0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مارکسیسم و ستم بر زنان

معرفی، خرید و دانلود کتاب مارکسیسم و ستم بر زنان

نویسنده:
لیز فوگل
ناشر:
چرخ
درباره مارکسیسم و ستم بر زنان

یکی از مهم‌ترین اتفاقات قرن بیستم مارکسیسم است که اثرگذاری بسیاری روی بخش‌های مختلف جامعه داشته است. مارکسیسم و ستم بر زنان یکی از کتاب‌هایی است که تلاش کرده است از این حرف بزند که مارکسیسم چگونه علی‌رغم ادعای برابری خواهی حقوق زنان را زیر سؤال برد. این کتاب با عنوان اصلی Marxism and the oppression of wonen: toward a unitary yheory در سال ۱۹۸۳ منتشر شد و نظرهای زیادی را به خود جلب کرد. این کتاب در سال ۲۰۱۳ بازبینی و بازنویسی شد. لیز فوگل نظرات کارل مارکس و فردریش انگلس را درباره‌ی علل سرکوب زنان بررسی می‌کند و بررسی می‌کند که چگونه جنبش‌های سوسیالیستی در اروپا و ایالات متحده به ستم بر زنان پرداخته‌اند و استدلال می‌کند ستم بر زنان باید برحسب نقش زنان در بازتولید اجتماعی و به‌ویژه در بازتولید نیروی کار درک شود. این نویسنده معتقد است مارکسیسم در واقع مسائلی را پیش روی زنان می‌گذاشت که هنوز هم پیش رویشان قرار دارد و عامل ستم است. این کتاب با نقدها و نظرات متفاوتی روبه‌رو شده است؛ اما بسیاری آن را یک کتاب ارزشمند تحلیلی می‌دانند.

کتاب مارکسیسم و ستم بر زنان در نقاط مختلف جهان از جمله ایران موردتوجه قرار گرفته است. در ایران فرزانه راجی این کتاب را به فارسی برگردانده است و نشر چرخ ناشر آن است. اگر اهل خواندن کتاب الکترونیکی هستید می‌توانید این کتاب را در دسته‌بندی کتاب‌های علوم سیاسی فیدیبو دانلود کنید و بخوانید.

لیز فوگل کیست؟

Lise vogel جامعه‌شناس، فمینیست و مورخ اهل ایالات متحده است که در نیویورک به دنیا آمد. پدرش پزشک برجسته‌‌ای بود که در جنگ داخلی اسپانیا حضور داشت. لیز در خانواده‌ای چپ‌گرا بزرگ شد و همواره افکار انتقادی داشت. او در سال ۱۹۶۰ از کالج رادکلیف فارغ‌التحصیل شد و سپس در هاروارد دکترای تاریخ هنر خود را گرفت. او در جنبش‌های ضدجنگ شرکت داشت و در جنبش‌های در حال ظهور درباره‌ی آزادی زنان حضور می‌یافت. او به‌عنوان یک مورخ هنر چیزهای زیادی در این باره نوشته است و همچنین مدرس دوره‌هایی در این زمینه بود. او یکی از اولین کسانی است که سعی کرد دیدگاه فمینیستی درباره‌ی تاریخ هنر ایجاد کند.

چرا باید کتاب مارکسیسم و ستم بر زنان را خواند؟

مارکسیسم و ستم بر زنان یک کتاب تحلیلی است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این کتاب یک کتاب معمولی نیست؛ بلکه کتابی است که نویسنده‌ی آن زمان و انرژي زیادی را اختصاص داده است تا با استفاده از حقایق تاریخی و همچنین دانش و قدرت تحلیل خودش موضوعی را بازکرده است که کمتر به آن پرداخته شده است. فمینیسم در مارکسیسم موضوع مهمی است؛ زیرا برابری‌خواهی‌هایی که در مارکسیسم در نظر گرفته می‌شود گاهی می‌تواند ظلم به زنان تلقی شود و این موضوع باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد. اگر کسی برای مسئله‌ی حقوق زنان علاقه‌مند است و از سوی دیگر درباره‌ی نظام‌های اداره‌ی جهان هم نظراتی دارد بهتر است این کتاب را بخواند.

در بخشی از کتاب مارکسیسم و ستم بر زنان می‌خوانیم

اهمیت حیاتی پدیده‌های اجتماعی در چارچوبی مارکسیستی - بی‌آنکه وجهی اقتصادی به خود بگیرد - به‌نوعی پیش‌بینی نقد فمینیسم سوسیالیستی بر جبرگرایی اقتصادی بود و هوشمند سیاسی او در اظهارات ويژه‌ی راهبردی معیاری است که همچنان سرمشق مانده است. میچل جمع‌بندی می‌کند: «اگر سوسیالیسم می‌خواهد جایگاه خود را به‌عنوان سیاست انقلابی دوباره به دست آورد، باید خطاهای عملی خود علیه زنان و خطای بزرگ بی‌توجهی – فقدان جایگاهی مناسب برای آن‌ها در نظریه‌اش را جبران کند.» میچل در عرصه‌ی نظری سهم عمده‌ای در مشروعیت بخشیدن به دیدگاهی ایفا کرد که برای پدیده‌های اقتصادی اولویت قائل می‌شود؛ اما این واقعیت را هم می‌پذیرد که سایز جنبه‌های موقعیت زن نه‌تنها، از اهمیت برخوردارند، بلکه حتی ممکن است در مقاطعی خاص نقش کلیدی هم ایفاد کنند.

تا سال ۱۹۶۹ فعالیت‌های جنبش رهایی زنان آمریکای شمالی اوج گرفته بود و ادبیاتی شکوفا - منتشر شده و منتشر نشده - این پیکارجویی را کمال می‌بخشید. در چنین فضایی مارگارت بنسون و پگی مورتون که هر دو کانادایی بودند مقالات مهمی را گردآوری و سپس منتشر کردند.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب مارکسیسم و ستم بر زنان

اگر کتاب مارکسیسم و ستم بر زنان توانسته است بر شما اثرگذار باشد و برایتان مفید بوده است کتاب‌های دیگری هم در دسترس‌اند که می‌توانید به سراغشان بروید:

·      افشای واتیکان اثر پل ویلیامز انتشارات امید فردا

·      دگردیسی کمونیسم مارکس اثر محسن ی انتشارات اختران

·      کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم اثر اسلاونگا دراکولیچ انتشارات توسعه محتوای لحن دیگر


دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۳۰ مگابایت
تعداد صفحات
348 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۱:۳۶:۰۰
نویسندهلیز فوگل
مترجمفرزانه راجی
ناشرچرخ
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Marxism and the oppression of women: toward a unitary theory
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۱۲/۱۵
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
150,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۳۰ مگابایت
۳۴۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(1)
78,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مارکسیسم و ستم بر زنان
مارکسیسم و ستم بر زنان
لیز فوگل
چرخ
5
(1)
78,000
تومان