تولد محمود دولت آبادی

محمود دولت‌آبادی: به اعتبار همین لطف‌ها و دوستی‌ها زنده بوده‌ام!

شنبه ۱۶ مردادماه و به بهانه زادروز محمود دولت آبادی، در یک جمع خصوصی و با حضور برخی از ناشران و هنرمندان در باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد. این رویداد ارزشمند با نام جشن تولد «آقای نویسنده» توسط فیدیبو برگزار شد. در این رویداد برخی از هنرمندان، دوستان و ناشران مجموعه آثار استاد دولت آبادی، در سخنانی، جملاتی در وصف این نویسنده ارزشمند و گران‌قدر بیان کردند.

در ابتدای این مراسم، ندا برادران مدیرعامل فیدیبو ضمن خیرمقدم به مهمانان گفت: « این برنامه قرار بود در ابعادی بسیار وسیع‌تر و در خور شان و منزلت استاد دولت‌آبادی برگزار شود اما متاسفانه با توجه به شرایط کرونا نتوانستیم میزبان تعداد بیش‌تری از عزیزان و فعالان حوزه فرهنگ و ادب باشیم، بی‌شک همه می‌دانیم استاد محمود دولت‌آبادی یکی از مهم‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات داستانی ایران است و برای ما افتخار بزرگی است که در روزگاری نفس می‌کشیم که ایشان هم در آن دوران هستند.» در ادامه برخی از مهمانان این مراسم خصوصی چند کلمه‌ای درباره محمود دولت آبادی و آثارش سخن گفتند.

فریدون مجلسی:  دولت آبادی، سرو رونده ادبیات ایران است

فریدون مجلسی در بدو سخنرانی خود، محمود دولت آبادی را بزرگترین نویسنده معاصر و سرو رونده و بلند ادبیات ایران خطاب کرد. وی در ادامه صحبت هایش با نگاهی انتقادی به اوضاع فرهنگی کشور و در باب اهمیت حرفه نویسندگی و جایگاه نویسندگان بزرگ در اذهان عمومی اظهاراتی داشتند. در پایان، فریدون مجلسی گفت احترام بیشتر او برای محمود دولت آبادی  از آن جهت است که وی چه در ایران چه در خارج از کشور همواره متکی به قلم خویش بوده است و صحبت کردن در مورد محمود دولت آبادی باعث بزرگی ماست و چیزی به مقام او نمی افزاید. وی با انتقاد از رفتار زننده ای که در برنامه خندوانه نسبت به نویسندگان ایرانی شده بود، از روند حاکم بر رسانه ها نسبت به نویسندگان انتقاد کرد.

داوود موسایی: علی مورچه ی رمان کلیدر را در مسجد دیدم!

داوود موسایی که از سال های ۴۱ و ۴۲ کتاب های محمود دولت آبادی را منتشر کرده است برای توصیف جایگاه و اهمیت ایشان چند جمله ای درباره قدرت شخصیت پردازی رمان کلیدر صحبت کرد. وی اظهارات خود را با بیان واقعه ای از سال ۶۴ و همراهی با محمود دولت آبادی در سفر به روستای دولت آباد سبزوار ، ادامه داد. موسایی چنین بیان کرد: «خبر رسید مادر استاد فوت کردند. در دولت آباد معمولا مراسم ختم دو سه روز طول می‌کشد. رفتیم مسجد مراسم بر پا بود. عده ای کنار منبر نشسته بودند با خودم گفتم چه قدر چهره ها آشناست.  من تا به حال آنجا نرفته بودم. در راه منزل یکی از دوستان گفتم محمود جان این آقایی کنار منبر بود و دستان درازی داشت علی مورچه رمان کلیدر نبود؟! و او گفت بله بود، من کتابهایم را از روی همین مردم می نویسم!» موسایی در ادامه و در وصف شخصیت پردازی کتاب کلیدر، توصیفات قهرمانان این کتاب را تا جایی قدرتمند و متبحرانه دانست که خواننده می تواند آنها را در عالم واقع تشخیص دهد!

رضا کیانیان: آقای دولت آبادی شما به اندازه کافی بزرگ هستید

رضا کیانیان در اظهاراتش در وصف محمود دولت آبادی به یادآوری مختصر و مفیدی بسنده و با افتخار خود را بچه محل دولت آبادی معرفی کرد. وی به یاد گذشته و دوران دانشگاه از رفت و آمدهایش در آن روزها به خانه محمود دولت آبادی و مهمان نوازی همسر ایشان یاد کرد و هم چنین اشاره‌ای داشت به زمانی که در نمایش سیمون ماشار سعید سلطانپور، با محمود دولت همبازی بود.

رضا کیانیان

منیژه حکمت: سعی می‌کنم جای خالی سلوچ را در تصاویر فیلم های خود بیاورم

منیژه حکمت در آغاز با تبریک فراوان به تمام مردم جهان به مناسبت تولد استاد دولت آبادی ایشان را نویسنده ای خطاب کرد که زیست ایرانی را در دل جهان نشر می دهد . وی از رمان «جای خالی سلوچ» به عنوان دنیای کشف و شهود خود در هفده هجده سالگی اش یاد کرد و اظهار داشت در نتیجه خواندن آن رمان نگاهی مجدد به زنان ایران و به خصوص زنان روستایی پیدا کرده است و گفت: «تاثیر گذاری این کتاب ادامه راه کاری من شد.» ایشان در ادامه صحبت های خود، محمود دولت آبادی را همچون قدیسی در ادبیات توصیف کرد.

کاوه کیاییان:  دولت آبادی بر توده های مردم سلطنت می‌کند

کاوه کیاییان صحبت‌های خود را با یاد و خاطره ای از زمان شکل گیری نشر چشمه در حدود سی و چند سال پیش آغاز کرد. دورانی که شاهد خوانش رمان کلیدر توسط پدرش بود. وی اظهار داشت زمانی اهمیت این کتاب را درک کرده که پدر و مادرش هر دو باهم کلیدر را می خواندند.

کیاییان گفت: «بالاخره در ۱۴ سالگی رمان را خواندم. من با طغیان گل‌محمد در رمان کلیدر به بلوغ رسیدم!» کاوه کیاییان انتشار آثار استاد محمود دولت آبادی را بزرگترین موفقیت نشر چشمه اعلام کرد.

کاوه کیاییان

در پایان این بخش، سهاب محبعلی مدیر روابط عمومی فیدیبو دقایقی در خصوص برگزاری این رویداد و اتفاق درخشانی که به تازگی توسط مجموعه فیدیبو رقم خورده است بیاناتی اظهار کرد.

سهاب محبعلی: نشر دیجیتال، از گنجینه‌ای ارزشمند برای همه مردم دنیا

وی ضمن تبریک و ادای احترام به محمود دولت آبادی از اتفاق مثبت و خوشایندی برای دوستداران و طرفداران ادبیات خبر داد و گفت: «ما افتخار داریم همزمان با این مراسم خبر انتشار دیجیتال تمام آثار استاد محمود دولت آبادی را در اپلیکیشن فیدیبو اعلام کنیم. از این پس گنجینه ارزشمند آثار محمود دولت آبادی در دسترس همه مردم دنیا قرار خواهد گرفت و همگان می‌توانند آثار ایشان را در قالب کتاب الکترونیک و در آینده‌ای نزدیک به صورت صوتی از فیدیبو دریافت کنند.» او در پایان اظهاراتش از پوریا عالمی بابت همراهی‌اش در برگزاری این مراسم تشکر و قدردانی کرد.

محمود دولت آبادی: چقدر باید بگذرد که انسان از دوستی به رفاقت برسد؟!

محمود دولت آبادی در شروع سخنرانی خود از برگزار کنندگان مراسم سپاسگزاری کرد و گفت: «به اعتبار همین لطف ها و دوستی ها زنده بوده‌ام.» ایشان در ادامه صحبت هایشان یادی از دوستان از دست رفته خود کردند و دقایقی از آخرین دیدارهایشان با سپانلو، احمد محمود، هوشنگ گلشیری و احمد شاملو گفتند. دیدارهایی که در آخرین دقایق زندگی آنها واقع شده بود. در پایان، محمود دولت آبادی کلامشان را به شعری از رضا براهنی مزین کرد و به خوانش شعری از ایشان پرداخت.

جشن تولد «آقای نویسنده» در حالی به پایان رسید که برگزار کنندگان مراسم، تولد ۸۱ سالگی استاد را جشن گرفتند و برای ایشان آرزوی سلامت کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری