0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
رُستم و سُهراب

معرفی، خرید و دانلود کتاب رُستم و سُهراب

مقدمه، گزینش، توضیح و تنظیم برای اجرا
ناشر:
نشر نو
درباره رُستم و سُهراب

کتاب رستم و سهراب، گزیده‌ای از یکی از جذاب‌ترین و تراژیک‌ترین بخش‌های شاهنامه است که به حماسه رستم و سهراب می‌پردازد. در داستان رستم و فرزندش بیش از هزار بیت در شاهنامه وجود دارد اما در این کتاب نزدیک به 160 بیت حذف شده است اما به روند داستان هیچ آسیبی وارد نمی‌شود. در قسمت ابتدایی کتاب فوق خلاصه و چکیده‌ای از این تراژدی نوشته شده است تا با کلیت داستان آشنا شویم. بخش دوم نیز شامل متن کامل یک اجرای شنیداری محبوب است که آن را می‌توانیم در جلسات شاهنامه‌خوانی خود استفاده کنیم.

در میان داستان‌های شاهنامه، ماجرای سهراب و پدرش جذابیت بسیار بالایی در طول اعصار و قرون داشته است و تعداد کثیری نقاشی برای توصیف صحنه‌های این داستان کشیده شده‌‌اند.

این کتاب شعر توسط ابوالحسن تهامی گزینش و تنظیم شده و نشر نو آن را در سال 1395 به چاپ رسانده است.

درباره نویسنده

حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی، شاعر حماسه‌سرای ایرانی و سراینده شاهنامه، یکی از مهم‌ترین شاعران ملی ایران است. او برای به نظم در آوردن مهم‌ترین حماسه ملی ایرانیان سی سال از عمر خود را وقف انجام این کار کرد.

فردوسی به طبقه دهقانان طوس تعلق داشت و برخوردار از ثروت و جایگاه اجتماعی بالایی بود. آغاز کار او همزمان با روی کار آمدن سامانیان و جنبش هویت‌طلبی ایرانیان بود. اما هنگامی‌که منظوم کردن شاهنامه به پایان رسید، غزنویان به قدرت رسیده بودند. به همین دلیل فردوسی مورد احترام و توجه دربار غزنوی قرار نگرفت.

از زندگانی فردوسی تا پیش از سرایش شاهنامه، آگاهی چندانی در دست نیست و اطلاع زیادی درباره همسر و فرزند او ندارند. برخی از بزرگان ادب اعتقاد دارند زنی که در ابتدای داستان بیژن و منیژه وجود دارد، همسر فردوسی است. آن‌گونه که می‌دانیم پسسر فردوسی زودتر از خود او جهان را ترک کرده است. نظامی عروضی می‌گوید که از فردوسی تنها یک دختر باقی مانده است و وقتی سلطان محمود غزنوی، پاداش شاهنامه را به نزد دختر فردوسی فرستاد، او این هدیه را نپذیرفت و آن سکه‌ها را صرف بازسازی کاروانسرای چاهه کرده است. برخی فردوسی را بزرگ‌ترین شاعر فارسی زبان می‌دانند.

چرا باید کتاب رستم و سهراب را بخوانیم؟

اگر به ادبیات فارسی و شعر اصیل ایرانی علاقه‌مند هستید و خواندن شاهنامه برایتان جذاب است، به شما توصیه می‌کنیم تا این کتاب را مطالعه کنید. شاهنامه سند ملیت و افتخار ایرانیان است و آن را یکی از بزرگ‌ترین میراث جامعه بشری می‌دانند. کمتر ملتی چنین اثر ادبی شکوهمند و فاخری را دارد. اگر به فرهنگ و ادب ایرانی دل‌بستگی دارید خواندن این کتاب برایتان جذاب خواهد بود.

کتاب رستم و سهراب به گونه‌ای تنظیم شده است تا آن را بتوانید به صورت یک نمایشنامه اجرا کنید. پس اگر علاقه‌مند به نقالی یا نمایشنامه‌خوانی هستید کتاب فوق به کارتان خواهد آمد.

در بخشی از کتاب رستم و سهراب می‌خوانیم

افراسیاب شاه بزرگ توران و دشمن دیرینه‌ی ایران از دلاوری سهراب و بلندپروازی‌اش آگاه می‌شود و سیاه بزرگی در اختیار او می‌گذارد. اما هدف افراسیاب با هدف سهراب متفاوت است. افراسیاب می‌خواهد که سهراب در جنگ رستم را بکشد. چون می‌داند که ایران بی رستم را به آسانی می‌تواند شکست دهد. از این‌رو به سرداران خود می‌گوید که نباید هویت رستم را برای سهراب فاش کنند تا او به خیال این که با پهلوان ایرانی می‌جنگد رستم را شکست دهد و از میان بردارد.

اما تهمینه برادر خود. زنده‌رزم. را همراه سپاه سهراب می‌فرستد تا در روز جنگ سراپرده‌ی رستم و خود او را به سهراب نشان دهد و از بروز فاجعه جلوگیری کند. در یورش به ایران» سهراب یکی از دژهای استوار ایران به نام سپیددژ را تسخیر می‌کند و فرمانده دژ را که هُجیر نام دارد اسیر می‌گیرد و نزد خود نگه می‌دارد.

سپاه ایران و توران سرانجام به هم می‌رسند و سراپرده می‌زنند.

رستم که از دلاوری و جسارت پهلوان تورانی که نامش را نشنیده برای در هم شکستن سپید دژ در شگفت شده و نیز تصور نمی‌کند که پسر خودش به آن بزرگی و کفایت رسیده باشد. برای جاسوسی و شناخت سهراب شبانه با لباس مبدل به اردوی سهراب می‌رود و در جایی می‌ایستد و از دور حرکات سهراب را در چادرش تماشا می‌کند. او سهراب پهلوان و درشت‌اندام را می‌بیند که با سردارانش به بزم نشسته‌اند.

پیشنهاداتی برای دوستداران کتاب رستم و سهراب

اگر به شعر و داستان کهن فارسی علاقه دارید و دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره‌ی اساطیر ایران کسب کنید  به شما پیشنهاد می‌کنیم تا کتاب‌های زیر را هم مورد مطالعه قرار دهید. 

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
777.۵۹ کیلوبایت
تعداد صفحات
78 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۲:۳۶:۰۰
نویسندهابوالقاسم فردوسی
ناشرنشر نو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۴/۲۲
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۷۷۷.۵۹ کیلوبایت
۷۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(1)
160,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
رُستم و سُهراب
رُستم و سُهراب
مقدمه، گزینش، توضیح و تنظیم برای اجرا
نشر نو
5
(1)
160,000
تومان