0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تجلی
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی تجلی

نویسنده:
صادق هدایت
درباره تجلی

داستان کوتاه «تجلی»، در یک پانسیون ارمنی، در تهران رخ می‌دهد. ما در ذهن هاسمیک هستیم، زن شوهرداری که عاشق جوانی به نام سورن است. یک روز تمام زن در تلاش است که معشوقش را پیدا کند و به او اطلاع دهد که نمی‌تواند سر قرار حاضر شود. سورن و شوهر هاسمیک در داستان «تجلی» حضور ندارند اما سایه‌شان در افکار هاسمیک پر رنگ و شفاف است. داستان تا جایی پیش می‌رود که هاسمیک معلم موسیقی سورن را ملاقات می‌کند و...

داستان صوتی «تجلی» به قلم صادق هدایت را با صدای علیرضا ناصحی، از مجموعه «روایت آواهای سوپرانو» می‌شنوید.

برخی معتقدند داستان «تجلی» هدایت بی‌شباهت به داستان‌های همینگوی نیست. هدایت رابطه عاشقانه یک عشق ممنوعه را روایت می‌کند. داستان صوتی «تجلی» اضطراب‌های زنی را نشان می‌دهد که مخفیانه به ملاقات معشوق می‌رود و این بار نمی‌تواند به موقع سر قرار حاضر بشود. همه داستان همین پیدا کردن معشوق و خبردادن به او است، اما در بزنگاهی که فکر می‌کند معشوق را یافته ناخواسته با استاد ویولن‌نوازِ تنها روبه‌رو می‌شود و...

پرویز ناتل خانلری، ادیب، سیاست‌مدار، زبان‌شناس، نویسنده و شاعر درباره داستان «تجلی» ادعا کرده ‌است که هدایت داستان را با نامِ فرانسوی Apparition در اختیار او گذاشته‌ و وقتی خانلری از او چرایی انتخاب نامی فرانسوی برای داستانی به زبان فارسی را پرسیده، هدایت گفته‌ که «آخر این کلمه فارسی ندارد». پس از آن خانلری واژه «تجلی» را پیشنهاد داده که هدایت بلافاصله مدادی را از جیبش درآورده و روی واژه فرانسوی خط کشیده و به‌جای آن واژه تجلی را نوشته ‌است.


جایی در داستان «تجلی» می‌شنوید:

«یادش می‌آمد چند سال پیش به اصرار یکی از دوستانش نزد فالگیری رفت که از روی لرد قهوه فال می‌گرفت. به او گفته بود که یک دوره عشقی در زندگی او با یک جوان لاغراندام بلندبالا و خوش‌سیما روی خواهد داد. آن روز هاسمیک حرف زن فالگیر را باور نکرد و ظاهراً بیزاری کرد ولی در ته دل شاد شد. شاید پیشگویی آن زن بالاخره او را وادار کرد که به سورن اظهار عشق بکنم.»


زنان، این نیمی از جمعیت جهان، که بسته به اینکه فرهنگ زمانه در چه اوضاعی به سر ببرد، احساس خوشبختی‌شان کم یا زیاد می‌شود، هر یک داستان‌هایی ناگفته در دل دارند که اگر عیان شود، چه خنده‌ها و گریه‌ها و فریادها و آوازها که شنیده نخواهد شد؛ نوین کتاب در قالب مجموعه‌ای به نام «روایت آواهای سوپرانو» صدای لطیف و گاه حزن‌انگیز و گاه سرخوشانه جمعی از زنان تاریخ ایران و جهان را منتشر کرده است که داستان پیش رو، یکی از آنهاست.

داستان «تجلی» بخشی از مجموعه داستان‌های زنانه «روایت آواهای سوپرانو» است که هر یک به شکلی به موضوع زنان می‌پردازند. دبیری این مجموعه بر عهده حسین مسعودی آشتیانی است.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
27.۷۲ کیلوبایت
مدت زمان
۲۸:۴۹
نویسندهصادق هدایت
راویعلیرضا ناصحی
ناشرنوین کتاب
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۱۰/۳۰
قیمت ارزی
1 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۷.۷۲ کیلوبایت
۲۸:۴۹

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
18,000
٪30
12,600
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
تجلی
٪30
تجلی
صادق هدایت
نوین کتاب
0
(بدون نظر)
18,000
٪30
12,600
تومان