آن‌ها صحبت شده است و تمرین‌های کارآمدی هم طراحی شده‌اند که می‌توانند مهارت خواننده را تا حد زیادی افزایش دهند.

۸.    سرگذشت موسیقی راک، تحول فرهنگی به لحاظ زیبایی‌شناسی و عناصر اجتماعی اثر پیتر ویک

جلد کتاب سرگذشت موسیقی راک
rock music

پیتر ویک موسیقیدان آلمانی است که به‌عنوان استاد دانشگاه هامبولت در برلین فعالیت می‌کند. او مدرک دکترایش را در زمینه زیبایی‌شناسی و جامعه‌شناسی موسیقی راک دریافت کرد و سال‌ها در کانادا پژوهش می‌کرد. او همچنان گاهی در ارکستر سمفونیک برلین به‌عنوان نوازنده ظاهر می‌شود.

یکی از آثار شناخته‌شده‌ی ویک کتاب سرگذشت موسیقی راک است که انتشارات دانشگاه کمبریج آن را منتشر کرده است. در این کتاب جالب و خواندنی پیتر ویک نگاهی بسیار جدی به موزیک راک که در دسته‌ی موزیک‌های عامه‌پسند قرار می‌گیرد انداخته و از اثرات آن سخن گفته است. او از الویس پریسلی و بیتلز شروع می‌کند و تا امروز پیش می‌آید. این کتاب برای دانشجویان تاریخ موسیقی، پژوهشگران فرهنگ عامه و فعالان حوزه‌های مطالعات رسانه‌ای کتاب بسیار مهمی است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/7209-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DA%A9″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب سرگذشت موسیقی راک[/button]

جمع‌بندی

یادگیری موسیقی یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است که تنها به آموختن یک مهارت ختم نمی‌شود بلکه این سرمایه‌گذاری در حفظ سلامت اعصاب و روان، مخصوصاً در دنیای پرتنش و پراسترسی که ما در آن زندگی می‌کنیم بسیار اثرگذار خواهد بود. به کمک خواندن کتاب‌های موسیقی و آموزش‌های مرتبط با آن‌ها می‌توانید نگاه متفاوتی به این حوزه داشته باشید و لذت نواختن و شنیدن را هرچه بهتر و بیشتر تجربه کنید.

 

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری