0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مقالاتی درباره دین

معرفی، خرید و دانلود کتاب مقالاتی درباره دین

فلسفه و جامعه شناسی دین
نویسنده:
گئورگ زیمل
درباره مقالاتی درباره دین

مقالاتی درباره دین شامل مقالاتی از گئورک زیمل با موضوع دین است که او بین سال‌های 1898 میلادی تا 1914 میلادی نوشته است، به علاوه‌ی بخش پایانی از یک سخنرانی که در 1918 چاپ شد. البته در این کتاب لودویگ نیدر این مقالات را به لحاظ موضوعی در پنج بخش مرتب کرده است. بخش نخست دین و مدرنیته شامل مقالاتی با عناوین پرسش از ایده‌های بنیادی دینی و علم مدرن (1909)، مسئله دین در جهان امروز (1911)، تضاد فرهنگ مدرن (1918)، بخش دوم دین و تشخص شامل مقالاتی با عناوین درباره رستگاری روح (1903)، دین و تناقضات زندگی (1904)، تشخص خدا (1911)، بخش سوم دین و هنر با مقالاتی به نام‌های مسیحیت و هنر (1907)، هنر دینی رامبرانت (1914)، بخش چهارم روش‌شناسی دین شامل مقالاتی با عناوین درآمدی بر جامعه‌شناسی دین (1898)، درآمدی بر شناخت‌شناسی دین (1902)، بخش پنجم با عنوان به‌سوی چشم‌اندازی «گسترده‌تر» درباره دین شامل مقاله‌ای با عنوان دین است در سال 1912 به چاپ رسید. ویراست نخست این مقاله در سال 1906 به چاپ رسیده است.

مقالاتی دربارۀ دین را نشر ثالث در سال 1388 برای نخستین بار به چاپ رساند. ویراست دوم این کتاب نیز در سال 1400 روانه‌ی بازار کتاب ایران شد.

درباره گئورگ زیمل

گئورگ زیمل، جامعه‌شناس آلمانی است که در سال 1856 میلادی در برلین متولد شد و در 1918 میلادی در استراستوربرگ درگذشت. او در 1876 وارد دانشگاه هومبولت برلین شد و در رشته‌ی فلسفه و تاریخ به تحصیل پرداخت. زیمل در 1881 با تزی درباره‌ی فلسفه‌ی کانت مدرک دکتری خود را اخذ کرد. گرترود کینل زنی که زیمل در 1890 با او ازدواج کرد، مانند خودش یک فیلسوف بود. خانه‌ی آن‌ها مکانی برای گعده‌ها و تجمعات اندیشمندان و متفکران و مردم بود.

زیمل با وجود حمایت‌ آکادمیسین‌هایی همچون ماکس وبر، به‌راحتی نتوانست در میان جامعه‌ی دانشگاهی پذیرفته شود. او در دوران یهودی‌ستیزی، یک یهودی بود و علاوه‌برآن مخاطبان مقالات او عامه‌ی مردم بودند و نه جامعه‌شناسان آکادمیک. این موضوع موجب شد که آن‌ها نگاهی تحقیرآمیز به او داشته باشند. با وجود همه‌ی این‌ها زیمل دست از کار دانشگاهی نکشید و به شرکت در محافل هنری نیز ادامه داد.

گئورگ زیمل در سال  1918 اندکی پیش از اتمام جنگ جهانی اول بر اثر سرطان کبد درگذشت.

کتاب‌های دربارۀ فردیت و فرم‌های اجتماعی و فلسفۀ پول از معروف‌ترین آثار این جامعه شناس‌ هستند که به فارسی نیز ترجمه شده‌اند.آا

چرا باید کتاب مقالاتی دربارۀ دین را بخوانیم

شهناز مسمی پرست، مترجم این کتاب، در یادداشتی که بر چاپ اول این اثر نوشته معتقد است ویژگی شاخص مقالات زیمل، برخلاف دیگر کتاب‌ها و مقالاتی با موضوع جامعه‌شناسی دین، این است که او چشم‌انداز بدیعی را به روی خواننده می‌گشاید و فهم او را از مفاهیمی مانند ایمان، دینی بودن، رستگاری، تشخص الهی، آزادی، وحدت، هنر دینی و ... ژرف‌تر خواهد کرد. در ابتدای کتاب مقاله‌ای از رودلف اچ واین‌گارتنر آمده است که به خواننده در درک مفاهیم فرم و محتوا در آثار زیمل و ادبیات او کمک خواهد کرد. بنابراین مطالعه‌ی این کتاب برای علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی و دانشجویان این رشته خالی از لطف نخواهد بود.

این کتاب در دسته‌ی دین و عرفان اپلیکیشن فیدیبو در دسترس علاقه‌مندان است.

در بخشی از کتاب مقالاتی دربارۀ دین می‌خوانیم

آنچه شخصی را مذهبی می‌کند شیوه خاص واکنش او به زندگی در تمام جنبه‌های آن است، این امر که او چگونه نوع خاصی از وحدت را در تمام جزئیات نظری و عملی حیات مشاهده می‌کند - درست همان‌طور که هنرمند پاسخ خاص خودش را به هستی به‌مثابه کل می‌دهد و جهان خودش را از آن می‌سازد، و فیلسوف نیز همین کار را به شیوه خودش انجام می‌دهد؛ بنابراین دینداری را می‌توان در این پرتو مشاهده کرد: به منزله فرمی که طبق آن روح انسانی زندگی را تجربه می‌کند و وجود آن را ادراک می‌کند ـ فرمی که ضمناً تابع آن نوعی از آرمان‌ها و ضروریات محض، فراتر از امر سوبژکتیو، است که یک ذهن ابتدایی‌تر آن را فقط به قانون و مقررات از خارج تحمیل شده مرتبط می‌کند.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب

اگر از علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی و مطالعه‌ در این زمینه‌ هستید، کتاب‌های زیر پیشنهاد ما به شماست:

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۱۵ مگابایت
تعداد صفحات
318 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۰:۳۶:۰۰
نویسندهگئورگ زیمل
مترجم شهناز مسمی پرست
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Essays on religion
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۲/۲۵
قیمت ارزی
6 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۱۵ مگابایت
۳۱۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
159,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مقالاتی درباره دین
مقالاتی درباره دین
فلسفه و جامعه شناسی دین
نشر ثالث
0
(بدون نظر)
159,000
تومان