0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
محلل
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی محلل

نویسنده:
صادق هدایت
درباره محلل

داستان کوتاه صوتی «محلل» به قلم صادق هدایت را با صدای علیرضا ناصحی از مجموعه «روایت‌های آواهای سوپرانو» می‌شنوید. این داستان کوتاه سال ۱۳۱۱ در مجموعه داستان کوتاه «سه قطره خون» انتشار داد. کتاب صوتی «محلل» نوشته صادق هدایت، روایتگر ماجرای دو مرد است که زندگی‌شان بعد از چند سال به هم گره می‌خورد و رازهایشان برای هم آشکار می‌شود. این داستان با غافلگیری و پایانبندی خیره‌کننده‌اش یکی از بهترین آثار این صادق هدایت به شمار می‌رود.

ماجرای داستان صوتی «محلل» از روزی شروع می‌شود که «مشهدی شهباز» در قهوه‌خانه‌ای نشسته و به‌صورت تصادفی با مردی به نام «آمیرزا یدالله» همکلام می‌شود. این دو پس از مدتی سفره‌ دلشان برای همدیگر باز می‌کنند و شروع به تعریف داستان زندگی خود می‌کنند. زندگی هر یک از آن‌ها توسط زنی به ورطه‌ی نابودی و ناامیدی کشیده شده است. بعد از اینکه هر دو به پایان داستان خود می‌رسند، متوجه می‌شوند که زندگی‌شان به هم پیوند خورده و درواقع دشمن یکدیگر هستند.

جالب است بدانید این داستان پیش از آن که در مجموعه داستان «سه قطره خون» به دست مخاطبانش برسد، در ۲۶ تیر ۱۳۱۰، با عنوان «درد دل میرزا یدالله»، در شماره ۲۸ نشریه افسانه چاپ شده بود.

همچنین در سال ۱۳۵۰ فیلم سینمایی کمدی عاشقانه «محلل» به کارگردانی «نصرت کریمی» برگرفته از این داستان کوتاه ساخته شد.


داستان «محلل»، با صدای گیرای علیرضا ناصحی، اینگونه شروع می‌شود:

«چهار ساعت به غروب مانده پس قلعه در میان کوه‌ها سوت‌وکور مانده بود. جلو قهوه‌خانه کوچکی تنگ‌های دوغ و شربت و لیوان‌های رنگ‌به‌رنگ روی میز چیده بودند. یک گرامافون فکسنی با صفحه‌های جگر خراشش آنجا روی سکو بود. قهوه‌چی با آستین بالازده سماوره‌سوار را تکان داد، تفاله چایی را دور ریخت، بعد پیت خالی بنزین را که دسته مفتولی به آن انداخته بودند برداشته به سمت رودخانه رفت.

آفتاب می‌تابید، از پایین صدای زمزمه یکنواخت آب که در ته رودخانه رو بهم می‌غلطید و حالت تر و تازه به آنجا داده بود شنیده می‌شد و روی یکی از نیمکت‌های جلو قهوه‌خانه مردی با لنگ نم‌زده روی صورتش دراز کشیده و آجیده‌هایش را جفت کرده، پهلویش گذاشته بود. روی نیمکت قرینه‌ آن، زیر سایه درخت توت، دو نفر پهلوی هم نشسته و بدون مقدمه دل داده و قلبه گرفته بودند. به‌طوری چانه‌شان گرم شده بود که به‌ نظر می‌آمد سال‌هاست یکدیگر را می‌شناسند.»


زنان، این نیمی از جمعیت جهان، که بسته به اینکه فرهنگ زمانه در چه اوضاعی به سر ببرد، احساس خوشبختی‌شان کم یا زیاد می‌شود، هر یک داستان‌هایی ناگفته در دل دارند که اگر عیان شود، چه خنده‌ها و گریه‌ها و فریادها و آوازها که شنیده نخواهد شد؛ نوین کتاب در قالب مجموعه‌ای به نام «روایت آواهای سوپرانو» صدای لطیف و گاه حزن‌انگیز و گاه سرخوشانه جمعی از زنان تاریخ ایران و جهان را منتشر کرده است که داستان پیش رو، یکی از آنهاست.


داستان «محلل» بخشی از مجموعه داستان‌های زنانه «روایت آواهای سوپرانو» است که هر یک به شکلی به موضوع زنان می‌پردازند. دبیری این مجموعه بر عهده حسین مسعودی آشتیانی است.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
24.۷۴ کیلوبایت
مدت زمان
۲۵:۱۸
نویسندهصادق هدایت
راویعلیرضا ناصحی
ناشرنوین کتاب
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۳/۰۱/۲۹
قیمت ارزی
2 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۴.۷۴ کیلوبایت
۲۵:۱۸

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
اجرای روان 🎙️ (1)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
5
ستاره
0 ٪
4
ستاره
100 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
2 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4
اجرای روان 🎙️
سرگرم‌کننده 🧩
تلخ ☕️
گیرا 🧲

کودک همسری و دغدغه بزرگ هدایت درباره آن

5
اجرای روان 🎙️
گیرا 🧲

عالی.

4.3
(3)
اجرای روان 🎙️ (1)
18,000
٪30
12,600
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
محلل
٪30
محلل
صادق هدایت
نوین کتاب
4.3
(3)
اجرای روان 🎙️ (1)
18,000
٪30
12,600
تومان