0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
آن رایحه

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی آن رایحه

درباره آن رایحه

کتاب آن رایحه شاهکاری مدرنیته از و از تأثیرگذارترین رمان‌های عربی است که توسط صنع الله ابراهیم نوشته شده است. داستان این رمان برگرفته از زندگی یک زندانی سیاسی است که به‌تازگی آزاد شده و در زادگاهش قاهره سرگردان است. او که در حبس خانگی زندگی می‌کند، سعی می‌کند از تجربه پر پیچ‌وخم خود بنویسد، از همسایه‌ها جاسوسی می‌کند، عاشقان قدیمی را ملاقات می‌کند و از فرهنگ مصرفی جدید مصر شگفت‌زده می‌شود. نویسنده در واقع در این کتاب روایتی از زندگی خود دارد که به دلیل عقاید سیاسی و دیدگاه‌های چپ خود در دهم 1960 زندانی شد.

کتاب آن رایحه مجموعه‌ از 6 داستان کوتاه است که با درنظرگرفتن موضوعات سیاسی و فرهنگی شکل‌گرفته است. ابراهیم در این کتاب فساد ظلم و ازهم‌گسیختگی آن زمان از مصر را روایت می‌کند. کتاب در سال 1966 منتشر شد و به‌سرعت ممنوع شد و نسخه چاپی آن سال‌های بعد به‌صورت ناقص منتشر شد. اما نسخه اصلی و بدون سانسور کتاب در سال 1986 توانست در مصر چاپ شود. کتاب آن رایحه در دسته‌بندی کتاب‌های داستان و رمان در فیدیبو در دسترس است.

درباره نویسنده

رمان‌نویس و داستان‌نویس مصری صنع الله ابراهیم در سال 1937 متولد شد. وی نماینده «نسل دهه شصت» است که به‌خاطر دیدگاه‌های چپ و ملی‌گرایانه‌اش که به طور مستقیم در کتابش بیان شده است شناخته شده است. سبک رمان‌های او، به‌ویژه رمان‌های دوره جدیدش، گزیده‌های زیادی از روزنامه‌ها، مجلات و دیگر منابع سیاسی را به‌عنوان راهی برای روشن‌کردن مردم درباره یک موضوع سیاسی یا اجتماعی خاص در خود جای‌داده است. او به دلیل عقاید سیاسی خود در دهه 1960 به زندان افتاد. حبس او در اولین کتاب او به نام آن رایحه (تلک الرائحة) که یکی از اولین نوشته‌های ادبیات مصری بود که رنگ و بوی مدرنیستی به خود گرفت، نشان ‌داده ‌شده است.

3 دلیل برای خواندن کتاب آن رایحه

  • آن رایحه بهترین منبع برای بررسی و مطالعه مجموعه‌ای کوچک از ادبیات عرب است و دیدگاه جدیدی از ادبیات را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهدکه تقریباً با هیچ یک از آن آشنایی ندارند.
  • آشنایی با عقاید روشنفکری که قیمت و ارزش آزادی را به‌خوبی درک می‌کند و جسارتش آمیخته شده با کنترلی خودخواسته از خشم است.
  • شنیدن صدای ادبی و وجدان سیاسی مصر از زبان صنع الله ابراهیم موضوع دیگری است که خواندن این کتاب را برای خواننده بسیار جذاب‌تر خواهد کرد.

در بخشی از کتاب آن رایحه می‌خوانیم

چرا باید وقتی می‌نویسیم فقط از زیبایی گل‌ها و دل‌انگیزی عطرشان بنویسیم؛ درحالی‌که خیابان هامان را گه گرفته و آب‌های کثیف راهمان را بند آورده و همه بوی گند به مشامشان می‌خورد و از آن شکایت دارند. وقتی روزنوشت‌های مختصرم را خواندم احساس کردم که در برابر یک مادهٔ خام ادبی هستم که فقط برای شکل‌دهی و صیقل کاری‌اش تلاش کرد. همچنین احساس کردم که بالاخره به صدای خاص خودم دست یافته‌ام.

در یک فروشگاه کتاب‌های خارجی که بعدتر رئوف مسعد و عبدالحکیم قاسم از آن «بیرون آمدند» کار پیدا کردم. برای این کار لازم بود که در طول روز در فروشگاه باشم. به این ترتیب، تنها فرصت برای نوشتن جدی روزهای تعطیل بود۔ هنوز یادم است که اولین صفحه‌ی آن رایحه را یک روز صبح درکافه‌ای در پارک الازبکیه نوشتم. طولی نکشید که متوجه بیهوده بودن این وضع شدم. کارم را رها کردم۔ یکی از دوستان، دکتر جمال صابر ‎ جبرة‏ خانه‌ی متروکه‌ای در مصرالجدیدة داشت که پر از کتاب‌های قدیمی بود و آن را در اختیارم گذاشت در میان آثار علامه باستان‌شناس امی جبرة و مجلدات شهداء القدیسین خود را وقف اولین رمانم کردم، سه ماه تمام که در طول آن حمایت معنوی دوستان قدیمی ام رئوف مسعد و کمال القلش مرا سرپا نگه داشت۔

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب

کتاب آن رایحه از آن دسته از کتاب‌هایی است که خواندن آن به هرکسی که به دنیای ادبیات عرب علاقه دارد پیشنهاد می‌شود. این کتاب در دسته‌بندی داستان و رمان قرار می‌گیرد. خوشبختانه کتاب‌های زیادی در این حوزه نوشته شده که خواندن آن برای علاقه‌مندان به این دسته‌بندی می‌تواند مفید باشد. در ادامه به تعدادی از این کتاب‌ها اشاره می‌کنیم:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
115.۳۹ مگابایت
مدت زمان
۰۲:۰۳:۰۵
نویسنده صنع الله ابراهیم
مترجم احسان موسوی خلخالی
راوی هوتن شاطری پور
ناشرانتشارات کتاب‌سرای نیک
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۴/۱۵
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱۱۵.۳۹ مگابایت
۰۲:۰۳:۰۵

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
1
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
0 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
100 ٪
1
(1)
52,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
آن رایحه
آن رایحه
صنع الله ابراهیم

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
آن رایحه
آن رایحه
صنع الله ابراهیم
انتشارات کتاب‌سرای نیک
1
(1)
52,500
تومان