0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ

معرفی، خرید و دانلود کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ

ناشر:
نشر نو
درباره یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ

کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ (One Day in the Life of Ivan Denisovich)، یک رمان روسی نوشته‌ی الکساندر سولژنیتسن است که نخستین بار در نوامبر ۱۹۶۲ در مجله ادبی نوی میر(دنیای نو) در شوروی سابق منتشر شد.

کتاب درباره‌ی اردوگاه‌های کار اجباری در دهه ۵۰ میلادی در شوروی سابق است و زندگی یک روز یک زندانی معمولی با نام «ایوان دنیسویچ شوخوف» را توصیف می‌کند. انتشار این کتاب رویدادی نامعمول در تاریخ ادبیات شوروی بود چرا که پیش از آن هیچ کتابی درباره‌ی سرکوب‌های دوران استالین منتشر نشده بود. در جریان اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۰ به سولژنیتسین به این کتاب او به شکل خاصی اشاره می‌شود.همچنین در سال ۱۹۷۰ فیلمی براساس این کتاب با مشارکت انگلیس و نروژ با بازی تام کورتنی ساخته شد. این کتاب به ترجمه‌ی رضا فرخ‌فال توسط نشر نو در فیدیبو در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

الکساندر سولژنیتسن

الکساندر ایسائویچ سولژنیتسن، متولد ۱۱ دسامبر ۱۹۱۸ بود. سولژنیتسن نویسنده ی مشهور اهل روسیه و برنده‌ی جایزه ی نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۰ میلادی است. وی به خاطر افشای جنایات ژوزف استالین در رمان‌هایش، بیست سال را در تبعید گذراند.

کتاب‌های مجمع‌الجزایر گولاگ و یک روز از زندگی ایوان دنیسویچ از آثار الکساندر سولژنیتسن هستند. از ویژگی‌های سولژنیتسن، بیان ناخشنودی و انتقادهای او از ساختار اداری نادرست و وجود فساد اداری و ندانم‌کاری در میان مقامات بالادست شوروی و بی‌اعتنایی آنان به همه است. از آثار معروف دیگر سولژنیتسن می توان به کتاب واقعۀ ایستگاه کرچی‌ توفکا و خانۀ ماتریونا اشاره داشت.

این نویسنده در آثار ادبی‌اش با بهره‌گیری از تجربه‌های زیسته خود، تاریخ سیاسی سده بیستم کشورش، به ویژه سازوکار سرکوب سازمان‌یافته را روایت می‌کند. این موجب شده برخی او را «خائن» و برخی دیگر او را «پیامبر» بنامند.

چرا باید کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ را بخوانیم؟

 یکی از مهم‌ترین دلایلی که برای خواندن این کتاب وجود دارد این است که در نوبل ۱۹۷۰ به کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ اشاره می شود. همچنین این کتاب از آثار برجسته و مهم رمان روسی است. علاقه‌مندان به رمان‌های روسی و همچنین رمان‌های جنگ و ضد جنگ  می‌توانند از این کتاب بهره‌های زیادی ببرند.

 روزنامه واشنگتن پست این کتاب را هم سطح با کتاب «دکتر ژیواگو» می‌داند، چه از نظر سیاسی و چه از نظر ادبی. همچنین مجله ی آمریکایی Library Journal کتاب را اینگونه توصیف کرده: دراماتیک، بی‌باکانه و با جزئیاتی واضح.

اگر شما هم به داستان و رمان های روسی و همچنین رمان های ژانر جنگ علاقه دارید این کتاب به شما توصیه می شود.

در بخشی از کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ می‌خوانیم

  • اما هیچ‌وقت کسی سروقت او نمی‌آمد، و هر روز که می‌گذشت او کمتر و کمتر به یاد خانه و آبادی زادگاهش می‌افتاد. اینجا از سفیده صبح تا تاریک شب پا به زمین می‌کوفت و دیگر وقتی برای خیالاتی شدن و در رویا فرورفتن نداشت. با آنهای دیگر توی صف ایستاده بود، آنها که به شکمهایشان وعده داده بودند به‌زودی چربی خوکشان را به نیش بکشند، روی نانشان کره بمالند، و چایشان را با قند شیرین کنند. شوخوف اما تنها یک آرزو داشت اینکه به‌موقع بتواند خودش را به افراد دیگر گروه توی غذاخوری برساند و آب‌زیپویش را تا داغ است سربکشد. یخ که می‌کرد نصف خاصیتش از دست می‌رفت.
  • از آدمهایی که توی صف بودند خبرهایی شنید. این هفته هم از تعطیل یکشنبه خبری نبود. بالاییها باز هم آن را مالانده بودند. تازگی نداشت، بار اولشان نبود هر ماهی که پنج روز یکشنبه داشت، سه روز آن را تعطیل می‌کردند و دو روز دیگر زندانیان را سر کار می‌فرستادند. شوخوف این را می‌دانست اما از شنیدن آن خبر انگار دنیا را روی سرش خراب کردند و می‌خواست بالا بیاورد. نمی‌شد از دست دادن یکشنبه را راحت پذیرفت.

پیشنهاد های برای دوستداران کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ

اگر به این سبک کتاب داستان و رمان علاقه دارید یا به دنبال مطالعات داستان های ژانر جنگ و ضد جنگ هستید، بهتر است به کتاب های زیر نیز نگاهی بیندازید:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۲۴ مگابایت
تعداد صفحات
171 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۴۲:۰۰
نویسندهالکساندر سولژنیتسین
مترجم رضا فرخ فال
ناشرنشر نو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۵/۳۰
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
52,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۲۴ مگابایت
۱۷۱ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 7 مخاطب
پربار 🌳 (1)
گیرا 🧲 (1)
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
3 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5
انگیزه‌بخش 🚀
خوش‌خوان 🪶
تلخ ☕️
پربار 🌳
گیرا 🧲

شرح یک روز عادی در اردوگاههای کار اجباری استالین بدون اینکه اتفاق خارق‌العاده‌ای در مقیاس اون اردوگاهها در اون رخ بده وقتی تا این اندازه برای خواننده امروزی حیرت‌آور و غیرعادی باشه حکایت از رنج و شکنجه عظیمی داره که در طول سالیان دراز به صورت سیستماتیک و مداوم از طرف گروهی از انسانها بر گروه دیگری از انسانها تحمیل شده. این تازه در حالیه که در روایت سولژنیتسین سیاهی کاملا فراگیر نیست و هنوز لکه‌های سفیدی مثل رفتار ناخدا و تیورین در لابلاش دیده میشه. در اینجا انسانهای در زنجیر هنوز پاره‌هایی از انسانیت خودشون رو با چنگ و دندون حفظ کردن. در روایتهای شالاموف که روزهای عادی و غیرعادی همین اردوگاهها رو در کنار هم به تصویر کشیده می‌بینیم که قربانیان گرفتار وقتی تحت ظلم و رنج مداوم قرار می‌گیرن چطور در هم شکسته میشن و زیر چکمه‌های سیستم، دامن اخلاق و انسانیت از چنگشون رها میشه و تلاش می‌کنن خودشون رو به شکل جلادانشون دربیارن. خود سولژنیتسین در مجمع‌الجزایر گولاگ، مکانیزم این سیستم رو بخوبی نشون میده که چطور نه فقط انسان رو بلکه انسانیت رو زیر پای خودش له می‌کنه.

5

کتابی با توصیفات دقیق و موشکافانه به سبک سولژنتسین ، همونطور که از عنوان کتاب مشخص ماجرای یک روز از زندگی زندانی به نام ایوان دنسوویچ رو روایت می‌کنه که در زندان های گولاگ زندانی شده. نکته به خصوصی که نویسنده‌هم تاکید می‌کنه این یک روز بدون هیچ اتفاق خاصی و شاید یکی از بهترین روز‌ها در زندان باشه اما باز هم بسیار متأثرکننده است. من تا مدت‌ها بعد از خوندن این کتاب به ظرف غذام نگاه می‌کردم و به فکر فرو می‌رفتم

5

من نسخه چاپی ش رو خوندم. بی نظیره

5
(7)
خوش‌خوان 🪶 (1)
66,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ
یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ
الکساندر سولژنیتسین
نشر نو
5
(7)
خوش‌خوان 🪶 (1)
66,000
تومان