0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
شکوفه های عناب

معرفی، خرید و دانلود کتاب شکوفه های عناب

نویسنده:
رضا جولایی
درباره شکوفه های عناب

شکوفه‌های عناب داستانی پیچیده از مرگ فجیع روزنامه‌نگار آزادی خواه، میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل است که از زبان نزدیکان او روایت می‌شود. رضا جولایی با خلق شخصیت‌های فرضی آنها را در بزنگاه‌های تاریخی و نقاط بحرانی دور یکدیگر جمع کرده است تا شاهد قتل این روزنامه نگار باشند. او فردی است که دغدغه‌های تاریخی دارد و می‌توان آن را به خوبی در این کتاب مشاهده کرد شکوفه‌های عناب بیانگر استبداد و تلاش‌های آزادی‌خواهان مشروطه است. به توپ بسته شدن مجلس بخش مهمی از ماجرا تشکیل می‌دهد.

‌درباره‌ی کتاب شکوفه‌های عناب اثر رضا جولایی

خلق شخصیت‌های تخیلی و جایگذاری آنها در کنار شخصیت‌های واقعی یکی از استعدادهای بی‌نظیر رضا جولایی است. داستان شکوفه‌های عناب روایتی از قتل میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل و ماجراهای سیاست در دوران مشروطه است.

زمان در این در این رمان غیر خطی و مدام در حال حرکت است. این رفت و آمد وقایع تاریخی  کتاب را از یکنواختی نجات داده و این ماجرای تاریخی را جذاب‌تر کرده است. داستان از طریق 4 راوی به جلو می‎رود. راوی اول زرین تاج همسر میرزا جهانگیرخان، داوودخان، عکاس ودستیار جهانگیرخان، بوریس نیکولایف افسر مخصوص لیاخوف و طیفورخان یک قزاق ایرانی است. هریک از راویان با زبان خاص خود ماجرا را تعریف می‌کنند و به این ترتیب زوایای مختلفی از یک حادثه به تصویر کشیده می‌شود که می‌توان دروغ‌ها، تناقض‌ها و بحران‌های آن را به خوبی دید.

داستان‌های جولایی نقطه‌ی مقابل قضاوت و صدور حکم‌های قطعی تاریخی است. او به کمک تخیل قوی و رو کردن حقایق دوران، مخاطب را با تمام جنبه‌های یک واقعه‌ی تاریخی آشنا می‌کند و به او کمک می‌کند تا درک بهتر و تحلیلی عمیق‌تر از تاریخ به دست آورد. داستان‌ جولایی پر از حس میهن دوستی است و در اوج پختگی نوشته شده است.

‌درباره‌ی رضا جولایی نویسنده‌ی کتاب شکوفه‌های عناب

رضا جولایی متولد سال 1329 است. او یکی از نویسندگان پیشکسوت ایرانی است که حضور کمرنگ اما به شدت تاثیرگذاری در عرصه‌‌ی ادبیات فارسی دارد. اغلب آثار او که به زعم منتقدان تاریخی است تاکنون درخشان مانده‌اند و پس از گذشت سال‌ها هم‌چنان بیانگر پاسخ‌های اساسی بشر است. درون‌مایه‌ی داستان‌های او را تقدیر، مسائل سیاسی، انسانیت و ایدئولوژی‌های در سایه تشکیل می‌دهد. جولایی خود معتقد است تاریخ تنها یک پس زمینه برای روایت داستان‌هایش است و نمی‌توان آنها را تاریخی تلقی کرد. آنچه آثار جولایی را از دیگر نویسندگان متمایز می‌کند، تلاقی شخصیت‌های تخیلی تاریخی با حوادث مهم ایران قدیم است. او در نگارش داستان‌های خود از تکنیک‌هایی بهره گرفته است که پیش از او کمتر نویسنده‌ای آنها را استفاده کرده است. جولایی از اولین افرادی است که تجربه‌گرایی را با داستان نویسی درآمیخت. طرح معما و استفاده از الگوهای پازلی یکی دیگر از دستاوردهای این نویسنده به شمار می‌آید.

جولایی در سال‌های اخیر پرکارتر شده است و آثار جدیدی را به بازار عرضه کرده است. شناخته شده‌ترین اثر او کتاب «سوء قصد به ذات همایونی» است که روایت‌گر جریان‌های مارکسیستی در دوران محمدعلی شاه است.  از دیگر آثار وی می‌توان به کتاب‌های «قصه‌های سیماب و کیمیای جان»، «یک پرونده‌ی کهنه» و «پاییز 32» اشاره کرد. انتشارات چشمه  ناشر کتاب‌های رضا جولایی است. نشر چشمه کتاب شکوفه‌های عناب را در سال 1397 عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است.

نشر چشمه، ناشر کتاب‌های قفسه‌ی ادبی

«نشر چشمه» یکی از قدیمی‌ترین و پرمخاطب‌ترین انتشارات ایران است که از سال 1364 فعالیتش را آغاز کرده است. این نشر کتاب‌های حوزه‌های مختلف را منتشر می‌کند و با تعداد زیادی از نویسنده‌ها و مترجمان مشهور همکاری دارد. این انتشارات طی سال‌های اخیر کتاب‌هایش را در دسته‌بندی‌های مختلف منتشر کرده است و از این طریق علاقه‌مندان به کتاب‌های داستانی و رمان راحت‌تر می‌توانند به ژانر دلخواهشان دست پیدا کنند. ازجمله این سری‌ها عبارت‌اند از جهان تازه‌ی داستان ، کتاب‌های قفسه‌ی آبی، متن‌های پیشینه‌ی داستانی، جهان نو، جهان کلاسیک، جهان‌ سیاه، جهان خیال، جهان تازه‌ی شعر، شعر جهان، جهان تازه‌ی نمایش، مجموعه‌ی مطالعات سینمایی، کتاب ونوشه، اندیشه‌ی امروز ایران، مجموعه‌ی کتاب‌های اقبال و..

چرا باید کتاب شکوفه‌های عناب را خواند؟

کتاب شکوفه‌های عناب در دسته‌ی کتاب‌های داستان و ادبیات فارسی قرار دارد. این کتاب برای گروه سنی بزرگ‌سال مناسب است. تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 324 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 16 روز بخوانید.

کتاب شکوفه‌های عناب جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع داستان و ادبیات فارسی است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی داستان و ادبیات فارسی زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

‌‌در بخشی از کتاب شکوفه‌های عناب می‌خوانیم

روزگارم در آنی زیرورو شد. وقتی که ما به دامغان سفر کرده بودیم عکاس‌خانه مورد هجوم واقع شد و تمام وسایل عکاسی و تعداد مُعتَنابِهی از شيشه‌ها و وسایل ظهوروثبوت خرد شد یا سوخت و یا به تاراج رفت.

هنگامی که از سفر بازگشتیم. صحرای محشری پیش روی‌مان بود. موسیو بهت زده به ثمره‌ی بربادرفته‌ی یک عمرخیره شد. زبانش بند آمد و همان جا مبتلا به فَجاه شد و به زمین افتاد. نمُرد، اما در بستری افتاد که دیگر از آن برنخاست. من هم دوباره سَلَندَر شدم. حتی محل خواب خود را هم از دست داده بودم. ناچار نزد پدر و مادرم بازگشتم که چند ماهی بود ندیده بودم‌شان. هر دو نحیف‌تر و خاکستری تر شده بودند و بیماری پدر شدت گرفته بود. هر دو از دیدن من خوشحال شدند. پدر بروز نداد. مادر بی‌محابا محبت خود را فاش کرد. به گریه افتاد.. خواست که آخر عمری نزدشان بمانم. دوباره همان زندگی...؟

مدتی بعد برحسب اتفاق در انجمن شنیدم که میرزا قاسم خان صحبت از تأسیس روزنامه‌ای می‌کند. رویم را سفت کردم و بعد از جلسه نزد او رفتم. ماجرای عکاس‌خانه را عرض کردم می‌دانست. گفتم مدتی است عاطل مانده‌ام و دستم خالی است؛ اگر شغلی در اداره‌ی روزنامه موجود باشد که به من محول کنند موجب امتنان خواهد بود. فکری کرد و گفت متأسفانه نفرات لازم گرد هم جمع شده‌اند و امور جاری قسمت شده. بااین حال شاید بتواند کاری بکند اما قول نمی‌دهد. سخنانش را از سر رفع تکلیف دانستم و چون چند روزی هم گذشت و خبری نشد ناامید شدم. تا این که شبی کسی در خانه‌مان را زد و گفت حامل پیامی از میرزا قاسم خان است. صبح روز بعد خودم را به اداره‌ی روزنامه در خیابان علاءالدوله رساندم. از رویت اوضاع روزنامه متعجب شدم. ساختمانی فکسنی بود و در طبقه‌ی دوم آن دو اتاق با در و دیوارهای دودگرفته و چند میز و صندلی کهنه. همه‌ی بضاعت روزنامه همین بود. دو نفر، یکی سی ساله با مو و سبیل مشکی و دیگری کمی مسن‌تر، سرگرم قلم زدن بودند. جوانک لاغراندامی هم که سمت آبدارچی داشت سرگرم روشن کردن سماور بود. خودم را معرفی کردم و گفتم با میرزاقاسم خان عرضی دارم. گفتند که امروز به مجلس رفته و معلوم نیست کی باز می‌گردد. تا بعدازظهر در خیابان پرسه زدم و رفتم و برگشتم، خبری نشد. حوالی ساعت سه آن دو نفر صحبت کنان از عمارت خارج شدند و اندکی بعد جوانک لاغراندام در ساختمان را قفل کرد و او هم رفت.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب شکوفه‌های عناب اثر رضا جولایی بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی داستان و ادبیات فارسی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۱۸ مگابایت
تعداد صفحات
324 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۰:۴۸:۰۰
نویسندهرضا جولایی
ناشرنشر چشمه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۲/۲۳
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
72,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۱۸ مگابایت
۳۲۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 42 مخاطب
5
ستاره
69 ٪
4
ستاره
16 ٪
3
ستاره
2 ٪
2
ستاره
7 ٪
1
ستاره
4 ٪
18 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

جولایی نویسنده کاردانی‌ه،اما در این کتاب کاراکترها از لحاظ زمانی ناهماهنگی دارن، ورود اماره های جنسی بدون دلالت‌ه و همینجوری یهویی خلق الله میافتن‌ گَل هم، بقول دوستی روایت با دوسوم‌ این کتاب هم شکل میگرفت اما زبان جولایی مثل همیشه گیرا بود، ...اما ترجیحم هنوز جولایی‌ِ سوقصد به ذات همایونی‌ه.

5

من یک پنجم کتاب رو خوندم و هنوز متوجه نشدم این کتاب داستان کوتاهه یا دارم فصلهای رو میخونم که بعد بهم مرتبط خواهند شد. این چند روز هم مصادفه با محدود کردن اینترنت به اینترنت ملی و امکان سرچ کردن ندارم که جواب سوالم رو پیدا کنم

5

زیباتر از قلم رضا جولایی، که بسیار تحسینش می‌کنم، موضوع رمان‌های اوست که گذشته‌ای نه‌چندان دور ولی آنچنان متلاطم در هریک از آثار او به تصویر کشیده شده و من نیز اقبالش را دارم که آن گذشته را زندگی کنم. دست‌مریزاد آقای جولایی

4

من نسخه چاپی رو دارم. نثر کتاب عالی است. کیف کردم. هر فصل یک راوی متفاوت دارد. به زندگی میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل پرداخته است. که حالا هم به مزارش بی احترامی میشود و مظلوم هست.

5

خیلی زیبا. واقعا ارزش خواندن داره. اینکه زمان به طور خطی پیش نمیره و تاریخ حوادث پس و پیش میشه ولی خط فکر کتاب رو گم نمیکنه خواندن این کتاب را خیلی لذت بخشش کرده.

5

خیلی کتاب خوبی بود، با خوندن خط به خط این کتاب، لذت بردم. پیشنهاد میکنم اگر به دوران تاریخی قاجار و ماجرای مشروطیت و هر آنچه بر وطن ما گذشته؛ علاقه دارین این کتابو بخونید.

5

به نظرم يكي از قشنگ ترين رمان هاي فارسي بود كه تا حالا خوندمش اصلاً نفهميدم كي رسيدم به صفحه ي آخرش. خواندن اين كتاب رو از دست ندين👌🏻

5

هر بخش با زاویه دید اول شخص و توسط,یکی از, شخصیت ها بیان میشود. زبان داستان زبان قاجار است. متن روان و دارای توصیفات فراوان است.

1

کتاب قشنگ پنجاه درصد متنش اضافیه... و موضوع اصلی که مشروطه و میرزا جهانگیر خان رو‌ فراموش کرده... اواسط کتاب واقعا ملال اوره

5

کتابی فوق العاده با داستانی غیرخطی که به خوبی قابل دنبال کردن هست. تصویرگری عالی که باعث میشه داستان مثل فیلم جلوی چشمات بیاد

نمایش 8 نقد دیگر
4.4
(42)
72,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
شکوفه های عناب
شکوفه های عناب
رضا جولایی
نشر چشمه
4.4
(42)
72,000
تومان