0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
12 حکایت از سعدی

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی 12 حکایت از سعدی

نویسنده:
سعدی
درباره 12 حکایت از سعدی

«تو را حکایت ما مختصر به گوش آید

که حال تشنه نمی داني اي گل سیراب

اگر چراغ بمیرد صبا چه غم دارد

و گر بریزد کتان چه غم خورد مهتاب

دعات گفتم و دشنام اگر دهی سهل است

که با شکردهنان خوش بود سؤال و جواب»

نقد و بررسی کتاب صوتی «دوازده حکایت از سعدی»

کتاب دوازده حکایت از سعدی مشتمل بر دوازده حکایت دلنشین و زیبا از سعدی صاحب سخن است. سعدی یکی از سخنورانی است که با شیرینی خاصی داستان‌های خود را بیان می‌کند از مهمترین ویژگی‌های آثار سعدی مسجع بودن نثر و شعر آن است. سعدی شیرازی در دوران خود به عنوان یکی از بزرگترین شاعران قرن شناخته می‌شد. زیرا او توانسته بود از نثر دشوار آن را عبور کند و کتابی را ارائه دهد که ترکیبی از نثر قدیمی و نثر روان باشد. گلستان سعدی پس از کتاب بوستان سعدی نوشته شده است. به گفته‌ی محمدعلی همایون کاتوزیان زمانی که سعدی کار بوستان را به پایان رساند به افسردگی دچار شد زیرا فکر می‌کرد که با پایان رساندن بوستان‌ سعدی دیگر کاری در این دنیا ندارد. سعدی احساس می‌کرد که رود خروشان طبع شاعرانه‌اش بدون استفاده باقی مانده‌است. سپس به نوشتن گلستان مشغول شد. گلستان سعدی ۶ ماه پس از بوستان نوشته شده‌است. به گفته برخی از تاریخ‌دانان به ویژه استادان تاریخ ادبیات نوشتن گلستان سعدی فقط یک ماه به طول انجامیده است.

سعدی صاحب سخن است. می‌توان گفت از گلستان و بوستان سعدی هیچ شعر و نثری روان‌تر و لطیف‌تر وجود ندارد. گلستان سعدی حکایت‌های خود را هم به نثر و هم به نظم بیان می‌کند. سعدی از بهترین روش برای بیان بهترین پند و اندرزها استفاده کرده‌است. بیشتر حکایات و اشعار این کتاب را مردم از بر هستند‌. بیشتر این حکایات امروزه به عنوان ضرب المثل نیز بیان می‌شوند. در واقع باید گفت بوستان و گلستان سعدی از وزنه‌های سنگین ادبیات فارسی هستند.

کتاب گلستان سعدی در سال 656 نوشته شده‌است. نویسنده‌ی این کتاب ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف است. گلستان سعدی مشتمل بر هشت باب است. این هشت باب عبارتند از سیرت پادشاهان، اخلاق درویشان، فضیلت قناعت، فوائد خاموشی، عشق و جوانی، ضعف و پیری، تاثیر تربیت و آداب صحبت. هر کدام از این هشت باب سعدی به گروه‌های مختلف انسان‌ها مانند جوانان، پیران، ثروتمندان، فقرا و کودکان آداب زندگی را می‌آموزد. ترکیب نظم و نثر حکایات این کتاب باعث موزون بودن، وزن شعری شده‌است. کتاب گلستان سعدی را می‌توان اثری مناسب با زمان حال دانست. این اثر به گونه‌ای است که هیچگاه کهنه نمی‌شود. سعدی در این کتاب از بیان زندگی‌نامه افراد و یا بیان تاریخ گذر کرده‌است. او توجه خود را بر بیان ویژگی‌های اخلاقی صحیح متمرکز کرده‌است. گلستان روایتی از روزگار خود سعدی است. اما این روایت کهنه نمی‌شود. کتاب گلستان سعدی تاکنون به زبان‌های بسیاری ترجمه شده‌است. مفاهیم این کتاب آنقدر دلنشین و زلال است که ترجمه به زبان‌های مختلف از ارزش این اثر کم نکرده است.

یکی از حکایات صوتی سعدی

«دوش مرغی به صبح می‌نالید                                         عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش

یکی از دوستان مخلص را                                                مگر آواز من رسید به گوش

گفت باور ندارم که تو را                                                   بانگ مرغی چنین کند مدهوش

گفتم این شرط آدمیت نیست                                            مرغ تسبیح‌گوی و من خاموش»

در یکی از حکایت‌های کتاب دوازده حکایت از گلستان آمده است که در یک شب همه افراد کاروان خفته بودند که به یکباره مردی از جایش برخاست و فریاد زنان سر به بیابان گذاشت. زمانی که آرام شد از او پرسیدند که چه اتفاقی برایش افتاده بود؟ مرد پاسخ داد که همه مخلوقات خداوند در یاد خداوند بودند. اما ما به خواب غفلت فرو رفته بودیم.

دانلود کتاب صوتی «دوازده حکایت ازگلستان سعدی»با صدای خسرو شکیبایی

کتاب صوتی دوازده حکایت از سعدی در سال 1397 توسط انتشارات آوا خورشید منتشر شده‌است. راوی این کتاب مرحوم خسرو شکیبایی است. موسیقی متن این کتاب صوتی نیز ساخته کارن همایون‌فر است. شما می‌توانید کتاب صوتی دوازده حکایت از سعدی به قلم سعدی، روایت خسر شکیبایی و انتشارات آوا خورشید را از همین صفحه در فیدیبو دانلود و تهیه نمایید.

ترکیب صدای جادویی خسرو شکیبایی با حکایت‌های سعدی باعث به وجود آمدن این کتاب بی‌نظیر شده‌است. خسرو شکیبایی با صدای گوش نواز و لحنی گیرا حکایات این کتاب را در قلب شنونده جای می‌دهد. کارن همایون‌فر نیز با ساختن موسیقی متن اصیل ایرانی لذت بخشی این مجموعه را دو صد برابر کرده‌است.

دانلود کتاب صوتی با صدای خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی در هفتمین روز از ماه شکوفه‌های بهاری یعنی فروردین سال 1323 چشم به جهان گشود. او زاده‌ی شهر تهران است. پدر خسرو شکیبایی زمانی که او 14 ساله بود درگذشت. پدرش سرگرد ارتش بود. او در زمان نوجوانی به فعالیت‌های مختلفی از جمله خیاطی، کانال سازی و ... می‌پرداخت. سپس در 19 سالگی و در سال 1342 فعالیت هنری خود را با تئاتر آغاز کرد. سپس وارد دانشگاه شد. او فارغ التحصیل رشته‌ی بازیگری از دانشگاه هنرهای دانشگاه تهران است. خسرو شکیبایی در سال 1353 در سینما دیده شد. نام خسرو شکیبایی فراتر از بازیگر، به عنوان یک صداپیشه و دکلمه گو شناخته می‌شود. او به معنای واقعی هنجره طلایی بود. او در سال 1347 صداپیشگی را آغاز کرد. خسرو شکیبایی محبوب تمامی دل‌ها بود. شخصیت عالی و بی‌نظیر این هنرمند از او چهره‌ای محبوب ساخته بود. او بسیاری از اشعار سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و ... را به صورت دکلمه اجرا کرده بود. از فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی این هنرمند می‌توان به خط قرمز، هامون، کیمیا، روزی روزگاری، کوچک جنگلی، خانه سبز و ... نام برد. خسرو شکیبایی چندین بار برنده‌ی سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده بود. اما در نهایت به طور ناگهانی در سحرگاهان روز بیست و هشتم تیرماه سال 1387 بر اثر ایست قلبی درگذشت. درگذشت خسرو شکیبایی، فقدان بزرگی را در جامعه هنری ایران به وجود آورد. آرامگاه این هنرمند نامی در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران است. در سال 1389 الهام قره‌خانی کتابی را به نام «خسرو شکیبایی» نوشت.

کارن همایون‌فر در سال 1347 در تهران چشم به جهان گشود. او از کودکی به یادگیری پیانو پرداخت. آقای همایونفر فارغ التحصیل رشته‌ی موسیقی از دانشگاه انگلستان و ترکیه است. این هنرمند استادان بزرگی همچون کمال ارغلو داشته است.همایونفر ترانه‌ساز بسیاری از فیلم‌های ایرانی است. از فعالیت‌های هنری او در زمینه تیتراژ فیلم سینمایی و سریال می‌توان به زیر سقف دودی، اروند، هیس دخترها فریاد نمیزنند و ... اشاره کرد.

سعدی صاحب سخن نویسنده‌ی کتاب «گلستان»

ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف ملغب به سعدی در سال ۶۰۶ چشم به جهان گشود. او زاده‌ی شهر هنر و ادب شیراز است. سعدی درس ادب را در نظامیه بغداد خوانده است. سعدی یکی از بزرگترین و تاثیر گذارترین شاعران ایرانی است. او نثر و نظم دوران خود را به شیوه خود تغییر داد. حافظ نیز از شاعرانی بود که از غزلیات او به عنوان یک سبک شعری بهره می‌برد. این شاعر بزرگ دو اثر جاودان به نام بوستان و گلستان سعدی را به جای گذاشته است. در کشورمان به منظور بزرگداشت این شاعر جاویدان روز اول اردیبهشت ماه به عنوان روز بزرگداشت سعدی نام گذاری شده‌است‌‌. سعدی در سال ۶۹۰ درگذشت. اما او یکی از کسانی است که با نوشتن آثار بی‌نظیر همیشه زنده و جاویدان است. آرامگاه شیخ عجل سعدی شیرازی در باغ سعدیه واقع شده‌است.بیان کامل  سرگذشت این شاعر نامی در این مقال نگنجد.

بخشی از کتاب صوتی«دوازده حکایت از سعدی»

یکی از وزراء برای مشورت پیش ذوالنون مصری رفت و گفت، روز و شب در پیشگاه سلطان به خدمت مشغولم. به خیرش امیدوارم و از کیفر و خشمش می‌ترسم. ذوالنون گریست و گفت، اگر آنقدر که تو از سلطان می‌ترسی من از خدا می‌ترسیدم، تا کنون جزو بندگان خاص خدا بودم.

 اگر درویشان فکر آسایش و سختی را از سر بیرون می‌کردند می‌توانستند پا به اوج بگذارند. همچنین، اگر وزیران آنقدر که از پادشاه می‌ترسند از خدا می‌ترسیدند، مقامشان از فرشتگان هم بالاتر می‌رفت.

گر نه امید و بیم و راحت و رنج          پای  درویش  بر فلک بودی

ور وزیر از   خدا   بترسیدی             همچنان کز مَلِک، مَلَک بودی

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
27.۵۵ مگابایت
مدت زمان
۳۰:۰۵
نویسنده سعدی
راویخسرو شکیبایی
ناشرآوا خورشید
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۱/۲۰
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۷.۵۵ مگابایت
۳۰:۰۵

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.7
از 5
براساس رأی 82 مخاطب
آموزنده 🦉 (1)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
5
ستاره
87 ٪
4
ستاره
3 ٪
3
ستاره
1 ٪
2
ستاره
4 ٪
1
ستاره
2 ٪
32 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

موسیقی فوق العاده کارن همایونفر و صدای جادویی و فراموش نشدنی خسرو شکیبایی که حکایات سعدی علیه رحمه رو میخونه. بهتر از این اثر حالا حالاها پیدا نمیشه. کاش میشد بجای ۵ ستاره ۵۰تا ستاره به این اثر داد.

1

سلام در جایگاه مدرس زبان و ادبیات فارسی باید عرض کنم؛ در همین نسخه نمونه مصرع اول بیت دوم اشتباه خوانده شد. امید بسته با کسره دال خوانده می شود... امید ِ بسته ترکیب اضافی است؛ اما در خوانش با ساکن روی حرف دال خوانده شده... روح جناب شکیبایی در آرامش کوتاهی از ایشان نبوده؛ ناظر ادبی این پروژه یا خواب بودند یا غایب!

5

خدا رحمت کند..هنرمند ارزنده ای بود..حیف که زود به دنیای باقی پر کشید..خدا را شکر که هنوز صدایش زنده است...از گرد اورنده و نگهدارنده صدای استاد قدردان و سپاسگزارم ...خدا خیرشان دهد.اکبرعزیزی.خرم دره.زنجان.

5

همه ی دکلمه های خسرو شکیبایی رو بزارید

5

هر نوشته و کتابی شنیدنش با صدای استاد شکیبایی لذت بخش است روحش شاد یادش گرامی

5

فوق العاده دلنشین بود. صدای جادویی، موسیقی بینظیر، متن عالی و کیفیت ایده آل. انقدر زیباست که میشه چندین و چند بار با هیجان گوش کرد.

5

صدای خسرو شکیبایی واقعا جادوییه.

5

جادوانه زنده یاد شکیبایی و موسیقی زیبای زمینه ، بسیار استفاده کردم و لذت بردم ،ای کاش همه گلستان به این صورت اجرا شده بود.

5
حال‌خوب‌کن ✨
اجرای روان 🎙️
آموزنده 🦉

صدای بی نظیر استاد شکیبایی و گلستان سعدی معرکه است من همیشه وقتی کار های خونه رو انجام میدهم بارها و بارها گوش میکنم.

5

از حکایت سعدی بهتر چی هست و از صدای بی‌نظیر خسرو شکیبایی بهتر کجا هست. بی نظیره، بی نظیر

نمایش 22 نقد دیگر
4.7
(82)
آموزنده 🦉 (1)
45,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
12 حکایت از سعدی
12 حکایت از سعدی
سعدی
آوا خورشید
4.7
(82)
آموزنده 🦉 (1)
45,000
تومان